Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viskoflektin poisto M52/M52TU/M54?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #31
    Originally posted by Stone View Post
    Olisi kannattanut visko jättää ehkä mielummin kun laittaa väärinpäin pyörivä flekti tilalle..:think Eiköhän tuo ole kuitenkin kohtuu helppo kääntää oikean suuntaiseksi jos se nyt on tarpeen.
    Niin sii se ilmastointi ja sähköflekti on asennettu jossain vaiheessa Muchenissä valtuutetulla dealerillä jonkun edellisen omistajan toimesta. Ja koska se flekti pyörii niin harvoin niin sitä suuntaa on ollut vaikea todeta. Kunhan kelit lämpenee niin tietenkin tarkistan asian

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16457
      • Asikkala

      #32
      Flektin siivet eivät ole tasaisia vaan muotoiltuja pyörimissuuntaan nähden, huomio asia jos vaihdat suuntaa ettei lopputulos ole +/- 0.

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #33
        Originally posted by jr66 View Post
        Flektin siivet eivät ole tasaisia vaan muotoiltuja pyörimissuuntaan nähden, huomio asia jos vaihdat suuntaa ettei lopputulos ole +/- 0.
        Tiedän kyllä että ropeloottorin pyörimissuunnalla on väliä hyötysuhteen puolesta. Taitaa tuossa olla tasavirtamoottori ja jos siihen kytkee jännitteet väärinpäin niin se myös pyörii väärinpäin.

        Pitää todeta silmillä mihin suuntaan se puhaltaa, kun kerran kokeilin kädellä kun flekti oli päällä niin tuntui kyllä aika vahvasti puhaltavan sieltä moottoritilasta ulospäin lämmintä ilmaan ja kaiken järjen mukaan näin ei pitäisi olla. Noh kyllä se selviää.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • JTMD
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 834
          • Helsinki

          #34
          Originally posted by Jochen View Post
          Tiedän kyllä että ropeloottorin pyörimissuunnalla on väliä hyötysuhteen puolesta. Taitaa tuossa olla tasavirtamoottori ja jos siihen kytkee jännitteet väärinpäin niin se myös pyörii väärinpäin.

          Pitää todeta silmillä mihin suuntaan se puhaltaa, kun kerran kokeilin kädellä kun flekti oli päällä niin tuntui kyllä aika vahvasti puhaltavan sieltä moottoritilasta ulospäin lämmintä ilmaan ja kaiken järjen mukaan näin ei pitäisi olla. Noh kyllä se selviää.
          Joo... keulaflekti kun pyörii niin saatanan lujaa niin se kyllä tuntuu äkkiseltään että puhaltaa ulospäin kun kädellä hapoo. Kaikki ilma ei vissiin kerkeä syylarin läpi
          En ole sitä koskaan miettinyt 2 sek. kauempaa

          Näin ainakin ihan tehdasasenteisessa toiminnassa itsellä.
          -10 e93 325i
          -04 e46 320i
          -92 e31 850i 6speed
          -92 e30 325 cab
          -93 e36 M3
          -91 e36 325

          Comment

          • klapikone
            Newbiemmer
            • Aug 2007
            • 16
            • Varsinainen suomi

            #35
            Onkohan mun e46 320i:n konehuoneeseen tehty joku modaus kun siellä ei ole tota paljon puhuttua visko ropelia olleskaan...:think ilmastointi löytyy. Ihan alkuperäinen suomi auto on Niin ja konehan on tossa M54...

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #36
              Originally posted by Cell View Post
              Viskohan siis ei varsinaisesti puhalla kuin silloin kun se on napannut kiinni. Siivet kyllä pyörii jonkin verran mutta ilmaa ei siirry oikeastaan yhtään.

              Viskon vaihtaminen sähköiseen järjestelmään laskee luotettavuutta, ainoa hyvä puoli sähköisessä on koneen kierroksista riippumaton tehonkulutus kun tuuletin pyörii.
              Näistä -90-luvun alkupään autoista voisin väittää, että jos 10% toimii se viskon kytkin kuten se on joskus suunniteltu niin lopuissa ei takuulla toimi. Nyt neljäs viskolla varustettu bemu alla ( -87, -91, -93 ja -95) ja kaikissa viskot olleet yhtä kankeita käsin pyöritellä niin lämpöisenä kuin kylmänä. Kunnon pakkasilla tuo viskokytkin on myöskin "kiinni" ja propelli pyörii takuulla koko ajan saman mitä vesipumpun akselikin (eli juuri silloin kun sen ei saisi pyöriä), ja luulen että ainakin koneen lämpiämiseen talvikelissä tällaisen vanhan ja jumiutuneen viskon poistolla saadaan huomattava parannus.
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #37
                Originally posted by Gonzalez View Post
                Näistä -90-luvun alkupään autoista voisin väittää, että jos 10% toimii se viskon kytkin kuten se on joskus suunniteltu niin lopuissa ei takuulla toimi. Nyt neljäs viskolla varustettu bemu alla ( -87, -91, -93 ja -95) ja kaikissa viskot olleet yhtä kankeita käsin pyöritellä niin lämpöisenä kuin kylmänä. Kunnon pakkasilla tuo viskokytkin on myöskin "kiinni" ja propelli pyörii takuulla koko ajan saman mitä vesipumpun akselikin (eli juuri silloin kun sen ei saisi pyöriä), ja luulen että ainakin koneen lämpiämiseen talvikelissä tällaisen vanhan ja jumiutuneen viskon poistolla saadaan huomattava parannus.
                Luulen, voisin väittää.... Niin tuota tuota, ilmastointia vailla olevat autot, tai rikkinäisen ilmastoinnin flektin sisältävät autot keittää melko nopsaan paikallaan käytellessä jos visko ei toimi. Joten kyllä se nyt kuitenkin aika monella toimii. Lämpöisenä ja kylmänä pyörittelyt ei kerro vielä asiasta juurikaan, tiedätkö miten se toimii?

                Esim. M30B35 ei jaksa kiertää kunnolla ja huutaa aivan perkeleesti jo 3000rpm paikkeilla kun visko on napannut kiinni. Nyt sitten käsiä ylös niillä joiden auto ei kierrä ja kuulostaa suihkumoottorilta talvisin kiihdyteltäessä. Noniin, ei niitä kuitenkaan taida olla. Propelli pyörii mutta ei se ilmaa juurikaan siirrä, ja vaikka siirtäisikin, on tuo moottorin ulkopinta-ala lähes olematon ja kuten tuolla aikaisemminkin todettiin, ajoviima ohittaa tuon viskon lähes heti ilmamäärän suhteen. Viskot myöskin melko harvoin jumittuvat vanhemmiten...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Kuppila
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 47

                  #38
                  Ihan heti en menis kyllä uskoon että toi visko veis heppoja niinpaljon, ainakan sillon kun se ei oo napannu kiinni kun mun autossa se on ainakin niin herkkä että uskaltaa sormet väliin lyödä ja kun sitä pyöräyttää toiseen suuntaan ni pyörii muutamat kierrokset vääräänkin suuntaan. Ja tosiaan miksipä se visko olis tonne keulalle laitettu jos sitä ei olis hyväks todettu.
                  Seuraa projektipäivityksiä Facebookissa

                  Comment

                  • Gonzalez
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 2632
                    • Seinäjoki

                    #39
                    Originally posted by Cell View Post
                    Lämpöisenä ja kylmänä pyörittelyt ei kerro vielä asiasta juurikaan, tiedätkö miten se toimii?
                    Toiminta perustuu kytkimen sisällä olevan silikoniöljyn lämpölaajenemiseen lämpötilan mukaan, ja täten lämpötilan mukaan muuttuu kitka kytkintä pyörittävän akselin ja propellin välillä ja saa aikaan sen että kitka on suurempi korkeammassa lämpötilassa--> propelli pyörii kovempaa. Eli mikäli kytkin toimii oikein, tulisi propellin olla raskaampi pyöritellä kesähelteessä kuin talvipakkasessa.
                    530d GT F07 2010
                    325i E30 Cabriolet 1987

                    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Originally posted by Gonzalez View Post
                      Toiminta perustuu kytkimen sisällä olevan silikoniöljyn lämpölaajenemiseen lämpötilan mukaan, ja täten lämpötilan mukaan muuttuu kitka kytkintä pyörittävän akselin ja propellin välillä ja saa aikaan sen että kitka on suurempi korkeammassa lämpötilassa--> propelli pyörii kovempaa. Eli mikäli kytkin toimii oikein, tulisi propellin olla raskaampi pyöritellä kesähelteessä kuin talvipakkasessa.
                      Melkein meni oikein. Lämpölaajenemiseen homma ei perustu, tiiviistä rakenteesta seuraisi niin järjetön paineen nousu että se jysähtäisi. Hommaan kuitenkin liittyy erittäin vahvasti bi-metallitermostaatti, jonka takia toimintaperiaate onkin erilainen kuin kuvasit ja paljon tarkemmin kontrolloitu
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • JTMD
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 834
                        • Helsinki

                        #41
                        Eipä ole duunikaverin e46:ssakaan (318?) viskoflektiä.

                        Jokatapauksessa tuossa 3-4 pvä enskuuta ajattelin poistaa flektin omasta autostani (-93 e36 M3) ja voisin melkeinpä sitten kuvailla tuloksiani tänne.

                        Nyt kun itselläni on ilmapumppu ohitettu ja sitten vielä visko irti niin pääsen varmaankin siihen johonkin 50-100 tikkurilan hepan tehonlisäyksen tietämille (huh?)

                        Nojoo mutta ainakin saatais sitten sitten jotain tuloksia homman kannattavuudesta suuntaan tai toiseen...

                        E: Niin ja tämä puhuttu tehonlisäys ei ole se juttu miksi homman teen. Ja tuskin edet eroa "persdynossa" huomaa tehon suhteen.
                        Last edited by JTMD; 21-02-2008, 08:11.
                        -10 e93 325i
                        -04 e46 320i
                        -92 e31 850i 6speed
                        -92 e30 325 cab
                        -93 e36 M3
                        -91 e36 325

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #42
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Olettaisin tästä saatavan hyötyä parantuneena kierrosherkkyytenä, lisääntyneenä tehona pienentyneenä kulutuksena ja ehkä myös alentuneena melutasona. Lisäksi luulisin myös vesipumpun laakerin keston paranevan.
                          Jos sinne pistetään hatusta vedetty asteluku jolla se sähköflekti toimii, niin hyötysuhde haaveilut voi samantien heittää roskiin. Auton oma alkuperäinen systeemi kun on pitkän suunnittelun tulos moottorin lämpötilojen hallinnan suhteen.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #43
                            Originally posted by Jochen View Post
                            Lopuksi, ei pidä tuijottaa pelkkää tehonlisäystä. Toinen puoli on painon pudotus joka tässä tapauksessa on hyvinkin kilo tai pari
                            Ja jos saan kysyä piruilematta, mitä merkitystä tuolla kilolla tai parilla muka on?
                            Menee kyllä tämä koko visko juttu minulta hivene yli, kun en ymmärrä miksi toimiva ja luotettava ratkaisu pitäisi poistaa käytöstä.

                            Varsinkin kun useimmiten on kyse 1500-1700kg autoista joissa tehopainosuhde on niin pieni, että saatava "lisäteho tai painonsäästö" kumoutuu jo sillä onko tankki täynnä vai ei.

                            Joku siellä myös mainitsi tuon sähköflektin mahdollisen jäätymisen talvella.
                            Tämä on totta ja ajettaessa lumipyryssä/ rekantakana kun tiellä on irtolunta kerääntyy jäähdytintä ja sähköflektiä vasten helposti lunta/jäätä joka jumittaa sähköfektin kun tullaan taajamaan jossa lämmöt nousee ja lfektin pitäisi pyöriä.. Viime talvena juurikin yhden tutun 320is:n flekti paloi tuollaisen tilanteen johdosta. Tämä tosin eliminoituu sijoittamalla flekti jäähdyttimen ja moottorin väliin.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #44
                              Originally posted by JTMD View Post
                              Nojoo mutta ainakin saatais sitten sitten jotain tuloksia homman kannattavuudesta suuntaan tai toiseen...
                              No johan niitä voi antaa. Viime kesänä kun tuli ruuvailtua viskoa on/off noin kymmenen kertaa kun autoa käyteltiin välillä testitarkoituksessa paikallaan eikä sähköflektiä ollut vielä kytkettynä. Ei mitään eroa, kuten ei pitäisikään.

                              Niin ja itsellä on sähköflekti siksi, ettei visko toimi kunnolla ilman ilmanohjaimia (nappaa kiinni melkein heti kun nopeus laskee, ilmavirta viskon kohdalla pienempi kuin suunniteltu). Keulalla muutoksia jonkun verran.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Masinol
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2003
                                • 988
                                • "Turku"

                                #45
                                Onko niitä autoja aina pakko pilata väkisin räpeltämällä...

                                Jos olisin ostamassa autoa joka olisi muuten kaikin puoli ok kuntoinen, mutta jotain tällaistä säätöä olisi tehty niin varmasti vaikuttaisi ostopäätökseen.
                                Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎