Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51D25 syöttöpumpun tiivistys ja säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zgiba
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 140
    • Nurmijärvi

    M51D25 syöttöpumpun tiivistys ja säätö

    Viime viikonloppuna aloittelin tuollaista hommaa autona E36 325tds. Foorumilta tutkailin ohjeita ja aika paljon löytyikin, mutta kysymyksiä jäi. Imusarjan poistamisen jälkeen homma tyssäsi tällaiseen näkymään.



    Ilmeisesti pumpun vuodot useimmiten aiheutuvat ylemmän kannen tiivisteen pettämisestä. Ja joillakin myös välikannen tiivistekin on pettänyt. Suuttimien paluuletkut on jo vaihdettu ja niissä ei ole vuotoja. Kone tiputtaa (etenkin kylmänä) juuri noista kansien tiivisteistä. En osaa tarkaan sanoa vuotaako kummatkin. Tuossa näkyy aika hyvin nuo kannet.



    Onko uusia tiivisteitä mahdollista edes ostaa erikseen ja jos niin mistä (pääkaupunkiseutu/Turku)? Bemaritiskiltä kysely ei tuottanut muuta kuin koko pumpun vaihtoa... Entä voiko nuo kansien tiivisteet vaihtaa pumpun ollessa paikallaan? Päällimmäisen kannen kai voi ainakin ottaa paikallaan mutta jos välikantta lähtee purkamaan irti lienee edessä isompi urakka säätöjen kannalta.

    Kansien ruuvit näyttivät olevan varsin erikoiset. 30-kokoisilla torxeilla aukeaa osa mutta yksi ruuvi näytti olevan jonkinlainen erikoisruuvi vai onko kyseesä jokin säätöruuvi (tuskin)?



    Eli millaisilla patenttiratkaisulla olette tuon saaneet avattua? Onko mahdollista ehkä ostaa omaa avainta (diesel-huolloista)? Lisäksi pumpun kyljessä olevassa mustassa pienessä sähkörasiassakin on vastaavanlainen viritys. Tarvitseeko kyseistä boxia edes irroittaa?



    Jos nyt saan tuon pumpun tiivistettyä, voisin jatkaa vielä sen säätämisellä. Foorumin ohjeet eivät aivan tarkkaa kuvaa hommasta antaneet. Eli säätöjä on siis kahdenlaisia? Kannen koputtelu ("hammermode"), jolla vaikutettaneen annoksen suuruuteen ja koko pumpun kääntäminen ajoituksen säätämiseksi?

    Tuleeko tuo koputteluhomma eteen ainoastaan jos lähtee myös sitä välikantta purkamaan? Ilmeisesti kannattaa merkata varsin tarkasti alkuperäinen sijainti, homma on pienestä kiinni. Mutta kuinka pienestä? Liikkuuko kansi millejä (ja kumpaa liikutetaan, päällimmäistä vai väli-)? Myös päällimmäisen kannen alla olevat potentiometrin kosketuspinnat kannattaa ohjeiden mukaan puhdistaa, käykö tähän ihan tinneri?

    Sitten ajoitusta varten pitänee löysätä kiinnityslaipan kaksi mutteria.



    Tämän lisäksi foorumilta löytyneet ohjeet käskevät irroittamaan vielä kolmannen pultin, tämänkö?



    Kuinka paljon syöttöpumppua tulee ja kannattaa kääntää, aavistuksen, millejä vai peräti senttejä (nyt siis vaikkapa ylemmän kannen reunasta mitattuna)? Eli joutuuko noita syöttöputkia löysäämään myöskin, toivottavasti ei ole tarpeen. Ja vielä olisi kiva tietää kumpaan suuntaan pumppua tulee kääntää. Aikaistaako myötäpäivään kääntäminen (eli pumpun kansi liikkuu moottoria kohden) ajoitusta?

    Ja lopuksi vielä, miten olette homman hoitaneet koneen käydessä? Mikäli imusarja on kiinni niin ahdasta ainakin on. Säädetäänkö koneen käydessä sekä tuo kannen koputtelu että ajoitus?

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, toivottavasti ensi viikonloppuna homma saadaan päätökseen .

    P.S. Osaako joku kertoa missä vika kun ensimmäisessä kuvassa öljyntikun vieressä näkyvä jarrutehostimen letku on ihan kasassa?
    Last edited by Zgiba; 06-05-2008, 07:28. Reason: Kuvan linkki
    BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
    -------------------------------
    BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Tuohon "erikoiseen" ruuviin hakkaat 9/16 hylsyn kiinni. (muistaakseni) ja sitten kolme torxia T30 irti ja ylempi kansi onpi kynsissäsi. Samanlaiset 3 torxia alemmasta niin sekin on irti. Tiivisteitä saa mm. Keskiuudenmaan dieselhuollosta, Klaukkalan dieselistä ja Helsingin dieselhuollosta. Eri asia sitten on, kuinka homma onnistuu. Imusarja tietenkin pitää ottaa vex. Merkattava jotenkin raapimalla pumpun kylkeen merkit, että saa edes suunnilleen kohdalleen. Syöttö lisäääntyy naputtamalla kantta tulipeltiin päin, pitää vaan olla joku ratin takana valmiina sammuttamaan, nimittäin voipi karata mahdottomille varveille. Lopputuloksena lähes 100%:sti auto on tämän "oikotien" yrittämisen jälkeen hinattu asiantuntevalle dieselkorjaamolle. Nimimerkki 725tds vm. 97(sama pumppu)
    Pirullinenhan tuo pumpun irroitus on kun koko jakopään joutuu purkamaan, mutta kun vittu ei tahdo muuten onnistua. Kokemusta on.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 926
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Vastailenpa mitä (luulen) osaavani.
      Tiivisteet ostin itse Boschin huollosta. Löytyi hyllystä, ja ovat itselläkin edelleen hyllyssä, kun ei ole jaksanut vaihtaa. Tosin Hammermodea tekis mieli kokeilla kun tyhjäkäynti hieman liian alhaalla. Hinta ei ollut niillä tiivisteillä montaa euroa.

      Bosch huolto sanoi että ylimmän kannen tiivisteen vaihdossa ei mitään säätöjä muutu. Se välikannen asento on se Hammermode eli kuulema erittäin tarkka sen kannen sijainnin suhteen. Bosch huolto sanoi että säätö on kymmenyksiä ei millejä. Ja säädössä kannattaa varoa moottorin ryntäämistä. Ne erikoiset pultit vaatis virallisesti jonkin erikoisavaimen, mutta joku oli ilmeisesti saanu auki 7mm hylsyllä tai jollain.
      Joku oli tainnut käyttää sen potentiometrin puhdistukseen jarrukliineriä, en tiedä liekö sitten hyväksi, mutta ainakin puhdistuu.

      Pumpun ajoituksen säätöön pitää avata juurikin noi kaksi pulttia jakopään laipan puolelta ja sitten yksi pultti sieltä pumpun toisesta päästä. Ei tuota jonka olet merkannut kolmanneksi pultiksi vaan sen pultin alta lähtevän tuen toisessa päässä oleva pultti. Pumpun säätö tehdään milleissä. Eli semmonen pari milliä ja kokeilu(kiristä ainakin pari pulttia). Ja pulttien aukaisu onnistuu sopivilla avaimilla imusarjan ollessa paikallaan.
      Jotku säätää tuota pumppua käynnissä ollessaankin mutta en suosittele. Se pumppu pyörähtää herkästi jakoketjun pyörittäessa toiseen äärilaitaan. Sen pumpun säätäminen on kyllä helpompaa jos toinen esim. avittaa avaimella sieltä kampiakselin päästä ja pyöräyttää moottoria hieman niin pumpun asento muuttuu helpommin. Ja mielestäni ajoitus juurikin aikaistuu kun se pumpun kansi siirtyy kohti kantta.

      Ja ainakin Boschin huollon mukaan se Hammermodekin onnistuu imusarjan ollessa paikallaan ja koneen käynnissä.

      Jarrutehostajan letku on varmaan kasassa, jos ja kun joku on vaihtanut siihen jonkin liian vetreän letkun. Eli vaihdapa siihen jotain teräsvahvisteista letkua niin ei alipaine imaise sitä kasaan.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Zgiba
        Bimmer Rookie
        • Apr 2003
        • 140
        • Nurmijärvi

        #4
        Kiitoksia asiantuntevista vastauksista!

        Eiköhän nyt saada jotain jo aikaiseksi. Todennäköisesti tyydyn aluksi vaihtamaan pelkän päällimmäisen kannen tiivisteen ja katson mitä tapahtuu. Tietenkin seuraavaksi alkaa se alempikin kansi vuotamaan kun yhden paikan on saanut tiivistettyä (ellei sitten jo vuoda). Tuo hammermoodi ei oikein innostaisi vaikeahkolta vaikuttavan säädön vuoksi ja jos kerran on tosiaan millin osista kiinni. Täytyy aika tarkkaan saada merkattua se alkuperäinen sijainti.

        Tuo jarrutehostajan letku vaikuttaisi kyllä ihan alkuperäiseltä mm. klemmareiden perusteella. Pitäisikö lähteä hakemaan ongelmaa muualta. Tuohon letkun päässä olevaan liitokseen tulee toinen letku moottorin etupäästä ja toinen EGR-venttiiliä ohjaavasta sähkösolenoidista. Samasta solenoidista lähtee vielä yksi letku suodattimen kautta ulkoilmaan. Mikähän tän koko hässäkän toimintaperiaate on?
        BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
        -------------------------------
        BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

        Comment

        • Jarhead
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2007
          • 1323
          • Kalajoki

          #5
          Tuosta hammermode säädöstä.

          Itsellä se kansi ei ollut kovin vaikea säätää. Ruuvailin alemman kannen pultit käynnissä sen verran löyhälle että ei viela alkanut aivan vuotamaan dieseliä. Jouduin kopauttamaan kantta syyläriinpäin eli ilmeisesti pienemmälle, koska tyhjäkäynnillä pumppu tiputti yhtä sylinteriä pois kuluneisuuden tai paskaisen määränsäätimen takia.

          Pointti on kuitenkin se että en saanut konetta tai pumppua paskaksi vaikka aluksi siirsin voimalla tulipeltiin päin sitä kantta eli isommalle kunnes tajusin että ei auta tähän hätään. Käynti alkoi vaan hieman hyppelemään ~1000-1500rpm väliä.

          Kone käy nyt hyvin ainoana vikana on vain se että auto ei lähde liikkeelle ilman kevyttä kaasun painamista eli perussyöttö on liian pienellä.

          Pääsis jakopäänremonttiin asti tuolla pumpulla niin hyvä..
          sigpic
          -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
          Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            #6
            Originally posted by TFV View Post
            Pirullinenhan tuo pumpun irroitus on kun koko jakopään joutuu purkamaan, mutta kun vittu ei tahdo muuten onnistua. Kokemusta on.

            Ei tarvi purkaa jakopäätä, pumpulle on oma ulospainaja työkalu.
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • StreetA
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 296
              • ?

              #7
              Originally posted by 525TDS Touring View Post
              Ei tarvi purkaa jakopäätä, pumpulle on oma ulospainaja työkalu.
              Ja eikä sellastakaan tarvi hommata,lähtee kyllä muutenkin..

              Comment

              • 525TDS Touring
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 483
                • Sahalahti

                #8
                Originally posted by StreetA View Post
                Ja eikä sellastakaan tarvi hommata,lähtee kyllä muutenkin..
                Einiin, kun tein itse Joskus se pumpun akseli voi kyllä olla tosi tiukassa siinä rattaan kartiossa, eikä sitä ole kovin hyvä lyömälläkään irrotella.
                Last edited by 525TDS Touring; 26-10-2008, 20:12.
                Ex-525TDSa Touring -98
                Ex-MB E220T CDi -02
                E61 520D -09
                F11 518d -16

                Comment

                • -Jalo-
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 24
                  • Tampere

                  #9
                  Ajaako tämä ns"hammer mode" aivan saman asian kuin tämän topickin potikka modi eli lisää vain syöttöjä kaikilla kierroksilla ? http://ww.btcf.fi/forum/showthread.p...ghlight=m51d25
                  Tuo potikka modi tuntuu aika paljon turvallisemmalta kun alkaa hakkaamaan 1000e pumppua vassaralla . Voisiko tuo hammer tai patikka modi auttaa auton sahaukseen lämpimänä ? 525tds touringia lainaten: Eli lämpöisenä pitkä starttaus johtuu nimenomaan kuluneesta määränsäädön karapesästä. Polttoainetta ei tule tarpeeksi että syttyisi.

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by Jarhead View Post
                    Tuosta hammermode säädöstä.

                    Itsellä se kansi ei ollut kovin vaikea säätää. Ruuvailin alemman kannen pultit käynnissä sen verran löyhälle että ei viela alkanut aivan vuotamaan dieseliä. Jouduin kopauttamaan kantta syyläriinpäin eli ilmeisesti pienemmälle, koska tyhjäkäynnillä pumppu tiputti yhtä sylinteriä pois kuluneisuuden tai paskaisen määränsäätimen takia.

                    Pointti on kuitenkin se että en saanut konetta tai pumppua paskaksi vaikka aluksi siirsin voimalla tulipeltiin päin sitä kantta eli isommalle kunnes tajusin että ei auta tähän hätään. Käynti alkoi vaan hieman hyppelemään ~1000-1500rpm väliä.

                    Kone käy nyt hyvin ainoana vikana on vain se että auto ei lähde liikkeelle ilman kevyttä kaasun painamista eli perussyöttö on liian pienellä.

                    Pääsis jakopäänremonttiin asti tuolla pumpulla niin hyvä..
                    Missäs tällainen määränsäädin on? Voiko tuota putsata / vaihtaa?

                    Itsellä kone menee välillä ilmeisesti stage II suojaukseen ja vikaa olen haeskellut..Se piilee lienee pumpussa tai IMM:ssä..?
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3900
                      • Finnland

                      #11
                      Puuh. Kääntelin ja vääntelin tuota välikantta sinne sun tänne eikä se vaikuttanut kierroksiin mitään kun tiivisteet vaihtelin noihin kansiin :| Joten w00t?
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Vonsaku
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2004
                        • 109

                        #12
                        Ilmeisesti pumpun ajoitus mättää kun puolilämpimänä ei lähde kunnolla käyntiin ja käynnistyttyään pölläyttää kunnon pilven?
                        Tyhjäkäynti melko rouhea eli auto nakuttaa ja kalkattaa viimeistä päivää, osasyy ääniin tosin kulunut monurahihnankiristin.

                        Auto -97 525tds, lastutettuna mennyt viimeiset 130tkm. Kylmänä lähtee kuin palmun alta.

                        Hehkut, neulantunnistinsuutin, paluuletkut ja siirtopumppu vaihdettu kymppitonnin sisällä, suutin vuosi muttei ollut muuten rikki.

                        Kumpaanko suuntaan tota pumppua nyt pitää vääntää olettaen että jakoketju on nähnyt parhaat päivänsä? Autolla on kierretty radalla ja talvella pyritään kierrokset pitämään rajoittajassa.

                        Comment

                        • kar-ra
                          Newbiemmer
                          • Apr 2009
                          • 3
                          • Oulu

                          #13
                          Diesel- Turuselta Oulusta kansien tiivisteet 6€, siis molemmat. Sanoivat että itse laittavat testerillä syötöt kohilleen välikannen tiivisteen vaihdon jälkeen. Saas nähdä miten käy ku itte alkaa värkkäämään? Onneksi on auto jo valmiiksi seisonnassa, niin ei haittaa vaikkei enää liikkuiskaan...

                          Comment

                          • Kilpelä
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 50
                            • Vantaa -Finland

                            #14
                            Originally posted by Janzki View Post
                            Missäs tällainen määränsäädin on? Voiko tuota putsata / vaihtaa?
                            Tuo määränsäätimen puhdistus / vaihto olis varmaan itelläkin edessä. Lastun kanssa alko nykimään pahasti pintakaasulla, lämpimänä joutuu sahaamaan ja pöläyttelee pintakaasullakin liikkeellelähtiessä. Pitkää starttia esiinty jo vakio ohjelmallakin ja jotenkin hakemalla saatto saada joskus nykäisemäänkin pintakaasulla, mutta nyt tuolla ei voi oikeen ajaa tasaseen maantienopeuksilla kun alkaa rykimään jos ei paina reilummin kaasua. Saa nähdä alkaako pelaamaan kun saan muokatun lastun ensiviikolla.

                            Nopealla vilkaisulla huonossa valaistuksessa konehuoneeseen en saanut säädintä paikallistettua, eli mimmonen on vaihtaa, minkä hintasesta pulikasta on kyse, saako vaan alkuperäisenä marmoritiskiltä ja voiko tuota vanhaa fiksata/putsata mitenkään?
                            Last edited by Kilpelä; 13-09-2009, 21:23.
                            UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                            MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                            Comment

                            • Kilpelä
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 50
                              • Vantaa -Finland

                              #15
                              Jos noi pumppu ongelmat johtuu ainakin osittain epäpuhtauksista tuli mieleen onko kukaan kokeillut noita dieselille tarkoitettuja puhdistusaineita, esim Fortea tms?

                              Bensakoneeseen joskus laittanu tota puhdistusainetta, tosin kun ei ollut alunperinkään mitään ongelmaa niin en tietysti huomannu mitään vaikutusta.
                              UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                              MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎