Viime viikonloppuna aloittelin tuollaista hommaa autona E36 325tds. Foorumilta tutkailin ohjeita ja aika paljon löytyikin, mutta kysymyksiä jäi. Imusarjan poistamisen jälkeen homma tyssäsi tällaiseen näkymään.

Ilmeisesti pumpun vuodot useimmiten aiheutuvat ylemmän kannen tiivisteen pettämisestä. Ja joillakin myös välikannen tiivistekin on pettänyt. Suuttimien paluuletkut on jo vaihdettu ja niissä ei ole vuotoja. Kone tiputtaa (etenkin kylmänä) juuri noista kansien tiivisteistä. En osaa tarkaan sanoa vuotaako kummatkin. Tuossa näkyy aika hyvin nuo kannet.

Onko uusia tiivisteitä mahdollista edes ostaa erikseen ja jos niin mistä (pääkaupunkiseutu/Turku)? Bemaritiskiltä kysely ei tuottanut muuta kuin koko pumpun vaihtoa... Entä voiko nuo kansien tiivisteet vaihtaa pumpun ollessa paikallaan? Päällimmäisen kannen kai voi ainakin ottaa paikallaan mutta jos välikantta lähtee purkamaan irti lienee edessä isompi urakka säätöjen kannalta.
Kansien ruuvit näyttivät olevan varsin erikoiset. 30-kokoisilla torxeilla aukeaa osa mutta yksi ruuvi näytti olevan jonkinlainen erikoisruuvi vai onko kyseesä jokin säätöruuvi (tuskin)?

Eli millaisilla patenttiratkaisulla olette tuon saaneet avattua? Onko mahdollista ehkä ostaa omaa avainta (diesel-huolloista)? Lisäksi pumpun kyljessä olevassa mustassa pienessä sähkörasiassakin on vastaavanlainen viritys. Tarvitseeko kyseistä boxia edes irroittaa?

Jos nyt saan tuon pumpun tiivistettyä, voisin jatkaa vielä sen säätämisellä. Foorumin ohjeet eivät aivan tarkkaa kuvaa hommasta antaneet. Eli säätöjä on siis kahdenlaisia? Kannen koputtelu ("hammermode"), jolla vaikutettaneen annoksen suuruuteen ja koko pumpun kääntäminen ajoituksen säätämiseksi?
Tuleeko tuo koputteluhomma eteen ainoastaan jos lähtee myös sitä välikantta purkamaan? Ilmeisesti kannattaa merkata varsin tarkasti alkuperäinen sijainti, homma on pienestä kiinni. Mutta kuinka pienestä? Liikkuuko kansi millejä (ja kumpaa liikutetaan, päällimmäistä vai väli-)? Myös päällimmäisen kannen alla olevat potentiometrin kosketuspinnat kannattaa ohjeiden mukaan puhdistaa, käykö tähän ihan tinneri?
Sitten ajoitusta varten pitänee löysätä kiinnityslaipan kaksi mutteria.

Tämän lisäksi foorumilta löytyneet ohjeet käskevät irroittamaan vielä kolmannen pultin, tämänkö?

Kuinka paljon syöttöpumppua tulee ja kannattaa kääntää, aavistuksen, millejä vai peräti senttejä (nyt siis vaikkapa ylemmän kannen reunasta mitattuna)? Eli joutuuko noita syöttöputkia löysäämään myöskin, toivottavasti ei ole tarpeen. Ja vielä olisi kiva tietää kumpaan suuntaan pumppua tulee kääntää. Aikaistaako myötäpäivään kääntäminen (eli pumpun kansi liikkuu moottoria kohden) ajoitusta?
Ja lopuksi vielä, miten olette homman hoitaneet koneen käydessä? Mikäli imusarja on kiinni niin ahdasta ainakin on. Säädetäänkö koneen käydessä sekä tuo kannen koputtelu että ajoitus?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, toivottavasti ensi viikonloppuna homma saadaan päätökseen
.
P.S. Osaako joku kertoa missä vika kun ensimmäisessä kuvassa öljyntikun vieressä näkyvä jarrutehostimen letku on ihan kasassa?

Ilmeisesti pumpun vuodot useimmiten aiheutuvat ylemmän kannen tiivisteen pettämisestä. Ja joillakin myös välikannen tiivistekin on pettänyt. Suuttimien paluuletkut on jo vaihdettu ja niissä ei ole vuotoja. Kone tiputtaa (etenkin kylmänä) juuri noista kansien tiivisteistä. En osaa tarkaan sanoa vuotaako kummatkin. Tuossa näkyy aika hyvin nuo kannet.

Onko uusia tiivisteitä mahdollista edes ostaa erikseen ja jos niin mistä (pääkaupunkiseutu/Turku)? Bemaritiskiltä kysely ei tuottanut muuta kuin koko pumpun vaihtoa... Entä voiko nuo kansien tiivisteet vaihtaa pumpun ollessa paikallaan? Päällimmäisen kannen kai voi ainakin ottaa paikallaan mutta jos välikantta lähtee purkamaan irti lienee edessä isompi urakka säätöjen kannalta.
Kansien ruuvit näyttivät olevan varsin erikoiset. 30-kokoisilla torxeilla aukeaa osa mutta yksi ruuvi näytti olevan jonkinlainen erikoisruuvi vai onko kyseesä jokin säätöruuvi (tuskin)?

Eli millaisilla patenttiratkaisulla olette tuon saaneet avattua? Onko mahdollista ehkä ostaa omaa avainta (diesel-huolloista)? Lisäksi pumpun kyljessä olevassa mustassa pienessä sähkörasiassakin on vastaavanlainen viritys. Tarvitseeko kyseistä boxia edes irroittaa?

Jos nyt saan tuon pumpun tiivistettyä, voisin jatkaa vielä sen säätämisellä. Foorumin ohjeet eivät aivan tarkkaa kuvaa hommasta antaneet. Eli säätöjä on siis kahdenlaisia? Kannen koputtelu ("hammermode"), jolla vaikutettaneen annoksen suuruuteen ja koko pumpun kääntäminen ajoituksen säätämiseksi?
Tuleeko tuo koputteluhomma eteen ainoastaan jos lähtee myös sitä välikantta purkamaan? Ilmeisesti kannattaa merkata varsin tarkasti alkuperäinen sijainti, homma on pienestä kiinni. Mutta kuinka pienestä? Liikkuuko kansi millejä (ja kumpaa liikutetaan, päällimmäistä vai väli-)? Myös päällimmäisen kannen alla olevat potentiometrin kosketuspinnat kannattaa ohjeiden mukaan puhdistaa, käykö tähän ihan tinneri?
Sitten ajoitusta varten pitänee löysätä kiinnityslaipan kaksi mutteria.

Tämän lisäksi foorumilta löytyneet ohjeet käskevät irroittamaan vielä kolmannen pultin, tämänkö?

Kuinka paljon syöttöpumppua tulee ja kannattaa kääntää, aavistuksen, millejä vai peräti senttejä (nyt siis vaikkapa ylemmän kannen reunasta mitattuna)? Eli joutuuko noita syöttöputkia löysäämään myöskin, toivottavasti ei ole tarpeen. Ja vielä olisi kiva tietää kumpaan suuntaan pumppua tulee kääntää. Aikaistaako myötäpäivään kääntäminen (eli pumpun kansi liikkuu moottoria kohden) ajoitusta?
Ja lopuksi vielä, miten olette homman hoitaneet koneen käydessä? Mikäli imusarja on kiinni niin ahdasta ainakin on. Säädetäänkö koneen käydessä sekä tuo kannen koputtelu että ajoitus?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, toivottavasti ensi viikonloppuna homma saadaan päätökseen

P.S. Osaako joku kertoa missä vika kun ensimmäisessä kuvassa öljyntikun vieressä näkyvä jarrutehostimen letku on ihan kasassa?
Comment