Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uudempien mallien 6-lovinen automaatti - oletteko käyttäjät tyytyväisiä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E38
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 269
    • HKI,TKU

    Uudempien mallien 6-lovinen automaatti - oletteko käyttäjät tyytyväisiä?

    Olen E65:n kanssa ihmetellyt 6-lovisen automaattilaatikon epäjohdonmukaista käyttäytymistä ja huonoa alaspäin vaihtamista kaupunkinopeuksissa. Ruuhkissa saa ajaa kieli keskellä suuta ja välillä valoista lähteminen pehmeästi on vaikeaa vaikka kuinka pehmeästi koittaa käskeä.

    Kun lähdin googlaamaan asiaan, olin järkyttynyt kuinka paljon vikaa näissä ZF laatikoissa on?! Sama kikotin on asennettu ainakin E60/61 ja / E65/66 malleihin.

    Laatikkojen mainitut ongelmat:
    - Nykäisevät alas ja ylöspäin vaihtamiset
    - Kolahtelevat äänet laatikosta eri tilanteissa
    - Vaihtamattomuutta alaspäin pienissä nopeuksissa
    - Epäjohdonmukainen käytös jota on vaikea ennakoida ruuhkissa
    - Luistaminen ja sitten vaihteen iskeminen päälle niin, että aiheuttaa vaaratilanteen helposti kaupungissa.

    Mielestäni näistä ei ole tällä foorumilla ollenkaan juttua? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia mitä yllä on mainittu?

    Muutama linkki ulkomailta (lisää googlaamalla löytyy lukemista moneksi illaksi):

    http://www.bimmerboard.com/forums/posts/462207

    http://www.bimmerfest.com/forums/arc...p/t-69842.html

    PS. Minulla auto on ollut Laakkosella 4 kertaa ja nyt kulku on ok. Muutama harmaa hius kuitenkin päähän tuli.
    Autotalli:
    -07 Lexus GS300
    -96 Mercedes-Benz SL320
    -79 Wartburg 353W Tourist
    -66 Cadillac Coupe De Ville


    Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
  • KATKU
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 230
    • Vaasa

    #2
    Originally posted by E38 View Post
    Olen E65:n kanssa ihmetellyt 6-lovisen automaattilaatikon epäjohdonmukaista käyttäytymistä ja huonoa alaspäin vaihtamista kaupunkinopeuksissa. Ruuhkissa saa ajaa kieli keskellä suuta ja välillä valoista lähteminen pehmeästi on vaikeaa vaikka kuinka pehmeästi koittaa käskeä.

    Kun lähdin googlaamaan asiaan, olin järkyttynyt kuinka paljon vikaa näissä ZF laatikoissa on?! Sama kikotin on asennettu ainakin E60/61 ja / E65/66 malleihin.

    Laatikkojen mainitut ongelmat:
    - Nykäisevät alas ja ylöspäin vaihtamiset
    - Kolahtelevat äänet laatikosta eri tilanteissa
    - Vaihtamattomuutta alaspäin pienissä nopeuksissa
    - Epäjohdonmukainen käytös jota on vaikea ennakoida ruuhkissa
    - Luistaminen ja sitten vaihteen iskeminen päälle niin, että aiheuttaa vaaratilanteen helposti kaupungissa.

    Mielestäni näistä ei ole tällä foorumilla ollenkaan juttua? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia mitä yllä on mainittu?

    Muutama linkki ulkomailta (lisää googlaamalla löytyy lukemista moneksi illaksi):

    I just read the post on common issues for E65/66 owners, and saw some issues about transmission problems. I just had my 02 E66 in the shop, and complained about clunks from park to drive and reverse, as well as slipping and abrupt shifts. I was told to use the parking brake, and the infamous 'cou




    PS. Minulla auto on ollut Laakkosella 4 kertaa ja nyt kulku on ok. Muutama harmaa hius kuitenkin päähän tuli.
    Ihan vaan mielenkiinnosta mitä ne Laakkosella teki sille, jos on nyt hyvä ?

    Comment

    • peeämvee
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 283
      • Taivalkoski

      #3
      No joo, kyllähän tuo meno nykivämpää on tuolla 6-lovisella, jos vertaa edelliseen 5-pykäläiseen. Toisinaan tuo vaihtamisen odotus ja sitten ikäänkuin ampuu vaihteen pesään on kyllä ärsyttävä ominaisuus. Kokemusta kyllä vasta pari viikkoa joten toivotaan että pikkuhiljaa toiminta pehmenee. Toisaalta luistaminen on mielestäni vähäisempää kuin tuolla 5-lovisella, eli on enemmän sellainen on/off laatikko.

      Comment

      • E38
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 269
        • HKI,TKU

        #4
        Originally posted by KATKU View Post
        Ihan vaan mielenkiinnosta mitä ne Laakkosella teki sille, jos on nyt hyvä ?
        Siis hyvä ja ok = eri asia. Ok:n kanssa aion oppia elämään.

        Minulla ongelmana oli siis joskus laiska alaspäin vaihtaminen kaupungissa ja lähteminen valoista, sulavat lähdöt tuntuivat vaikealle toistaa. Laatikkoon vaihdettiin öljypohja, öljyt ja suodatin, moottorin ohjausyksikköön päivitettiin softa, ilmamassamittari vaihdettiin, laatikon adaptioarvot ja vikamuisti tyhjennettiin. Laatikossa oli jo valmiiksi uusin softa ja siksi sitä ei päivitetty.

        Pallosta ei kuitenkaa saa neliötä, eli tästä ei saa millään samanlaista kun vanha 5-lovinen steppi oli... sääli että pilattu hieno auto huvittavalla laatikolla.
        Autotalli:
        -07 Lexus GS300
        -96 Mercedes-Benz SL320
        -79 Wartburg 353W Tourist
        -66 Cadillac Coupe De Ville


        Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

        Comment

        • E38
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 269
          • HKI,TKU

          #5
          Originally posted by peeämvee View Post
          No joo, kyllähän tuo meno nykivämpää on tuolla 6-lovisella, jos vertaa edelliseen 5-pykäläiseen. Toisinaan tuo vaihtamisen odotus ja sitten ikäänkuin ampuu vaihteen pesään on kyllä ärsyttävä ominaisuus. Kokemusta kyllä vasta pari viikkoa joten toivotaan että pikkuhiljaa toiminta pehmenee. Toisaalta luistaminen on mielestäni vähäisempää kuin tuolla 5-lovisella, eli on enemmän sellainen on/off laatikko.
          Siis se odotus on juuri valoista lähtemisessä ärsyttävintä! Painat jalan kaasulle niin menee noin sekuntti että tapahtuu mitään. Minulle ainakin ihan perkeleen vaikeata olla painamatta kaasua enemmän --> auto kirmaa sitten liian kovaa eteenpäin. Tuntuu että on niin vaikeaa olla pehmeä...

          Vuonna 2004 Motor Trend kirjoitti tämän:

          "And there in lies another annoyance. One editor noted, "In brisk (but not wide-open throttle) acceleration, the engine seems to lunge from gear to gear, like a chained Rottweiler." Following a line of cars in traffic can prove difficult as well. Under semihard braking, the transmission aggressively forces downshifts, slowing the car unnaturally even after the driver has lifted off the brake pedal as the traffic begins to move again. To reduce the excessive retardation, the driver must step on the accelerator, initiating another forward lunge. Concluded one writer, "BMW needs to work on its throttle tip-in calibration and transmission phasing." Added another, "It's so hard to be smooth, especially at low speeds. Starting and stopping often come off abrupt, no matter how careful you are with the controls."
          Autotalli:
          -07 Lexus GS300
          -96 Mercedes-Benz SL320
          -79 Wartburg 353W Tourist
          -66 Cadillac Coupe De Ville


          Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Onko näissä uusissa, lähinnä E60, laatikoissa kaikissa sekin ilmiö ettei auto liiku ellei paina kaasua? Siis E39:n hallintahan (ainakin minulla) tapahtuu jarrulla ja auto alkaa liikkua hitaasti ellei paina jarrua. E61 (LCI 525xd) , jota kokeilin, ei liikkunut mihinkään ellei painanut kaasua. Mielestäni auton parkkiin ajo ja hidas liikkuminen jonossa oli tuolla paljon hankalampaa. Vai olenko käsittänyt jotain väärin/tuolle on asetus?
            E39 528iA

            Comment

            • E38
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 269
              • HKI,TKU

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Onko näissä uusissa, lähinnä E60, laatikoissa kaikissa sekin ilmiö ettei auto liiku ellei paina kaasua? Siis E39:n hallintahan (ainakin minulla) tapahtuu jarrulla ja auto alkaa liikkua hitaasti ellei paina jarrua. E61 (LCI 525xd) , jota kokeilin, ei liikkunut mihinkään ellei painanut kaasua. Mielestäni auton parkkiin ajo ja hidas liikkuminen jonossa oli tuolla paljon hankalampaa. Vai olenko käsittänyt jotain väärin/tuolle on asetus?
              No ainakin minulla E65:n ryömiminen, mitä varmaan tarkoitat, on paljon vaisumpaa kuin E38:ssa on. Olen jopa ollut niin jyrkässä mäessä jossa auto meinasi alkaa valumaan taaksepäin, kun jalan irroitti jarrulta... (tämän takia autossa on varmaan automaattinen seisontajarru jonka saa kytkettyä päälle jos haluaa.)

              Suurin syy on varmasti se että E65:n joutokäynti on lämpimänä "vain" 500rpm. Kylmänä jolloin joutokäynti on 800rpm, ryömii auto luonnollisesti voimakkaammin. E38:ssa jouto on aina 700-800rpm = auto ryömii kunnolla ja parkkeeraus sun muut pienet liikuttelut on paljon helpompaa.

              Ehkä tämä ryömimisen niukkuus on perimmäinen syy vaikeisiin liikkellelähtöihin valoista... ne kun pitää tehdä ruuhkissa nopeasti, että liikenne sujuu.
              Last edited by E38; 20-05-2008, 10:06.
              Autotalli:
              -07 Lexus GS300
              -96 Mercedes-Benz SL320
              -79 Wartburg 353W Tourist
              -66 Cadillac Coupe De Ville


              Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

              Comment

              • jopeh
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 694
                • Tampere

                #8
                Samanlaisia oireita meikäläisenkin seiskassa on, mutta huomattavasti lievempinä.

                Ärsyttävin ongelma on se, kun on ajanut reippaammin maantiellä ja sitten joutuu pysähtymään, niin vaihtaessa kakkoselta ykköselle se nykäisee hieman. Tuntuu aivan siltä kuin turbiini ei luista tarpeeksi, aivan kuin olisi sport-asennolla. Kun taas kaupungissa ajaa parin korttelin verran, niin silloin kaikki ongelmat katoavat. Johtunee siitä, että laatikko mukautuu rauhallisempaan ajoon.

                Paikallaan ollessa kuuluu pieni kolahdus, kun laittaa vaihteen päälle. Tämän syy on mitä ilmeisemmin rikkinäinen kardaanin kumikiekko. Paikallaan ollessa auton heiluttaminen edes takaisin kielii hieman tästä löysästä hardyn kiekosta.

                Asiaa on tutkittu Bemarilla ja ohjelmistonpäivityksellä asia pitäisi korjaantua. Ongelma ei kuitenkaan ole niin paha, että sen kanssa ei eläisi, mutta täytynee seuraavassa huollossa päivittää tuokin samalla.
                "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                Comment

                • jopeh
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 694
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by E38 View Post
                  No ainakin minulla E65:n ryömiminen, mitä varmaan tarkoitat, on paljon vaisumpaa kuin E38:ssa on. Olen jopa ollut niin jyrkässä mäessä jossa auto meinasi alkaa valumaan taaksepäin, kun jalan irroitti jarrulta... (tämän takia autossa on varmaan automaattinen seisontajarru jonka saa kytkettyä päälle jos haluaa.)
                  Taitaa tuokin olla autokohtaista. Minä en ole huomannut mitään eroa vanhaan 5-loviseen steppiin ryöminnän osalta.
                  "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 936
                    • Espoo

                    #10
                    E90

                    Kuulostaa tutulta, vaikka itselläni on 325iA. Tässä on askina ilmeisesti 6HP19, eli näitä kuusipykäläisiä. Ei tämäkään huono ole, mutta ei todellakaan täydellinen. 5HP19 ei tälle häpeä.

                    Tosiaan tämä moottorijarruttaa aika agressiivisesti ja vaihtaa pienemmälle, kun hidastat ja ehkä painat kevyesti jarrua. Voi joutua antamaan kaasua esimerkiksi alamäkeen, ettei liikaa hidastu. Vanha steppi osasi tarpeeksi jyrkissä mäissä jarrun hipaisun jälkeen laittaa pienemmälle sopivissa kohdin.

                    Tässä vessassa saattaa olla joku mäkilähtöavustin tai sitten vain tuo on joku satunnainen ryömimisenesto. Kun hinkkaa autoa johonkin ruutuun tms., niin tuntuu kuin se painaisi itse jarrua, koska joskus auto kyllä osaa itsekin ryömiä. Sitten joudut antamaan vähän kaasua, että auto suostuu liikkeelle. Seurauksena on eteen- tai taaksepäin hyökkääminen (kohti kanttaria tai parkkihallin seinää) ja saat seistä sitten taas jarrulla. Tästä seuraa taas se, että se lukitsee omatoimisesti sitä jarrua ja saat toistaa tuota pomppimista. Tämäkään ei kyllä ilmene ihan joka kerta, joten kuskikin näköjään voi asiaan vaikuttaa.

                    Ja tuo veltto pienemmälle vaihto taajamavauhdeissa on myös tuttua. Tämä ei vaihda suosiolla esim. kakkoselle, vaan pitää sitkeästi kolmosen tms. pesässä. Joutuu siis odottelemaan, että kierrokset nousee "alueelle". Kuin laiskan manuaalikuskin kyydissä olisi. Tuntuu nuijalta kiihdyttää automaatilla noin. Vanha steppi osasi tarjota tasaisen kiihtyvyyden riippumatta kiihtyvyydestä. Tässä vaihtoehtoina on odotella kierrosten nousua tai sitten survaista kunnolla. Sporttiasennossa ei viitsi pitää, koska se kierrättää kokoajan pintakaasullakin. Lisäksi ykkösvaihde tuntuu olevan jotenkin vammainen. Se ikään kuin luistaa liikaa ja viipyvä vaihto kakkoselle muistuttaa kokemattoman manuaalikuskin vaihtoa 1->2. Tämä on ikävää mm. risteyksistä lähdettäessä, kun meinaa keskelle jäädä.

                    Kuulostipa dramaattiselta. Ihan niin huonosti asiat ei ole kuin kuulostaa, eli kyllä tällä on kuukaudessa tottunut ihan hyvin ajamaan. Nuo nyt ovat vain sellaisia asioita joista voi valittaa, jos pitää valittaa.
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • _Dexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 769
                      • Vihti

                      #11
                      Mites, nyt täytyy kysyä kun joka nurkassa puhutaan että E39iä "uudemmissa" on tämä 6lovinen, itseläni 2004 E60 530D ja ei siinä kyllä ole mielestäni kuin 4 lovinen automaati, vai?

                      Tai siis jotenkin laskenut että 3 kertaa se isommalle vaihtaa, ja steppipuolella löytyy vaihteet M1,2,3,4 ?

                      Tuo ryömii kyllä hyvinkin ahkerasti jos jarrulta päästää jalan, ja vaihtaa äärimmäisen pehmeästi eli kuljettaja EI kyllä tiedä kuulematta että koska vaihde vaihtuu oli se sitten pienemmälle tai isommalle.

                      Onko tämä joku "välimallin" loota ja sitten vielä uudemmissa E60 on tuo jokin 6 lovinen tomaatti...? :think
                      **********
                      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                      (ex. E60 530Da '04)
                      (ex. E39 M5 Facelift '99)
                      (ex. E39 540i '98)
                      *

                      Comment

                      • 10+
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2084
                        • Nivala

                        #12
                        Kyllä nyt on jotain ongelmaa laatikoissa jos se ei muka lähde ryömimään päästettyä jalan jarrulta. Mulla on kokemusta E60 535Da 10tkm ja E60 530Da 15tkm ja kummassakin kyllä laatikko toimi paremmin kuin yhdessäkään E39 mitä olen ajanut (joku vajaa 100kpl). Vaihde vaihtua kummassakin todella tasaisesti ja mitään nykimistä ei ollut yhtään. Paikaltaan tosiaan lähti kuin ajatus kun jarrulta jalan nosti. Kumpikin oli kyllä reilusti alla 100tkm ajettuja.
                        E39 M5 -00

                        Ex E60 530Da M-Sport -04
                        Ex E39 M5 -00
                        Ex E39 M5 -00 Individual
                        Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                        Ex E36 3.0 M3 -93
                        Ex E36 2.5 Cabrio -94
                        Ex E36 3.2 M3 -97
                        Ex E36 2.5 Coupe -93

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 936
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by 10+ View Post
                          Kyllä nyt on jotain ongelmaa laatikoissa jos se ei muka lähde ryömimään päästettyä jalan jarrulta. Mulla on kokemusta E60 535Da 10tkm ja E60 530Da 15tkm ja kummassakin kyllä laatikko toimi paremmin kuin yhdessäkään E39 mitä olen ajanut (joku vajaa 100kpl). Vaihde vaihtua kummassakin todella tasaisesti ja mitään nykimistä ei ollut yhtään. Paikaltaan tosiaan lähti kuin ajatus kun jarrulta jalan nosti. Kumpikin oli kyllä reilusti alla 100tkm ajettuja.
                          No kyllä tämä omakin yleensä tasaisella lähtee ryömimään. Tässä voisi tosiaan olla se joku mäkijarru. Monesti olen huomannut tuon jarruttamisen ruuduissa, jotka ovat edes loivassa mäessä; joskus tosin tasaisellakin. Efekti on tasan sama kuin, jos itse pitäisit jalkaa jarrulla. Liene säätökysymys, että vaatii liikaa kaasua jarrun vapautukseen. Onhan tässä jarrua käyttävä vakkarikin. Auto on 66tkm ajettu "suomiauto".

                          Eihän tämä missään nimessä huono laite ole, mutta nuo featuret vaativat vähän totuttelua.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • E39-530A
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 936
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by _Dexi View Post

                            Onko tämä joku "välimallin" loota ja sitten vielä uudemmissa E60 on tuo jokin 6 lovinen tomaatti...? :think
                            Eiköhän kaikissa E60:ssä ja E90:ssä ole kuusiloviset. Niin tuo realoem:kin näyttää ihan ensimmäsislle E60 530dA:lle. Omassasi jotain vikaa kenties? Tai kuskissa
                            E92 335iA -08

                            ---
                            ex E34 540iA -93
                            ex E90 325iA -05
                            ex E39 530iA -00
                            ex Toyota Avensis
                            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by 10+ View Post
                              Kyllä nyt on jotain ongelmaa laatikoissa jos se ei muka lähde ryömimään päästettyä jalan jarrulta. Mulla on kokemusta E60 535Da 10tkm ja E60 530Da 15tkm ja kummassakin kyllä laatikko toimi paremmin kuin yhdessäkään E39 mitä olen ajanut (joku vajaa 100kpl). Vaihde vaihtua kummassakin todella tasaisesti ja mitään nykimistä ei ollut yhtään. Paikaltaan tosiaan lähti kuin ajatus kun jarrulta jalan nosti. Kumpikin oli kyllä reilusti alla 100tkm ajettuja.
                              Tuo mitä kokeilin oli neliveto ja facelift-malli. Laatikkohan muuttui aika paljon faceliftissä. Eli onko nyt kuitenkin vanhemmissa E60:ssä tuollainen ryömivä laatikko vai onko tuo vain nelivedon ongelma vai mitä ihmettä? Surkea tuollainen kuitenkin on ryömivään laatikkoon verrattuna, kaikki tarkkuus pysäköinnistä ja jonossa ryömimisestä on mennyttä kun pitää kaasun ja jarrun kanssa vuorotellen temppuilla.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎