Noh en osaa sanoa saako tuosta 2-1 pätkän vaihtamisesta isompaan tässä vaiheessa mitään iloa mutta omaan silmään se vakioputken "kollektori" on aika käpyisen näköinen.
Jos oikein muistan niin toista putkea on taivutettu ja siihen on tehty reikä johon toinen on sitten hitsattu kiinni. Siinä toisessa oli vielä ehkä vähän turhaa mutkaakin. En mitannut pituuksia mutta hiukan erimittaisilta ne näytti, voi tietenkin olla myös tarkoituksella että saadaan karvan levitettyä vääntökäyrää kun haarojen viritykset osuu vähän eri kierroksille.
Tässä juttua mitä postasin joku aika sitten m42club.comin foorumille:
Eli kannesta kollektorin loppuun yhden haaran pituus on joku 70 senttiä, pituus jakautuu melko tasan 4-2 ja 2-1 pätkien välille.
Mallia melko optimoiduista pakosarjoista voi katsoa täältä:
Moottorit ei tosin ole bemarin mutta tilavuus on samaa luokkaa kuin M42:lla. Noista kovimmilla putkilla on dynotettu 304 hevosvoimaa kahdesta litrasta joten jos noilla mitoilla tekee omat putket niin ei pitäisi ainakaan ahdistaa. Viimeisen kollektorin lähtö on noissa kokoa 2. 75" eli 3" pakoputki 192 heppaisessa kutosessa saattaa olla lievästi liioittelua, ehkä
Jos oikein muistan niin toista putkea on taivutettu ja siihen on tehty reikä johon toinen on sitten hitsattu kiinni. Siinä toisessa oli vielä ehkä vähän turhaa mutkaakin. En mitannut pituuksia mutta hiukan erimittaisilta ne näytti, voi tietenkin olla myös tarkoituksella että saadaan karvan levitettyä vääntökäyrää kun haarojen viritykset osuu vähän eri kierroksille.
Tässä juttua mitä postasin joku aika sitten m42club.comin foorumille:
Took few measurements while under the car yesterday:
4-2 part
pipe diameter: 38 mm
pipe lenght: 35 cm
2-1 part
pipe diameter: 45 mm
pipe lenght: 35 cm
To catalysator (and rest of the exhaust I presume)
pipe diameter: 52 mm (there is a dent between resonator and muffler giving even smaller effective diameter)
Incidentally those 4-2-1 manifold pipe diameters are exactly spot on as given in Graham Bell's engine tuning book. BMW clearly did not arrive to those dimensions by pure luck
I think there are few things that could be improved on stock/almost stock engine:
- 2-1 pipe Y merge/collector does not seem too good, merge angle could be smaller
- exhaust diameter of 2 1/4 could be slightly more suitable
4-2 part
pipe diameter: 38 mm
pipe lenght: 35 cm
2-1 part
pipe diameter: 45 mm
pipe lenght: 35 cm
To catalysator (and rest of the exhaust I presume)
pipe diameter: 52 mm (there is a dent between resonator and muffler giving even smaller effective diameter)
Incidentally those 4-2-1 manifold pipe diameters are exactly spot on as given in Graham Bell's engine tuning book. BMW clearly did not arrive to those dimensions by pure luck
I think there are few things that could be improved on stock/almost stock engine:
- 2-1 pipe Y merge/collector does not seem too good, merge angle could be smaller
- exhaust diameter of 2 1/4 could be slightly more suitable
Mallia melko optimoiduista pakosarjoista voi katsoa täältä:
Moottorit ei tosin ole bemarin mutta tilavuus on samaa luokkaa kuin M42:lla. Noista kovimmilla putkilla on dynotettu 304 hevosvoimaa kahdesta litrasta joten jos noilla mitoilla tekee omat putket niin ei pitäisi ainakaan ahdistaa. Viimeisen kollektorin lähtö on noissa kokoa 2. 75" eli 3" pakoputki 192 heppaisessa kutosessa saattaa olla lievästi liioittelua, ehkä


Comment