Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitääkö turbon antaa jäähtyä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • penariko
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 82
    • rovaniemi

    #31
    jos turbo on kuuma kun auto sammutetaan niin öljynkierto loppuu ja öljyn tulo putkessa öljy voi palaa paakuksi ja tukkia öljynkierron eli jos haluaa särkeä turbon laakerit niin ei sitä kannatte käyttää:think
    be my woman

    Comment

    • ReiluReiska
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 44
      • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

      #32
      Jos minäkin vielä laittaisin lusikkaa soppaan ja hyvistä vinkeistä ottaneeni oppia voisin vielä ehdottaa yhteenvedon että viimeiset pari kilometriä ajetaan rauhallisemmin sekä pyritään liu-uttamaan autoa (=vaihde vapaalle tai kytkin pohjaan) mahdollisemman paljon ,jolloin autoa tulee käytettyä tyhjäkäynnillä jo automaattisesti ja ei tarvitse sitten enään parkissa paljoa kuljettajan käydä tyhjäkäyntiä auton lisäksi? Säästyy siis aikaa ja polttoainetta.
      "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

      Comment

      • Mystinen
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1206
        • Kehä3

        #33
        "muutama" kerta tuli oltua kaverin kyydissä kun se poletti menee porukoittensa turbo-diesel xsaralla Tultiin aika haipakkaa joku 30kilsaa kuopiosta kotio, sitten kauheella luisulla parkkiin absit rutisten ja samantien kone sammuksiin eikä mitään turbon jäähdyttelyjä Ei se siitä reilun kolmen vuoden ja yli 100tkm aikana menny mikskään

        Vaparien virittäminen on säälittävää
        350hp/480Nm@0,666bar
        xxxhp/670Nm@1,6bar
        - Mystinen.Fi -
        -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

        Comment

        • rasanttu
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 530
          • Tuusula

          #34
          Originally posted by Mystinen View Post
          "muutama" kerta tuli oltua kaverin kyydissä kun se poletti menee porukoittensa turbo-diesel xsaralla Tultiin aika haipakkaa joku 30kilsaa kuopiosta kotio, sitten kauheella luisulla parkkiin absit rutisten ja samantien kone sammuksiin eikä mitään turbon jäähdyttelyjä Ei se siitä reilun kolmen vuoden ja yli 100tkm aikana menny mikskään
          Tuskin sellaista sätkytintä ajamalla pahemmin pilalle enää saa :think
          Freude am Fahren

          Comment

          • BMWfreak
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 391
            • hyvinkää

            #35
            itselläni on (elviksenä) 524TD:ssä turbotimer ihan juur tuota asiaa silmälläpitäen... olkoonkin diesel tai bensa, öljyttä se ahdin jää jokatapauksessa kun koneen sammuttaa ja kierto loppuu... ja ainakin minulla kuuluu vaparista korinaa pitkän aikaa sen jälkeen kun kone on jo sammunut, eli ahdin pyörii...
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

            Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

            ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

            Comment

            • Nisti
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 705
              • På Gränsen

              #36
              Pystyykö e39 530d kytkemään turbo timeria?
              "MURPHY'S LAW"
              "Whatever can go wrong will go wrong,
              and at the worst possible time,
              in the worst possible way"

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #37
                Parissa vanhemmassa autossa löytyy sähköpumppu joka pyörittää öljyä ahtimelle minuutin (?) moottorin sammuttamisen jälkeen.
                Tuskin turhaa touhua.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • zekelius
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 170
                  • Vaasa

                  #38
                  Arvatkaa miksei rekkakuskit itseni mukaanlukien, koskaan sammuta ajoneuvoaan tien varressa tankatessa vaan antaa sen 12-16 litraisen 400-600hv 6-8cyl padan surista tyhjänä? Siks että turbohuolto olisi ajakohtainen vasta n. 800 000km kohdalla eikä 400 000km kohdalla.

                  Turbojen koon tiedättekin, ja ahdot pyörii siellä 1.5 - 2.0 baria. Siellä ollaan aika punaisena kun pyörien päällä makaa 60 000kg vedettävänä. Perustuu jo aikaisemmin mainittuun öljynkiertoon; Jos sen raukan menee sammuttamaan kesken kovan ajon ja punoituksen, on vaarana että öljy ns. palaa kiinni ja tukkii öljynkierron ja seuraava startti voi olla kohtalokas.

                  Ei ne teidän pienet tdi:t ole edes kovilla. Laittakaapas joku iso ja epäaerodynaaminen peräkärry sinne perään ja ajelkaa samanlaisella kaasujalalla niin voitte aistia lämmöntuoton konetilaan kurkatessa. Jälkikäyttö = aina +++++
                  :: www.aurium-music.net ::

                  Comment

                  • BMWfreak
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 391
                    • hyvinkää

                    #39
                    yeah, rahtarit kunniaan, (itsekkin sellainen ja ylpeä siitä)!

                    sen kyllä maantiellä näkeekin kuka on kuski, ja kuka "kuski"... näkee sitä niitäkin, lähes 100% varmuudella tuuraajia ja amatöörirenkejä ketkä välittömästi shellin baarille kurvattuaan ensiksi sammuttelee auton, ja sitten laittelee piirturin tauolle, kaivaa kukkaroaan, ja napittelee farkut, ja kaivaa napaa... siinä se on isompikin ahdin tiukalla... 700-800 asteinen ahdin, ja laakista seis, sillä sitä juur saahaan raskaan kaluston vaihtoturboja/koneremontteja menemään kuin kuumille kiville...

                    Tuokin minun 524td:n turbo timer on mallia "apexi-kopio" holy smoken sivuilta tilattavissa, ja kytketään auton omiin virtapiuhoihin, ja jättää vain virran päälle vaikka avaimesta katkaisetkin ne pois. eli sen saa kyllä miltei jokaiseen vehkeeseen missä virtalukko löytyy...
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                    Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                    ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Originally posted by BMWfreak View Post
                      eli sen saa kyllä miltei jokaiseen vehkeeseen missä virtalukko löytyy...
                      Niin, siihen asti kun ei ole ajonestoa...

                      Onko kukaan muuten mitannut pakolämpöjä tyhjäkäynnillä?
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • zekelius
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 170
                        • Vaasa

                        #41
                        Originally posted by Cell View Post
                        Niin, siihen asti kun ei ole ajonestoa...

                        Onko kukaan muuten mitannut pakolämpöjä tyhjäkäynnillä?
                        Olen mä wärtsilän 20-moottoreista (jossa 20 siis sylinterin halkaisija centtimetreinä) kun toissakesänä olin siellä koeajossa. Toki ei ole ihan vertailukelpoinen henkilöauton moottorin pakolämpöihin, mutta muistan kyllä sen, että ilman kuormaa pakolämmöt olivat moninverroin alhaisemmat kuin kuorma päällä.
                        :: www.aurium-music.net ::

                        Comment

                        • Nippe-
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2009
                          • 115
                          • Vantaa

                          #42
                          Originally posted by Nisti View Post
                          Pystyykö e39 530d kytkemään turbo timeria?
                          Nostelen tässä vanhaa kun olen koittanut tuohon asiaan perehtyä mutta laihoin tuloksin. Onko kukaan täällä laittanut omaansa tai tietääkö jos joku muu on laittanut? Kun onhan noissa (ainakin omassa) ajonesto ja hälytin, niin mitenhän mahtaa toimia niiden kanssa?

                          Tiedä sitten olisiko tuosta niinkään hyötyä, mutta itse ainakin tykkään käyttää hetken aikaa tyhjäkäyntiä ennenkuin sammutan, varsinkin jos on tullut ajeltua raskaammalla jalalla niin vielä pitempään. Eipä tuo suuri vaiva ole mutta eipä nuo timerit niin paljoa maksa etteikö niihin voisi sen verran sijoittaa, uuden turbon rinnalla halpoja kapistuksia
                          E39 530dA ///M-Sport -00
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                          Comment

                          • Slazha
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 2284
                            • Joensuu/Syvyys

                            #43
                            Originally posted by Cell View Post
                            Niin, siihen asti kun ei ole ajonestoa...

                            Onko kukaan muuten mitannut pakolämpöjä tyhjäkäynnillä?
                            minuakin kiinnostas pako lämpötilat niin tyhjäkäynnillä ja ajossa, ja onko eroja esim cyl.1 vs cyl.6
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                            E36 318is class II, e30 turpo

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #44
                              Originally posted by Cell View Post
                              Niin, siihen asti kun ei ole ajonestoa...
                              Viikoittain töissä näen venäläisten uudehkoja dieselautoja, useilla on varusteena sellainen varashälyytin, jossa on turbotimer ja vallanhyvin tuntuu toimivan ajonestollisissa autoissakin, tiäppä sitten e39:n ajonestosta sitten.

                              90 luvun autot eivät sammu, vaikka avaimen sirun kaivaisi pois, ongelma ilmenee vasta kun pitäisi saada kiesi uudelleen käyntiin. Ja tämäkään ei liittynyt e39 malliin, josta minulla ei ole tietoa.
                              Olli.

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                #45
                                Originally posted by Rocla View Post
                                90 luvun autot eivät sammu, vaikka avaimen sirun kaivaisi pois, ongelma ilmenee vasta kun pitäisi saada kiesi uudelleen käyntiin. Ja tämäkään ei liittynyt e39 malliin, josta minulla ei ole tietoa.
                                Tämä lienee ihan turvallisuustekijäkin. Jos miettii että siru tai tunnistinsysteemi kyrvähtää ajossa ja auto sammuu vaikka jossain alppien mutkatiellä kunnon vauhdista..
                                Luultavasti myös E39 kyselee avaimen sirun olemassaolon vain startatessa.
                                Ainakin muutamiin japsilaisiin ajonestollisiin kieseihin saa turbotimeriä laitettua.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎