jos turbo on kuuma kun auto sammutetaan niin öljynkierto loppuu ja öljyn tulo putkessa öljy voi palaa paakuksi ja tukkia öljynkierron eli jos haluaa särkeä turbon laakerit niin ei sitä kannatte käyttää:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pitääkö turbon antaa jäähtyä?
Collapse
X
-
Jos minäkin vielä laittaisin lusikkaa soppaan ja hyvistä vinkeistä ottaneeni oppia voisin vielä ehdottaa yhteenvedon että viimeiset pari kilometriä ajetaan rauhallisemmin sekä pyritään liu-uttamaan autoa (=vaihde vapaalle tai kytkin pohjaan) mahdollisemman paljon ,jolloin autoa tulee käytettyä tyhjäkäynnillä jo automaattisesti ja ei tarvitse sitten enään parkissa paljoa kuljettajan käydä tyhjäkäyntiä auton lisäksi? Säästyy siis aikaa ja polttoainetta."Bob the builder... can we fix it... yes we can!"
Comment
-
-
"muutama" kerta tuli oltua kaverin kyydissä kun se poletti menee porukoittensa turbo-diesel xsaralla Tultiin aika haipakkaa joku 30kilsaa kuopiosta kotio, sitten kauheella luisulla parkkiin absit rutisten ja samantien kone sammuksiin eikä mitään turbon jäähdyttelyjä Ei se siitä reilun kolmen vuoden ja yli 100tkm aikana menny mikskään
Vaparien virittäminen on säälittävää
350hp/480Nm@0,666bar
xxxhp/670Nm@1,6bar
- Mystinen.Fi -
-ISO maailma välillä pelottaa Connection-
Comment
-
-
Originally posted by Mystinen View Post"muutama" kerta tuli oltua kaverin kyydissä kun se poletti menee porukoittensa turbo-diesel xsaralla Tultiin aika haipakkaa joku 30kilsaa kuopiosta kotio, sitten kauheella luisulla parkkiin absit rutisten ja samantien kone sammuksiin eikä mitään turbon jäähdyttelyjä Ei se siitä reilun kolmen vuoden ja yli 100tkm aikana menny mikskään
Comment
-
-
itselläni on (elviksenä) 524TD:ssä turbotimer ihan juur tuota asiaa silmälläpitäen... olkoonkin diesel tai bensa, öljyttä se ahdin jää jokatapauksessa kun koneen sammuttaa ja kierto loppuu... ja ainakin minulla kuuluu vaparista korinaa pitkän aikaa sen jälkeen kun kone on jo sammunut, eli ahdin pyörii...Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39
ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...
Comment
-
-
Parissa vanhemmassa autossa löytyy sähköpumppu joka pyörittää öljyä ahtimelle minuutin (?) moottorin sammuttamisen jälkeen.
Tuskin turhaa touhua.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Arvatkaa miksei rekkakuskit itseni mukaanlukien, koskaan sammuta ajoneuvoaan tien varressa tankatessa vaan antaa sen 12-16 litraisen 400-600hv 6-8cyl padan surista tyhjänä? Siks että turbohuolto olisi ajakohtainen vasta n. 800 000km kohdalla eikä 400 000km kohdalla.
Turbojen koon tiedättekin, ja ahdot pyörii siellä 1.5 - 2.0 baria. Siellä ollaan aika punaisena kun pyörien päällä makaa 60 000kg vedettävänä. Perustuu jo aikaisemmin mainittuun öljynkiertoon; Jos sen raukan menee sammuttamaan kesken kovan ajon ja punoituksen, on vaarana että öljy ns. palaa kiinni ja tukkii öljynkierron ja seuraava startti voi olla kohtalokas.
Ei ne teidän pienet tdi:t ole edes kovilla. Laittakaapas joku iso ja epäaerodynaaminen peräkärry sinne perään ja ajelkaa samanlaisella kaasujalalla niin voitte aistia lämmöntuoton konetilaan kurkatessa. Jälkikäyttö = aina +++++:: www.aurium-music.net ::
Comment
-
-
yeah, rahtarit kunniaan, (itsekkin sellainen ja ylpeä siitä)!
sen kyllä maantiellä näkeekin kuka on kuski, ja kuka "kuski"... näkee sitä niitäkin, lähes 100% varmuudella tuuraajia ja amatöörirenkejä ketkä välittömästi shellin baarille kurvattuaan ensiksi sammuttelee auton, ja sitten laittelee piirturin tauolle, kaivaa kukkaroaan, ja napittelee farkut, ja kaivaa napaa... siinä se on isompikin ahdin tiukalla... 700-800 asteinen ahdin, ja laakista seis, sillä sitä juur saahaan raskaan kaluston vaihtoturboja/koneremontteja menemään kuin kuumille kiville...
Tuokin minun 524td:n turbo timer on mallia "apexi-kopio" holy smoken sivuilta tilattavissa, ja kytketään auton omiin virtapiuhoihin, ja jättää vain virran päälle vaikka avaimesta katkaisetkin ne pois. eli sen saa kyllä miltei jokaiseen vehkeeseen missä virtalukko löytyy...Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39
ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...
Comment
-
-
Originally posted by BMWfreak View Posteli sen saa kyllä miltei jokaiseen vehkeeseen missä virtalukko löytyy...
Onko kukaan muuten mitannut pakolämpöjä tyhjäkäynnillä?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostNiin, siihen asti kun ei ole ajonestoa...
Onko kukaan muuten mitannut pakolämpöjä tyhjäkäynnillä?:: www.aurium-music.net ::
Comment
-
-
Originally posted by Nisti View PostPystyykö e39 530d kytkemään turbo timeria?
Tiedä sitten olisiko tuosta niinkään hyötyä, mutta itse ainakin tykkään käyttää hetken aikaa tyhjäkäyntiä ennenkuin sammutan, varsinkin jos on tullut ajeltua raskaammalla jalalla niin vielä pitempään. Eipä tuo suuri vaiva ole mutta eipä nuo timerit niin paljoa maksa etteikö niihin voisi sen verran sijoittaa, uuden turbon rinnalla halpoja kapistuksiaE39 530dA ///M-Sport -00
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostNiin, siihen asti kun ei ole ajonestoa...
Onko kukaan muuten mitannut pakolämpöjä tyhjäkäynnillä?Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
E36 318is class II, e30 turpo
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostNiin, siihen asti kun ei ole ajonestoa...
90 luvun autot eivät sammu, vaikka avaimen sirun kaivaisi pois, ongelma ilmenee vasta kun pitäisi saada kiesi uudelleen käyntiin. Ja tämäkään ei liittynyt e39 malliin, josta minulla ei ole tietoa.Olli.
Comment
-
-
Originally posted by Rocla View Post90 luvun autot eivät sammu, vaikka avaimen sirun kaivaisi pois, ongelma ilmenee vasta kun pitäisi saada kiesi uudelleen käyntiin. Ja tämäkään ei liittynyt e39 malliin, josta minulla ei ole tietoa.
Luultavasti myös E39 kyselee avaimen sirun olemassaolon vain startatessa.
Ainakin muutamiin japsilaisiin ajonestollisiin kieseihin saa turbotimeriä laitettua.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
Comment