Originally posted by viktor
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pitääkö turbon antaa jäähtyä?
Collapse
X
-
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-
-
Perustietoa bensaturboista
Pakokaasun lämmöt:
- Tyhjäkäynnillä suuruusluokkaa 150-600. Kunnolla lämmitetyllä moottorillakin jää sinne n. 450 tienoille kun ei ole enää motarilämmöissä.
- n. 100km/h cruisaamisessa pintakaasulla ja ilman painetta nousee n. 750 asteeseen
- Yleensä moottori säädetään siten, että pitkiä aikoja ei kovalla kuormalla oltaisi pakolämmöissä 900-950+ riippuen materiaaleista. Jos erikoismateriaaleja käytetty pakoventtiileissä ja/tai turpiinissa, niin voidaan pitää korkeammalla. Moottori kestää kyllä jonkin aikaa vaikka mitä, mutta alkaa se kestävyyspuoli helposti heiketä jos ajetaan liian kuumilla pakokaasuilla kovalla kuormalla pitkään. Esimerkkinä edellinen auto kipusi oikeilla säädöillä 900+ lämpöihin vasta 1,7-1,8bar ahdolla.
- Pieni yhteenveto: pakokaasujen lämpötiloista on todella vaikea päätellä mitään, koska pakokaasujen massavirrasta riippuu niin paljon aiheutettu lämpökuorma. Samaten mittauspaikka vaikuttaa paljon, mistä syystä käyttökelpoisia lukemia saa lähinnä läheltä pakoventtiilejä.
- Yllä mainitut lämpötilat mitattuna kuumasta paikasta, eli pakosarjan kollektorista.
Jälkikäyttö:
- Turbon jälkikäyttäminen oli erityisen tarpeellista ennenvanhaan kun oli huonot öljyt ja vesijäähdytys oli erittäin harvinainen. Vedenkierto on toteutettu siten, että se jäähdyttää konvektiolla vaikka moottori olisikin pois päältä. Ei siitä jälkikäytöstä haittaa ole, jos välttämättä hirveän tarpeellistakaan turbolla, jossa on lisäksi vesijäähdytys.
Comment
-
-
tuossa turbotimerissa on myös kääntöpuoli..
kaverilla skylinessa korkkas öljypumpun kiila ja turbo timer oli hoitanut laakereille viimesen voitelun kaverin kuunnellessa voimattomana vierestä kiinnileikkautumisen ääntä..
tuossa 1sek tuntunee vähintään minuutilta..F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Posttuossa turbotimerissa on myös kääntöpuoli..
kaverilla skylinessa korkkas öljypumpun kiila ja turbo timer oli hoitanut laakereille viimesen voitelun kaverin kuunnellessa voimattomana vierestä kiinnileikkautumisen ääntä..
tuossa 1sek tuntunee vähintään minuutilta..///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by viktor View PostTämän takia vähänkään "viritetymmässä" autossa olisi hyvä olla myös ns. tappokytkin. Oma mielipide vain, mutta voi säästää juuri kuvatulta tilanteelta tai vaikkapa auton palamiselta.
Tuossa joku aika sitten tuli myös vastaa tilanne, että dieselin puristuspaine pääsi vuotamaan suuttimenreiästä öljytilaan, huohotti sen verta kovasti että öljyt poistuivat koneesta ilmasuodattimelle, kuski huomasi käryn ja pysäytti, koitti sammuttaa, mutta timeri jätti jäähdytyskäytölle, siinäpä kuskilla lienee ollut näkemisen arvoinen ilme, kun moottori käy yhä kolkomalla äänellä, vaikka avain on jo kädessä.
Tämän homman viimeisteli vielä lopuksi ryntääminen viimeisillä moottoriöljyillä.
Manuaali vaihteisen olisi voinut edes töksäyttää, mutta automaatilla tämäkään ei onnistunut.Olli.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostE39:stäkin löytyvä BMW:n EWS 3 tarkistaa avaimen sirun vain käynnistäessä. Lisäksi siinä on sammuttamisen jälkeen 10 sek. aikaikkuna, jolloin auton saa käyntiin ilman sirua.
Tappokytkin on ihan ehdoton varuste tälläisissä systeemeissä, mutta sen luulisi löytyvän jo hiukan laadukkaammista timereistä vakiona, kuten esim Tzeimin mainitsemassa Apexin timerissa.E39 530dA ///M-Sport -00
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407
Comment
-
-
Originally posted by zekelius View PostArvatkaa miksei rekkakuskit itseni mukaanlukien, koskaan sammuta ajoneuvoaan tien varressa tankatessa vaan antaa sen 12-16 litraisen 400-600hv 6-8cyl padan surista tyhjänä? Siks että turbohuolto olisi ajakohtainen vasta n. 800 000km kohdalla eikä 400 000km kohdalla.
Turbojen koon tiedättekin, ja ahdot pyörii siellä 1.5 - 2.0 baria. Siellä ollaan aika punaisena kun pyörien päällä makaa 60 000kg vedettävänä. Perustuu jo aikaisemmin mainittuun öljynkiertoon; Jos sen raukan menee sammuttamaan kesken kovan ajon ja punoituksen, on vaarana että öljy ns. palaa kiinni ja tukkii öljynkierron ja seuraava startti voi olla kohtalokas.
Ei ne teidän pienet tdi:t ole edes kovilla. Laittakaapas joku iso ja epäaerodynaaminen peräkärry sinne perään ja ajelkaa samanlaisella kaasujalalla niin voitte aistia lämmöntuoton konetilaan kurkatessa. Jälkikäyttö = aina +++++
Ja vanhat vaparitkit lykkäs vedet pihalle liian hätäisesti sammutettuina.
Eli "normaalissa" ajossa,nopeusrajoituksia noudattaen ei moottorin jälkikäytölle kevyessä kalustossa ole tarvetta.
Raskaammankin vedätyksen jälkeen viimeisten kilometrien rauhallinen ajo on suotavampaa jo ajoviiman jäähdyttävän vaikutuksen vuoksi.
Ei raskaskalustokaan tarvitse suurempia jäähdyttelyitä tasaisella maantiellä ajon jälkeen.
Jatkuva sammuttelu tosin rasittaa myöskin starttia,joten lämpimän koneen käyttäminen 5-10min ei ole kallista sen kuluttaessa < 2l/h
Korkean viritysasteen omaavia moottoreita tulee taasen lämmitellä ja jäähdytellä rauhassa.
Sanoohan sen maalaisjärkikin,että jos litrateho kaksinkertaistuu 50hv/l -> 100hv/l,saati nelinkertaistuu-> 200hv/l,niin samanlaiset osat ovat aikalailla erisuuruisilla rasituksilla.
Henk.koht. mielipiteeni on,että noi turbotimerit on brassailua,niin kuin kaukostartitkin.
Ja jos joku väittää että ahdin ja pakosarja hehkuu punaisena aina ajon jälkeen,eikä ole töissä turvesuolla,niin kulkuneuvossasi on mitä todennäköisimmin jotain vialla.
Ford 4500 :think Nuffield
Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi
Kawasaki ZX-12R Borat
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Posttuossa turbotimerissa on myös kääntöpuoli..
kaverilla skylinessa korkkas öljypumpun kiila ja turbo timer oli hoitanut laakereille viimesen voitelun kaverin kuunnellessa voimattomana vierestä kiinnileikkautumisen ääntä..
tuossa 1sek tuntunee vähintään minuutilta..No life, no friends, just motorsport!
-Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
-jokunen e30.
-e28
Comment
-
-
Originally posted by MrBubbles View Postei tullu mieleen tulpanjohtoja nyppiä tms?
Siinäs kaivat työkalupakin ja alat purkamaan...
Kerro myös kun seuravan kerran itse vetäset käyvästä autosta tulpanjohdon irti. Haluan tulla katsomaan vieläkö henki pihisee vai tekikö muuten vaan höpöä
Comment
-
-
Originally posted by MrBubbles View Postei tullu mieleen tulpanjohtoja nyppiä tms?
ja varmaan on tilanne sellainen että alkaa ressi painamaan päälle ja ei kaikki tule sitten mieleen.. itse en ollut paikalla ja tarkasti en tiedä mitä tapahtui..F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostEttei vaan olis suorasytkä tossakin vehkeessä...
Siinäs kaivat työkalupakin ja alat purkamaan...
Kerro myös kun seuravan kerran itse vetäset käyvästä autosta tulpanjohdon irti. Haluan tulla katsomaan vieläkö henki pihisee vai tekikö muuten vaan höpöäF46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostEttei vaan olis suorasytkä tossakin vehkeessä...
Siinäs kaivat työkalupakin ja alat purkamaan...
Kerro myös kun seuravan kerran itse vetäset käyvästä autosta tulpanjohdon irti. Haluan tulla katsomaan vieläkö henki pihisee vai tekikö muuten vaan höpöä
Mutta noi on tilanteita joissa yleensä ekana iskee se paniikki, eikä varmaan tuu simppelitkään hommat mieleen.
Edelleen pitää silti jeesustella, tappokytkin heti kohta akun jälkeen olisi tässäkin auttanut. Ei ne turhaan niitä kilpavehkeisiinkään laita. =)
Itse aiheeseen, kyllä sitä turboa on hyvä jäähdytellä. 530 diiselistä en ole jäähytellyt kuin jos on oikein rajua ajoa ollut juuri ennen stoppia. Noit koneet käy muutenkin vesikierroltaan niin kylmänä, että siinäpä hajoaa jos hajoaa. Eri se on sitten nuo kireämmät pelit joissa pakosarja ja turbo kuumenee kunnolla.
Hyvin vielä saanee lisää erilaisilla lämpökääreillä sitä viilenemisaikaa.
Olisi kiintoisaa nähdä vähän vertailua miten paljon kuumempana esim pakopesä on vielä 10-15min rasituksen jälkeen jos siinä on tällainen nykyään suosittu lämpökääre, verrattuna tietysti ihan avoimesti ilmaan jäähtyvään.
Vesikiertoisessa ahtimessa tämä ei niin taida olla ongelma, mutta yleensähän nuihin viritysahtimiin ei käsittääkseni vesikiertoa ole.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
Comment