Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57D30 käyntiongelmaa, tehottomuutta, ja mustaa putkesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 923
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Gize View Post
    Päivitystä, vaihdoin 6. pytyn suuttimen purkuosaan, eipä ollut vaikutusta. Nyt tarkemmin kuulostellessa paikallaan hieman kierroksia nostaessa jonkinlainen hieman laahaava ääni kuuluu, selvimmin kun nostaa 2000rpm ja siitä päästää tyhjäkäynnille. Turbon laakerit, jakopää?

    5&6 korjausarvot edelleen +5, ykkönen sitten alle sallitun. En usko että mitään auttaa nyt vaihtaa vielä 5. pyttyyn suutinta, tai vaikka kaikkiakaan, jotain muuta taitaa olla nyt menossa, mutta mitä... Kenellä kristallipallo on se ilmoittautukoon

    Vai voisikos turbo itsessään aiheuttaa näitä oireita, tai tuo ilmamassamittari? Sain inpalla erikoisen tilanteen joka meni kyllä sitten ohi, mutta sainko jotain kiinni vai oliko vain bitti poikittain..:

    EDIT. Lasketaanhan pytyt keulasta alkaen järjestyksessä, eli kutonen on lähinnä kuljettajaa? Sieltä suunnalta se äänikin kyllä kuulostaa tulevan.
    1. pytty on keulassa.

    Onko hehkujen ympäristöt ihan normaalin näköiset ja tietoa mahdollisesta vaihdosta? Lähinnä arvailua, mutta voisiko hehkujen kartiotiivistys vuotaa kannessa jolloin palotila ei ole tiivis.
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    E91 330dA xDrive M-Sport '09
    VW Golf mk4 1.6 '03
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67 x2

    Comment

    • Gize
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 551
      • Tampere

      #17
      Originally posted by hetfield View Post
      Aika näköjään kultaa muistot, ja taitaa tosiaan joutua imusarjan irroittamaan

      Ei kovin loogista, että joku kaikille sylintereille yhteinen palikka, aiheuttaisi vain osalle sylintereistä oireita.

      Läpät nyt on varmasti poistettu, ja tilkitty tiiviisti. Imusarja ja venakoppa eivät ole halki. Pakosarja ei ole silppuna (ei välttämättä aiheuttaisi tyhjäkäynti oireita).
      Ehkä koittaisin sulkea suuttimet pois ennen ohivirtaus/puristus ihmettelyä. Tarviiko välttämättä imusarjaa suutinten korjausarvo ihmettelyyn, jos vaihtaa oirehtivat ristiin. Sitten ei oikein jää, kuin mekaaninen vaurio kannessa tai sen alla.

      edit: Onkohan siihen vaihdettu venakopan tiivisteitä ikinä?! Saattaa olla aika korppuna, jolloin vuotaa imupuolelta öljytilaan, ja toisinpäin.
      edit2: Mulla on vanha kone hyllyssä, jos tarvii kantta, mäntiä yms.
      edit3: Suutinten johtosarjoissa on joskus ollut sanomista.

      Täytyy tässä itsekkin ruveta taas ihmettelemään, jahka jaksaa. Ei välttämättä jaksa.

      730d 2003 m57n 218hp on tosiaan täälläkin.
      Totta tuo logiikka kyllä, pitäisi varmaan tosiaan etsiä SE juttu mikä vaikuttaa tuonne 5-6 pyttyihin, ääni kun tulee selvästi lähempää hyttiä eikä keulan puolelta.

      Läpät on poistettu ja tilkitty juu, halkeamia tai vuotoja en ole löytänyt. Pakosarjaa ei ole paljoa tullut ihmeteltyä. Jos suutinjumppaa jatkaisi seuraavana, voisi olla se järkevin vaihtoehto.

      Venakopan tiivisteistä ei hajua, käyn katsomassa huoltokirjaa tuossa kohtapuoliin. Kaikki alipaineletkut oli kyllä niin korppuja että varmasti lienee samaa luokkaa. Imusarjan tiivisteet oli yllättävän hyvät, tosin ne lienee vaihdettu aikanaan läppien poiston yhteydessä.

      Hyvä että löytyy raakamoottori tarvittaessa, paljonko jouduit ottamaan vanhasta siis uuteen?

      Suutinten johtosarjat näytti myös olevan ok ainakin silmämääräisesti.
      Kulkineet:
      BMW 730dA -03
      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
      BMW 323i -95
      Honda CBR600Fighter
      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

      Comment

      • Gize
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 551
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Shatter View Post

        1. pytty on keulassa.

        Onko hehkujen ympäristöt ihan normaalin näköiset ja tietoa mahdollisesta vaihdosta? Lähinnä arvailua, mutta voisiko hehkujen kartiotiivistys vuotaa kannessa jolloin palotila ei ole tiivis.
        Hyvä veikkaus, pitääkin tarkastaa. Ympäristö ei pistänyt mitenkään silmään ainakaan, joten jätin vähemmälle huomiolle nuo. Minun 4v omistusaikana ei ole vaihdettu, viime talvena taisi tulla vasta nuo vikakoodit niistä, ja silti lähti hienosti käyntiin myös niillä -32 pakkasilla. No, oli toki lämmityksessä ennen käynnistystä. Hehkut nyt laitan varmaan muutenkin tilaukseen, kun pitäisi ne vaihtaa joka tapauksessa. En jaksa tuomita tätä vielä purkuun joten menköön vielä.

        Tyhmä kysymys, onko tässä enää erillistä siirtopumppua pohjassa kuten e39:ssä? Meinasi teettää ilmaaminen työtä, kun ei ainakaan minulla kuskin penkin alla surina käy kun virrat laittaa päälle. Siellä lienee vain suodatin, sen mitä realoemista katselee? Kai tämä nyt samoin käyttäytyy, eli virrat päälle niin pumppu käy jonkun 30-60s ja pari kertausta niin ilmojen pitäisi poistua?
        Kulkineet:
        BMW 730dA -03
        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
        BMW 323i -95
        Honda CBR600Fighter
        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 330
          • pirkkala

          #19
          Siirtopumppu on tankissa, ja varsin hauskalla ohjauksella rakennettu. Löytyy tuolta mallisarja langasta ihmettelyä ainakin itseni toimesta. Siellä on toki kaikkea muutakin mielenkiintoista

          Ei taida olla, kun lohko, kansi, kampura, 5 mäntää, 6 veiviä ja yks vaihteisto. jotain muuta kamaa toki. Tilasin hädissäni vaihtokoneen joltain ulkomaan purkaamolta, kun olis pelkkä männän vaihto riittänyt. Sylinteri säily ehjänä.
          Vaihtokoneen pako-ohjurit oli niin väljät, että laitoin oman kannen. Tuolloin joku 500tkm lasissa.
          - E65 730d 2003

          Comment

          • Gize
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 551
            • Tampere

            #20
            Originally posted by hetfield View Post
            Siirtopumppu on tankissa, ja varsin hauskalla ohjauksella rakennettu. Löytyy tuolta mallisarja langasta ihmettelyä ainakin itseni toimesta. Siellä on toki kaikkea muutakin mielenkiintoista

            Ei taida olla, kun lohko, kansi, kampura, 5 mäntää, 6 veiviä ja yks vaihteisto. jotain muuta kamaa toki. Tilasin hädissäni vaihtokoneen joltain ulkomaan purkaamolta, kun olis pelkkä männän vaihto riittänyt. Sylinteri säily ehjänä.
            Vaihtokoneen pako-ohjurit oli niin väljät, että laitoin oman kannen. Tuolloin joku 500tkm lasissa.
            Joo tuohon päätelmään pääsin myös, mulla ei ainakaan ole inpassa nappia sitä käskyttää?

            Kyllä mä tuota e65 topiccia luen myös satunnaisen epäsäännöllisesti, viitsitkö linkata missä kohdin käydään tuota siirtopumpun ohjausta läpi? Tai tähänkin voit toki laittaa ohjetta miten itse teit suuttimien vaihdon jälkeen. Alkoi epätoivo hiipiä kun en kuullut siirtopumpun surinaa, niin turvauduin sit raskaasta kalustosta tuttuihin konsteihin, ja lähtihän se lopulta mutta kyllä oli akkukin kovilla. Nyt ylläpitolaturissa odottamassa jo seuraavaa suutinjumppaa varten
            Kulkineet:
            BMW 730dA -03
            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
            BMW 323i -95
            Honda CBR600Fighter
            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

            Comment

            • hetfield
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 330
              • pirkkala

              #21
              No niin, nyt alkaa mutheet kasaantumaan ihan urakalla. Aikaisemmin jos kirjoittelin tänne miten 2002 730d soittelee itsestään hätäkeskukseen... No eipä ole tehnyt sitä enään mutta nyt on tullut pari muuta mystistä vikaa: - Ilmoittaa Dynamic Drive failurea. Tuntuu sinänsä vielä harmittomalta kun lähtee aina virtojen katkaisun
              - E65 730d 2003

              Comment

              • Gize
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 551
                • Tampere

                #22


                Ei hele, B-pilarin satelliitin takana siirtopumppu Asiaa ei helpota se että mulla herja "passenger restraint system fault" ja ohjaa juurikin tuonne, on odottanut motivaatiota alkaa purkaa sisustaa....

                Delivery unit with in-tank pump, right
                Sucking jet pump with lines

                Tuolla on siis ilmeisesti kaksi pumppua, yksi molemmin puolin? Voisikohan mulla olla toinen pimeenä (ei kyllä vikakoodeja kummastakaan, vain tuo satelliittibägivika), varmaan yhdelläkin on pelannut tähän asti mutta voisiko siksi olla tuskallista ilmaaminen? Kuuletko autossa istuessa jos kaikki muut härpäkkeet pois, kun pumppu/pumput lähtee päälle virrat kytkiessä?
                Kulkineet:
                BMW 730dA -03
                BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                BMW 323i -95
                Honda CBR600Fighter
                EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                Comment

                • hetfield
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 330
                  • pirkkala

                  #23
                  Yks pumppu vaan. "Toinen" on joku letku hässäkkä, mikä imee toiselta puolelta. Samaan pumppuun johtaa.

                  Mullakin on passanger restrain... aina joskus, mutta johtuu istuin tunnistimesta. Ei sille purkille mitään tehdä voi, muuta kun vaihtaa uuteen.

                  Aika huonosti kuuluu ääni. Ehkä korva jakkarassa saattas kuulua. Ota konehuoneesta valkonen/läpinäkyvä letku pikaliittimestä irti, ja kato tuleeko tavaraa. En oikein jaksa uskoa, että siinä on vikaa, kun kuitenkin käy ilman herjoja paineesta.
                  Last edited by hetfield; 19-04-2024, 10:23.
                  - E65 730d 2003

                  Comment

                  • Gize
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 551
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by hetfield View Post
                    Yks pumppu vaan. "Toinen" on joku letku hässäkkä, mikä imee toiselta puolelta. Samaan pumppuun johtaa.

                    Mullakin on passanger restrain... aina joskus, mutta johtuu istuin tunnistimesta. Ei sille purkille mitään tehdä voi, muuta kun vaihtaa uuteen.

                    Aika huonosti kuuluu ääni. Ehkä korva jakkarassa saattas kuulua. Ota konehuoneesta valkonen/läpinäkyvä letku pikaliittimestä irti, ja kato tuleeko tavaraa. En oikein jaksa uskoa, että siinä on vikaa, kun kuitenkin käy ilman herjoja paineesta.
                    Ahaa hyvä tietää, joo ei se sitten ainakaan ole mennyt, kun aina lähtee hetkessä käymään (pl. ilmaus).

                    Istuintunnistin on itsellä disabloitu (tai siis niin että siinä istuisi aina joku, enabloitu pysyvästi, miten sen sanois ), ja silti tuo tulee eli pitäisi se purkki kaivaa näkyviin että tietää varmasti minkälaisen sinne hankkii. Ainakin realoem osanumerolla olen löytänyt monia erilaisia käytettyjä purkaamoilta, vai meneeköhän ne ristiin?

                    No, tämä menee jo toki hieman aiheen vierestä, en ala mitään tuolle tekemään ennenkö kone käy normaalisti ilman sivuääniä, mutta olen kyllä loppuviimein tykännyt kovasti tästä autosta, hinta-laatusuhteeltaan ollut loistava. Ja ne hifit, pienellä päivityksellä, on jo sellaiset että rakennan tästä ennemmin vaikka ulkokotiteatterin itselle kuin myyn paaliin jonain päivänä xD
                    Kulkineet:
                    BMW 730dA -03
                    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                    BMW 323i -95
                    Honda CBR600Fighter
                    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                    Comment

                    • Gize
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 551
                      • Tampere

                      #25
                      Jahas 1.pytyn suutin nyt vaihdettu ja ilmaamista vaille. Tuossa työn lomassa kävi ihme juttu mitä ei kutosen kohdalla käynyt: paluulinjasta auto rupesi sylkemään desitolkulla tavaraa tämä kävi vieläpä kahdesti, kivasti nyt on koko konetila naftassa. Miksi näin kävi? toisena mietin kun koko suuttimen kolo tuli sit täyteen naftaa, seuraukset? Kyllähän se sieltä sitten lopulta valui läpi mutta olipa kyllä ilkeä yllätys, onko Comfort Accessilla jtn tekemistä tuon kanssa vai miksi paluulinjasta tulee yhtäkkiä tavaraa?
                      Kulkineet:
                      BMW 730dA -03
                      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                      BMW 323i -95
                      Honda CBR600Fighter
                      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                      Comment

                      • Gize
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 551
                        • Tampere

                        #26
                        Noniin, nyt uudet (purkuautosta) suuttimet siis pytyillä 1 & 6, ei merkittävää vaikutusta käyntiin (testattu aina tyhjäkäynnillä), ja arvot näyttää tältä:

                        Click image for larger version  Name:	1713705921560 (Large).jpg Views:	0 Size:	100.3 KB ID:	5500328

                        Ja tässä vielä lähtötilanne:

                        Click image for larger version  Name:	1713706080408 (Large).jpg Views:	0 Size:	83.9 KB ID:	5500329

                        Seuraavaksi vaihdan varmaan loppujenkin pyttyjen suuttimet kun ei ole oireet loppuneet, vaihtaisko vielä 1 & 6 päikseen kun tuo kutosen korjausarvo on edelleen noin yli?

                        Vinkkejä otetaan vastaan edelleen
                        Kulkineet:
                        BMW 730dA -03
                        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                        BMW 323i -95
                        Honda CBR600Fighter
                        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 580
                          • Uusimaa

                          #27
                          Lähtötilanne 1. suutin on paras noista, ruiskuttaa vähiten. Pitäisi vaihtaa ne mitkä ruiskuttaa eniten? Sytytysjärjestys 1,5,3,6,2,4. Jotkut sanoo että voi olla edellinenkin suutin sytytysärjestyksessä joka viallinen. Vaihda päikseen 3 ja 6? Tai 1 ja 5 tai vaikka molemmat toimenpiteet?
                          Last edited by Rattiukko; 21-04-2024, 18:14.

                          Comment

                          • Gize
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 551
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by Rattiukko View Post
                            Lähtötilanne 1. suutin on paras noista, ruiskuttaa vähiten. Pitäisi vaihtaa ne mitkä ruiskuttaa eniten? Sytytysjärjestys 1,5,3,6,2,4. Jotkut sanoo että voi olla edellinenkin suutin sytytysärjestyksessä joka viallinen. Vaihda päikseen 3 ja 6? Tai 1 ja 5 tai vaikka molemmat toimenpiteet?
                            Hmm eikös kuitenkin yhteenlaskettu tavoite noissa ole ~0, joten mitä enemmän plussalla sitä kompensoidaan sitten miinuksella? Voihan se olla että kävi vain huono säkä kun vaihtoi tuon kutosen, ja purkuautosta sinne tuli melkein vieläkin huonompi... En ihan täysin kartalla ole näistä korjausarvoista kyllä, joten viisaammat saa toki valaista asiaa. Kaikkia muita kuin ykköstä varten pitää imusarja irroitella joten siksi vaihdoin testimielessä tuon ykkösen tänään kun oli sopiva väli.
                            Kulkineet:
                            BMW 730dA -03
                            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                            BMW 323i -95
                            Honda CBR600Fighter
                            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                            Comment

                            • Rattiukko
                              BTCF Member
                              • Nov 2022
                              • 580
                              • Uusimaa

                              #29
                              Tavoite on 0 mutta kun se skaala liikkuu niin jos olisit vaihtanut kaikki samanlaisiin suuttimiin kuin ykkösessä alunperin niin siellä lukisi nyt kaikissa 0. Ne arvot on suhteessa toisiinsa, näin ainakin olen ymmärtänyt.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5265
                                • Pirkkala

                                #30
                                Korjausarvot on asia mihin ei todellakaan pitäisi liikaa luottaa vianhaussa. Ite en usein muutakun vilkasen niitä.

                                Minun neuvo on että vie suuttimet testattavaksi. Niistä sitten ehjä sarja paikalleen, ja saat 100% varmuuden että suuttimet toimii, jos käynnissä edelleen vikaa, voit siirtyä etsinnöissä muihin tekijöihin.

                                btw. Korjausarvo muodostetaan mittaamalla kampiakselin pyörimisen tasaisuutta. Dde pyrkii saamaan aikaiseksi mahdollisimman sivistyneen tyhjäkäynnin. N.2500rpm korjaus putoaa pois.

                                esim. Jos railpaineanturissa on kosketushäikkää, kaikki korjausarvot on aivan perseellään
                                Last edited by Urpo_rotta; 21-04-2024, 19:13.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎