Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57D30 käyntiongelmaa, tehottomuutta, ja mustaa putkesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 529
    • Tampere

    #31
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Korjausarvot on asia mihin ei todellakaan pitäisi liikaa luottaa vianhaussa. Ite en usein muutakun vilkasen niitä.

    Minun neuvo on että vie suuttimet testattavaksi. Niistä sitten ehjä sarja paikalleen, ja saat 100% varmuuden että suuttimet toimii, jos käynnissä edelleen vikaa, voit siirtyä etsinnöissä muihin tekijöihin.
    Jostain luin että pelkkä testaus olisi ~60€/kpl, eli 720€ tässä tapauksessa joten on vähän arvokasta sekin todeta vaan että rikki ovat :/ Ennemmin laittaisi tuonkin rahan sitten uusiin.

    Jos nyt koitetaan jäljille päästä, listatkaas viisaammat tähän alle mikä noita korjausarvojen heittelyä sitten voi muu aiheuttaa kuin vialliset suuttimet? Ettei korjattaisi oiretta, vaan vikaa. Itse ihmettelen hieman vian suht. nopeaa alkamista, tokihan suutinkin voi vikaantua hetkessä, mutta olisiko se sit se 5. pytyn kun kutosen vaihto ei auttanut?
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5128
      • Pirkkala

      #32
      Originally posted by Gize View Post

      Jostain luin että pelkkä testaus olisi ~60€/kpl, eli 720€ tässä tapauksessa joten on vähän arvokasta sekin todeta vaan että rikki ovat :/ Ennemmin laittaisi tuonkin rahan sitten uusiin.

      Jos nyt koitetaan jäljille päästä, listatkaas viisaammat tähän alle mikä noita korjausarvojen heittelyä sitten voi muu aiheuttaa kuin vialliset suuttimet? Ettei korjattaisi oiretta, vaan vikaa. Itse ihmettelen hieman vian suht. nopeaa alkamista, tokihan suutinkin voi vikaantua hetkessä, mutta olisiko se sit se 5. pytyn kun kutosen vaihto ei auttanut?

      editoin viestiäni.

      Kysyppä ritariautosta paljonko testaus maksaa.

      Sanomasi hinta kuulostaa piezon testauksen hinnalle. Eikös nämä ole kumminkin solenoidisuuttimet?
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Gize
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 529
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Urpo_rotta View Post


        editoin viestiäni.

        Kysyppä ritariautosta paljonko testaus maksaa.

        Sanomasi hinta kuulostaa piezon testauksen hinnalle. Eikös nämä ole kumminkin solenoidisuuttimet?
        Täytyypi kysyä, on solenoidisuuttimet.

        Railpaineanturi on toki yksi mahdollisuus toki, mutta näyttää livedatassa suht. järkevää kokoajan.

        EDIT: tänään tuli muuten imuilman lämpötila-anturista koodia, ja toinen koodi samasta mutta referenssisignaalista ilmamassamittarilta.​
        Last edited by Gize; 21-04-2024, 18:27.
        Kulkineet:
        BMW 730dA -03
        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
        BMW 323i -95
        Honda CBR600Fighter
        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

        Comment

        • evilracer
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2015
          • 211
          • Suomi

          #34
          Mitenkä tuo aloituspostauksessa mainittu erikoinen ääni, oliko sille löytynyt syytä? Joku mekaaninen vikahan se on oltava jos suuttimen vaihto ei auttanut.
          Kansinahka vitosen ja kutosen välistä kun molemmissa korkea korjausarvo? (pessimisti ei pety )
          Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua

          Comment

          • Gize
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 529
            • Tampere

            #35
            Originally posted by evilracer View Post
            Mitenkä tuo aloituspostauksessa mainittu erikoinen ääni, oliko sille löytynyt syytä? Joku mekaaninen vikahan se on oltava jos suuttimen vaihto ei auttanut.
            Kansinahka vitosen ja kutosen välistä kun molemmissa korkea korjausarvo? (pessimisti ei pety )
            Ei ole löytynyt, ja sehän oli oikeastaan isoin syy tähän projektiin ryhtymiseen... Joku toinen olisi varmaan antanut vaan mennä vaikka autoa vähän laiskottaakin Itselleni kuitenkin sen verran huolestuttava ääni että en viitsi suotta rikkoa jos on jotain jo menossa. Toivottavasti ei joutuisi kantta jumppaamaan
            Kulkineet:
            BMW 730dA -03
            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
            BMW 323i -95
            Honda CBR600Fighter
            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

            Comment

            • hetfield
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 326
              • pirkkala

              #36
              Originally posted by Gize View Post

              Ei ole löytynyt, ja sehän oli oikeastaan isoin syy tähän projektiin ryhtymiseen... Joku toinen olisi varmaan antanut vaan mennä vaikka autoa vähän laiskottaakin Itselleni kuitenkin sen verran huolestuttava ääni että en viitsi suotta rikkoa jos on jotain jo menossa. Toivottavasti ei joutuisi kantta jumppaamaan
              Olisko tästä äänestä jotain tallennetta?
              Kuuluu siis lähempää tulipeltiä... Mitä siellä on, mikä voi laahata...? Ensimmäisenä tulee mieleen keinujen rullat, mutta saattaisi olla romua öljyn seassa ja äänimaailma ehkä erilainen (oli omassa todella kuluneita jo osa). Alipainepumppu ääntelee toisessa päässä, ja tuskin momentinmuuntimen/vauhtipyörän meteliä sekottaisi...
              Olisko järkevää mitata ne puristukset, tai vilkaista venakopan alle. Jotain niissä kahdessa sylinterissä on nyt pielessä, jos ei suuttimet auta.

              edit: mites huohotuspuoli, jos avaat öljykorkin? https://www.youtube.com/shorts/6VbHHMnUIx4 Onko ääni jatkuva, vai samalla frekvenssillä kuin videossa?
              Last edited by hetfield; 23-04-2024, 13:05.
              - E65 730d 2003

              Comment

              • Gize
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 529
                • Tampere

                #37
                Originally posted by hetfield View Post

                Olisko tästä äänestä jotain tallennetta?
                Kuuluu siis lähempää tulipeltiä... Mitä siellä on, mikä voi laahata...? Ensimmäisenä tulee mieleen keinujen rullat, mutta saattaisi olla romua öljyn seassa ja äänimaailma ehkä erilainen (oli omassa todella kuluneita jo osa). Alipainepumppu ääntelee toisessa päässä, ja tuskin momentinmuuntimen/vauhtipyörän meteliä sekottaisi...
                Olisko järkevää mitata ne puristukset, tai vilkaista venakopan alle. Jotain niissä kahdessa sylinterissä on nyt pielessä, jos ei suuttimet auta.

                edit: mites huohotuspuoli, jos avaat öljykorkin? https://www.youtube.com/shorts/6VbHHMnUIx4 Onko ääni jatkuva, vai samalla frekvenssillä kuin videossa?
                Voisin ottaa videon ja ladata kuunneltavaksi kyllä. Öljyt kun vaihdoin vajaa vuosi takaperin olivat oikein hyvännäköiset, ei mitään metallia nähtävissä eikä magneetilla kokeillessa. Otan tuon videon vaikka sitten kun käytän tuon lämpöiseksi taas seuraavaa suutinjumppaa varten, en tuonne lumisateeseen viitsi mennä nyt tuota operaatiota suorittamaan.

                Puristuksia ajattelin kanssa että pitänee mitata, miksei myös kurkkaisi myös venakopan alle ja vaihtelee tiivisteen samalla. Myös ne hehkut vaihdan sitten kun tulee, eipä siinä korkealta putoa. Paljonkos pitäisi olla puristuspaineet, jotain 25bar?

                Originally posted by Gize
                EDIT: tänään tuli muuten imuilman lämpötila-anturista koodia, ja toinen koodi samasta mutta referenssisignaalista ilmamassamittarilta.​
                Katsoin tuota koodia tarkemmin, ja sehän näyttää jälkimmäisessä että imuilman lämpötila 154,5'c Pitäis varmaan tuo ilmamassamittari myös vaihtaa testiksi, liittyi tähän ääneen tai ei?
                Kulkineet:
                BMW 730dA -03
                BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                BMW 323i -95
                Honda CBR600Fighter
                EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 332
                  • Uusimaa

                  #38
                  Edit. Ei mitn.
                  Last edited by Rattiukko; 24-04-2024, 07:51.

                  Comment

                  • Gize
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 529
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by Rattiukko View Post
                    Edit. Ei mitn.
                    Ei sitä kommenttia nyt olisi tarvinnut pois editoida vaikka melko kärkkäästi olitkin aamuyön tunteina sen kirjoitellut

                    Kyllähän tässä korjausarvoja on katseltu, ja niitä suuttimia testailtu jo hieman vaihdellakin, mutta varmaahan se ei ole onko vika suuttimissa vai onko korjausarvojen nousu oire jostain muusta.

                    Foorumista löysin tällaisen ketjun: https://forum.btcf.fi/forum/mallisar...%C3%A4%C3%A4ni ja ääni on kyllä hiukan liiankin tutun kuuloinen, aivan samanlainen supsutus / säksätys kuin tässä omassa.

                    Pahoin pelkään että tästä ei nyt enää pikkujumpalla selvitä mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Menee varmaankin viikonloppuun ennenkuin rupean seuraavaan suutinten vaihtoon jälleen ja ihmetellään sitten taas korjausarvoja uudestaan.
                    Kulkineet:
                    BMW 730dA -03
                    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                    BMW 323i -95
                    Honda CBR600Fighter
                    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 332
                      • Uusimaa

                      #40
                      Se oli kyllä toisella aikavyöhykkeellä liian kärkäs joo, poistin.

                      Comment

                      • hetfield
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 326
                        • pirkkala

                        #41
                        Koita ny täräyttää ilman imuarjaa käyntiin, jos vaikka joku imuventtiili valskaa. Siinähän niitä suuttimia pyörittelee samalla.
                        - E65 730d 2003

                        Comment

                        • Gize
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 529
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Korjausarvot on asia mihin ei todellakaan pitäisi liikaa luottaa vianhaussa. Ite en usein muutakun vilkasen niitä.

                          Minun neuvo on että vie suuttimet testattavaksi. Niistä sitten ehjä sarja paikalleen, ja saat 100% varmuuden että suuttimet toimii, jos käynnissä edelleen vikaa, voit siirtyä etsinnöissä muihin tekijöihin.

                          btw. Korjausarvo muodostetaan mittaamalla kampiakselin pyörimisen tasaisuutta. Dde pyrkii saamaan aikaiseksi mahdollisimman sivistyneen tyhjäkäynnin. N.2500rpm korjaus putoaa pois.

                          esim. Jos railpaineanturissa on kosketushäikkää, kaikki korjausarvot on aivan perseellään
                          Päivitetäänpä tännekin, en ole kerennyt vielä paljoa tätä asiaa edistää, kun alkaa työkiireet taas painaa päälle.

                          Syy lainaukseen; jos korjausarvo tulee kampiakselin pyörimisen tasaisuudesta, voiko olla mitään mahdollisuutta että dampperi vaikuttaa tähän? Tuli vain mieleen, kun tuossa juuri joulukuussa vaihtelin tuohon tarvikemallin dampperin... Hytky todella paljon tyhjäkäynnillä silloin (vanha dampperi oli koko keskiöstään halki), tosin tuollaista sivuääntä en muista kuulleeni. Ei sitä tosin pystynyt oikein käyttämäänkään kun repesi niin liitoksistaan että armoton kuminhaju+savu alkoi tulla jos sitä käytti.

                          Tuskin toki näin, eihän se nyt mustaa putkesta kai puskisi siinä tapauksessa, mutta kunhan heitän taas ajatuksia myssyyn lisää

                          Täytyisi nyt vaan etsiä aikaa ruveta ropaamaan tuota kotteroa lisää...

                          Kulkineet:
                          BMW 730dA -03
                          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                          BMW 323i -95
                          Honda CBR600Fighter
                          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎