O2Pilot Mode (nimi tekijän nimimerkin mukainen)
Lukuisilla M54 omistajilla öljynkulutus on 1l/1000km joka on ihan järjetön mutta tehtaan mukaan vielä rajoissa.
Lisäksi pieni savupölaus tulee putkesta aina kun menee kaasulle moottorijarrutuksen jälkeen ja kylmäkäynnistyksessä hetken aikaa saattaa puskea pientä pilveä tai jos auto ollut hetken aikaa tyhjäkäynnillä ja lähtee ajamaan.
Itsellä oli kaikki nämä. Modauksen jälkeen öljynkulutus loppui kuin seinään ja myös pölläytykset.
Ongelman poistamiseksi ehdotellaan:
1. Väljien venttiilivarren kumien uusimista
- monet tämän tehneenä johon itse kuuluun, toteaa turhaksi, ei vaikutusta kulutukseen
2. CCV vaihto, kalvo tukossa, öljytikun putki tukossa, CCV letkuissa hiushalkeamia
- monet vaihdon tehneet todenneet öljynkulutuksen jopa kasvaneen
- tein viimeksi 6v sitten → ei vaikutusta
4. Vaihda öljymerkkiä tai vaihda viskositeettiä → testattu ei vaikutusta
3. Männänrenkaiden vaihto, kukaan ei halua tehdä
Mun auto 525i -02 M54 automaatti ja aina siis kuluttanut 1l/1000km ja pöläytti moottorijarrutuksen jälkeen ennen modausta. Auto ollut mulla lähes uudesta asti.
O2Pilot oivalsi liittää alipaineletkun huohottimen kumitulpatusta lähdöstä/portista imusarjan takana olevaan pienempään kumitulpattuun porttiin.
Perustelee modausta että kun sopivaa alipainetta synnytetään niin se estää männänrenkaiden ’lepattamisen’.
Lisääntynyt alipaine vetää renkaita sylinterin seinämää vasten jolloin öljy ei pääse ns kiertoon.
Alipainetta syntyy juuri noissa savutuksen tiloissa tyhjäkäynnin jälkeinen lähtö ja moottorijarrutuksessa
Törmäsin alla olevaan alkuperäiseen thrediin jo 2018 mutten silloin oikein oivaltanut mitä siinä oikeasti tehdään.
Juurisyyksi ounastellaan bemarin muuttaneen renkaiden jännitystä pienemmäksi M54 kohdalla vs M52/TU sekä ehkä kulahtaneita renkaita.
Jälkimmäistä en allekirjoittaisi koska omassa kulutus ollut ’uudesta asti’.
Edellytyksenä on ettei imuvuotoja ole missään, ensin savutestillä tarkistettava. Jos vuotoja ei 100% varmuudella ole niin uudet Cold Climate CCV-letkut että itse huohotin sekä O-rengas öljytikun jalkaan alas.
Öljytikun putki putsattava huolellisesti jarru cleanerilla ja perään vielä ultraäänipesu jos mahdollista. Putsattava paikka on tuo kuvan mukainen ’kehä’ (vihreä nuoli) josta öljy valuu huohottimelta öljysäiliöön.
Tuolta alipaineletku jonka sisähalkaisija sopii niin huohottimen porttiin kuin imusarjan takana olevaan porttiin (pienempään) täydellisesti ja on vielä pinnaltaan kangaseristetty kylmiä kelejä varten.
Laitoin letkun lyhentämättä määrämittaan koska saisin sen sekunnissa nippusiteellä ’vekkiin’ eli tulpattua jos jotain odottamatonta ilmenisi.
https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/1980362-uusi?tuote=11-74-7-797-129
Cold Climate version huohotin ei estä modauksen imuletkun asentamista koska portin kohdalla on sauma jota raottamalla saa tulpan pois ja letkun kiinni. Itse leikkasin siihen pienen kolon.
O2Pilot teki modin 2012 ja ajoi 2018 asti 100tkm. Koskaan ei tarvinnut lisätä öljyä huoltovälin aikana. Monet foorumin ketjun lukeneet teki modin ja öljyn kulutus loppui siihen paikkaan kuten savupölläykset.
Tässä O2Pilot ketju
Varoituksena: jossain foorumeilla/youtubessa laitetaan takaiskuventtiili huohottimen ja öljytikun putken väliseen letkuun.
Älä laita, ei voi toimia koska vaatii avautuakseen 0,2 bar paineen ja lisäksi menee töhnästä varmuudella tukkoon.
Lukuisilla M54 omistajilla öljynkulutus on 1l/1000km joka on ihan järjetön mutta tehtaan mukaan vielä rajoissa.
Lisäksi pieni savupölaus tulee putkesta aina kun menee kaasulle moottorijarrutuksen jälkeen ja kylmäkäynnistyksessä hetken aikaa saattaa puskea pientä pilveä tai jos auto ollut hetken aikaa tyhjäkäynnillä ja lähtee ajamaan.
Itsellä oli kaikki nämä. Modauksen jälkeen öljynkulutus loppui kuin seinään ja myös pölläytykset.
Ongelman poistamiseksi ehdotellaan:
1. Väljien venttiilivarren kumien uusimista
- monet tämän tehneenä johon itse kuuluun, toteaa turhaksi, ei vaikutusta kulutukseen
2. CCV vaihto, kalvo tukossa, öljytikun putki tukossa, CCV letkuissa hiushalkeamia
- monet vaihdon tehneet todenneet öljynkulutuksen jopa kasvaneen
- tein viimeksi 6v sitten → ei vaikutusta
4. Vaihda öljymerkkiä tai vaihda viskositeettiä → testattu ei vaikutusta
3. Männänrenkaiden vaihto, kukaan ei halua tehdä
Mun auto 525i -02 M54 automaatti ja aina siis kuluttanut 1l/1000km ja pöläytti moottorijarrutuksen jälkeen ennen modausta. Auto ollut mulla lähes uudesta asti.
O2Pilot oivalsi liittää alipaineletkun huohottimen kumitulpatusta lähdöstä/portista imusarjan takana olevaan pienempään kumitulpattuun porttiin.
Perustelee modausta että kun sopivaa alipainetta synnytetään niin se estää männänrenkaiden ’lepattamisen’.
Lisääntynyt alipaine vetää renkaita sylinterin seinämää vasten jolloin öljy ei pääse ns kiertoon.
Alipainetta syntyy juuri noissa savutuksen tiloissa tyhjäkäynnin jälkeinen lähtö ja moottorijarrutuksessa
Törmäsin alla olevaan alkuperäiseen thrediin jo 2018 mutten silloin oikein oivaltanut mitä siinä oikeasti tehdään.
Juurisyyksi ounastellaan bemarin muuttaneen renkaiden jännitystä pienemmäksi M54 kohdalla vs M52/TU sekä ehkä kulahtaneita renkaita.
Jälkimmäistä en allekirjoittaisi koska omassa kulutus ollut ’uudesta asti’.
Edellytyksenä on ettei imuvuotoja ole missään, ensin savutestillä tarkistettava. Jos vuotoja ei 100% varmuudella ole niin uudet Cold Climate CCV-letkut että itse huohotin sekä O-rengas öljytikun jalkaan alas.
Öljytikun putki putsattava huolellisesti jarru cleanerilla ja perään vielä ultraäänipesu jos mahdollista. Putsattava paikka on tuo kuvan mukainen ’kehä’ (vihreä nuoli) josta öljy valuu huohottimelta öljysäiliöön.
Tuolta alipaineletku jonka sisähalkaisija sopii niin huohottimen porttiin kuin imusarjan takana olevaan porttiin (pienempään) täydellisesti ja on vielä pinnaltaan kangaseristetty kylmiä kelejä varten.
Laitoin letkun lyhentämättä määrämittaan koska saisin sen sekunnissa nippusiteellä ’vekkiin’ eli tulpattua jos jotain odottamatonta ilmenisi.
https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/1980362-uusi?tuote=11-74-7-797-129
Cold Climate version huohotin ei estä modauksen imuletkun asentamista koska portin kohdalla on sauma jota raottamalla saa tulpan pois ja letkun kiinni. Itse leikkasin siihen pienen kolon.
O2Pilot teki modin 2012 ja ajoi 2018 asti 100tkm. Koskaan ei tarvinnut lisätä öljyä huoltovälin aikana. Monet foorumin ketjun lukeneet teki modin ja öljyn kulutus loppui siihen paikkaan kuten savupölläykset.
Tässä O2Pilot ketju
Varoituksena: jossain foorumeilla/youtubessa laitetaan takaiskuventtiili huohottimen ja öljytikun putken väliseen letkuun.
Älä laita, ei voi toimia koska vaatii avautuakseen 0,2 bar paineen ja lisäksi menee töhnästä varmuudella tukkoon.
Comment