Announcement

Collapse
No announcement yet.

O2Pilot modauksella M54 öljynkulutus loppui

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azlakki
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 82
    • Tampere

    O2Pilot modauksella M54 öljynkulutus loppui

    O2Pilot Mode (nimi tekijän nimimerkin mukainen)
    Lukuisilla M54 omistajilla öljynkulutus on 1l/1000km joka on ihan järjetön mutta tehtaan mukaan vielä rajoissa.
    Lisäksi pieni savupölaus tulee putkesta aina kun menee kaasulle moottorijarrutuksen jälkeen
    ja kylmäkäynnistyksessä hetken aikaa saattaa puskea pientä pilveä tai jos auto ollut hetken aikaa tyhjäkäynnillä ja lähtee ajamaan.
    Itsellä oli kaikki nämä.
    Modauksen jälkeen öljynkulutus loppui kuin
    seinään ja myös pölläytykset.

    Ongelman poistamiseksi ehdotellaan:
    1. Väljien venttiilivarren kumien uusimista
    - monet tämän tehneenä johon itse kuuluun, toteaa turhaksi, ei vaikutusta kulutukseen
    2. CCV vaihto, kalvo tukossa, öljytikun putki tukossa, CCV letkuissa hiushalkeamia
    - monet vaihdon tehneet todenneet öljynkulutuksen jopa kasvaneen
    - tein viimeksi 6v sitten → ei vaikutusta
    4. Vaihda öljymerkkiä tai vaihda viskositeettiä → testattu ei vaikutusta
    3. Männänrenkaiden vaihto, kukaan ei halua tehdä

    Mun auto 525i -02 M54 automaatti ja aina siis kuluttanut 1l/1000km ja pöläytti moottorijarrutuksen jälkeen ennen modausta. Auto ollut mulla lähes uudesta asti.

    O2Pilot oivalsi liittää alipaineletkun huohottimen kumitulpatusta lähdöstä/portista imusarjan takana olevaan pienempään kumitulpattuun porttiin.
    Perustelee
    modausta että kun sopivaa alipainetta synnytetään niin se estää männänrenkaiden ’lepattamisen’.
    Lisääntynyt alipaine vetää renkaita sylinterin seinämää vasten jolloin öljy ei pääse ns kiertoon.
    Alipainetta syntyy juuri noissa savutuksen tiloissa tyhjäkäynnin jälkeinen lähtö ja moottorijarrutuksessa


    Törmäsin alla olevaan alkuperäiseen thrediin jo 2018 mutten silloin oikein oivaltanut mitä siinä oikeasti tehdään.

    Juurisyyksi ounastellaan bemarin muuttaneen renkaiden jännitystä pienemmäksi M54 kohdalla vs M52/TU sekä ehkä kulahtaneita renkaita.
    Jälkimmäistä en allekirjoittaisi koska omassa kulutus ollut ’uudesta asti’.


    Edellytyksenä on ettei imuvuotoja ole missään, ensin savutestillä tarkistettava. Jos vuotoja ei 100% varmuudella ole niin uudet Cold Climate CCV-letkut että itse huohotin sekä O-rengas öljytikun jalkaan alas.
    Öljytikun putki putsattava huolellisesti jarru cleanerilla ja perään vielä ultraäänipesu jos
    mahdollista. Putsattava paikka on tuo kuvan mukainen ’kehä’ (vihreä nuoli) josta öljy valuu huohottimelta öljysäiliöön.

    Tuolta alipaineletku jonka sisähalkaisija sopii niin huohottimen porttiin kuin imusarjan takana olevaan porttiin (pienempään) täydellisesti ja on vielä pinnaltaan kangaseristetty kylmiä kelejä varten.
    Laitoin letkun lyhentämättä määrämittaan koska saisin sen sekunnissa nippusiteellä ’vekkiin’ eli tulpattua jos jotain odottamatonta ilmenisi.

    https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/1980362-uusi?tuote=11-74-7-797-129

    Cold Climate version huohotin ei estä modauksen imuletkun asentamista koska portin kohdalla on sauma jota raottamalla saa tulpan pois ja letkun kiinni. Itse leikkasin siihen pienen kolon.
    O2Pilot teki modin 2012 ja ajoi 2018 asti 100tkm. Koskaan ei tarvinnut lisätä öljyä huoltovälin aikana. Monet foorumin ketjun lukeneet teki modin ja öljyn kulutus loppui siihen paikkaan kuten savupölläykset.
    Tässä O2Pilot ketju
    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


    Varoituksena: jossain foorumeilla/youtubessa laitetaan takaiskuventtiili huohottimen ja öljytikun putken väliseen letkuun.
    Älä laita, ei voi toimia koska vaatii avautuakseen 0,2 bar paineen ja lisäksi
    menee töhnästä varmuudella tukkoon.
    Attached Files
  • azlakki
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 82
    • Tampere

    #2
    Update: 2000km takana matka- että kaupunkiajoa ja kulutus edelleen nolla.
    Teen päästötestin tällä viikolla ja palaan asiaan mitä oli ennen modausta ja jälkeen.​

    Comment

    • ekkoo1
      BTCF Member
      • Jun 2019
      • 1367
      • Pohjanmaa

      #3
      Hyvä jos jollain toimii, kaverin öljysyöppöön M54B30 kokeiltiin tuota ja vaikutus oli aikalailla nolla.
      E39 540i -96 Ajamisen iloa
      E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
      E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
      Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

      Comment

      • azlakki
        Bimmer Rookie
        • Oct 2015
        • 82
        • Tampere

        #4
        Originally posted by ekkoo1 View Post
        Hyvä jos jollain toimii, kaverin öljysyöppöön M54B30 kokeiltiin tuota ja vaikutus oli aikalailla nolla.
        Miten tarkistitte ettei pienintäkään imuvuotoa ole, huohotin toimii ja ettei huohotinletkuissa/öljytikun
        putkessa ole tukoksia? Jos nämä ei pelitä niin ei modauskaan.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3490
          • Raisio

          #5
          Ei se oo enää Bemari jos kaikki toimii kuten uutena tehtaan portilta rekkaan lastatessa
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • azlakki
            Bimmer Rookie
            • Oct 2015
            • 82
            • Tampere

            #6
            Originally posted by ritariässä View Post
            Ei se oo enää Bemari jos kaikki toimii kuten uutena tehtaan portilta rekkaan lastatessa
            Totta, tänään juuri ajellessa ajattelin on kuin suoraan liukuhihnalta, kaikki toimii todella hienosti. Tulee aika pitkäksi kun ei ole mitään rassattavaa/googlattavaa/pähkäämistä

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 478
              • Uusimaa

              #7
              Siihen on ratkaisu. Myy hyvä auto halvalla, osta toinen auto kalliilla ja taas pääsee rassaamaan.

              Comment

              • azlakki
                Bimmer Rookie
                • Oct 2015
                • 82
                • Tampere

                #8
                Päästötesti tehty, modauksella ei sanottavaa vaikutusta suuntaan tai toiseen. Kaikki arvot pykälää parempia, lambda sama.

                Comment

                • azlakki
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2015
                  • 82
                  • Tampere

                  #9
                  Päivitystä kulutukseen, 3000km ajettu kaupunki-/maantieajoa ja kulutus 1/4. Tällä logiikalla saadaan 12000km/1L. Hämmentävän tehokas modaus ja kuinka yksinkertainen.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5239
                    • Pirkkala

                    #10
                    Miettikääpä mitä se alipaine tekee siellä öljytilassa? No ei se ainakaan työnnä männänrenkaita sylinterinseinäävasten vaan vetää niitä irti siitä.

                    Itse ounastelen että öljynkulutus vähenee kun imu auttaa ölyrengasta tyhjenemään öljystä ja täten auttaa sitä pyyhkimään ylimääräisen öljyn pois seinämästä, jolloin se ei päädy palotilaan.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • antti
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2002
                      • 762
                      • Espoo

                      #11
                      Oon miettinyt tätä modia kanssa useamman vuoden, mutta jäänyt tekemättä. Letkun liittäminen huohottimeen mahtaa olla hankalaa imusarja kiinni?
                      E46 325ti Compact

                      Comment

                      • azlakki
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2015
                        • 82
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by antti View Post
                        Oon miettinyt tätä modia kanssa useamman vuoden, mutta jäänyt tekemättä. Letkun liittäminen huohottimeen mahtaa olla hankalaa imusarja kiinni?
                        Pystyy tekemään imusarja kiinni koska huohottimen portti ns oikeaan suuntaan. Portin tulppa pihdeillä pois ja työntää letkun kiinni. Tieltä pois ilmansuodattimen kotelo, maf, haitarit, disa ja tyhjäkäyntimoottori. Hanki linkin mukainen kangaspäällysteinen letku. Siinä on sen verran ylimääräistä mittaa että saa nippusiteellä suljettua/vekkiin jos jotain yllättävää ilmenee. Tuo letku istuu täydellisesti niin huohottimen porttiin kuin imusarjan takana olevaan pienempään porttiin. Savutesti ennen asennuksia ja jos huohottimen ja letkujen vaihdosta on aikaa niin vaihtaisin ne, sen jälkeen savutesti ja sitten vasta modin letku.



                        Tässä maestrolla imusarja paikallaan.

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3092

                          #13
                          Vaihtelin omaan M54:een uuden huohottimen letkuineen ja tein tämän modin kokeeksi samalla. Onko normaalia, että kun moottorin käydessä nostat öljytikkua niin siellä on kova imu päällä? Oikein suhahtaa kun saat tikun ylös.
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • azlakki
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 82
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by poke View Post
                            Vaihtelin omaan M54:een uuden huohottimen letkuineen ja tein tämän modin kokeeksi samalla. Onko normaalia, että kun moottorin käydessä nostat öljytikkua niin siellä on kova imu päällä? Oikein suhahtaa kun saat tikun ylös.
                            Normaalia koska modin tarkoitus on lisätä alipainetta. Itse en ole poista öljykorkkia/tikkua auton käydessä koska modin kehittäjä ei sitä suositellut.

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3092

                              #15
                              Originally posted by azlakki View Post

                              Normaalia koska modin tarkoitus on lisätä alipainetta. Itse en ole poista öljykorkkia/tikkua auton käydessä koska modin kehittäjä ei sitä suositellut.
                              Okei. No meniköhän minulla jotain rikki kun olen avannut sekä korkin että tikun käydessä...
                              Kulkineet/projektit:

                              640D F06
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎