Mystinen DPF ongelma liittyen M57N2 moottoriin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Croway
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 149
    • Karjalan perämetsät

Mystinen DPF ongelma liittyen M57N2 moottoriin

Hei arvoisat ryhmän jäsenet, nyt olisi apu tarpeen.

Nyt on yli puolitoista vuotta vaivannut mystinen vika. DPF ei suostu polttamaan itseänsä, ja vika on paikannettu vastapaineanturiin, joka antaa lähestulkoon aina vikakoodin liian korkeasta vastapaineesta, joka lähes poikkeuksetta on 1100 mbar +-100mbar. Tämä estää siis autoa polttamasta dpf:ää normaalissa ajossa. Livedataa kun seuraa, niin anturi seuraa hyvin järkevästi vastapaineita, eikä piikkejä näy. Autolla olen pystynyt ajamaan kun olen polttanut 1000-2000 km välein itse tai jollain harrastajalla dpf:än taas auki. Pitkässä juoksussa tämä ratkaisu ei ole toimiva.
    Mitä on jo kokeiltu:
    • 4-5 vastapaineanturia kokeiltu (4 orkkista ja 1 tarvikeanturi), kaikki reagoivat samoin.
    • Hehkut vaihdettu ja ohjainlaite uusiin.
    • DPF ja vastapaineanturin välinen "letku" vaihdettu.
    • Livedataa seurattu useampaan otteeseen, näyttää järkevää lukemaa aina, kierroksilla, tyhjäkäynnillä ja ajossa.
    • Tämän hetken epäilyt: joko ECU uusi tilalle, tai sitten johdot uusiksi.
    Ajossa kun lukee inpalla vikakoodeja, niin vikakoodi liian korkeasta vastapaineesta tulee välillä jopa muutaman sekunnin välein, ja pisimmillään noin vartin pysyy poissa.

Onko arvon ryhmäläisillä ideoita tähän, ennenkuin lähden uutta ECU:a tilaamaan?

Faktat mitkä on hyvä tietää:

BMW E63 LCI 635d -08 M57N2

DPF ja EGR ehjät ja toimivat

Autoon 99% todennäköisyydellä vaihdettu 535d:n moottori

Autossa oli joku halvan oloinen fyysinen "race chip" kytketty suutinten johtosarjaan, tämä otettu pois heti kun huomattu.

Autossa ei pitäisi olla "lastua", ja DDE:n kautta DPF:n koodit tulevat istaan.

Sanotaanko, että oikean vian ja ratkaisun kommentoineelle 10 € palkkio.

HTK12 on ollut mukana tutkimassa tätä autoa.
    F11 LCI 530d xDrive -16

Ex: BMW 325d E90 LCI -09
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 780
    • Uusimaa

Onko anturin liitin uusittu? Ehkä siinä on huono kontakti ja anturit näyttää siksi mitä sattuu.

Comment

• Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 797

Johdot varmaa kannattaa mitata. Mittaisi mekaanisella mittarilla varmistukseksi tuon 1000mbar joka on 1 bar että sitä ei ole oikeasti. Oisko mahdollista että noita paineantureita on erilaisia esim että osa mittaa absoluuttista painetta, siihen sopisi tuo yhden bar heitto (silloin se kyllä näyttäisi liian vähän) ?

Mitäs sen vastapaineen pitikään oikeasti olla? Tuossa joku aika sitten N47 vastapaine testin istalla tein mutta ei nyt jäänyt mieleen lukemat.

Onko 1000mbar se hälytysraja?

Mitä painetta se anturi näyttää jos letku on irti eli ulkoilman paine?

Comment

• VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2397
        • Vantaa

Niin siis vikakoodi näyttää että vastapaine liian suuri(1000mbar), mutta livedataa seuratessa näyttää jotain järkevämpää kun koodi aktiivinen?
        Last edited by VilleP; 23-08-2025, 08:07.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

Comment

• Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5358
          • Pirkkala

Itse olen itselleni muodostanut eri autojen kanssa ohjeen että täydellä kuormituksella n.4000rpm jos vastapaine on yli 0,5bar pönttö on TÄYSIN tukossa.

Ehkä korkein arvo mikä minun mielestä on hyväksyttävää on 0,35bar

Tämä toki vaihtelee autokohtaisesti mutta noin nyrkkisääntönä.

paljonko autolla ajettu?

En tekisi oikeastaan mitään ennenkuin dpf on asiantutevan pajan toimesta asiallisilla laitteistoilla pesty. Samalla selviää onko pönttö kunnossa vai ei. (mittaavat paineet ennen/jälkeen ja vertaavat uuden 100% ehjän virtausarvoihin)

Jos vanha moottori esim. On kuluttanut öljyä, on tuhka tukkinut pöntön ennen aikojaan.
          jos öljyä ei kulu, pöntöllä ajaa 400-500tkm hyvin.

Jos teet pakotetun polton, mille tasolle täyskuorman vastapaine putoaa?
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

Comment

• Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 797

Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Itse olen itselleni muodostanut eri autojen kanssa ohjeen että täydellä kuormituksella n.4000rpm jos vastapaine on yli 0,5bar pönttö on TÄYSIN tukossa.

Ehkä korkein arvo mikä minun mielestä on hyväksyttävää on 0,35bar

Tämä toki vaihtelee autokohtaisesti mutta noin nyrkkisääntönä.

paljonko autolla ajettu?

En tekisi oikeastaan mitään ennenkuin dpf on asiantutevan pajan toimesta asiallisilla laitteistoilla pesty. Samalla selviää onko pönttö kunnossa vai ei. (mittaavat paineet ennen/jälkeen ja vertaavat uuden 100% ehjän virtausarvoihin)

Jos vanha moottori esim. On kuluttanut öljyä, on tuhka tukkinut pöntön ennen aikojaan.
            jos öljyä ei kulu, pöntöllä ajaa 400-500tkm hyvin.

Jos teet pakotetun polton, mille tasolle täyskuorman vastapaine putoaa?

Pitääkin katsoa mitä tossa omassa on vedossa noi paineet.

Minusta kannattaa edelleen tarkastaa nuo paineet ihan normaalilla mekaanisella painemittarilla. Pitkä letku vaan ja mittari kiinni teipillä vaikka tuulilasiin että näkee ajaessa mitä se näyttää.

Comment

• Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5358
              • Pirkkala

Joo, itekki oon mekaanisella mittarilla varmistanu ne jotka on ollu epäilyttäviä että näyttääkö anturit oikein jne.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

Comment

• HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10947
                • Joensuu

Tässä on kyllä kyseessä ihan joku mittaukseen liittyvä ongelma. Toki tässä nyt voi olla useampikin ongelma, mutta yksi niistä on kyllä ihan paineen mittaukseen liittyvä ongelma. Tätä kun on tullut muutoma kerta katsottua, niin voi olla, että saat polton tehtyä normaalisti, mutta sen jälkeen saattaa alkaa työntämään vikakoodia tyhjäkäynnilläkin yli 1000mbar vastapaineesta, live-datassa en ainakaan itse nähnyt näitä painepiikkejä (live-data toki on niin hidas, että nopea piikki ei siinä välttämättä näy), mutta ei se vastapaine fyysisesti noin voi hyppiä. Joskus myös teki niin, että kesken pakkopolton alkoi anturi sekoilemaan ja poltot loppui siihen kun jatkuvasti tuli vikakoodia yli 1bar paineista. Ei siellä voi olla tyhjäkäynnillä 1bar vastapaineita tai auto ei kyllä enää liikkuisi. Olen kyllä ajanut useammallakin autolla, jolla suodatin on oikeasti tukossa ja vastapainetta on yli barin kaasupohjassa ja sen kyllä tajuaa jokainen kuskinpaikalla. Sen verran nyt aikaa, niin en ihan varmaksi sano paljonko vastapaine oli kiihdytyksessä polton jälkeen, mutta ei muistaakseni ollut normaalia korkeampi.
                e39 540iA E85

Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

Comment

• Elätti
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2009
                  • 182
                  • Great Kuopio Area

Testolla pitäs onnistua loggaa pakopaineet. Otappa sillä logia nii katotaan porukalla.

Comment

• Croway
                    Bimmer Rookie
                    • May 2016
                    • 149
                    • Karjalan perämetsät

Anturin liittimen voisi kokeilla uusia.

Eli, autolla on ajettu n. 240 tkm. Laskuri on nollattu, moottorin ja pakokaasun lämmöt ok tasolla. Pakkopolton jälkeen vastapaineet laskevat järkevälle tasolle, esim. tyhjäkäynnillä 10-40 mbar, riippuen miten pitkän lenkin on jaksanut käydä ajamassa pakkopoltto päällä. Täydessä rasituksessa, vedossa oikeasti onnistuneen pakkopolton jälkeen vastapaineet ei minusta nouse yli 350 mbar tasolle. Toki kun auto ei osaa itse polttaa itse itseänsä, niin siksi pönttö tasaisen tappavasti kerää koko ajan lisää nokea pönttöön.
                    F11 LCI 530d xDrive -16

Ex: BMW 325d E90 LCI -09

Comment

Working...
                    X