Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hepokatti
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 87
    • Helsinki

    #46
    Jaahas... Täytynee poistattaa omasta kikottimestakin nuo läpät, ennen kuin sattuu vahinko....

    Kuka tekisi homman luotettavasti ja järkevään hintaan pääkaupunkiseudulla? Vai jouodunko viemään auton Laakkoselle?
    E61

    Comment

    • dieselrules
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 191
      • ToRnIo

      #47
      Omasta 530dat -01 poistin läpät. Oisko silloin ollut 185thkm ajettu ja hyvässä kunnossa oli. Nyt on poissa ja ei tarvi siitä murehtia.
      Kaverin samanlaisesta, mutta -02 poistettiin kans läpät ja yksi oli jo matkalla männän päälle. Oli onneksi jäänyt jumiin imukanavaan Ajettu silloin 150th
      Lykkyä tykö taisteluun

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2017
        • Kangasala

        #48
        Täällä myös yksi 530dat -01 190tkm, jossa läpänpoistossa havaittu yksi murtunut läppäakseli. Onneksi se oli tuossakin juuttunut imusarjaan, huono kuva liitteenä.
        Last edited by schwarze; 28-09-2012, 08:10.
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • miccou
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 488
          • Iisalmi

          #49
          Originally posted by Hepokatti View Post
          Jaahas... Täytynee poistattaa omasta kikottimestakin nuo läpät, ennen kuin sattuu vahinko....

          Kuka tekisi homman luotettavasti ja järkevään hintaan pääkaupunkiseudulla? Vai jouodunko viemään auton Laakkoselle?
          Kysy vaikka Samilta:

          VW Passat 1.8t -04


          X1 20Da X-Drive -13
          E39 530Da Touring -01
          E39 525iA Touring -01
          E46 325iA Sedan -01
          E46 320D Touring -00
          Audi A3 1.9TDI -01
          VW Multivan 2.5 TDI -05

          Comment

          • AndyM
            Newbiemmer
            • Aug 2005
            • 25
            • Helsinki

            #50
            Originally posted by jussi_r View Post
            Ei sinänsä liity läppiin, mutta aiheeseen kuitenkin. Kaverilla oli E39 535iA, jota hän piti kuin kukkaa kämmenellä. Mitään ei laiminlyöty, eikä autoa monotettu ikinä. Koko autonpito oli kuin oppikirjasta. Sitten yhtenä aamuna auto sanoi vain naps. Hinaus Laakkoselle, hämmästelyä, virheellistä diagnoosia jne, kunnes syyksi löytyi kannenpultti. Pultin pää oli katkennut, lentänyt nokan väliin, nokka jumiin, nokkaketjut poikki, kaikki liikkuvat yhteen jne. Kaveri yritti tapella jotain vastuita BMW:ltä, mutta vastaus oli suunnilleen HV. Päätyi ostamaan tehtaan vaihtokattilan ja ajelemaan uudella moottorillaan vielä tovin, kunnes vaihtoi - taas BMW:hen. Nyt kun tuli tämäkin juttu mieleen, niin pitääkin soittaa ja mainita läpistä. Taisi näet tulla seuraavaksi autolle hänelle 530dAT '04...
            Joo, minullehan tuo käänteisen lottovoiton arvoinen tapaus sattui muutama vuosi sitten. En mielelläni muistele asiaa enempää. Välillä kyllä itsekin ihmettelen, miksei merkki vaihtunut tuolloin...

            Nykyinen ajokki on e61 530dAT, DPF, 11/04. Laakkonen, Autosalpa ja Autokeskus ovat kaikki kertoneet, että imusarjan läppien rakennetta on muutettu 8.4.2004 alkaen ja tuolloin on kuulemma tullut vahvistettu rakenne. Autolla on ajettu nyt 77 tkm ja läppien kestävyys kyllä jännittää. En ole vielä poistattanut niitä, kun on takuuta jäljellä ja 100 tkm maagiseen rajaan on matkaa. En silti täysin luota tuohon "vahvistettuun" rakenteeseen.

            Tuli mieleen vaihtoehto, että jos ostaisi uuden imusarjan, jolla on tietenkin 2 vuoden varaosatakuu. Jos läppä irtoaa 2 vuoden sisällä, niin korvaako varaosatakuu myös seurannaisvahingot?
            F10 520dA 2013

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #51
              Originally posted by schwarze View Post
              Täällä myös yksi 530dat -01 190tkm, jossa läpänpoistossa havaittu yksi murtunut läppäakseli. Onneksi se oli tuossakin juuttunut imusarjaan
              Huh huh, läheltä on pitänyt, aika viime hetkellä kone avattu!

              Kun tämä ongelma nyt on yleisessä tiedossa, niin ihmettelen erittäin paljon kun ihmiset itkee "olen kuullut läpistä, ajanut silti ja nyt kone imaisi läpän sisuksiinsa eikä kukaan korvaa!"
              Jos ei asiasta ole mitään tiennyt eikä kukaan ole kertonut niin sitten tämän ymmärtää, mutta muuten asiasta on aivan turha itkeä ja on peiliin katsomisen paikka. Täysin omaa tyhmyyttä jos niitä ei sieltä poista/poistata. Niiden poisto kun ei käytännössä vaikuta koneen toimintaan yhtään mitään.

              Anteeksi offtopic, jatkakaahan kokemusten listaamista...
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • surface
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 257

                #52
                Originally posted by Gonzalez View Post
                Huh huh, läheltä on pitänyt, aika viime hetkellä kone avattu!

                Kun tämä ongelma nyt on yleisessä tiedossa, niin ihmettelen erittäin paljon kun ihmiset itkee "olen kuullut läpistä, ajanut silti ja nyt kone imaisi läpän sisuksiinsa eikä kukaan korvaa!"
                Jos ei asiasta ole mitään tiennyt eikä kukaan ole kertonut niin sitten tämän ymmärtää, mutta muuten asiasta on aivan turha itkeä ja on peiliin katsomisen paikka. Täysin omaa tyhmyyttä jos niitä ei sieltä poista/poistata. Niiden poisto kun ei käytännössä vaikuta koneen toimintaan yhtään mitään.

                Anteeksi offtopic, jatkakaahan kokemusten listaamista...
                Allekirjoitan. Itsekkin juuri poistin läpät täältä löytyvien hyvien ohjeiden avulla eikä ollu edes paha homma. Aikaa varaa vaan riittävästi, niin ei tarvitse hosua. Samalla sitten puhdistin ja blokkasin EGR:nkin. Nyt voi ajella turvallisin mielin ainakin noiden osalta.
                E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #53
                  Originally posted by Gonzalez View Post
                  Jos ei asiasta ole mitään tiennyt eikä kukaan ole kertonut niin sitten tämän ymmärtää, mutta muuten asiasta on aivan turha itkeä ja on peiliin katsomisen paikka. Täysin omaa tyhmyyttä jos niitä ei sieltä poista/poistata. Niiden poisto kun ei käytännössä vaikuta koneen toimintaan yhtään mitään.
                  OT:

                  Eli olet siirtämässä vastuuta "tietoiselle" kuluttajalle valmistajalta/maahantuojalta?

                  Valtaosa uudehkoilla autoilla ajavista ei lue näitä palstoja. Vaikka tämä uutinenkin löytyisi ensi viikonlopun hesarista, ei suurin osa bemarin käyttäjistä siihen siitä huolimatta reagoi. Kyllä valmistajan/maahantuojan paimenkirje ja vastuunotto on ainoa ja oikea tapa. Ongelmana tässä on se, että moottoririkko ei vaaranna kenenkään henkeä.

                  Vaimolle tuli fordilta kirje, jossa kiellettiin käyttämästä tunkkia renkaiden kausivaihdoissa. Mielestäni oikea toimenpide olisi ollut toimittaa uusi kunnollinen tunkki epäkelvon tilalle. Ei tule kuulemma enää fordia meille.

                  Seuraan mielenkiinnolla tätä prosessia. Vaimon autot ostetaan aina uusina ja hän on ilmaissut kiinostuksensa nelivetobemariin. Tämän ongelman hoito voi kyllä osaltaan aiheuttaa BMW:n ajautumisen ford-luokkaan.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • Panu.K
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 824
                    • Salo

                    #54
                    Originally posted by AndyM View Post
                    Joo, minullehan tuo käänteisen lottovoiton arvoinen tapaus sattui muutama vuosi sitten. En mielelläni muistele asiaa enempää. Välillä kyllä itsekin ihmettelen, miksei merkki vaihtunut tuolloin...

                    Nykyinen ajokki on e61 530dAT, DPF, 11/04. Laakkonen, Autosalpa ja Autokeskus ovat kaikki kertoneet, että imusarjan läppien rakennetta on muutettu 8.4.2004 alkaen ja tuolloin on kuulemma tullut vahvistettu rakenne. Autolla on ajettu nyt 77 tkm ja läppien kestävyys kyllä jännittää. En ole vielä poistattanut niitä, kun on takuuta jäljellä ja 100 tkm maagiseen rajaan on matkaa. En silti täysin luota tuohon "vahvistettuun" rakenteeseen.

                    Tuli mieleen vaihtoehto, että jos ostaisi uuden imusarjan, jolla on tietenkin 2 vuoden varaosatakuu. Jos läppä irtoaa 2 vuoden sisällä, niin korvaako varaosatakuu myös seurannaisvahingot?
                    Tuskin korvaa varaosa takuu välillisiä vaurioita. Eikö se ole nyt helpompi vaan ottaa ne läpät pois sieltä ennen kuin sattuu mitään. Kannattaa odottaa takuun loppumiseen ja sen jälkeen heti ne pois.
                    Kulkuvälineet:
                    Etsintä käynnissä
                    ex BMW:t
                    e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                    ex muun merkkiset:
                    Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                    Comment

                    • MakeH
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1170
                      • Vantaa

                      #55
                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      OT:
                      Eli Vaimolle tuli fordilta kirje, jossa kiellettiin käyttämästä tunkkia renkaiden kausivaihdoissa. Mielestäni oikea toimenpide olisi ollut toimittaa uusi kunnollinen tunkki epäkelvon tilalle. Ei tule kuulemma enää fordia meille.
                      OT: Ford ei laita enää rengasavainta eikä tunkkia mukaan, ongelmasta päästiin niin helposti!

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #56
                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        OT:

                        Eli olet siirtämässä vastuuta "tietoiselle" kuluttajalle valmistajalta/maahantuojalta?
                        En, vaan vuosien saatossa vastaavat asiat on useimmiten (ellei aina) kaatuneet kuluttajien niskaan kun on kyse tehdastakuun ulkopuolella olevista käytetyistä autoista, kuten tässä tapauksessa 2000 luvun alkupuolen dieseleistä. "Tietoisen kuluttajan" tulisi tämä tosiasia tiedostaa ja jos tämä tietoinen kuluttaja on vähänkään fiksu, hän poistaa/poistattaa läpät eikä ajaa aikapommi moottorissa sillä fakta on se, että näitä rikkoja ei tällä hetkellä korvata. Eikä näitä korvata myöskään vielä huomenna vaikka millainen adressi tänään olisikin kasassa ja joskus muutos asiaan tulisikin. Kun koneesi nielaisee läpän huomisaamuna lähtiessäsi töihin, se on aivan oma valinta jos asia on tiedossasi.
                        Last edited by Gonzalez; 22-01-2009, 14:04.
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • JTP
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 506
                          • Hpj

                          #57
                          Tänään poistin läpät minun 99tkm. ajetun E46:n imusarjasta.
                          Tarkoitus oli poistaa ne vasta kesällä kun ilmat lämpenee, mutta kun on tullut luettua näitä kauhutarinoita niin oli melkeimpä "pakko" tehdä tuo operaatio pihalla pakkasessa....
                          Toisaalta nuo läpät ois kyllä kestäneet ajaa vielä pitkäänkin, sillä eivät olleet edes mahdottoman karstaisetkaan. Noissa läpissä näytti olevan jonkinlainen kumi- tai muovipinnoite...liekö se sitten vähentänyt karstan tarttumista läppien pinnalle?
                          Ainoa asia mikä tuossa hommassa vastusti, (ja aiheutti rumia sanoja...)oli läppiä käyttävän sähkömoottorin pistoke. Se on niin ahtaassa ja hankalassa paikassa imusarjan alla, ettei mistään kautta meinaa päästä sen toiseen lukituskynteen käsiksi....varmaan 2h taistelin tuon helv..pistokkeen kanssa ennenkuin sain irti. Liittimelle tuleva johtokin on niin lyhyt, ettei imusarjaa saa nostettua kuin 2-3cm liitin paikallaan....
                          Mutta nyt siis läpät irti, ja voi ajella ilman pelkoa persuuksissa...

                          Tässä parit kuvat:
                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                          Last edited by JTP; 22-01-2009, 21:02.
                          e90 330i lci -09
                          Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                          Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            #58
                            Originally posted by AndyM View Post
                            Nykyinen ajokki on e61 530dAT, DPF, 11/04. Laakkonen, Autosalpa ja Autokeskus ovat kaikki kertoneet, että imusarjan läppien rakennetta on muutettu 8.4.2004 alkaen ja tuolloin on kuulemma tullut vahvistettu rakenne. Autolla on ajettu nyt 77 tkm ja läppien kestävyys kyllä jännittää. En ole vielä poistattanut niitä, kun on takuuta jäljellä ja 100 tkm maagiseen rajaan on matkaa. En silti täysin luota tuohon "vahvistettuun" rakenteeseen.
                            = HÄRÄN KOKOISTA PASKAPUHETTA!!

                            Olisi mielenkiintoista tietää mistä tuollainen huhu on saanut alkunsa.

                            Tähän varmaan vois laittaa et, "-nimimerkillä kokemusta on"
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • DannyBoy
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 720

                              #59
                              Originally posted by mobster View Post
                              Itellä E46 330d -04 manuaali ja sinne se läppä meni!suoraan koneeseen. Ostin alle kolmekuukautta sitten liikkeestä. Ajettu oli 112tuhatta. Turbo, sylinteri ja imusarja uusiks. Nyt myyjä yrittää maksattaa minulla puolet korjauksesta.
                              siis häh. Toisesta topikista luin, että nuo läpät löytyy vain tomaatilla varustetuista bemmeistä. Löytyykö nuo läpät siis kaikista M57 ja M57N moteista?
                              Kokovartalokyrpä

                              Nyt ajossa:
                              BMW X5 E45 M-Sport -20
                              BMW X5 Sport package -07
                              EX: Pirusti Pemareita

                              Comment

                              • Rahu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 6464
                                • Tuusula

                                #60
                                Originally posted by DannyBoy View Post
                                siis häh. Toisesta topikista luin, että nuo läpät löytyy vain tomaatilla varustetuista bemmeistä. Löytyykö nuo läpät siis kaikista M57 ja M57N moteista?
                                Luepas nyt rauhassa ja huolella läpi koko topici niin löydät vastauksen.
                                BMW Service
                                P.o4oo925441
                                [email protected]
                                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎