Originally posted by jms1601
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan
Collapse
X
-
Originally posted by Nisti View PostPäästöjen rajoittaminen kylmällä koneella. Lämpimällä koneella päästöihin ei tule eroa.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKannattaisi sinunkin perehtyä hieman noihin pakokaasunormeihin ja uusien automallien tyypityksiin, jotta tietäisit mitä puhut.. Työni puolesta olen kyllä ollut aika paljon noiden dieselmallien kanssa tekemisissä.
Tämän threadin tarkoitushan on keskustella dieselmoottoreiden suureksi ongelmaksi muodostuneesta läppäviasta.
Imusarjan muuttaminen läpällisestä läpättömäksi ei voi millään tavalla auton päästöihin, koska markkinoilla on molempia versioita ja molemmat tyyppihyväksyttyjä. Manuaaleja ja automaatteja, joiden ainoa poikkeavuus toisistaan on vaihteisto.
Kohdalla muutos tehtiin maahantuojan suostumuksella.
Auton läpäistessä katsastuksessa vaadittavan pakokaasutestin se on liikennekelpoinen.
Uuden auton tullessa markkinoille on sen läpäistävä mainitsemasi vaatimukset. Siitä pitävät valmistaja ja viranomaiset huolen.
Tavallisen auton ostajan ja käyttäjän ei näistä asioista tarvitse välttämättä tietää tai kantaa murhetta. Kuinka moni itse asiassa tietää?
Minun intressini tällä foorumilla kohdistuu nimenomaan sen alkuperäiseen aiheeseen, jotta saisin 12000 € moottoriremontille maksajan.
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostMistäs moinen legenda on tullut?"MURPHY'S LAW"
"Whatever can go wrong will go wrong,
and at the worst possible time,
in the worst possible way"
Comment
-
-
Originally posted by Nisti View PostHetkinen, nyt on mennyt jotain minulta ohi, olen ollut täysin siinä ymmärryksessä, että ovat juurikin päästöpuolen takia .. Jos näin ei ole, niin vedän sanat takaisin
Sulkevat toisen imukanavan pienillä ilmamäärillä, jotta virtausnopeus saadaan toisessa kanavassa ylös ja siten enemmän swirliä ja parempi palaminen. Ei se lämpötilariippuvainen ole.
Automaattiin ne tuli aikaisemmin luultavasti laatikon ajattaessa pienillä kierroksilla herkemmin ja valoissa seistään vaihde päällä, enemmän aikaa pienellä kuormalla.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostOn ne päästöjen, mutta mistä tuo kylmäpäästöjuttu?
Sulkevat toisen imukanavan pienillä ilmamäärillä, jotta virtausnopeus saadaan toisessa kanavassa ylös ja siten enemmän swirliä ja parempi palaminen. Ei se lämpötilariippuvainen ole.
Automaattiin ne tuli aikaisemmin luultavasti laatikon ajattaessa pienillä kierroksilla herkemmin ja valoissa seistään vaihde päällä, enemmän aikaa pienellä kuormalla.
Alla oleva pätenee myös läppien poistoon.
Joskus se merkkitiskin tietokin tuntuu olevan Esson baarin tasoa. Toki olen kuullut samaa, että jotkut ovat huomanneet läppien poiston jälkeen eroa moottorijarrutuksesta ja harvemmat myös automaatin vaihtamistapahtumissa.
BMW:n virallinen tietolähde WDS (Wiring Diagram System) kertoo kuitenkin jotain muuta, mutta uskokoon ken tahtoo. Läppien poisto = auki jumiutuneet läpät.
Swirl flap control DDE 4.0
The controllable swirl flaps are located in the intake pipe and are closed or opened depending on the operating status. The flaps are closed at engine speeds below approx. 2000 rpm and injection volume below 30 mm^3.
Function:
The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the changeover valve switches vacuum to the vacuum unit thus operating the control rod and closing the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open.
Troubleshooting:
Fault code 1A22 "Swirl flaps" is stored if a defect occurs in the activation of the pressure converter.
Effects of faults:
Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.
Swirl flaps stick in closed position:
Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.
Comment
-
-
Originally posted by ekiaalto View PostTässä asian tiimoilta eräältä toiselta keskustelufoorumilta.
Alla oleva pätenee myös läppien poistoon.
Kyllä nuo samat WDS:n otteet löytyy tältäkin foorumilta muutamaan kertaan.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Swirl flaps stick in closed position:
Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.
Ymmärsinkö oikein että kiinni jumittuessaan tehon häviö on -10% korkeimmilla kierroksilla ja muuten ei ole läpillä vaikutusta?530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by jms1601 View PostYmmärsinkö oikein että kiinni jumittuessaan tehon häviö on -10% korkeimmilla kierroksilla ja muuten ei ole läpillä vaikutusta?
Mielestäni kuitenkin vielä merkittävämpi lause läppien poiston kannalta ajateltuna:
- Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.
Eli läppien jumiutuessa auki (tai poistettu): Päästöjen huonontuminen matalemmilla (kierros?)nopeuksilla , muuten ei vaikutusta.
Ja ylempänähän mainittiin läppien aukenevan 2000rpm:ssa.Last edited by Anzafin; 10-02-2009, 12:21.
Comment
-
-
Originally posted by Anzafin View PostKyllä, siis ei muuta haittavaikutusta niiden jumiutuessa kiinni-asentoon.
Mielestäni kuitenkin vielä merkittävämpi lause läppien poiston kannalta ajateltuna:
- Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.
Eli läppien jumiutuessa auki (tai poistettu): Päästöjen huonontuminen matalemmilla (kierros?)nopeuksilla , muuten ei vaikutusta.
Ja ylempänähän mainittiin läppien aukenevan 2000rpm:ssa.
No vielä sellainen ajatus, että vaikuttaako läppien poisto koneen sisuksien likaantumiseen tai muuhun mitenkään siis teoriassa, käytännön tietoa/kokemuksia kellään tuskin vielä on?Last edited by jms1601; 10-02-2009, 12:57.530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Comment
-
-
530d Läpät pois jo 40tkm. + EGR tukos....
Terve
Noista päästöistä kyselitte.
Mulla on pulkalla (530d -00 M-Spört) ajeltu nyt se 370tkm... 40tkm ollu läpät pois. Viime vuoden katsastuksessa katsastusmies sano vaan että onpa päästöt hyvät ja eipä näytä kilsat tuntuvan missään.
EGR on myös tukittu. Tein itse ja en ees hajottanu mitään... Vaikka kynäniska inssi olenkin. !
-Raipe-
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View PostLaitetaan tiedoksi tänne ennen kuin kaikki alkaa kyselemään että löytyykö omasta autosta läppiä...
Läpät tuli diesel moottoreihin:
M47 ei läppiä.
M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.
M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.
E53 malleihin tuli läpät vasta faceliftissä(-04) eli N koneisiin
LCI malleissa taitaa olla läpät mutta minkälaiset, onko rakennetta muutettu..?
Jos jollain on tähän jotain lisättävää niin laittakaa privaa niin lisään kaikki samaan postaukseen niin löytyy jatkossa sitten helpommin tietoa etsiville.
Tietääkö, "onko jo korjattu" muuten kuin avaamalla konetta, jos dokumenttiä korjauksesta ei ole?-> E92 325i -07
ex: E53 X5 3.0d -04 Sport
Comment
-
-
Läppien poisto ei vaikuta katsastuksessa mitattaviin päästöihin. Läppien poiston tekee laittomaksi se että auto on tyyppihyväksytetty läpillä. Eli jos haluaisi hyväksytyn muutoksen tehdä pitäisi mennä VVT:n pussitestiin. Tämän vuoksi BMW ei voi antaa ohjetta poistaa läpät.
Katsastajan on eritäin vaikea todeta onko läpät paikallaa vai ei, varsinkin jos osat mitä on poistettu on pelkät läpät. Tämän näkisi ainoastaan endoskoopilla joten ei ongelmaa katsastuksessa.
Tuli erääseen autoon tehtyä tuo läppien poisto, tuli ihmeteltyä miksi BMW ei tee pelkkiä läppiä tuohon vaihdettavaksi. Miksi imusarja pitää vaihtaa? Karstoittumisen vuoksi? Onko muuten tuohon tehty osanumeromuutos tai parannus ensimmäiseen versioon?
Alkuperäiseen aiheeseen. Aika tuulimyllyjä vastaan taistelua on(silti ). En kovin luottavainen ole että saisitte varsinkin lähemmäksi 200tkm ajettuihin BMW:stä maksajaa. Kuinka meinaatte todistaa että on ns. tyyppivika?
Itse luulin aiemmin(ennenkuin purin läpät) että läpät sulkisivat koko sylinterin imukanavan, näinhän jossain uusissa Diesel moottoreissa tehty. Eli tässä tapauksessa sulkevat vain toisen kanavan. Eli siten tässä BMW tapauksessa eivät hirveästi vaikuta meluun, moottorijarrutukseen ja päästöihin. Eli käsittääkseni lähinnä alavääntöä haetaan noilla läpillä.
PS. tässä purkamassani tapauksessa yksi läppä oli irti akselista, mutta kiilautunut imusarjaan. Eli tarkistakaa/korjatkaa omanne mahdollisimman pian!
Comment
-
-
Originally posted by Vasara View PostTietääkö, "onko jo korjattu" muuten kuin avaamalla konetta, jos dokumenttiä korjauksesta ei ole?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by jms1601 View PostJuurikin näin. Matka-ajossahan kierrokset ovat n. 1400-1500 kiekkaa eli silloin läpät kiinni ja jos ei läppiä niin vain päästöt ovat suuremmat Viherpiipertäjät ei silloin tykkää jos tietävät asiasta jotta läppiä ei ole
No vielä sellainen ajatus, että vaikuttaako läppien poisto koneen sisuksien likaantumiseen tai muuhun mitenkään siis teoriassa, käytännön tietoa/kokemuksia kellään tuskin vielä on?
Varsinkin vaikutus hiukkassuodattimeen kiinnostaisi. Ja kun suodattimella varustetuissa autoissa kun on nähtävästi tavattu vain noita "parempia" läppiä, kuten minullakin oli...? Että vakuuttakaa minut nyt että läppien poisto oli silti tarpeen .
Comment
-
Comment