Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    #61
    Originally posted by mabo
    Muuten ihan jees mutta en tonne perään laittais mitään muuta kun VS600 Peräöljy Mobil 1L. Ainut kunnon öljy mitä sinne kannattaa laittaa. On kyllä aika köyhät kyykkyyn öljyä (22,50 E/l) mutta silti sitä sinne vain ja lukolliseen perään ei edes meiltä töistä (lue Motonetistä) saa mitään vaan se on merkkihuoltokamaa...
    Ja Valvolinen MaxLifeä koneelle!
    Lukkoperäänkään ei tarvitse ostaa öljyä merkkikorjaamolta. Ainakin Varaosamaailma myy ja tyyppihän on Mobil VS500. Hinta muistaakseni samaa luokkaa kuin VS600:lla. Käytännössä peräöljyn vaihtovälillä ei ole mitään väliä paljonko öljy maksaa. Pääasia, että toimii. Kilometrejä kohti kustannukset olemattomat. Saattaa olla, että muiltakin valmistajilta löytyy yhtä hyviä öljyjä, mutta itse en ainakaan lukkoperällisen öljyissä käytä muuta kuin tätä BMW:n suosittelemaa. Onpahan ainakin testattua öljyä. Manuaali laatikkoon omasta mielestä sopii mitkä tahansa täyssynteettiset AUTOMAATTI öljyt. Muuta ei kannata käyttää jos haluaa, että toimii myös talvella hyvin.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #62
      Lukkoperäänkään ei tarvitse ostaa öljyä merkkikorjaamolta. Ainakin Varaosamaailma myy ja tyyppihän on Mobil VS500. Hinta muistaakseni samaa luokkaa kuin VS600:lla. Käytännössä peräöljyn vaihtovälillä ei ole mitään väliä paljonko öljy maksaa. Pääasia, että toimii. Kilometrejä kohti kustannukset olemattomat. Saattaa olla, että muiltakin valmistajilta löytyy yhtä hyviä öljyjä, mutta itse en ainakaan lukkoperällisen öljyissä käytä muuta kuin tätä BMW:n suosittelemaa. Onpahan ainakin testattua öljyä. Manuaali laatikkoon omasta mielestä sopii mitkä tahansa täyssynteettiset AUTOMAATTI öljyt. Muuta ei kannata käyttää jos haluaa, että toimii myös talvella hyvin.
      Omassa autossani oli se ostaessani automaattiöljyt. Vaihdatin siihen sitten maahantuojalla tehtaan suosittelemat öljyt (olisiko ollut Mobilube GX 80W-A?) ja vaihteisto parani huomattavasti. Etenkin kuumana automaattiöljyillä oli 1:n ja 2:n kytkeytyminen oli hieman hidasta.

      Huonona puolella paukkupakkasilla vaihteisto on kylmänä ajoon lähtiessä jäykempi, mutta kun ajaa sen sata metriä 1:llä niin vaihteisto toimii taas erinomaisesti, mutta siis automaattiöljyillä alkoi toimimaan pakkasella nopeammin.

      Comment

      • Masinol
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 988
        • "Turku"

        #63
        Originally posted by SledgeHammer82
        Lukkoperäänkään ei tarvitse ostaa öljyä merkkikorjaamolta. Ainakin Varaosamaailma myy ja tyyppihän on Mobil VS500. Hinta muistaakseni samaa luokkaa kuin VS600:lla. Käytännössä peräöljyn vaihtovälillä ei ole mitään väliä paljonko öljy maksaa. Pääasia, että toimii. Kilometrejä kohti kustannukset olemattomat. Saattaa olla, että muiltakin valmistajilta löytyy yhtä hyviä öljyjä, mutta itse en ainakaan lukkoperällisen öljyissä käytä muuta kuin tätä BMW:n suosittelemaa. Onpahan ainakin testattua öljyä. Manuaali laatikkoon omasta mielestä sopii mitkä tahansa täyssynteettiset AUTOMAATTI öljyt. Muuta ei kannata käyttää jos haluaa, että toimii myös talvella hyvin.
        Omassa autossani oli se ostaessani automaattiöljyt. Vaihdatin siihen sitten maahantuojalla tehtaan suosittelemat öljyt (olisiko ollut Mobilube GX 80W-A?) ja vaihteisto parani huomattavasti. Etenkin kuumana automaattiöljyillä oli 1:n ja 2:n kytkeytyminen oli hieman hidasta.

        Huonona puolella paukkupakkasilla vaihteisto on kylmänä ajoon lähtiessä jäykempi, mutta kun ajaa sen sata metriä 1:llä niin vaihteisto toimii taas erinomaisesti, mutta siis automaattiöljyillä alkoi toimimaan pakkasella nopeammin.
        Mutta eikös tehdas ole just suositellu automaattioljyjä noihin manuaaleihinkin... muistaakseni ainakin joka paikassa lukee näin...

        edit:
        Tämä on Autodatasta
        Riippuu ilmeisesti jostain värimerkeistä...tai jotain :?: :?: :roll:
        Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #64
          Mutta eikös tehdas ole just suositellu automaattioljyjä noihin manuaaleihinkin... muistaakseni ainakin joka paikassa lukee näin...

          edit:
          Tämä on Autodatasta
          Riippuu ilmeisesti jostain värimerkeistä...tai jotain :?: :?: :roll:
          No ei ole Laakkosen mukaan. Eikä muuten ole Haynesin tai Alfamerin korjauskäsikirjojen mukaankaan :


          "
          Manual transmission* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Gear oil, viscosity SAE 80 to API-GL4, or single-grade mineral-based
          engine oil, viscosity SAE 20, 30 or 40 to API-SG

          Automatic transmission . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dexron ll type ATF
          "

          Lainaus Haynesin korjausoppaasta.

          Ja tosiaan minulla ainakin vaihteiston (Getrag) toiminta parani huomattavasti (kovimpia pakkasia lukuunottamatta) vaihtamalla pois automaattiöljyt.

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            #65
            Masinol, vaihdelaatikosta pitäisi löytyä tuollainen tarra, joka kertoo, mitä öljyä vaihteistoon kuuluu.

            Comment

            • Masinol
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 988
              • "Turku"

              #66
              Originally posted by jani73
              Masinol, vaihdelaatikosta pitäisi löytyä tuollainen tarra, joka kertoo, mitä öljyä vaihteistoon kuuluu.
              No niin no se selventää asiaa, mutta omista laatikoistani en ole tuollaista lätkää löytänyt... ilmeisesti ovat herkkiä irtoamaan... tai jotain..
              Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

              Comment

              • antti79
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 2499
                • Littoinen

                #67
                Neste City Pro ja hyvin menee, tosin ajattelin seuraavaksi laittaa tuota Castrolin magnatex litkua.
                sigpic
                Originally Posted by jari kihlman
                "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #68
                  Mitäs öljyä olette lyöneet noihin dieselvehkeisiin, erityisesti 530d ja 525d malleihin ?

                  Comment

                  • antti79
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2499
                    • Littoinen

                    #69
                    No niin nyt kävin ostamassa 2 purkkia Castrolin GTX magnatec 5w40 öljyä, eiköhän tuolla talven yli pärjää.

                    Mainospuhe purkin kyljessä on ainakin hyvä:

                    "Uusi GTX magnatec on öljy, joka tarttuu moottorin voideltaviin pintoihin magneetin lailla suojaten näin moottoria heti sitä käynnisttettäessä. Tavanomaiset öljyt eivät toimi täysitehoisesti heti käynnistyksen jälkeen vaan ne saattavat vaatia siihen jopa 10 minuutin lämpenemisajan. Uusi GTX magnatec on erinlainen. Sen ainutlaatuinen koostumus sisältää molekyyleja jotka tarttuvat metalliin. Tällöin se on moottorin voideltavissa kohteissa valmiina suojaamassa niitä heti käynnistettäessä."

                    Pitäis huomenna vaihtaa... :roll:
                    sigpic
                    Originally Posted by jari kihlman
                    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #70
                      Originally posted by ufo777
                      Castrol Formula RS 0W40.
                      Missään BMW M-mallissa ei saa missään nimessä käyttää 0 -asteöljyä
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        #71
                        Miksei saa? Onko liian löysää kylmäkäynnistyksessä ja siinä tapauksessa haitaksi koneelle? Voiko olla myös muille koneille haitaksi, vai mihin tuo juttu perustuu?
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #72
                          Originally posted by TuomasTee
                          Miksei saa? Onko liian löysää kylmäkäynnistyksessä ja siinä tapauksessa haitaksi koneelle? Voiko olla myös muille koneille haitaksi, vai mihin tuo juttu perustuu?
                          0W-öljy saattaa olla liian ohutta kylmässä, jolloin metallien kosketuksen estävää öljykalvoa ei synny. Esimerkiksi Ford on kieltänyt moottoreissansa 0W-öljyt. Sama tehdashan on muuten rajannut kuumaviskositeetiksi 30. Perusteluna oli se, että 40- tai 50-luokan öljyt ovat niin jäykkiä, että ne eivät pysty tunkeutumaan nykymoottorien pieniin välyksiin, esim. hydraulisissa venttiilinnostimissa oli Fordilla havaittu toimintahäiriöitä liian jäykillä öljyillä.

                          Comment

                          • 525tds
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 489
                            • Leppäkoski

                            #73
                            Mobil 5w-40 moottoriin.Mobil manuskasta atf220 laatikkoon, perään vs600sta
                            "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by TuomasTee
                              Miksei saa? Onko liian löysää kylmäkäynnistyksessä ja siinä tapauksessa haitaksi koneelle? Voiko olla myös muille koneille haitaksi, vai mihin tuo juttu perustuu?
                              Menee liian ohueksi kuumana. Mitattua tietoa Mobil 1 5W-50 contra Castrol TWS 10W-60 S14 moottorissa Castrolin eduksi n 1bar enemmän öljynpaineita. Henk koht hajottanut yhden S14 koneen radalla 5W-50 öljyllä (KK-laakereiden öljykalvo petti).

                              Mobilin vastaus: F1 käytetään samaa öljyä!
                              Minä: Taitaa olla F1 moottorin valmistustoleranssit vähän toista luokkaa kun sarjavalmisteisen henkilöauton...

                              M-koneet kiertää paljon, kova rasitus mm KK-laakereille. Kalvon on kestettävä suurempaa rasitusta kun keskivertokoneessa jne.

                              S38 koneessa jääräpäinen asiakas ei uskonut ja työnsi 0W-30 öljyä. Seurauksena voimakasta öljysavutusta. Tulee mehuna ulos.

                              Jokaisen oma valinta. Itse käytän vain Castrol TWS 10W-60 tai Shell Helix Ultra Racing 10W-60. Shellin öljy on tosin puhdas kilpaöljy eli korroosionsuojaominaisuudet eivät ole "normaaliöljyn" luokkaa. Ei saa pitää koneessa 3-4kk pidempään.

                              Perään ja vaihteistoon Castrolin kilpaöljyjä, tyyppejä en muista enään. Jarruneste on SRF Racing. Kaikki kisaöljyt vaativat tiuhaa vaihtoväliä korroosionsuojan puutteen johdosta ellei erikseen ole toisin mainittu.

                              Esim SRF max 6kk. Mitäpä niillä kilpaöljyillä normaaliautoissa normaaliajossa tekisi. Vaan jos ei ole normaaliauto ja antaa sille piiskaa niin tuskin kannattaa öljyissä säästää.

                              Käyttöautossa ajelen Liqui Moly 10W-60 rasvalla vuoden ympäri. Edullisin 10W-60 jonka tiedän (5L ovh 39€, nto 30€). En asu Siperiassa joten en tarvitse 0W -öljyä.
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                #75
                                Synt s

                                Mobil 1 RF 5W/50 ei ole BMW Longlife suositusta, Synt S:llä oli ostin siis sitä.

                                Myyjä vaan sanoi että Rally Formula surffaa 25 vuotta sitten hankkimallaan maineella, ei enää lähellekkään paras markkinoilla.

                                Myyjä kehui mulla Teboil Diamondia, siinä oli kyllä luokitukset, MB, VW, BMW Longlife, Porsche ym..
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎