Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Originally posted by molotow View Post
    mitähän öjyä raarti suosittelee e38 730:een ? talvi tulee ja öljynvaihto on kohta muutenkin ajankohtainen:think
    Teboil Diamond 5W-40 (BMW LongLife 98).
    Katu-uskottavamman hommasta saa kaatamalla TB:n "litkut" ensin seksikkääseen Castrol Magna Cum Magia -purkkiin, josta sitten koneeseen. Kukaan ei tule huomaamaan, ei edes armas moottori, että öljynkierrossa on jotain muuta kuin seksikästä tavaraa.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      Originally posted by Kentsu View Post
      Teboil Diamond 5W-40 (BMW LongLife 98).
      Katu-uskottavamman hommasta saa kaatamalla TB:n "litkut" ensin seksikkääseen Castrol Magna Cum Magia -purkkiin, josta sitten koneeseen. Kukaan ei tule huomaamaan, ei edes armas moottori, että öljynkierrossa on jotain muuta kuin seksikästä tavaraa.
      No tostakin taas voi olla montaa mieltä. Ainakin mulla Castrol vähensi nostajien naputusta ja vähensi öljynkulutusta. Ennen koneessa olivat juurikin nuo TB:n öljyt.

      PS. Multa voi ostaa tyhjiä Castrol purkkeja.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • molotow
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 450
        • pohjanlahden rannoilla

        minkälaisia mahtaa nuo valvolinen 5w-40 öljyt olla? no halpoja nyt ainakin mutta onko niistä hyviä/huonoja kokemuksia?
        sigpic
        F11 520d 2014

        Comment

        • takatalvi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1019
          • Jokela

          Originally posted by molotow View Post
          minkälaisia mahtaa nuo valvolinen 5w-40 öljyt olla? no halpoja nyt ainakin mutta onko niistä hyviä/huonoja kokemuksia?
          Viimeksi laitoin Valvoline SynPower 5W-40:stä ja niillä on nyt menty about 5000 km. Eipä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään valittamista.
          BMW i3

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Originally posted by Carbonfiber View Post
            No tostakin taas voi olla montaa mieltä. Ainakin mulla Castrol vähensi nostajien naputusta ja vähensi öljynkulutusta. Ennen koneessa olivat juurikin nuo TB:n öljyt.

            PS. Multa voi ostaa tyhjiä Castrol purkkeja.
            Minä kyllä odotan sitä naputusta omalta osaltani ja vielä enemmän sitä että pääsen testaamaan mikä öljy sen hävittää. Mutta mutta... voimme jauhaa näitä asioita vaikka kuinka enkä usko että kukaan pystyy todistamaan öljystä x että se on parasta moottorissa y. Tärkeintä lienee kuitenkin että viskositeetti on oikea ja että öljy täyttää moottorinvalmistajan suositukset.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Tuiske
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1441
              • Lempäälä

              Originally posted by Kentsu View Post
              Minä kyllä odotan sitä naputusta omalta osaltani ja vielä enemmän sitä että pääsen testaamaan mikä öljy sen hävittää. Mutta mutta... voimme jauhaa näitä asioita vaikka kuinka enkä usko että kukaan pystyy todistamaan öljystä x että se on parasta moottorissa y. Tärkeintä lienee kuitenkin että viskositeetti on oikea ja että öljy täyttää moottorinvalmistajan suositukset.
              Täytyy turha postaus tähänkin topicciin laittaa.. Olen Kentsun kanssa tästä asiasta samaa mieltä.

              Kyllä se venttiileiden naputus ja öljynkulutus johtuu jostain muusta kuin öljyn merkistä.. esim. vaikka siitä että mitä öljyä siellä koneessa on joskus ollut ja onko joku aikaisemmin laiminlyönyt öljynvaihtovälit tai käyttänyt aivan väärää öljyä. Mielestäni tuon öljyn merkin valinnan kanssa monesti mennään liian pitkälle

              ..itse en ns. merkkiöljyjen kanssa ole huomannut mitään eroa käytännössä.
              Corvette C4 LT4 TURBO
              Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

              Comment

              • Alhimiq
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 194
                • Helsinki

                Mitä väliä on bmw longlife-98 ja bmw longlife-04 öljyillä? Pitäisi vaihtaa -99 e46:een öljyt ja longlife ljyä olen ajatellut sinne tunkea. Onkos tuossa -04 samat ominaisuudet kuin -98, vai onkos se nyt ihan pilkuntarkkaa, että pitää olla tuota -98 vastavanlaiseen autoon??? Aika tarkka olen...
                "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  Originally posted by Alhimiq View Post
                  Mitä väliä on bmw longlife-98 ja bmw longlife-04 öljyillä? Pitäisi vaihtaa -99 e46:een öljyt ja longlife ljyä olen ajatellut sinne tunkea. Onkos tuossa -04 samat ominaisuudet kuin -98, vai onkos se nyt ihan pilkuntarkkaa, että pitää olla tuota -98 vastavanlaiseen autoon??? Aika tarkka olen...
                  LL-04 öljy käy seuraaviin moottoreihin:

                  Freigegeben für folgende Ottomotoren:
                  4 Zylinder: M43TU; M43/CNG; N42; N45; N46; N40; W10; W11
                  6 Zylinder: N52; M52TU; M54; NICHT(!) S54
                  8 Zylinder: N62; M62LEV; NICHT(!) S62; S85
                  12 Zylinder: M73 ab 9/1997; M73 9/97-8/98; M73LEV; N73

                  Freigegeben für folgende Dieselmotoren:
                  4 Zylinder: M41; M51; M47; M47TU; M47TU ab 03/03; M47/TU2; NICHT(!) W17
                  6 Zylinder: M57; M57TU ab 09/02; M57TU ab 03/04; M57Top ab 09/04; M57TU2 ab 03/05
                  8 Zylinder: M67; M67TU ab03/05

                  Ja ei missään nimessä näihin vanhempiin saatika S-moottoreihin:

                  Sonstige:
                  Hierzu gehören sämtliche BMW-Motoren/-Modelle, die nicht in oben aufgeführt sind, wie z. B. M10,
                  M20, M21, M30, M40, M41, M42, M43, M44, M50, M51, M52, M60, M62, M70, M73, S14, S38, S50, S50U, S52, S70,etc.

                  Comment

                  • Alhimiq
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 194
                    • Helsinki

                    mitäs varten ll-04 ei käy m40?
                    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      Originally posted by Alhimiq View Post
                      mitäs varten ll-04 ei käy m40?
                      Liian matala viskositeettiluokka nykymoottoreita suuremmalle pintapaineelle esim. männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välillä. Löytyy teorian lisäksi myös ihan elävästä elämästä esimerkki e36 318i:n moottorivauriosta alle 100tkm ajettuna. Auton uusi omistaja halusi säästää polttoainekuluissa ja vaihdatti pienikitkaiset viimeisintä huutoa olevat LongLife-öljyt moottoriin. Tuli halvaksi, lasku taisi olla jotain 8000:n luokkaa töineen. Vaihtoon meni lohko ja lähes kaikki muutkin voideltavat kohteet moottorissa.

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        Mikähän olisi oikeasti hyvä öljy M21D24 turboon? Käyttöohjekirjojen suositus on vanhan standardin mukaan PD-1.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • bember
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 479
                          • Kirkkonummi

                          10W/60 ympärivuoden?

                          ei jaksa käydä läpi näitä alusta saakka, kysyn vaan voiko käyttää Diamond Extreme 10w/60:stä ympäri vuoden?
                          Last edited by bember; 09-10-2007, 22:13. Reason: Extreme tarkennus

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                            Liian matala viskositeettiluokka nykymoottoreita suuremmalle pintapaineelle esim. männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välillä. Löytyy teorian lisäksi myös ihan elävästä elämästä esimerkki e36 318i:n moottorivauriosta alle 100tkm ajettuna. Auton uusi omistaja halusi säästää polttoainekuluissa ja vaihdatti pienikitkaiset viimeisintä huutoa olevat LongLife-öljyt moottoriin. Tuli halvaksi, lasku taisi olla jotain 8000:n luokkaa töineen. Vaihtoon meni lohko ja lähes kaikki muutkin voideltavat kohteet moottorissa.
                            Täähän on mielenkiintoista! Onkohan ll98 myös pienikitkaista? Silloinhan aika moni öljy on sopimatonta vanhoihin m50 moottoreihin??

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              Originally posted by Vanquish View Post
                              Täähän on mielenkiintoista! Onkohan ll98 myös pienikitkaista? Silloinhan aika moni öljy on sopimatonta vanhoihin m50 moottoreihin??
                              Miksi niihin vanhoihin koneisiin pitäisi laittaa LL-litkuja? Viimeisin vaatimus, minkä BMW:ltä olen löytänyt E34:sen ottomoottoreihin on, että tulee käyttää ohjekirjastakin löytyvän käyttölämpötila vs. viskositeetti -kuvaajan mukaista viskositeettia ja vähintään laatuluokan ACEA A2 täyttävää öljyä. ACEA A1-on ns. polttoaineensäästö- tai LL-öljyjä, joita ei ole missään suositeltu esim. M50-moottoriin.

                              Eli sopiva viskositeettiluokka ja ACEA A2 tai A3 laatuluokan öljy, laadukas öljynsuodatin ja järkevät öljynvaihtovälit, niin voitelu toimii suunnitellulla tavalla.
                              Last edited by SledgeHammer82; 09-10-2007, 19:19.

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                                Miksi niihin vanhoihin koneisiin pitäisi laittaa LL-litkuja?
                                No esim. Motox on LL-98a. Halpaa ja hyvää ainetta. Lisäksi esim. shellin ultrat ovat näköjään LL-01 ja Plussat LL-98: onkohan edes nykyään saatavilla täyssyhteettistä "laatuöljyä" joka ei ole LL?

                                Mukava muuten, kun keskustelun taso on noussut muutaman asteen korkeammalle "mobil 1 on parasta"-tasosta
                                Last edited by Vanquish; 09-10-2007, 20:10.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎