Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mange
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 253
    • Winterthur, Switzerland

    Originally posted by M40 Power View Post
    Niin, mulla siis tuo kone täysin remontoitu n. 25000km sitten.
    Ok! 5w-40 on kyllä näköjään ihan ok tuohon..

    Niin ja unohdin sanoa omasta autosta, 320i M52:lla (-97) ja sisällä 0W-40 Castrol Edge Sport. Ihan hiljaa käy eikä öljyä ole mennyt tippaakaan (ajettu ~5tkm).
    BMW M5 -95, Fjordgrau
    BMW M535i -86, Polarissilber
    BMW 325i -87 M Tech 1, Diamantschwarz
    BMW 740i -94, Aspen-silber
    BMW X1 xDrive20d -16, Alpinweiss 3

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Tänään tuli vaihdettua ölpät koneeseen. Castrol Edge Sport 0W-40 + suodatin. Jämerää oli, että öljymäärä ei ollut laskenut havaittavasti niiden 21tkm aikana jonka edelliset Castrolit oli koneessa. 530d ja 280tkm mittarissa.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Bouma
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 3108
        • Tampere

        Edellinen E36 sai aina koneseen Castrolin Magnatec 5W-40 ja vaihtelin n.12tkm välein. Kertaakaan ei ollut öljyä kadonnut edes yhtä desiä ja nostajat pysyivät todella hiljaa. Kun auton ostin 2v sitten niin naputti niin vitusti ja castrolit löi koneeseen niin hiljeni kuin uudeksi koneeksi.

        Huomenna vaihdatuttaan nykyiseen jatkeeseen tuttuun tapaan Castrolin Magnatecit
        MB CLS-12 350CGI AMG

        MYSTINEN.FI

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2093
          • *

          Originally posted by ana80 View Post
          Onkohan nuo öljyfirmojen suositukset voiteluaineista annettu ihan vitsiksi, kun porukka työntää aina 10w-60 öljyä niihinkin moottoreihin mihin valmistajan suositukset ovat esim. 5w-40.
          Jopa Mobilin yhteistyökumppani Porschen suositus mallistonsa timanttiin, Carrera GT:een on 0w-40.
          Ferrarin mallistossa suurimmalla osalla suosituksena AINOASTAAN Shell helix ultra 5w-40.
          Niin ikään, oman autoni ohjekirja suosittelee öljyksi 10w-40, eikä 10w-60, niin kuin täällä on joku pitänyt sitä ainoana oikeana tuohon S38:iin.
          Onkohan ne rata-ajossa hajonneet koneetkaan aina sen ohuen öljyn syytä. Ei nimittäin tarvitse märkäsumppu voitelulla varustetulla autolla ajella kuin kiertoliittymän ympäri kohtuu nopeudella niin alkaa öljynpaine laskemaan ja pumppu haukkaamaan ilmaa.
          Viskositeetti ja voitelukalvon kestävyys/leikkautuvuus ovat kaksi eri asiaa ja jos moottorin tiivisteet falskaa öljyä, niin ei se ole liian ohuen öljyn vika, eihän?
          Kerrohan, mitä tarkoitat "ohuella" öljyllä? :think Ei se öljy ole sen paksumpaa tai ohuempaa vaikka viskositeetti olisi mikä tahansa. Viskositeetti tarkoittaa nesteen sisäistä kitkaa. Toisinsanoen öljyn juoksevuutta.

          IMO Suomessa tulisi talvikäytössä kylmänpään viskositeetin olla vähintään 5W, 10W juoksevuus ei enää vähänkään kovemmilla pakkasilla riitä, ja pääsee syntymään rajavoitelutilanteita. Ja kuumanpään viskositeetti sitten valmistajan suosituksen mukaan! Koska valmistaja tietää parhaiten koneen käyntilämpötilat ja kuinka kuumassa öljyn on pystyttävä säilyttämään voitelukalvonsa, ja tästä tulee öljyn kuumanpään viskositeetti vaatimus.
          Last edited by Driver22; 28-10-2008, 12:47.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • jukkamaa
            Newbiemmer
            • Jun 2006
            • 5

            Tosiaan öljyillä on eroa edellinen autoni omistaja oli laittanut jotain mobiilia varmaan koneeseen kun lämpimpimänä venttiilit nakutti. Vaihdoin Castrolit sisään ja nakutus loppu

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              Originally posted by jukkamaa View Post
              Tosiaan öljyillä on eroa edellinen autoni omistaja oli laittanut jotain mobiilia varmaan koneeseen kun lämpimpimänä venttiilit nakutti. Vaihdoin Castrolit sisään ja nakutus loppu
              Moni on väittänyt Mobilien menevän ihan litkuksi kuumana, itse en voi ainakaan vastaan väittää, mulla meinaan hulahti raskaalla jalalla poljetussa M70:ssä suositellun laatuiset Mobilit läpi oikein huolella. Koneen kuntoa on moni epäillyt, niin epäilin itsekin aluksi, mutta kumma juttu kun muun merkkinen tavara tuntuu pysyvän sisällä ilman mitään ongelmaa... :think
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • ana80
                Bimmer Rookie
                • May 2005
                • 150
                • Lohja

                Originally posted by Driver22 View Post
                Kerrohan, mitä tarkoitat "ohuella" öljyllä? :think Ei se öljy ole sen paksumpaa tai ohuempaa vaikka viskositeetti olisi mikä tahansa. Viskositeetti tarkoittaa nesteen sisäistä kitkaa. Toisinsanoen öljyn juoksevuutta.

                IMO Suomessa tulisi talvikäytössä kylmänpään viskositeetin olla vähintään 5W, 10W juoksevuus ei enää vähänkään kovemmilla pakkasilla riitä, ja pääsee syntymään rajavoitelutilanteita. Ja kuumanpään viskositeetti sitten valmistajan suosituksen mukaan! Koska valmistaja tietää parhaiten koneen käyntilämpötilat ja kuinka kuumassa öljyn on pystyttävä säilyttämään voitelukalvonsa, ja tästä tulee öljyn kuumanpään viskositeetti vaatimus.
                Esim wikipediasta:
                "Viskositeetti on suure, joka kuvaa fluidin (lähinnä neste tai kaasu) kykyä vastustaa muodonmuutoksia. Yleisesti se käsitetään fluidin "paksuudeksi" tai nesteen kaatamista vastustavaksi ominaisuudeksi. Viskositeetti voidaan käsittää fluidin sisäisen kitkan mittayksiköksi: vesi on "ohuempaa" (pieni viskositeetti) kuin kasviöljy (korkea viskositeetti)."

                Kyllä se viskositeetti mielletään useassa muussakin lähteessä nesteen ohuuteen/paksuuteen, englannin kielessä ohutta tarkoittavan sanan, thin, kohdalla sanakirjassa on suoraan viitattu nesteen viskositeettiin.

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  Tähän asti on tullut käytettyä Castrolin Magnatec 5W-40 -öljyjä, mutta nyt laitoin tuohon 530d farkkuun Teboil Diamond Diesel 5W-40 -öljyt. Noiden T(yöväen)B(ensiinin) öljyjen pitäisi olla käsittääkseni varsin laadukkaita. Hieman valintaan tosin vaikutti, että TB:n 4l kannu oli yli 10 eur halvempi kuin Castrolin 4l pönikkä.

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    Viimeisimmässä öljynvaihdossa tuli korvattua Mobil 1 0W-40 Teboilin Diamond 5W-40:lla. Öljyt on vaihdettu oman omistuksen aikana (itse) aina kun huoltovalot niin kehoittavat, eli 23-25tkm välein noin 235tkm ajan. Mittarissa 501tkm.

                    Onko tietoa kun tämän Teboilin luokitus on "BMW Loglife Oil" eikä "BMW Loglife-01" niin kestääkö se noin pitkää vaihtoväliä?
                    e61 535d

                    Comment

                    • Rado
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 716

                      Teboil Diamondilla täälläkin mennään..
                      Venäläiset osaavat joka asian "voitelun"..

                      Comment

                      • ^rabby^
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 993
                        • Kuopio

                        Valvolinen max-lifet pyörii omassa koneessa, eipä nuissa ole sanomista ollut ja koneessa ovat pysyneet

                        Comment

                        • jamo78
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2008
                          • 79
                          • Iisalmi

                          Työn puolesta huomannut raskaassa kalustossa ainakin shellin öljyt hyviksi.
                          Joten omissakin olen käyttänyt shell helix ultraa 5w-40.
                          Huomaa aina töissä heti kun vaikka pelkästään venakopan irroittaa jostakin huoltoon tulevasta autosta, että onko shellit sisällä.
                          Ovat yleensä likasempia noi koneet sisästä muilla öljyillä!
                          MB 200cdi -00
                          320i cabrio -89
                          audi a4 1,9tdi -98
                          sierra 2,9 24v
                          mustang ht -68
                          crown picup -70
                          escort -70

                          exät
                          530ia e34 -95, 325i e36 -91, 525tds -91, MB 300td-88, mondeo 2,5 -94, 318i e36 -93, golf vr6 -93, gmc 6,2d -88, vani 6,2d-88, audi 1,6d -87, sierroja noin 10kpl ja escortteja vm:68-78 noin 10kpl

                          Comment

                          • Driver22
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2093
                            • *

                            Originally posted by ana80 View Post
                            Esim wikipediasta:
                            "Viskositeetti on suure, joka kuvaa fluidin (lähinnä neste tai kaasu) kykyä vastustaa muodonmuutoksia. Yleisesti se käsitetään fluidin "paksuudeksi" tai nesteen kaatamista vastustavaksi ominaisuudeksi. Viskositeetti voidaan käsittää fluidin sisäisen kitkan mittayksiköksi: vesi on "ohuempaa" (pieni viskositeetti) kuin kasviöljy (korkea viskositeetti)."
                            No mites sitten kun on näitä moniaste öljyjä, vaikkapa 10w-60, niin onko se sitten ohutta vai paksua?

                            Originally posted by ana80 View Post
                            Kyllä se viskositeetti mielletään useassa muussakin lähteessä nesteen ohuuteen/paksuuteen, englannin kielessä ohutta tarkoittavan sanan, thin, kohdalla sanakirjassa on suoraan viitattu nesteen viskositeettiin.
                            Laitahan lähteitä, tuon haluan kyllä tarkistaa.
                            F31 330D Xdrive M-Sport

                            Comment

                            • takatalvi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1019
                              • Jokela

                              Castrolin Magnatec 5W-40 lurahti viimeksi koneeseen.
                              BMW i3

                              Comment

                              • Bouma
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2007
                                • 3108
                                • Tampere

                                Castrolin Magnatecit meni eilen sisään ja kyllä on ero kuin yöllä ja päivällä kun löi tänää +2 asteesta auton käymään. Hyvä jos sekunnin nostajat naputti. Jotkut Saksan paska öljyt oli sisällä ja viime viikollakin ku veti yövuoron jälkeen aamulla auton käymään nii voi hyvä jumala mikä naputus, ainakin puoli minuuttia ennen kuin kone hiljeni.
                                MB CLS-12 350CGI AMG

                                MYSTINEN.FI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎