Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14352
    • Oulu

    Mitähän öljyä tuohon V12:een kannattaa kaataa... Valvolinen 10w-40:iä vissiin suosittu, mutta itse saisin Mobilia nii halvalla ja Valvolineä ei taida tästä kylästä löytyä. :think
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • [BMW]
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 700
      • Joensuu

      Valvoline 10W-40 käyttäny lähes jokaisessa autossa, joskus aikasemmin oli Catrolia mutta oon mieltyny tohon valvolineen enempi + se litran lisä siinä putelissa on hyvä. Koskaan ei ole ollut öljyvuotoja tai öljynsyöntiä tolla valvolinella, tutun golfista loppui öljypohjan vuoto valvolinen öljyllä. Mobilia en käytä enää koskaan, tukkii huohottimet ja öljyä syö....
      Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
      -----------------------------
      VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
      BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
      Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
      Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

      Comment

      • riuska
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1160
        • Lahti

        Niin onko porukka käyttänyt tota castrollin magnatecin 5w40. M54 moteissa??
        F30 320d
        F30 320i
        E46 320i
        E36 325i
        E30 316

        Comment

        • Bemu500
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 2992
          • INvaLA

          Originally posted by [BMW] View Post
          Koskaan ei ole ollut öljyvuotoja tai öljynsyöntiä tolla valvolinella, tutun golfista loppui öljypohjan vuoto valvolinen öljyllä. Mobilia en käytä enää koskaan, tukkii huohottimet ja öljyä syö....
          kait muistitta päästää sen purkin mukana menevän pikkukaverin pois ennen ekaa starttia? Ei muuten, mutta se sen työkalupakki ja sen sisältö on vittumainen keräillä yläkerrasta....



          Ps. ei herneitä
          -Official member of BTCF-Sauna team-


          e91 325i -06

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17508
            • Turku

            Castrol Edge 5W30

            tuli laitettua talveksi touringin koneeseen, kun sopivasti oli saatavilla.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Macinaggio
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 119
              • Espoo

              Originally posted by Morkai View Post
              Tästä tuli vielä mieleeni, että Transiittiin löysin Shellin X100 10W30 mineraaliöljyä, se oli nykyään myytävistä öljyistä ainoa joka oli juurikin käyttöohjekirjan suosittelemat speksit täyttävää eikä ylimitoitettua. Suositeltava vaihtoväli on 5000km ja itsestä ainakin tuntuu että tuosta olisi nyt syytä pitää kiinni.

              Minkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä. Ainakaan Transiitti ei saa enää mitään muuta kuin Shellin erinomaista 2 euroa litra maksavaa X100:sta. Huomioitavaa on vielä, että öljynkulutus ja vuodot ovat loppuneet koneesta täysin.
              Eilen vaihdoin venemoottoriini (Perkins 4.108, eli vanhoissa dieseltransiteissakin käytetty kone) Valvolinen 10w40:n talveksi. Ei ole koskaan ollut tarvetta etsiä mitään "huonompaa" öljyä, koska tiivisteet vaihdan sitä mukaa uusiin kun vuotoja ilmenee. Ihan hyvin on moottori toiminut sen 50-100 tuntia kesässä, mikä purjevenekäytössä kertyy. 80-luvulla minulla oli rättisitikka, jossa oli huoto-ohjelman mukaan 2500 km öljynvaihtoväli. Kun markkinoille tulivat synteettiset öljyt järjellisen hintaisina, siirryin käyttämään Mobil1:stä ja 5000 km öljynvaihtoväliä. Ei ollut kestävyys- eikä muitakaan ongelmia ja kylmäkäynnistyskin onnistui jopa 15 asteen pakkasessa. Eli minun kantani on että käytän nykyaikaisia
              öljyjä vanhoissakin vehkeissä.

              Comment

              • däädää
                Bimmer Fanatic
                • May 2010
                • 756
                • Tornio

                Tulipa haettua talveksi tuota castrollin sport 0w-40. Ei ollut muuta nyt tarjolla ja pitäis saada nuo 10w-60 pois koneesta kun alkaa olemaan sen verran pakkasia. Onkohan tuo 0w jo liian laihaa tuonne koneeseen? Kyllä tuolla nyt varmaan pahimman talven ajaa mutta mites kesällä? Niin ja mottina m50b25

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by däädää View Post
                  Tulipa haettua talveksi tuota castrollin sport 0w-40. Ei ollut muuta nyt tarjolla ja pitäis saada nuo 10w-60 pois koneesta kun alkaa olemaan sen verran pakkasia. Onkohan tuo 0w jo liian laihaa tuonne koneeseen? Kyllä tuolla nyt varmaan pahimman talven ajaa mutta mites kesällä? Niin ja mottina m50b25
                  Jos on väljä kone ja öljyt tulee pakoputken päästä pois niin sitten, muuten ei Suomen olosuhteissa ole tarvetta 0W-öljyjä paksummille. Suomessa myydään paljon aivan turhanpäiten kuumasta päästä paksuksi lisäaineistettuja öljyjä, eli se kuumanpään viskositeetin lisääminen ei öljyn voiteluominaisuuksia paranna vaan huonontaa eli 0W-30 olisi ollut parempi vaihtoehto viskositeetiksi moottoriin joka ei öljyä vie.....

                  Comment

                  • T H
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 32
                    • Jyväskylä

                    Castrol Edge 5W-30 laitoin koneeseen, jo 40°C:ssä pienempi viskositeetti kuin 0W-40:llä.

                    Castrol Edge 5W-30:
                    Kinemaattinen viskositeetti: 73.4 mm2/s, 40°C
                    Kinemaattinen viskositeetti: 11.9 mm2/s, 100°C

                    Castrol Edge Sport 0W-40:
                    Kinemaattinen viskositeetti: 74.96 mm2/s, 40°C
                    Kinemaattinen viskositeetti: 12.81 mm2/s, 100°C
                    BMW 525d LCI E61 -07
                    Ex. BMW 525i Exe E34 -94 ja BMW 315 E21 -82

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by T H View Post
                      Castrol Edge 5W-30 laitoin koneeseen, jo 40°C:ssä pienempi viskositeetti kuin 0W-40:llä.

                      Castrol Edge 5W-30:
                      Kinemaattinen viskositeetti: 73.4 mm2/s, 40°C
                      Kinemaattinen viskositeetti: 11.9 mm2/s, 100°C

                      Castrol Edge Sport 0W-40:
                      Kinemaattinen viskositeetti: 74.96 mm2/s, 40°C
                      Kinemaattinen viskositeetti: 12.81 mm2/s, 100°C
                      5W-30 on vielä viskositeetti joka saadaan hyvällä synteettisellä öljyllä ilman viskositeetti-indexin laajentajia, eli öljy on speksiensä mukaista eikä markkinointimielessä laajennettua. Long-life öljyt ovat yleensä tuossa viskositeetissa, laajemman viskositeetti-alueen öljyt kun eivät kovin pitkiä vaihtovälejä salli.

                      Parempaan perusöljyyn perustuva öljy vaan on yleensä kalliimpaa kuin huonommasta tehty reilusti lisäaineistettu, eli 5W-30 synteettinen on yleensä sieltä kalliimmasta päästä oleva öljy.

                      Comment

                      • beemerfanatic
                        BTCF Member
                        • Feb 2010
                        • 232
                        • Oulu

                        castrol

                        M50B20 tulee käytettyä castrol magnateccia 5w-40
                        E28 520i

                        Ex: E30 318, E34 525i, E36 323i, E30 316i, E46 320d, E39 530dA, E36 320i, E91 320d.

                        Comment

                        • Vibaa
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 581
                          • Vaasa

                          Teboil Gold S 5W-40 tuli vaihdettua Diamond 5W-40 öljyihin tässä viikko pari sitten. En tiedä johtuiko moottorin flushaamisesta vai öljyistä mutta kylmäkäynnistyksessä ei naputa yhtä paljoa
                          sigpic
                          E34 530iA

                          Comment

                          • Tuonela
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 368
                            • Tampere

                            Pitäis huomenna hakea öljyt m54-mottiin, mutta mitä?
                            Toissa talvena kokeiltu Helix Ultraa, koneessa paljon majoneesia. Viime talvena taas Mobilin litkuja, siitähän tuo pata ei tykännyt ollenkaan vaan yskäisi ne ulos parin tuhannen km:n jälkeen...

                            Ongelmana on lyhyt työmatka (n.5km:ä), moottori ei ehdi lämpenemään tuossa matkassa normaaliin lämpötilaan ja majoneesia kertyy. Teboil vai Castrol, kumpi mahtaisi tuottaa vähemmän tuota keltaista p**kaa?

                            Comment

                            • Vibaa
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 581
                              • Vaasa

                              Originally posted by Tuonela View Post
                              Pitäis huomenna hakea öljyt m54-mottiin, mutta mitä?
                              Toissa talvena kokeiltu Helix Ultraa, koneessa paljon majoneesia. Viime talvena taas Mobilin litkuja, siitähän tuo pata ei tykännyt ollenkaan vaan yskäisi ne ulos parin tuhannen km:n jälkeen...

                              Ongelmana on lyhyt työmatka (n.5km:ä), moottori ei ehdi lämpenemään tuossa matkassa normaaliin lämpötilaan ja majoneesia kertyy. Teboil vai Castrol, kumpi mahtaisi tuottaa vähemmän tuota keltaista p**kaa?
                              Olisikohan teboili tehty sopeutumaan paremmin suomen talviolosuhteisiin?
                              sigpic
                              E34 530iA

                              Comment

                              • Squamish
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2009
                                • 260
                                • HEL

                                Originally posted by Tuonela View Post
                                Pitäis huomenna hakea öljyt m54-mottiin, mutta mitä?
                                Toissa talvena kokeiltu Helix Ultraa, koneessa paljon majoneesia. Viime talvena taas Mobilin litkuja, siitähän tuo pata ei tykännyt ollenkaan vaan yskäisi ne ulos parin tuhannen km:n jälkeen...

                                Ongelmana on lyhyt työmatka (n.5km:ä), moottori ei ehdi lämpenemään tuossa matkassa normaaliin lämpötilaan ja majoneesia kertyy. Teboil vai Castrol, kumpi mahtaisi tuottaa vähemmän tuota keltaista p**kaa?
                                TM:n 21/06 5W-40 moottoriöljytestissä Castrolin GTX Magnatec leikkautui vähiten, joten jos/kun leikkautuvuus korreloi majoneesin muodostumisen kanssa, niin Castrolin pitäisi olla hyvä valinta.

                                Samassa testissä tosin Helix Ultra ja Helix Plus saivat ihan hyvät tulokset leikkautuvuuskokeessa, joten mene ja tiedä...
                                Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎