Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 ja innovative lambda. käy laihalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkat
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 309
    • Veteli

    m50b25 ja innovative lambda. käy laihalla?

    Ja taas on aloitteleva autonruuvaaja niin h-moilasena, että voi voi

    M50B25 koneinen e30 on autona, edellinen omistaja on laitellut Innovativen laajakaistalambdan autoon. Viime kesänä laite toimi hienosti, mutta nyt tuntuu, että talviseisonnan jälkeen on vielä vähän jotain kankeutta jäsenissä, kun seuraavanlaista vikaa pukkaa:

    Normiajossa pintakaasulla seosmittari näyttää optimiseosta koko ajan. Täyskaasukiihdytyksessä nousee mittari sinne rikkaan seoksen rajalle, mitä mittari näytti viime kesänäkin, kun mentiin radalla lappu lattiassa.

    Nytpä vaan käy niin, että mittarin mukaan seos menee ensin rikkaan rajalle ja sitten muutaman sekunnin päästä mittari tipahtaa näyttämään laihaa, siis ihan viimeiseen lediin asti.

    Tein lambdan calibroinnin Innovativen ohjeiden mukaan. Lambda oli kiinni putkessa, autolla ei ollut ajettu about 12 tuntiin (Innovativen ohje 6-8h).

    Tämän jälkeen näytti, että nyt pelaa hienosti, mutta eipä sittenkään, muutama kierros Kemoraa ja taas tilanne sama, lappu lattiaan ja muutaman sekan päästä mittari näyttää laihaa.

    Mitään voiman puutetta tai muutakaan vikaa en ole huomannut, auto vetää hienosti tyhjäkäynniltä asti. Racechronon mukaan vauhtia oli Kemoran pääsuoralla jopa enemmän kuin viime kesänä.

    Näyttäisi siis pelaavan kuitenkin? Meneekö ruiskuboksi vaan open loop tilaan ja vetää seokset hatusta vai mitä tapahtuu? Onko lambda paskana? Pitäiskö ottaa pois putkesta ja calibroida sitten? Muita hyviä ideoita? Yhden ilmavuodon löysin imupuolelta, sen korjauksen jälkeen lambdamittari näytti ihan mitä sattuu, mutta calibrointi palautti tilanteen siis siihen asti, että Kemoralla käytiin vähän "menemässä".

    Mitähän tuolle kannattais yrittää tehdä?
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Pistä tietokone kiinni ja katso mitä siellä oikeasti tapahtuu, logworksilla saat datan nauhotettua koneelle.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jukkat
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 309
      • Veteli

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Pistä tietokone kiinni ja katso mitä siellä oikeasti tapahtuu, logworksilla saat datan nauhotettua koneelle.
      joop. niin se on tehtävä, oon vaan mäkkimiehiä, pitää hommata pc-läppäri enste jostain. Pirun Windows

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Kuulostaa siltä että soppa loppuu, mittaa p-a paine nähdäksesi että pumppu työntää riittävästi soppaa täydellä kuormituksella.
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • jukkat
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 309
          • Veteli

          #5
          Originally posted by Jürgen_ View Post
          Kuulostaa siltä että soppa loppuu, mittaa p-a paine nähdäksesi että pumppu työntää riittävästi soppaa täydellä kuormituksella.
          Kuulostas loogiselta, vaan miksipä sitte kulku ei kärsi? Luulis, että se ei jaksa mennäkkään enää jos soppaa uupuu?

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            #6
            mutta miksi ongelmaa ei ollut viime kesänä jos soppa loppuu... ja aika pienethän ne suuttimet on jo vakiona, kun eräistä m50b25 mega projekteista lukenu että suuttimet loppuu kesken vaikka mitään muuta ei ole muutettu kuin mega kiinnes..
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Lähinnä sitä tarkoitin että pumppu ei jaksa työntää tarpeeksi, normaali ajossa ei tarvita sitä ihan viimeistä punnerrusta mutta radalla vedetään lappu lattiassa ja silloin maksimikuormituksessa polttoaineen paine alkaa pudota (pumppu loppu) muttei vielä niin paljoa että tulee käyntihäiriöitä. Pumpun väsähtäessä enemmän tuotto ei enää riitä normaaliliikenteessäkään ja silloin voi olla jo seurauksena venttiilivaurioita.

              Eihän sillä vaan ole mitään ilmavuotoja :think
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • jukkat
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 309
                • Veteli

                #8
                Joo-o. Täytyy tutkia tuo polttoainepaine. Mittari on kyllä, mutta konesalin puolella, pitäs ottaa konepelti pois, että näkis ja sittenkin sen näkee vaan apparin puolelta, apparin penkkiä ei ole.... noh pientä laittoa se vaatii vaan.

                Voiskohan tukossa oleva bensafiltteri aiheuttaa tällaista?

                Ilmavuotokin oli siinä letkussa, mikä tulee hieman maffin jälkeen jostain venakopan kannelta (?) imusarjan ali (?) imuputkeen, sen korjasin mutta eipä kamalasti vaikuttanut asiaan.

                Voi voi, paljo olis opeteltavaa ja ymmärrettävää näissä vehkeissä

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by jukkat View Post
                  Voiskohan tukossa oleva bensafiltteri aiheuttaa tällaista?
                  Voi aiheuttaa, ja kannattaa vaihtaa melkein ekana se, kun ei paljoa maksa.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • m-n
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2003
                    • 155
                    • uusimaa

                    #10
                    eipä tuo mulla juurikaan menossa tuntunu vaikka rajusti rupes laihalle tippuu kun säädeltiin pq vaan vieressä hihkuu että himmaa loppuu bensa 044 pumppu kiinni ni johan piisaa kakkua
                    E39 530d -99

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by m-n View Post
                      eipä tuo mulla juurikaan menossa tuntunu vaikka rajusti rupes laihalle tippuu kun säädeltiin pq vaan vieressä hihkuu että himmaa loppuu bensa 044 pumppu kiinni ni johan piisaa kakkua
                      No, mut turha kai tuohon on alkaa pumppua heti vaihtamaan, jos vanhassa ei olekkaan mitään vikaa. Noi vakiosuuttimet (oletan, että ovat siis vakiot 190cc/min) ei kuitenkaan ruiki millään niin paljoa bensaa, että loppuis tuotto pumpusta.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • jukkat
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 309
                        • Veteli

                        #12
                        Taitaa toimilista olla nyt:

                        - Uusi filtteri

                        jos ei auta

                        - Uusi siirtopumppu

                        jos ei auta

                        - Uusi tankin pumppu

                        jos ei auta

                        - Kiroilua ja vian hakua seuraavasta paikasta

                        Pitää pistää apparinpenkki kii, ottaa konepelti pois ja pyytää kaveri tiiraamaan bensapainemittaria. Tai sitte siirtää koko toosa letkun päähän kabiiniin, haitannee tuskin mitään?

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Niin tai jos vaikka pistäisi sen läppärin nyt ensin kiinni ja katsoisi tuleeko sieltä jotain niin päätöntä ulos ettei kannata uskoa mittarin näyttämää?
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • jukkat
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2004
                            • 309
                            • Veteli

                            #14
                            Sopivaa läppäriä odotellessa pistin uuden bensafiltterin ja resetoin lambdan vielä kerran. Kyllä tuo nyt normaalissa ajossa näyttää ihan "järkeviä" poislukien täyskaasukiihdytykset, joissa mittari kyllä ensin näyttää rikkaan rajalla olevaa seosta, mutta sitten näyttö valuu muutamassa sekunnissa laihan alueen alapäähän.

                            Bensapumput ajattelin vaihtaa nyt joka tapauksessa, koska nuo pitivät jo viime kesänä minusta varsin kummallisia ääniä. Tuttu sanoi, että Bilteman pumput olisivat tuommoseen kesärälläimeen varsin hyviä ja hinta ei päätä huimaa. En vaan löydä listoilta e36:sta vanhempaa 3-sarjalaista, eikä muutakuin ensiöpumppuja? Mikä hiton ensiö? tankkiko?

                            Onko kellään hajua, mitkä bilteman tyyppinumerot olisivat e30 yht. sop? 52-208 näyttäisi olevan e36:iin.

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3059
                              • Suomi

                              #15
                              Kyllä ensin noin epämääräsiessä käytöksessä veikkain tuota sun lambaadaa..osta uus varaosiksi jos ei vika ole siinä kun vaihdat.
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎