Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40B18 TURBO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Topi08
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 4463
    • .

    #46
    Originally posted by Freak View Post
    Pakosarja on sama eli vastaus kanavaan on on.

    Liian pientä turboa ei kuitenkaan kannata laittaa. Sillä rikkoo vain koneen liiallisten pakopaineiden takia.

    Jos nyt välttämättä haluaa väkertää valurautaisen sarjan kanssa, niin lähimpänä on varaan m41, m47 jne dieseleiden pakosarjat. Niissä ainakin on sama sylinterijako. Volvon nelipyttyisessä tinakoneessa on myös sama etäisyys eli sieltä voisi jotain apuja saada. Turbokin olisi vähän parempi kuin dieselin onneton tuhistin.

    Mutta jos kerran dieselin valurautalankku kelpaa pakosarjaksi, niin ei kai sellaisen pakosarjan näköisen tekeminen vesijohtoputkista mikään ylivoimainen tehtävä ole? Netissä on paljon videoita diy lankkupakosarjoista. Mikäli aika on hyvin relevantti asia, niin ehkäpä kannattaa sitten odottaa, kerätä rahaa ja osia ja vasta sitten rakentaa sarja, kun aikaa on.
    Arvelinkin että pakopaineet voisi olla hieman liian isot, mutta vertauskuvaksi tämän otin , ja mainitsin kyseiset juurikin saatavuuden takia, jos sitä budjetti kalua meinaa rakentamaan.

    Oli kanssa pieni aatos että m40 osat voisivat sopiva, 100% varma en kanavista ollut, joten siksi kysyin

    Itsehän lähdin täysin budjetti mielessä tätä tulkitsemaan :think

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #47
      Originally posted by Topi08 View Post
      Hienoa neuvomista pojilta, pitäis olla varmaan m50 et sais apua?
      Jos pakosarjan tekeminen tai teettäminen menee yli resursseista, niin epäilen vakavasti muut vaaditut evottamisetkin saattaa mennä. Muuten, harmi että heitin roskiin vuosi takaperin M40:n todella kauheen näköisen pakosarjan. Ois saanu ilmaiseksi. Mutta kun downpipen tekemiseen tarvii samat resurssit kuin sen sarjan tekoon. Ja pari ahtoputkea ja letkuakin pitäs rakentaa ja ehkä IC:lle kiinnikkeitä. Taas pitäs hitsata.
      Alkaa sitten ajatuksella kirjoittaa auki omia kokemuksia/neuvoja/näkemyksiä jos kysymyksenasettelusta jo näkee että välttämättä edellytyksiä ei oo vakavissaan alkaa tekemään, tai ei hahmoteta koko homman laajuutta.
      Last edited by petrolhead; 16-06-2018, 15:44.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Vilikki
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 6309
        • Raahe

        #48
        Mulla tais mennä kaikkineen n.200e ahtohiluihin. Toki hitsata pitää paljon
        BMW e36 316i Turbo Compact

        Comment

        • Topi08
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 4463
          • .

          #49
          Originally posted by petrolhead View Post
          Jos pakosarjan tekeminen tai teettäminen menee yli resursseista, niin epäilen vakavasti muut vaaditut evottamisetkin saattaa mennä. Muuten, harmi että heitin roskiin vuosi takaperin M40:n todella kauheen näköisen pakosarjan. Ois saanu ilmaiseksi. Mutta kun downpipen tekemiseen tarvii samat resurssit kuin sen sarjan tekoon. Ja pari ahtoputkea ja letkuakin pitäs rakentaa ja ehkä IC:lle kiinnikkeitä. Taas pitäs hitsata.
          Alkaa sitten ajatuksella kirjoittaa auki omia kokemuksia/neuvoja/näkemyksiä jos kysymyksenasettelusta jo näkee että välttämättä edellytyksiä ei oo vakavissaan alkaa tekemään, tai ei hahmoteta koko homman laajuutta.
          Pakosarjan teolla enemmäkin tähtäsin siihen, että joku tekisi sen, joka edes hieman tietää millainen pitäisi tehdä, ettei konehuoneeseen tule 5 metriä putkea, eri pituisilla putkilla ennen kun se on valmis, muuhun pakoputken yms hitsaushan on helppoa muuhun verrattuna, halpa nihilisti tekisi vain dp:n ja jatkaisi vakioputkistoa, jos ei ole niitä isoja teho tavoitteita.

          Toki kunnollahan kannattaa aina tehdä, mutta...

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #50
            Originally posted by Topi08 View Post
            Pakosarjan teolla enemmäkin tähtäsin siihen, että joku tekisi sen, joka edes hieman tietää millainen pitäisi tehdä, ettei konehuoneeseen tule 5 metriä putkea, eri pituisilla putkilla ennen kun se on valmis, muuhun pakoputken yms hitsaushan on helppoa muuhun verrattuna, halpa nihilisti tekisi vain dp:n ja jatkaisi vakioputkistoa, jos ei ole niitä isoja teho tavoitteita.

            Toki kunnollahan kannattaa aina tehdä, mutta...
            Topi missasit mun pointin. Aivan se ja sama onko tarkotus laittaa 200 vai 20000€ tekemiseen. Aivan sama onko tarkotus tehä sik oossom kone vai kännissä ja läpällä turbottaa.
            Neuvojan tai vastaajan on pakko vetää johtopäätöksiä ihan kysymyksen asettelusta kun ei muuta tiedä. Aika usein näkee jo aloituksesta, että todennäköisesti jää haaveeksi se mitä kysellään.
            Toi Vilikin esimerkki yllä on hyvä. Äijällä oli kengännauhabudjetti mutta halua ja taitoa alkaa rytäämään. Ja nyt on turpo kylessä.
            Last edited by petrolhead; 17-06-2018, 12:52.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2558
              • .

              #51
              Kyllä Petrolla on tässä vinha pointti. Kysymyksen asettelu sekä taso on sellainen, johon vastaus olisi löytynyt kohtuu helposti kuukkeloimalla. M40/m43 on kuitenkin lähtöjään jo yli 30 vuotta vanha keksintö ja jos siihen sopisi suoraan joku turbopakosarja jostain moottorista, aika suurella todennäköisyydellä se olisi jo tehty ja siitä netissä kirjoitettaisiin. Tarkoitan sitä, että motivoitunut innokas rakentaja yleensä tutkii etukäteen tällaiset asiat ja paljon muutakin. Toiseksi autojen vakiosarjat ovat virtaukseltaan niin onnettomia, ettei itse putkesta räkimällä kovin paljoa huonompaa voi tehdä. Jos ei omista hitsiä, niin sellainen kannattaa ostaa/lainata, koska ilman sitä ei turboauton rakentaminen oikein onnistu. Kuten jo todettua siinä on pakosarjan lisäksi paljon muutakin tekemistä mitä ei valmiina saa, ei ainakaan halvalla.

              Silti voisi kuitenkin asiallisesti neuvoa nuoria ja aloittelijoita, jotka meidän mielestämme onnettomilla ja joskus lapsellisillakin kysymyksillä aloittavat autoharrastustaipaleensa maailman foorumeilla.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Topi08
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 4463
                • .

                #52
                Nojoo, totta tuokin, mut voin aina silti vedota siihen et muita varten vois löytyä tarvittavaa tietoa

                Comment

                • Vilikki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 6309
                  • Raahe

                  #53
                  Tuommonen räpellys tuli
                  Last edited by Vilikki; 14-12-2018, 00:57.
                  BMW e36 316i Turbo Compact

                  Comment

                  • Topi08
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 4463
                    • .

                    #54
                    Ei nyt ihan huonon näkönen paketti, specsejä ja onko penkissä käyny?

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2558
                      • .

                      #55
                      Originally posted by Topi08 View Post
                      Ei nyt ihan huonon näkönen paketti, specsejä ja onko penkissä käyny?
                      +1

                      Voisit kyllä kertoa räpellyksestäsi lisää, niin päästään porukalla spekuleeraamaan. Kuten huomaat niin aihe kyllä kiinnostaa.
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #56
                        Jopa minua kiinnostaa kuulla enemmän tuosta kokoonpanosta. Nyt sen luitte. Kerro Vilikki lisää turbovehkeestäsi
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          #57
                          Originally posted by Vilikki View Post
                          Tuommonen räpellys tuli
                          Tässä voidaan vaan todeta että toiset tekee eikä "speksaa"

                          Ps: Turhaan puhut "räpellyksestä" on tullu nähtyä _huomattavasti_ surkeampia...
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • Vilikki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 6309
                            • Raahe

                            #58
                            No räpellys tämä jokseenki on, minun mittapuulla, mutta menee varmaan jääradalla minne on suunniteltukin. Hommahan lähti siitä että kaverilla jäi 940 dieseli volvosta ahdin joutilaaksi, sekä letkuja ja putkia huomattava kasa, joten tähänhän ne piti istuttaa. Eli volvon / vag:n t3 garretti jolle on tehty "metrin mittanen" 2 - 1 jatko orkkis valusarjaan ja tuotu näin eteen ylös konehuoneessa. Puolat siirrettiin pois edestä ja pukattiin downpipe ylhäältä alas, jolle jäi aivan hyvästi tilaa loppupelissä. Välijäähdyttimenä toimii e39 530d pieni, mutta jäähdyttimen alle sopiva kenno. Sattui ahtoputkien kokokin just noille volvon ahtoletkuille. Sitten vaan joku kopio dumppi ennen imm:ää josta viriteltiin läpän jousta kireämmälle ettei lennä selälleen heti kun nousee ahdolle. Imm:n jälkeen sattui oikein sopiva tuollainen alumiinikulma volvosta johon sai tyhjäkäyntimoottorin letkun kiinni joten sekin toimii alkuperäisen tavoin. Huohotus piti muuttaa, kuten myös imusarja vaihtaa kokonaan vanhempaan kuin -97 että sai normaali ev suuttimet passaamaan bensakiskoon, mikä myös on m40 tai vanhemmasta m43:sta peräisin ilman lisäilma hömppeitä. Suuttimet on turbo saabin 350cc ja polttoaineena viina. Viinalla ajetaan koska vakio moottorinohjaus. Näin ollen vakio ajoitus pysyy tällaisessa "rydössä" kohtuullisen lähellä oikeaa ilman että nakuttaisi. Seosta säädetään orkkis lambdan mukaan ja orkkis paineensäätimellä. Ei muuten sitäkään. Käy tyhjäkäyntiä kylmänä ja kuumana, yllättävänki hyvin. Ahti on vähän iso ja pakosarja pitkä, jolloin herääminen on aika korkealla 3500rpm lähtee - 4000rpm täysi 0.7bar ahto päällä. Nopeasta ahdonnoususta johtuen ekalla koeajolla meni kytkin ja lopulta antautui pikku getrakkikin, osittain luistavan kytkimen vuoksi. Ilmeisesti voima on lisääntynyt kun kytkin ei luistanut talvella piikkirenkailla ajettaessa vakiomoottorilla.
                            BMW e36 316i Turbo Compact

                            Comment

                            • Vilikki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 6309
                              • Raahe

                              #59
                              Siinäpä muuan hassu kuva. Korihan on karkea ja sitä pitäis alkaa heti vaihdelaatikon ja kytkimen vaihdon jälkeen vähä rakentamaan "kilpurimaiseksi" eli telalla valkoiseksi ja teippakset päälle. Suojiin ois jokku kiinan kaarilevikkeet myös tallin perukoilla.
                              Last edited by Vilikki; 14-12-2018, 00:57.
                              BMW e36 316i Turbo Compact

                              Comment

                              • jakeluvesimies
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2010
                                • 2726
                                • On the road @ Laplandia

                                #60
                                Aika vähällä Viikki sait pelin soimaan kyllä...

                                Missä megapruutat ym. tatekit?

                                Eikö ees pensan kertojaa messissä?

                                Ja vakio mahvikin roikkuu menossa mukana kun pukama?

                                Ehkä viinapensa
                                Last edited by jakeluvesimies; 17-06-2018, 23:40.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎