Etanolihan tuo juuri ahdettuun moottoriin lisää tehoa parantuneena nakutuksen kestona ja saadaan koneeseen enemmän tavaraa .
Hyvä esimerkki on Saabin Flexsifuel 1,8t johon tehdas lupaa jo 30hv/50nm lisää tehoa pelkällä RE85:sella . Testasivat tekniikan mailmassa kyseistä autoa ja penkki tulos oli 29hv/55nm lisää koko tehoalueen aikana joten se RE85 oikeasti toimii .
Sama homma Gti lehden testaama skyline r32 johon tuli myös melkein samat teholukemat pelkällä poltoaineen vaihdolla .
Omaan autooni meinaan myös laittaa tuon RE85 polttoaineen ja kulutuksen kasvu ollaan laskettu tuolla 30%-40% määrällä joten pumput ja suuttimet on sen mukaan otettu . Tehoa meinataan että nousee sen ~50hv ellei enemmänkin .
Autot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
Itse oon kans vakavasti harkinnut tuota re85 tuon 535:n suhteen.. Vakiohiluilla kun tehoa yrittää, niin eikö tuo nakutusriskin aleneminen oo hyvinki tärkeää sen kannalta? Tääläkö ei siis vieläkään ole ketään, joka olis megasquirtille saanu viralliset "etanoliasetukset"?
Last edited by JGI112; 20-02-2012, 10:00.
Reason: ploo
Voisiko suomessa olla kenties mahdollista "muutoskatsastaa" ajoneuvo flexifuel -ajoneuvoksi ja tällä olisi jopa positiivisia vaikutuksia verotuksen suhteen?
Kaikki varmaan tietää mitä laki sanoo vähänpäästöiseen autoon tehtävistä muutoksista. Ne ovat todella rajallisia, joten siinä mielessä tuo ajatus tuntuu aika mahdottomalta. Mitä taas tulee ennakoiden säätämiseen etanolilla, on siinäkin omat haasteensa. Koneen naulaamista on ilmeisen hankala todeta. Saattaa tulla romua helposti. Ehkä.
vähäpäästöisen auton käyttövoimaa kun menee muuttamaan ni joutuu teettämään vtt:n / vastaavan puljun testin, mikä maksaa n.1500egee. ja jos auton muuttaa etanolilla kulkevaks ni ei se päällepäin näy mitenkään, ellei sit tiedä ja osaa syynätä oikeista paikoista.
Saahan sitä tehtyä yhtä ja toista, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että laillisesti tuon toteuttaminen on ihan yhtä mahdotonta tai mahdollista kuin muutkin muutokset.
Kyllä jos itellä olisi käyttöautona jokin vanhempi bensabemu esim. e46 niin heittäisin säädettävän moottorinohjauksen sisuksiin ja alkaisin ajelemaan E85:lla. Enkä kyllä mitään VTT:n mittauksia tekisi. On sen verta halpaa evästä.
Itse oon kans vakavasti harkinnut tuota re85 tuon 535:n suhteen.. Vakiohiluilla kun tehoa yrittää, niin eikö tuo nakutusriskin aleneminen oo hyvinki tärkeää sen kannalta? Tääläkö ei siis vieläkään ole ketään, joka olis megasquirtille saanu viralliset "etanoliasetukset"?
Multa löytyy kohtalaiset etanoliasetukset e34 535:een ms2:lle.
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Mitenkä tuo muutos tehdään? eli tuleeko autoon jonkilainen boksi, (saman tyylinen kuin dieseleissä tehoboksi) vai tehdäänkö muutos suoraan OBD:n kautta ohjelmoimalla ECU uusiksi?
399e 4mukiseen on hinta asennettuna, mutta jos tuon saisi itse tehtyä niin saisi varmasti hinnasta vielä puolet pois.
Eihän etanoli nakuta. Liika ennakko tiputtaa vaan vääntökäyrää. Tehokysymykseen sen verran että kyllä se tahtoo nousta kaikissa tapauksissa kunhan seos ja sytty on kohdallaan.
Comment