Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11203
    • Oulu

    #91
    Originally posted by Rocla View Post
    Siemens ms41 olisi ohjelmoitavissa kotona, noh sitten pitänee keksiä jotain muuta jatkossa.
    Onhan se ohjelmoitavissa, mutta softat sitä varten on aika hakusessa. Ebayssä jotain paketteja näyttäis olevan, mutta toiminta epävarmaa ja hintaa enemmän kuin bolt on megalla.

    Mutta ettei ihan eksytä aiheesta, niin juttelin tossa kaverin kanssa, joka on muuttamassa moottoripyöräänsä flexifuel käyttöiseksi. Mitään kovin ihmeellistähän tossa ei ole, mutta vaatii käytännössä ecun josta karttoja voi muuttaa lennosta ja anturin tankkiin joka nuuskii etanolipitoisuutta. Jos tää kaveri saa systeeminsä toimimaan, niin vois melkeen omaan jatkeeseenkin harkita vastaavaa.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • kanikune
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 92
      • Teerijärvi

      #92
      Koittelin ajatuksella lueskella noita re85-muunnos-kittien sivuja ja sain tämmöistä selville:

      Nämä kytketään ruiskujen ja auton ohjauksen väliin, ovat täysin passiivisia ohjauksen suhteen. Paitsi kun ruiskun ohjaus signaali tulee, se menee kanavan läpi sellaisenaan kyseiseen ruiskuun. Pienen viiveen jälkeen laite tekee nyt kanavaan 27 % edellisestä levyisen pulssin, eli yhteensä polttoainetta siis ruiskutetaan se noin 30 prosenttia lisää (tämä säädettävissä). Kuulostaa tosi simppeliltä, ajoitukseen ei kosketa mitenkään, tulppa sytyttää kun sytyttää.

      Näissä sanotaan kuitenkin, että käyvät mille tahansa seossuhteelle 0-85 % etanolia. Se, mikä tässä vielä on varmistusta vaille tässä seossuhteessa on seuraava hypoteesi:

      Eli kun autossa on nyt polttoainesuhde n % etanolia, auton oma ohjaus käyttäytyy, kuin se ajaisi normi bensalla, mutta se ruiskuttaakin "tietämättään" sen 27 % ekstraa, joka tuottaa rikkaan seoksen, jos etanolia ei olekaan 85 %. Auton ECU aistii lamdalla että seos on rikkaalla, säätäen ruiskutusta pienemmälle (tai paremminkin ruiskusyklin pulssin leveyttä), jolloin päästään taas oikeaan lambda-arvoon ja seokseen.

      Menikö oikein?

      Toisaalta, miksi nuo ylimääräiset boksit sitten yleensä tarvittaisiin? Eikö moottorin ohjaus osaisi säätää seoksen kohilleen suoraankin ilman turhaa "piiloruiskutuksen lisäys"-boksia? Jos etanolin määrä kasvaa koneessa, seos muuttuu laihaksi, kone aistii sen ja säätää ruiskutusta kovemmaksi.

      ???

      Vai onko tämä torpedoitu jollain hyvin rajatulla mittausalueella, jonka takia tuon boksin tarvitsisi? Olisko jollakin faktoja?

      Koitin kovasti pitää tekstin luettavana
      Range Rover 2004 M62TUB44
      BMW 325i 2008 N53-B30A

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #93
        Originally posted by kanikune View Post
        Koittelin ajatuksella lueskella noita re85-muunnos-kittien sivuja ja sain tämmöistä selville:

        Nämä kytketään ruiskujen ja auton ohjauksen väliin, ovat täysin passiivisia ohjauksen suhteen. Paitsi kun ruiskun ohjaus signaali tulee, se menee kanavan läpi sellaisenaan kyseiseen ruiskuun. Pienen viiveen jälkeen laite tekee nyt kanavaan 27 % edellisestä levyisen pulssin, eli yhteensä polttoainetta siis ruiskutetaan se noin 30 prosenttia lisää (tämä säädettävissä). Kuulostaa tosi simppeliltä, ajoitukseen ei kosketa mitenkään, tulppa sytyttää kun sytyttää.

        Näissä sanotaan kuitenkin, että käyvät mille tahansa seossuhteelle 0-85 % etanolia. Se, mikä tässä vielä on varmistusta vaille tässä seossuhteessa on seuraava hypoteesi:

        Eli kun autossa on nyt polttoainesuhde n % etanolia, auton oma ohjaus käyttäytyy, kuin se ajaisi normi bensalla, mutta se ruiskuttaakin "tietämättään" sen 27 % ekstraa, joka tuottaa rikkaan seoksen, jos etanolia ei olekaan 85 %. Auton ECU aistii lamdalla että seos on rikkaalla, säätäen ruiskutusta pienemmälle (tai paremminkin ruiskusyklin pulssin leveyttä), jolloin päästään taas oikeaan lambda-arvoon ja seokseen.

        Menikö oikein?

        Toisaalta, miksi nuo ylimääräiset boksit sitten yleensä tarvittaisiin? Eikö moottorin ohjaus osaisi säätää seoksen kohilleen suoraankin ilman turhaa "piiloruiskutuksen lisäys"-boksia? Jos etanolin määrä kasvaa koneessa, seos muuttuu laihaksi, kone aistii sen ja säätää ruiskutusta kovemmaksi.

        ???

        Vai onko tämä torpedoitu jollain hyvin rajatulla mittausalueella, jonka takia tuon boksin tarvitsisi? Olisko jollakin faktoja?

        Koitin kovasti pitää tekstin luettavana
        ei taida korjaus arvot riittää niin suurelle heitolle bensasta->e85
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #94
          En tiedä miten se noissa lisä bokseissa toimii mutta alkuperäisesti flexifuel autoissa on sensori joka tulkitsee etanolin määrää.

          E85 polttoainetta käytettäessa stoikiometrinen seos on eri kuin bensalla joten alkuperäinen ohjaus ei osaa sen takia säätää seosta kohdalleen. Myös ennakkoja rukataan hieman samalla.
          Last edited by Muurahainen; 09-04-2012, 22:20.

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #95
            Originally posted by kanikune View Post
            Koittelin ajatuksella lueskella noita re85-muunnos-kittien sivuja ja sain tämmöistä selville:

            Nämä kytketään ruiskujen ja auton ohjauksen väliin, ovat täysin passiivisia ohjauksen suhteen. Paitsi kun ruiskun ohjaus signaali tulee, se menee kanavan läpi sellaisenaan kyseiseen ruiskuun. Pienen viiveen jälkeen laite tekee nyt kanavaan 27 % edellisestä levyisen pulssin, eli yhteensä polttoainetta siis ruiskutetaan se noin 30 prosenttia lisää (tämä säädettävissä). Kuulostaa tosi simppeliltä, ajoitukseen ei kosketa mitenkään, tulppa sytyttää kun sytyttää.

            Näissä sanotaan kuitenkin, että käyvät mille tahansa seossuhteelle 0-85 % etanolia. Se, mikä tässä vielä on varmistusta vaille tässä seossuhteessa on seuraava hypoteesi:

            Eli kun autossa on nyt polttoainesuhde n % etanolia, auton oma ohjaus käyttäytyy, kuin se ajaisi normi bensalla, mutta se ruiskuttaakin "tietämättään" sen 27 % ekstraa, joka tuottaa rikkaan seoksen, jos etanolia ei olekaan 85 %. Auton ECU aistii lamdalla että seos on rikkaalla, säätäen ruiskutusta pienemmälle (tai paremminkin ruiskusyklin pulssin leveyttä), jolloin päästään taas oikeaan lambda-arvoon ja seokseen.

            Menikö oikein?

            Toisaalta, miksi nuo ylimääräiset boksit sitten yleensä tarvittaisiin? Eikö moottorin ohjaus osaisi säätää seoksen kohilleen suoraankin ilman turhaa "piiloruiskutuksen lisäys"-boksia? Jos etanolin määrä kasvaa koneessa, seos muuttuu laihaksi, kone aistii sen ja säätää ruiskutusta kovemmaksi.

            ???

            Vai onko tämä torpedoitu jollain hyvin rajatulla mittausalueella, jonka takia tuon boksin tarvitsisi? Olisko jollakin faktoja?

            Koitin kovasti pitää tekstin luettavana

            -Boksi voi pitää tilannetta jossa ruiskutusta korjataan lambdan mukaan +30% vikana, luultavasti sen jälkeen vikavalo syttyy.

            -Lambda säätö ei toimi kaikissa tilanteissa, esim. kylmänä ja täyskaasulla.
            Olli.

            Comment

            • kanikune
              Bimmer Rookie
              • Apr 2011
              • 92
              • Teerijärvi

              #96
              Tuolta kittien myyjien listoilta löytyy myös bemareita, epäilen että myisivät niitä, mikäli vikavalot syttyisivät aina asennuksen jälkeen.

              Alkoi nimittäin hotsittamaan tämä muunnos nykyisillä hinnoilla, mikäli tuolla boksilla saa toimii kaikilla seoksilla "vähän"-85 % etanolia.
              Last edited by kanikune; 09-04-2012, 22:26. Reason: lisää tekstiä.
              Range Rover 2004 M62TUB44
              BMW 325i 2008 N53-B30A

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #97
                Originally posted by kanikune View Post
                Tuolta kittien myyjien listoilta löytyy myös bemareita, epäilen että myisivät niitä, mikäli vikavalot syttyisivät aina asennuksen jälkeen.

                Alkoi nimittäin hotsittamaan tämä muunnos nykyisillä hinnoilla, mikäli tuolla boksilla saa toimii kaikilla seoksilla "vähän"-85 % etanolia.
                Kysyppä ottaako tuo kyseinen boksi tiedon etanolin määrästä.

                Silloin se voisi toimia suht mukavasti.

                Comment

                • MrBubbles
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2009
                  • 799
                  • Seinäjoki

                  #98
                  Originally posted by Raine View Post
                  Itsellä ei ole kokemusta E85:sta mutta kaveri on rakentamassa S6 audia tälle etanolibensalle. Bensalinjat menee uusiksi, koska ne pitää olla isommat ja samalla tulee tulee toinen boschin 044 bensapumppu pitämään huolta sopan saannista. Tarkotuksena on työntää kolminkertainen määrä E85:sta normibensan sijaan, joten suuttimetkin vaihtuu 2000ccm kokoon. Turbokin vaihtuu isompaan juuri tähän autoon vasittuun yksittäiskappaleeseen. Autohan täytyy sitten säätää E85:lle mutta siinä ei pitäisi olla ongelmaa, kun on säädettävä moottorinohjaus.

                  Ens keväänähän tuo selviää miten käy ja saadaanko irtoamaan enemmän paukkuja mitä nykyisellä setupilla.
                  Jos tehoa aletaan repiä oikeasti, niin jää sitten nuo pumput laakista pieneksi. Toisena asiana luulen että sitä ei saa noilla suuttimilla käymään enää nättiä tyhjäkäyntiä. Leveellä nokalla vielä huonommin.

                  On olemassa anturi joka nuuskii etanolipitoisuuden, mutta on aivan perkeleen tyhmää ajaa sekoituksilla. Raakaa tavaraa tankkiin ja auto säätöihin. Sillä klaari. Etanolihan ei muuten nakuta, joten jopa vähän epätarkempikin kaveri voi syttyä säätää joka on raakan 85:sen kanssa must. Jos siis niinkin vanhanaikainen vehe ettei tarvi kun jakajaa kääntää.
                  No life, no friends, just motorsport!

                  -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                  -jokunen e30.
                  -e28

                  Comment

                  • kanikune
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2011
                    • 92
                    • Teerijärvi

                    #99
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Kysyppä ottaako tuo kyseinen boksi tiedon etanolin määrästä.

                    Silloin se voisi toimia suht mukavasti.
                    Mitä oon katellu noita kitti-bokseja, niissä ei ole mitään seoksen antureita, pelkät ruiskunohjausliitännät.


                    Oma kattelu olis tulossa ihan normi ajoon, ja jos ymmärsin tuota värkin toimintaperiaatetta, se pitää ruiskua auki pidempään, eli ei varmaan ruiskusta jää kiinni, korkeintaan pumpusta, koska se +30% liikkuu enempi polttoainetta.
                    Toisaalta eikös näissä autoissa tuo polttoaineen paineen regulointi tapahdu siten että "ylipaineen" bensa ohjataan takaisin tankkiin, eli jonkun verran varaakin pitäisi olla.

                    Sytyksen ennakkoon tuo kitti ei vaikuta mitenkään. Mites, osaako moottorin ohjaus säätää sytytyksen ennakkoa tarpeen vaatiessa?
                    Range Rover 2004 M62TUB44
                    BMW 325i 2008 N53-B30A

                    Comment

                    • kmn
                      Moderator
                      • May 2009
                      • 6023
                      • Sipoo

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Mutta ettei ihan eksytä aiheesta, niin juttelin tossa kaverin kanssa, joka on muuttamassa moottoripyöräänsä flexifuel käyttöiseksi. Mitään kovin ihmeellistähän tossa ei ole, mutta vaatii käytännössä ecun josta karttoja voi muuttaa lennosta ja anturin tankkiin joka nuuskii etanolipitoisuutta. Jos tää kaveri saa systeeminsä toimimaan, niin vois melkeen omaan jatkeeseenkin harkita vastaavaa.
                      Aika hifistelyä. Eikö pelkästään suuttimet vaihtamalla Motronic osaisi rikastaa tarpeeksi? Ostin M3:n suuttimet ja tarkoitus on ainakin kokeilla ajaa pelkästään etanolilla ilman mitään muita muutoksia. Myöhemmin tehdään toki myös käyttöön sopiva lastu.
                      Last edited by kmn; 10-04-2012, 07:49.

                      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                      --
                      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6023
                        • Sipoo

                        Hmm, jos tuollainen boxi ei tee mitään muuta, kuin lisää bensansaantia +30%, niin eikö tuossa lopu suuttimet kesken ensimmäisenä, eli yläkierroksilla menee laihalle? :think

                        Tuossa lisää juttua etanolilla päästelystä: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=flexifuel

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • kanikune
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2011
                          • 92
                          • Teerijärvi

                          Originally posted by kmn View Post
                          Hmm, jos tuollainen boxi ei tee mitään muuta, kuin lisää bensansaantia +30%, niin eikö tuossa lopu suuttimet kesken ensimmäisenä, eli yläkierroksilla menee laihalle? :think

                          Tuossa lisää juttua etanolilla päästelystä: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=flexifuel
                          Olen luulossa, että ruiskua ohjataan pulssinleveysmodulaatiolla = pitempään auki, enempi bensaa, läpivirtaus on koko aina sama kun ruisku auki. Ruiskussa on vain kaksi asetusta, auki ja kiinni. Mikäli tätä aukioloaikaa pidennetään, lisääntyy ruiskutettu bensan määrä.
                          Jos näin, miksi ruisku ei riittäisi? Ja jos näin, bensapumpusta voisi tulla se rajoittava tekijä?

                          -kö?
                          Range Rover 2004 M62TUB44
                          BMW 325i 2008 N53-B30A

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by MrBubbles View Post
                            Jos tehoa aletaan repiä oikeasti, niin jää sitten nuo pumput laakista pieneksi. Toisena asiana luulen että sitä ei saa noilla suuttimilla käymään enää nättiä tyhjäkäyntiä. Leveellä nokalla vielä huonommin.

                            On olemassa anturi joka nuuskii etanolipitoisuuden, mutta on aivan perkeleen tyhmää ajaa sekoituksilla. Raakaa tavaraa tankkiin ja auto säätöihin. Sillä klaari. Etanolihan ei muuten nakuta, joten jopa vähän epätarkempikin kaveri voi syttyä säätää joka on raakan 85:sen kanssa must. Jos siis niinkin vanhanaikainen vehe ettei tarvi kun jakajaa kääntää.
                            Eikös E85 ole seos?
                            Siis tuo 85% on maksimi mitä seoksessa on etanolia ja sitä esim talvilaadussa on vain 70%.

                            Eihän tuo kyllä pahasti vielä seosta sotke mutta kuitenkin.

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              Originally posted by kanikune View Post

                              Toisaalta, miksi nuo ylimääräiset boksit sitten yleensä tarvittaisiin?
                              Koska.

                              Originally posted by Rocla View Post
                              -Boksi voi pitää tilannetta jossa ruiskutusta korjataan lambdan mukaan +30% vikana, luultavasti sen jälkeen vikavalo syttyy.

                              -Lambda säätö ei toimi kaikissa tilanteissa, esim. kylmänä ja täyskaasulla.

                              Originally posted by kanikune View Post
                              epäilen että myisivät niitä, mikäli vikavalot syttyisivät aina asennuksen jälkeen.
                              Niin siksi se boksi asennetaan, etteivät ne syttyisi.
                              Olli.

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                Originally posted by kmn View Post
                                Hmm, jos tuollainen boxi ei tee mitään muuta, kuin lisää bensansaantia +30%, niin eikö tuossa lopu suuttimet kesken ensimmäisenä, eli yläkierroksilla menee laihalle? :think
                                Riippuu aika paljon autosta.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X