memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • energy
    BTCF Member
    • May 2003
    • 1698
    • Haukipudas, Oulu

    Originally posted by MarQu View Post
    Ostat m50b25 suuttimia kaksi sarjaa niin korjaantuu riittävyys niillä. 143cc vs 191cc n.30%kasvua joten pitäisi karkeasti riittää. Jos nyt muistan oikein ja m70 motissa oli samat suutimet kuin m20b25 motissa.
    Totta, vaan niin oli aika monessa muussakin kun osanumerolla katsoo:



    Näköjään myös noita mainittuja suuttimia on muissakin koneissa, kuten M52 ja S50:



    Eli periaatteessa tuosta vertailemalla näkee mitkä muutkin mallit voi suht. helposti muuttaa suuttimet vaihtamalla
    :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
    :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
    :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by energy View Post
      Totta, vaan niin oli aika monessa muussakin kun osanumerolla katsoo:



      Näköjään myös noita mainittuja suuttimia on muissakin koneissa, kuten M52 ja S50:



      Eli periaatteessa tuosta vertailemalla näkee mitkä muutkin mallit voi suht. helposti muuttaa suuttimet vaihtamalla
      Ei kannata tuijottaa noita BMW:n osanumeroita, vaan katsoa se 10-numeroinen Boschin koodi siitä suuttimen kyljestä: se määrää suuttimen identiteetin ja sitä kautta saadaan suuttimen tuotto selville.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        Elikkä toimiiko auto yksinkertaisesti siten että vaihdan autooni 30% isommat suuttimet niin seos on automaattisesti kohdillaan?

        ecu käskee ruiskuttamaan , mutta suurempien suuttimien takia saakin tuon 30% lisää
        -teoriassahan tämän pitäisi toimia?

        minulla on N42b18 (1.8i moottori)
        sylinteri tilavuus on n. 450cc per pytty.
        Kaapista löytyy 330i suuttimet 3l tulee sylinteritilavuudeksi 500cc
        330i:ssä on neljällä pytyllä tehoa 146.7hv 1.8i on taas 115hv eli teho eroa on n.29%

        Voinko siis olettaa että suuttimet ovat n. 30% isommat?
        (toki voin tarkastaa myös numerosarjan perusteella mutta nyt en jaksa kuin mutuilla..)

        eli toimiiko auto suoraan RE85 polttoaineella 330i suuttimien kanssa ilman että ohjelmaa muutetaan?

        mitenkä sitten ennakko? etanolihan palaa nopeammin? joten enakkoa pitäisi myöhäistää
        muutenhan alkaa nakuttaa?
        osaako vakio softa & ecu hoitaa tämän?
        Last edited by Takalo_kari; 11-04-2012, 13:43.
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Originally posted by A.I View Post
          Kaapista löytyy 330i suuttimet 3l tulee sylinteritilavuudeksi 500cc
          330i:ssä on neljällä pytyllä tehoa 146.7hv 1.8i on taas 115hv eli teho eroa on n.29%

          Voinko siis olettaa että suuttimet ovat n. 30% isommat?
          Et voi olettaa: ks. edellinen postaukseni. Koskee myös muita kuin Boschin suuttimia. Jokaisella suutinvalmistajalla on omat numeronsa/koodinsa eri mallisille suuttimille.


          Originally posted by A.I View Post
          mitenkä sitten ennakko? etanolihan palaa nopeammin? joten enakkoa pitäisi myöhäistää, muuten aiheuttaa nakutusta. osaako vakio softa & ecu hoitaa tämän?
          etanolihan toisaalta nakuttaa huonommin koska se palaa kylmempänä.:think
          Tässä meni metsään aika moni juttu: etanoli ei nakuta herkemmin kuin bensiini koska sen oktaani-luku on korkeampi. Ennakkoa tavallisesti lisätään eo. vuoksi että saadaan suurempi tehollinen keskipaine. Vakio ecu ja softa eivät tyypillisesti pysty ennakkoa niin paljon lisäämään että suurin hyöty saataisiin irti.

          edit: em. on toki moottorikohtaista. Jotkut moottorit toimii parhaiten vakioennakolla. Paras tapa selvittää asia on ajaa autoa dynossa.
          Last edited by Vauhtivaunu; 11-04-2012, 13:50.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • energy
            BTCF Member
            • May 2003
            • 1698
            • Haukipudas, Oulu

            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Ei kannata tuijottaa noita BMW:n osanumeroita, vaan katsoa se 10-numeroinen Boschin koodi siitä suuttimen kyljestä: se määrää suuttimen identiteetin ja sitä kautta saadaan suuttimen tuotto selville.
            Toki, tämä nyt oli selvää. Mutta kyllä nuo melko samoja monesti on kun katsotaan saman merkkisiä suuttimia, esim. nuo linkit mitkä laitoin oli BMW:n antamilla numeroilla Bosch suuttimille. Tietenkin se Boschin oma koodi on se mikä kuitenkin pitää aina tarkistaa.

            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            etanoli ei nakuta herkemmin kuin bensiini koska sen oktaani-luku on korkeampi.
            Eikös tuon ST1/Shell myymän RE85 oktaaniluku ollut peräti 106? Eli ei pitäisi ainakaan ihan heti nakuttaa vaikka ei olekaan sytkä aivan kohdillaan.

            Yksi juttu mikä arveluttaa kuitenkin, löyty juttua että se rikastus pitäisi olla 42% eikä 30%?

            Löyty mm. speksiä tuolle bioadapterille:
            Enrichment in E70 (winter) mode, range 0…155 %; step 1%; default value 35%
            Enrichment in E85 (summer) mode, range 0…155 %; step 1%; default value 42%
            Enrichment in "Auto" mode, range 0…155 %; step 1%; default value 20%
            Liittyykö tuo nyt siihen stokiometriseen suhteeseen?

            E85 needs reacher air-fuel mixture, +42% fuel to same quantity of air.
            Joku enemmän asiaan perehtynyt vois nyt vähän selventää...
            :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
            :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
            :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              tuon dynon takia muutoksen hinta sitten jo nouseekin aika reilusti.

              jos ajatellaan että re85 on n. 70snt halvempi kuin bensa mutta sitä menee 30% enemmän säästöä tulee n. 50snt per litra.

              oma autoni viel n. 7l sekalaisessa ajossa joten säästän 3.50e per 100km
              jos kuluja tulee muutostyöstä + dynosta vaikkapa 250euroa, tarkoittaa se että minun pitäisi ajaa n. 7000km ennenkuin modaus olisi maksanut itsensä takaisin.

              jos pelkillä 30% isommilla suuttimilla saataisiin seos kohdilleen ja ecu saisi saisi sen verran säädettyä ennekkoa ettei kone nakuta niin tämän olisi kaikkein helpoin ja taloudellisin tapa, ja säästöä alkaisi kertymään heti.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • kanikune
                Bimmer Rookie
                • Apr 2011
                • 92
                • Teerijärvi

                Kaavio

                Kattelin tuota kaaviota että tuonne bensapaineen säätimelle menee alipaineletku, eli ainakin tässä minun lotkossa tuo tuntuisi siis olevan säädettävä jo vakionakin, eli ilmeisesti säätää painettakin tarpeen mukaan.

                Eikös tämä jo typistyisi siihen että joko muuttaa pa-linjan paineanturin lukemaa pienemmäksi kuin se onkaan, tai tuon alipaineohjauksen kovemmaksi, mikäli yo. paineanturia ei ole?

                Pohdin tässä, että onko tuon boksin hankinta edes välttämätöntä.
                Range Rover 2004 M62TUB44
                BMW 325i 2008 N53-B30A

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by kanikune View Post
                  Kattelin tuota kaaviota että tuonne bensapaineen säätimelle menee alipaineletku, eli ainakin tässä minun lotkossa tuo tuntuisi siis olevan säädettävä jo vakionakin, eli ilmeisesti säätää painettakin tarpeen mukaan.

                  Eikös tämä jo typistyisi siihen että joko muuttaa pa-linjan paineanturin lukemaa pienemmäksi kuin se onkaan, tai tuon alipaineohjauksen kovemmaksi, mikäli yo. paineanturia ei ole?

                  Pohdin tässä, että onko tuon boksin hankinta edes välttämätöntä.
                  Nyt on perusasiat niin hakusessa että suosittelen aktiivista perehtymistä moottorinohjaustekniikkaan.

                  Kaikissa BP-säätimissä on alipaine/painelähtö että polttoaineen paine suuttimen yli (imusarjan ja kiskon välissä) pysyy vakiona. Peruspaine asetetaan jousella joka sen säätimen sisällä on ja säädettävissä BP-säätimissä jousta puristetaan tai löysätään säätimessä olevalla ruuvilla.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    Originally posted by energy View Post
                    Eikös tuon ST1/Shell myymän RE85 oktaaniluku ollut peräti 106? Eli ei pitäisi ainakaan ihan heti nakuttaa vaikka ei olekaan sytkä aivan kohdillaan.

                    Yksi juttu mikä arveluttaa kuitenkin, löyty juttua että se rikastus pitäisi olla 42% eikä 30%?
                    Etanolia on vaikea saada nakuttamaan yleensä asiasta ei tarvitse olla huolissaan vapaastihengittävissä koneissa. Tuo rikastus-% riippuu sitten siitä mikä on e85-polttoaineen bensan määrä. e85-nimitys tulee siitä että aine sisältää 85% etanolia ja 15% bensaa. Tämä siksi että puhdas etanoli on hankalaa saada syttymään kylmässä koneessa so. bensiiniä lisätään käynnistyvyyden vuoksi. Talvella bensaa on oltava enemmän ja kesällä riittää vähempi. Siitä johtuu tuo ero. Talvi-e85:sessa kerrotaan olevan jopa 30% bensaa eli se on enemmänkin "e70"-ainetta.



                    Originally posted by energy View Post
                    Liittyykö tuo nyt siihen stokiometriseen suhteeseen?
                    Liittyy. Bensiinin stoikiometrinen sekoitus on 14.7kg ilmaa (siis kilogrammaa, ei kuutiota) 1kg bensaa. E85:sella tämä on mainittu olevan n.9.8 kg ilmaa/ 1kg polttoainetta.

                    Puhtaalla etanolilla suhde on 9kg ilmaa/1kg polttoainetta. Toisinsanoen e85:sen sisältämä bensiini nostaa tarvittavaa ilman määrää.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • energy
                      BTCF Member
                      • May 2003
                      • 1698
                      • Haukipudas, Oulu

                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Etanolia on vaikea saada nakuttamaan yleensä asiasta ei tarvitse olla huolissaan vapaastihengittävissä koneissa. Tuo rikastus-% riippuu sitten siitä mikä on e85-polttoaineen bensan määrä. e85-nimitys tulee siitä että aine sisältää 85% etanolia ja 15% bensaa. Tämä siksi että puhdas etanoli on hankalaa saada syttymään kylmässä koneessa so. bensiiniä lisätään käynnistyvyyden vuoksi. Talvella bensaa on oltava enemmän ja kesällä riittää vähempi. Siitä johtuu tuo ero. Talvi-e85:sessa kerrotaan olevan jopa 30% bensaa eli se on enemmänkin "e70"-ainetta.

                      Bensiinin stoikiometrinen sekoitus on 14.7kg ilmaa (siis kilogrammaa, ei kuutiota) 1kg bensaa. E85:sella tämä on mainittu olevan n.9.8 kg ilmaa/ 1kg polttoainetta.
                      Hmm, tämä voi nyt olla tyhmä kysymys... mutta eikö tuo tarkoittaisi sitä että kesällä niiden suuttimien olisi hyvä olla lähemmäs +40% suuremmat tuon +30% sijasta, jos siis ajetaan pelkällä E85:lla? Näin siis jos vaihdetaan pelkät suuttimet eikä tehdä muita muutoksia...
                      :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                      :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                      :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                      Comment

                      • Neppo
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 721
                        • Laihia

                        Originally posted by energy View Post
                        Eikös tuon ST1/Shell myymän RE85 oktaaniluku ollut peräti 106? Eli ei pitäisi ainakaan ihan heti nakuttaa vaikka ei olekaan sytkä aivan kohdillaan.

                        Yksi juttu mikä arveluttaa kuitenkin, löyty juttua että se rikastus pitäisi olla 42% eikä 30%?
                        Oktaanissa kannattaa huomioida myös niiden mittaustavat. 98 ja 95 tarkoittaa pumpuissa yleensä RON -oktaania. Toinen oktaani määritys on MON. RON on melkein tyhjäkäynnillä mitattu kylmällä bensalla (oikeasti ylimääräisen bensan takaisin kierrätys lämmittää bensaa). MON taas mitataan lämpimällä bensalla ja muuttuvalla ajoituksella. Jos näitä molempia vertaa, niin saadaan AKI -luku (Mon+Ron)/2. AKI luku kertoo kokonaisvaltaisemmin polttoaineista. Re85:ssa puhutaan olevan noin 96 AKI, pumppu 98E5:ssä 93 ja pumppu 95E10 noin 90 AKI -oktaania.

                        Tällä taas ei ole väliä jos Re85:sta tökkää normi autoon, missä ei saa irti hyötyä korkeammasta puristuskestävyydestä. Parhaimman hyödyn siirrosta RE85:een saa uusissa autoissa, missä on korkea puristussuhde.

                        Re85:n käytössä ja "hyötylaskelmissa" kannattaa myös huomioida moottoriöljyn vaihdon tiheneminen (tai öljyjä pitää ainakin tarkastaa useammin). Huonompi höyrystyminen kylmänä voi aiheuttaa palamattoman ja öljypohjaan päätyvän polttoaineen ja öljyn sekoittumista.

                        Stökiömetrisen ilma-polttoaine -seossuhteen mukaan Re85:ttä pitäisi ruiskuttaa noin 30-35% enemmän esim. 98 bensaan verrattuna. Etanolilla on hieman pienempi lämpöarvo, mutta ei kumminkaan noin paljon huonompi. Eli jos pumppaat Re85:ttä sen 35% enemmän, on sinulla teoriassa mahdollisuus saada hieman enemmän polttoainetehoa irti kun esim. 98 bensalla. Tämän hyödyntäminen mekaaniseksi tehoksi vaatisi tosin jo sitä säätöä, ei pelkkää suuttimien vaihtoa. Tuo 42% on varmaan verrattu puhtaaseen etanoliin, ei Re85:een.

                        Tällaisiin juttuihin olen itse törmännyt tietoa etsiessä. Jos jollakin hyvää lähdevinkkiä liittyen Re85:een ja sen käyttöönottoon, niin olisin kiitollinen jos saisin vinkin Privaan. Kiitos ja kumarrus!

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Originally posted by energy View Post
                          Hmm, tämä voi nyt olla tyhmä kysymys... mutta eikö tuo tarkoittaisi sitä että kesällä niiden suuttimien olisi hyvä olla lähemmäs +40% suuremmat tuon +30% sijasta, jos siis ajetaan pelkällä E85:lla? Näin siis jos vaihdetaan pelkät suuttimet eikä tehdä muita muutoksia...
                          Näin on jos pelkällä suuttimenvaihdolla kikkailee.

                          Mutta minä laittaisin reilusti isommat suuttimet ja moottorinohjauksen kuntoon. Megaan saa "flexifuel"-ominaisuuden kohtuullisella vaivalla jolloin ei tarvitse enää miettiä paljonko bensaa tai etanolia polttoaineessa on. Tietysti rahaa menee mutta ilmaista lounasta ei vaan ole olemassa.

                          Näin se on e85:senkin kanssa.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • tsbmw
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 1495
                            • Ilvola

                            Riittääks 2,8 -80l maamoottorilla ilmamassamittarin jousi löysälle?
                            Jos noilla säädöillä tankkais kokeeks vaikka 2/3 tota halvempaa?
                            Ajo tolla olis ihan tasaista pintakaasulla 2000r motarin jonossa.
                            Last edited by tsbmw; 11-04-2012, 17:08.
                            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                            - E28 528i, 528i+, M5

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              Originally posted by tsbmw View Post
                              Riittääks 2,8 -80l maamoottorilla ilmamassamittarin jousi löysälle?
                              Jos noilla säädöillä tankkais kokeeks vaikka 2/3 tota halvempaa?
                              Ajo tolla olis ihan tasaista pintakaasulla 2000r motarin jonossa.
                              luulis riittävän, kokoile löystää sitä jousta niin paljon että tyhjäkäynti humppaa niin pahasti ettei enää käy tyhjäkäyntiä, sitte RE:t sisään =)
                              (en sitte ota vastuuta jos paskot koneen..)

                              jos gurut on sitä mieltä että ennakkoa ei tartte muuttaa niin eipä siinä sitten mitään muuta ole..
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              • Muurahainen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by A.I View Post
                                luulis riittävän, kokoile löystää sitä jousta niin paljon että tyhjäkäynti humppaa niin pahasti ettei enää käy tyhjäkäyntiä, sitte RE:t sisään =)
                                (en sitte ota vastuuta jos paskot koneen..)

                                jos gurut on sitä mieltä että ennakkoa ei tartte muuttaa niin eipä siinä sitten mitään muuta ole..
                                Ennakkoa ei tarvitse muuttaa mutta siitä voisi olla hyötyä.

                                Comment

                                Working...
                                X