memebuy23buy

Nokka-akselin hihnapyörän pultti poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juhomo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 638
    • Kempele

    #16
    Originally posted by kooässä View Post
    Merirosvolahdesta ? Nyt taisi mennä sen verta huumoriksi tai sisäpiiritiedoksi, että ei tuosta Newbiemmer mitään ymmärrä.

    Mutta ihan tosissaan kyselen ohjetta. Nimimerkki –Tk- mainitsi että hihnapyörän pultti pitäisi löysätä adac:n ohjeen mukaan ja nimimerkki Rolli kertoi samaa olevan TIS:n ohjeessa.

    Mikäli koko kone on mennyt vaihtokuntoon, niin tuolla tiedolla olisi mielestäni ihan oikeasti merkitystä. Itse uskoisin, että moinen pultti ei aivan itsestään katkeile, vaan jokin muu tekijä sen on aiheuttanut. Mikäli sen on aiheuttanut esim. venttiilikoneistosta päin tullut vika, niin silloin on ihan oikein, että itse makselen harmini pois. Mutta mikäli sen olisi aiheuttanut esim. puutteellisesti asennettu ja tai säädetty jakopäänhihna, jolla ymmärtääkseni on tuo 40tkm takuu, niin silloin se olisi kyllä vähintäänkin keskustelun paikka.


    Uskoisin että tuolla merirosvolahdella tarkoitetaan piratebay ohjelmaa. Koita vain loppuun asti tapella liikkeen kanssa ja laittaa liike maksamaan. Ilmoita mulle privalla auton lopullinen kohtalo kun selviää onko moottori kaput. Saattaa olla nimittäin että pystyn järjestämään uutta tekniikkaa pellin alle mikäli entinen on sökö
    Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

    www.jsautomoto.fi

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #17
      Tuossa ote TIS:stä.
      Attached Files
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16576
        • Asikkala

        #18
        Miksi tämä pultti pitää löysätä, siis muusta syystä kuin että ohjeessa niin sanotaan ?

        Comment

        • Radon
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 463
          • Suomi-Finland

          #19
          Originally posted by jr66 View Post
          Miksi tämä pultti pitää löysätä, siis muusta syystä kuin että ohjeessa niin sanotaan ?
          Jaon säätämiseksi kaiketi mutta ei tuolle tarvetta liene jos ajoitukseen ei ole tarvetta koskea.

          Comment

          • -Tk-
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 392
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by jr66 View Post
            Miksi tämä pultti pitää löysätä, siis muusta syystä kuin että ohjeessa niin sanotaan ?
            Originally posted by Radon View Post
            Jaon säätämiseksi kaiketi mutta ei tuolle tarvetta liene jos ajoitukseen ei ole tarvetta koskea.
            Minä taas luulen, että se pitäisi löysätä hihnan saamiseksi oikeaan kireyteen. Nokkapyörässä on kiila jossa on pieni välys. Autodata kertoo, että löysää pultti ja pyöräytä pyörää myötäpäivään ääriasentoonsa. Kun hihnaa sitten kiristää niin kiristyy sieltä toiselta puolelta kanssa, kampiakseli ja nokka-akselihan ovat lukittuina paikoilleen. Ei tosin koskaan itse tullut tuota pulttia löysättyä, kun kyseinen kone oli ja hihnaa vaihdoin.
            325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

            Comment

            • kooässä
              Newbiemmer
              • Apr 2009
              • 18
              • Oulu

              #21
              Kiitos heti alkuun kaikille. Erittäin hyvää apua ja tietoa tulee tuutin täydeltä. Ensiksikin on mielenkiintoista, että työnjohtaja ei ”huomannut” tuota nokkapyöränpultin löysäysohjetta, vaikka näytöltä katselimme TIS:n ohjeita. Tuo kuva saattoi muistini mukaan hyvinkin vilahtaa näytöllä, mutta ei siitä maallikkona ennättänyt mitään ymmärtää ja kun sitä ”ei asiakkaallekaan saanut tulostaa”.

              Originally posted by jr66 View Post
              Miksi tämä pultti pitää löysätä, siis muusta syystä kuin että ohjeessa niin sanotaan ?
              Originally posted by Radon View Post
              Jaon säätämiseksi kaiketi mutta ei tuolle tarvetta liene jos ajoitukseen ei ole tarvetta koskea.
              Originally posted by -Tk- View Post
              Minä taas luulen, että se pitäisi löysätä hihnan saamiseksi oikeaan kireyteen.
              Se lienee ainakin varmaa, että huvikseen tuota pultinlöysäysohjetta ei ole tehty. Minä myös luulen, että sillä olisi AIVAN OIKEASTI jotakin tekemistä tuon hihnankireyden tai joka tapauksessa asentamisen laadun ja keston kannalta. Tämä nimittäin selittäisi erittäin hyvin sen, miksi tällainen muutoin ihan käsittämätön pultin katkeaminen on yleensä tapahtunut.

              Mikäli pulttia ei ohjeen mukaisesti löysätä, jääköhän hihna mahdollisesti liian löysälle, liian kireälle vai silleen, että siitä ei ole mitään tietoa? Jos se jää esim. liian löysälle, niin voisiko se tempaista pultin poikki? Jos se jää taas liian kireälle, niin voisiko se sitten taas vääntää pultin poikki?

              Originally posted by Janzki View Post
              Niin tosiaan hihnahan pitää osata asentaa..M40 lämpölaajenee varsin paljon ja tuon takia remmiä ei saisi liian tiukalle laittaa, ettei pauku poikki kun saavutetaan koneen käyntilämpötila.
              Pultti tulee todennäköisesti ensiviikolla. Saa nähdä kuka joutuu ottamaan ”pulttia”, mutta hyvä kun osia on ainakin mahdollisuus saada. Mikäli tuo ohje löytyy myös korjaamon koneelta ja se jäi työnjohtajalta ”huomaamatta”, niin ei se kyllä ainakaan tule parantamaan tähän mennessä ollutta ”rakentavaa” yhteistyötä. Siinähän voi jopa käydä niin, että joudutaan alkaa keskustelemaan ihan muistakin oikeudellisista asioista.

              Tuo kuva TIS:n ohjeesta on erittäin hyvä ja ymmärtääkseni se koskee myös hihnan vaihtoa. Mihinkähän asennuskokonaisuuteen tämä ohje liittyy? Mielelläni ottaisin lisätietoa vastaan, jos sitä suinkin olisi vain saatavilla.
              BMW 318 iA E36 -91

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #22
                Originally posted by kooässä View Post
                Tuo kuva TIS:n ohjeesta on erittäin hyvä ja ymmärtääkseni se koskee myös hihnan vaihtoa. Mihinkähän asennuskokonaisuuteen tämä ohje liittyy? Mielelläni ottaisin lisätietoa vastaan, jos sitä suinkin olisi vain saatavilla.
                Ote TIS:stä on kuten se otsikkokin kertoo, M40 koneen jakohihnan irrotuksen (vaihdon) ohjeistuksesta. Minulta saat vaikka pdf:nä koko kyseisen dokumentin sähköpostiin.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • kooässä
                  Newbiemmer
                  • Apr 2009
                  • 18
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Ote TIS:stä on kuten se otsikkokin kertoo, M40 koneen jakohihnan irrotuksen (vaihdon) ohjeistuksesta. Minulta saat vaikka pdf:nä koko kyseisen dokumentin sähköpostiin.


                  Mielelläni ottaisin tuon ohjeen sähköpostiini Lähetin sähköpostiosoitteeni sinulle privana.
                  BMW 318 iA E36 -91

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #24
                    Mitähän tekemistä tuolla pultin avauksella on hihnan kireyden kanssa? Ei mitään. Kireyshän säädetään kiristinpyörällä.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by JJT View Post
                      Mitähän tekemistä tuolla pultin avauksella on hihnan kireyden kanssa? Ei mitään. Kireyshän säädetään kiristinpyörällä.
                      No ainakin tuon virallisen ohjeistuksen mukaan hihnan kireys asetetaan nokan hihnapyörä vapaana, kireysmittari kiristinrullan vastapuolella.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #26
                        No ainakin äkkiä ajateltuna tuon pultin löysääminen tuossa moottorissa poistaa venttiilinjousien "vääntävän" vaikutksen hihnalle, eli hihnan kireys säädettäisiin "vapaana". Itse näkisin tämän vaikutuksen aika vähäisenä.

                        Tuo pulttihan aiheuttaa myös sen, että jakopään ajoitus on oikeasti säädettävissä, eikä vain hampaan tarkkuudella.

                        Käsittääkseni nokkaa ei lukita vaan ajoitus tehdään "lepäävän" työkalun eli tulkin avulla.

                        Tosin olen eläissäni tehnyt vain yhden m40 jakopään, enkä tosiasiassa ole juurikaan tutkinut asiaa.
                        Olli.

                        Comment

                        • kooässä
                          Newbiemmer
                          • Apr 2009
                          • 18
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by JJT View Post
                          Mitähän tekemistä tuolla pultin avauksella on hihnan kireyden kanssa? Ei mitään. Kireyshän säädetään kiristinpyörällä.

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          No ainakin tuon virallisen ohjeistuksen mukaan hihnan kireys asetetaan nokan hihnapyörä vapaana, kireysmittari kiristinrullan vastapuolella.

                          Piirtelin ohjeen alla olevaan kuvaan.


                          Hammashihnan kireys tulee ohjeen mukaan säätää kaksi kertaa peräkkäin. Hihnan kireys valitaan moottorin lämpötilan perusteella taulukosta. Akselien lukitukset puretaan säätöjen välissä ja moottoria kierretään ”kahdesti” (kaksi kierrosta tms). Kummallakin säätökerralla nokkapyöränpultti tulee olla löysättynä puoli kierrosta. Ohjeen mukaisesti tehtynä hammashihnanvaihdossa nokkapyöränpulttia tulisi siis avata ja kiristää KAHTEEN kertaa.

                          Mikäli tuo hihnan kireyden mittaus tehdään ohjeen mukaisesti toiselta puolelta nokkapyörää ja nokkapyörän pulttia ei löysätä, niin mielestäni on selvää, että oikeaa kireyttä KOKO hihnalle ei saada, koska hihna ei pääse vapaasti kiristymään toiselta puolelta nokkapyörää. Minkäänlaista kokemusta asiaan ei ole, mutta voisi kuvitella, että hihna ei kiristy toiselta puolelta ollenkaan tai sitten se saadaan väkisin kiristettyä, jolloin kiristinrullanpuoli jää paljon kireämmälle kuin itse mittauspuoli.

                          Toinen mahdollisuus olisi, että mittauskin tehtäisiin kiristinrullanpuolelta, jolloin kiristinrullanpuoli saataisiin ”oikeaa” kireyteen, mutta toisen puolen kireys jäisi ihan miksi sattuu.

                          En tiedä riittääkö tässä mielikuvitus, mutta kuvittelen, että mikäli akselien molempien puolien hihnankireydet jäävät erikireyteen, niin ne säilyttävä erikireytensä myös moottorin pyöriessä. Mikäli näin olisi, niin voi vain kuvitella, miten tällainen kireyden ”epätasapaino” kuormittaisi jakopäätä ja varsinkin oikein itsekkäästi ja juuri tätä tapausta ajatellen juuri nokkapyöränpulttia

                          Ellei nokkapulttia löysätä, niin lisäksi voisi kuvitella, että jääkö koko hihnan ”kuorma” pelkän pultin varaan? Jos pultti löysättäisiin, niin siirtyisikö hihnan ”kuorma” kiilalle ja akselille ja pultin tehtäväksi jäisi pelkästään pitää hihnapyörä paikallaan?
                          BMW 318 iA E36 -91

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by kooässä View Post
                            En tiedä riittääkö tässä mielikuvitus, mutta kuvittelen, että mikäli akselien molempien puolien hihnankireydet jäävät erikireyteen, niin ne säilyttävä erikireytensä myös moottorin pyöriessä. Mikäli näin olisi, niin voi vain kuvitella, miten tällainen kireyden ”epätasapaino” kuormittaisi jakopäätä ja varsinkin oikein itsekkäästi ja juuri tätä tapausta ajatellen juuri nokkapyöränpulttia
                            Kun kampi- ja nokka-akselin lukitukset poistetaan, niin kyllä se hihna on samalla kireydellä koko matkalta. Ainoastaan nokka-akselin ajoitus saattaisi hieman siirtyä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16576
                              • Asikkala

                              #29
                              Koskaan en ole omistanut t. korjannut m40 konetta mutta uskomattoman paska viritelmä, m20 rules.

                              Comment

                              • ockelbo4500
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 926
                                • Sotkamo--Oulu

                                #30
                                Liekö tässä M40 koneessa ohjeellisena että tuo pultti on vaihdettava joskus uuteen.
                                En ole M40 koneeseen koskaan hihnaa vaihtanu,mutta mielestäni tuollaisella nokkapyörän pultin löysäilyllä ei ole mitään oleellista merkitystä ajoituksen yms. kannalta. Jos siinä on kiila niin se on vain asentoa merkkaamassa. Tuollaiset rasitetut liitokset on mielestäni suunniteltu aina silleen, että pultin kireydellä saadaan aikaan niin suuri voima, että hihnapyörän asento ei muutu vaikkei siellä kiilaa olisikaan. Näinhän on esim. TDS koneessa, jossa pultin kiristysvoima kantaa kaikki kuormitukset.

                                Tuo pultin vaihtotarve tuli mieleen lähinnä siitä ,että usein kirittynä tuollainen pultti venyy hiljalleen ja sen lujuus vähenee.

                                Mielestäni tässä kuitenkin puhutaan sen hintaluokan ajoneuvosta, että en itse kyllä varmaankaan lähtisi liikkeen kanssa asiasta riitelemään. On hyvin hankala osoittaa, että liike olisi asiassa jonkin virheen tehnyt.
                                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                                Ex, E46 320 d Touring -01
                                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                                Comment

                                Working...
                                X