Tässä akelle laittamani mailin vastaus, pariin muuhun topikkiin jo laitoin tän. Asia on kuten itsekkin konttorilla sait kuulla.
Terve.
20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
katsastusasemalla.
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.
Terve.
20-prosentin sääntöä noudatetaan AINOASTAAN silloin, kun mallisarjan tehokkaimman
mallin tehot ylitetään. Jos tehottomampien rinnakkaismallien tehot ylitetään, on
autoon aina vaihdettava seuraavaksi tehokkaimman mallin jarrut ja voimansiirto.
316-mallin teho voi siis nousta yli 20 %, mutta tällöin tekniikka on otettava tehoja
vastaavasta mallista. Jos siis asennat ahtimen vaikka 318-malliin ja uusi teholukema
on yli 320-mallin. Tällöin autoon on asennettava seuraavaksi tehokkaimman mallin
jarrut ja voimansiirto, eli käytetään mallia 325. M3-mallia ei lueta 300-sarjan
kanssa samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Kyselkää maahantuojalta rinnakkaismallien
eroavaisuuksista. Ennen 1.7.1987 käyttöönotettujen autojen päästötaso voidaan turbon
asennuksen jälkeen todeta käytönaikaisella mittauksella eli päästöt mitataan
katsastusasemalla.
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Tosin kun alustaa rupeat muuttamaan niin kerralla vakaajatkin vastaamaan 325 mallia niin saat penkittää sen 204 hepoa, etk:sta tutkimaan tuota vakajien eroavaisuutta 323 ja 325 välillä. Suuria eroja ainakaan ei pitäisi olla.
Comment