Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 öljyvuoto/hävikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masse2b
    Newbiemmer
    • Jun 2011
    • 23
    • Pohjoinen

    #46
    Kiitos vastauksista! Auto on ollut minulla reilun vuoden, ja olen ajanut sillä pian 30 tuhatta ongelmatonta kilometriä. Siis jos tätä edellämainittua ei lasketa. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin öljynkulutus on koko omistusajan hiipinyt ylöspäin. En vain kiinnittänyt huomiota, koska monella on mennyt öljyä paaljon enemmän. Ja tuo öljynvaihto sattui talven viimeisille koville pakkasille, joten liekkö tukossa oleva huohotin silloin lähes jäätynyt? Alipainepumpun tiiviste alkoi myös vuotamaan samaan aikaan..
    Laitetaanpa siis uusi separaattori tilaukseen, voi sormiparat. Kerron sitten miten kävi..

    Comment

    • Masse2b
      Newbiemmer
      • Jun 2011
      • 23
      • Pohjoinen

      #47
      No niin, separaattori ja pari siihen liittyvät pari letkua vaihdettu. Vanhassa oli sisällä vahamaista öljysontaa, eli tukossa oli. Mutta öljyä kuluu vieläkin yhtä paljon, kuin ennen remonttia! Kone huohottaa öljykorkista melkoisesti, puristuksia en ole vielä testauttanut. Voisiko karvan alle 200 tkm ajettu, säännöllisellä huollolla ollut auto olla koneesta noin loppu? Perkule kun muuten olisi niin hyvä auto, mutta öljyä palaa 3litraa/1000 km. Ajan vuodessa vajaa 30 tuhatta, joten öljyä saa ostaa tynnyrin. Mitähän seuraavaksi, alakerta auki ja öljyrenkaat vaihtoon? Paksummat öljyt(käytössä Teboil 5W30)? Nyt olisivat hyvät neuvot kalliit...

      Comment

      • N42fun
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 60
        • Uusimaa

        #48
        Originally posted by Masse2b View Post
        No niin, separaattori ja pari siihen liittyvät pari letkua vaihdettu. Vanhassa oli sisällä vahamaista öljysontaa, eli tukossa oli. Mutta öljyä kuluu vieläkin yhtä paljon, kuin ennen remonttia! Kone huohottaa öljykorkista melkoisesti, puristuksia en ole vielä testauttanut. Voisiko karvan alle 200 tkm ajettu, säännöllisellä huollolla ollut auto olla koneesta noin loppu? Perkule kun muuten olisi niin hyvä auto, mutta öljyä palaa 3litraa/1000 km. Ajan vuodessa vajaa 30 tuhatta, joten öljyä saa ostaa tynnyrin. Mitähän seuraavaksi, alakerta auki ja öljyrenkaat vaihtoon? Paksummat öljyt(käytössä Teboil 5W30)? Nyt olisivat hyvät neuvot kalliit...
        Jos tehot tuntuu olevan tallella niin unohda se alakerta. Se on näin uudenaikaisessa moottorissa käytännössä ikuinen. Jos maahan ei valu öljyä niin joku muu perusasia on nyt pahasti vinossa. Veikkaisin että yksi tai useampi venttiilivarren tiivistekumi on kokonaan pois paikaltaan ja kannessa oleva kuuma öljy valuu vauhdilla palotilaan venttiilivartta pitkin. Tällöin 3L/1000km kuulostaa realistiselta.

        Comment

        • Masse2b
          Newbiemmer
          • Jun 2011
          • 23
          • Pohjoinen

          #49
          Jep, kyllä se yläkertavuodolta vaikuttaa. TISsistä katoin, että venavarren kumit ovat "kunnon mallisia", eli siis leveällä alusprikalla. Venttiilijouset vastaavat tuohon prikkaan, eivät lienee pääse nousemaan. Savutuskin ilmenee aina ajon jälkeen, kun lähdet vaikka tunnin päästä uudestaan ajamaan. Kylmänä ei savuta, eikä moottorijarrutuksen jälkeen. Eipä tuota taida jaksaa korjata, ajelee vaan menemään. Viime viikolla katsastin, päästötkin oli viimeisen päälle. Vaatii niin paljon erikoistyökaluja kannen purkaminen, että niiden hinnalla ostaa sen tynnyrillisen öljyä. Kiitos vastanneille!

          Comment

          • -Dobermann-
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1021
            • Jyväskylä

            #50
            Nostetaas tätä vähän ylös..

            On tuossa tuommonen moottori joka syö ~1.5 litraa/500km öljyä. Autoon vaihdettu juuri tuo huohotin järjestelmä,tyhjäkäynti heittelehtii välillä ja sytyttelee moottorinhäiriövaloa.

            Mitkä öljyt tuolla nyt parhaiten pysyvät sisällä? Autoon vaihdettu justiinsa Castrollin Edge 5W-30, joka tuntuu menevän suoraan läpi.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #51
              Originally posted by -Dobermann- View Post
              Nostetaas tätä vähän ylös..

              On tuossa tuommonen moottori joka syö ~1.5 litraa/500km öljyä. Autoon vaihdettu juuri tuo huohotin järjestelmä,tyhjäkäynti heittelehtii välillä ja sytyttelee moottorinhäiriövaloa.

              Mitkä öljyt tuolla nyt parhaiten pysyvät sisällä? Autoon vaihdettu justiinsa Castrollin Edge 5W-30, joka tuntuu menevän suoraan läpi.
              Rally formulat ainakin mun tapauksessa pysyi sisällä.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • Masse2b
                Newbiemmer
                • Jun 2011
                • 23
                • Pohjoinen

                #52
                Päivitystä tähänkin. Oma auto ko. moottorilla vei myös älyttömästi öljyä. Vaihdoin öljyksi Castrolin 10w60, ja johan kulutus pieneni. Nyt pääsi jo litralla melkein 6000 kilometriä. Hyvin pelasi myös talvella, oli narun nokassa aina, kun pakkanen laski alle -15 asteen.

                Comment

                • hw74
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2012
                  • 49
                  • Finland

                  #53
                  Originally posted by Herra_X View Post
                  Siinä sarjassa tulee uusi venttiilikoppa tiivisteineen ja huohotinletku kopalta suoraan imusarjaan,lisäksi muovitulppa joka tulee sinne öljytikun juuressa olevaan haaraan.

                  Se separaattori joka on imusarjan alla jää siis pois käytöstä kokonaan. Siinä huohotinletkun imusarjanpuoleisessa päässä on lisäksi lämpövastus.

                  Sarjan ovh. on jotain yli 400€, itse sain halvemmalla
                  Onko tarkempaa tietoa tästä sarjasta? Osanumeroita tai mistä sitä voisi kysellä?

                  Etsinnän tuloksena sain vain seuraavaa selville:

                  N42/N46 moottoreihin venttiilikopan kantta on ollut (ainakin) kahdella eri osanumerolla (11127526671 ja 11127568582) Tietääkö joku mitä eroa näissä on?

                  Uudemmassa N46N-moottorissa on erilainen huohotussysteemi. Letku menee ilmeisesti suoraan venttiilikopasta imusarjaan, eikä erillistä öljynerotinta ole. (http://realoem.com/bmw/showparts.do?...=11&fg=40&hl=7 osa nro. 3)

                  Venttiilikopan kannella on myös eri osanumero N46N-moottorissa (11127555212).

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #54
                    Originally posted by hw74 View Post
                    Uudemmassa N46N-moottorissa on erilainen huohotussysteemi. Letku menee ilmeisesti suoraan venttiilikopasta imusarjaan, eikä erillistä öljynerotinta ole. (http://realoem.com/bmw/showparts.do?...=11&fg=40&hl=7 osa nro. 3)
                    Tällainen on myös se N42-talviversio. Separaattori on venttiilikopassa, josta lähtee vain eristetty/lämmitetty putki imusarjalle. Ulkoinen separaattori poistuu/tukitaan. Sellainen ainakin omaan N42:een on asennettu
                    Last edited by Cell; 04-01-2013, 10:36.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • hw74
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2012
                      • 49
                      • Finland

                      #55
                      Originally posted by Cell View Post
                      Tällainen on myös se N42-talviversio. Separaattori on venttiilikopassa, josta lähtee vain eristetty/lämmitetty putki imusarjalle. Ulkoinen separaattori poistuu/tukitaan. Sellainen ainakin omaan N42:een on asennettu
                      Onko tietoa osanumeroista? RealOEM näyttää tarjoavan vain ulkoisen separaattorin ja huohotinputken cold climate -versiota.


                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #56
                        Kurkkaan kun menen tallille seuraavaksi.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • toho
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2002
                          • 155
                          • Kymenlaakso

                          #57
                          11617598258

                          Tuollaisella numerolla tuli minulle koko päivitys paketti sisältäen kaiken tarpeellisen.
                          Tosin huohotinputki ei ollut kerralla oikea, vaan se piti vaihtaa toiseen.

                          Comment

                          • hw74
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2012
                            • 49
                            • Finland

                            #58
                            Originally posted by toho View Post
                            11617598258

                            Tuollaisella numerolla tuli minulle koko päivitys paketti sisältäen kaiken tarpeellisen.
                            Tosin huohotinputki ei ollut kerralla oikea, vaan se piti vaihtaa toiseen.
                            Kiitos tästä tiedosta. Tuliko tämä nimenomaan N42-moottoriin?

                            Comment

                            • toho
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2002
                              • 155
                              • Kymenlaakso

                              #59
                              Jep, n42 moottoriin tilattiin osat, mutta se huohotinputki oli aluksi väärä. Ei sattunut putki imusarjan puolelta paikalleen, koska oli paksumpi liitos siinä.
                              Sitä en nyt varmuudella tiedä että oliko vika tilausnumerossa, vai tuliko sieltä vahingossa väärä osa.
                              Putki vaihdettiin marmorilla oikeaan, ja näin homma hoitui.

                              Comment

                              • huppu
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 423
                                • Rovaniemi

                                #60
                                N46 kone (150 hv 120iA:ssa) kulutti öljynvaihdon jälkeen Castrol 5W-30:a litran 2.000 km matkalla samaa tavaraa iskin sisään, joten nyt nähtäväksi jää alkaako sama meininki jatkua. Edellisen omistajan aikana syyskuussa huollossa olivat laittaneet Neste City Pro:ta (muistaakseni 5W-40), mutta sen toimivuudesta ei ole tietoa. Vaihto Castroliin tuli sen verran pian seuraavan korjausprojektin yhteydessä.

                                Kun kaatelin öljyä, niin siihen koneen pahville taisi lorahtaa muutama tippa. Hieroin ne pois, mitä pimeällä parkkipaikalla näin ilman taskulamppua. Kurkkasin viikonloppuna konehuoneeseen, niin ihan kuin öljykorkin ympärillä olisi ollut sellaisia kosteustippoja, tai sitten öljyä. Joko se oli sitä kaadossa tippunutta tai jostain vuotaa. Aiemmin auto pestiin, niin muutama päivä sen jälkeen huomasin munuaisten alla puskurissa pieni läntti mustaa töhnää, mikä näytti karstalta. Näin talviaikaan sellaista tuskin on lentänyt edellä ajavasta autosta keulaan :think Öljyä ei ole näkynyt koskaan auton alla, joten läpi sitä ei maahan asti pääse.

                                Voiko munuaisten kautta pukata vuotavaa öljyä pihalle? Entä kuuluuko koneisiin jonkinasteinen hikoilu?
                                BMW E46 318d 10/04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎