memebuy23buy

M40 Jakopään hihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sami
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1332
    • Kajaani

    #16
    Tekniikka osasto tulee "lähiaikoina" uudistumaan eli jos vaihdat jakohihnaa niin räpsippä kuvia ja tehkää joku hyvä juttu siitä miten se tehdään niin sieltä sitten mukava käydä kattomassa.....Ihan vaan ilmotusluontoinen asia tässä välissä...

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1769
      • kotona

      #17
      ite ehdin pari kertaa vaihtaa remmin 40tkm välein, vanhat remmi oli virheettömässä kunnossa, kai se väärästä kiristyksestä täytyy johtua jos napsahtaa esmes 10tkm jälkee...

      Comment

      • pete81
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 2056
        • .........

        #18
        no edelliseen autooni vaihdoin hihnan kaksi kertaa ja ei ollu paha homma ja ei tarvi erikoisempia työkaluja! kone siis sama m40! ja jos merkkihuollosta puhutaan niin en ainakaan itse vie paikalliseen elikkä tampereen metroautoon autoani valohoitoon, itse kun tekee niin tietää mitä tekee! ei uskois mitä kaikkea ne "ammattilaiset" saa aikaan!

        Comment

        • Pepa
          Newbiemmer
          • Nov 2004
          • 3
          • Pohjois-savo

          #19
          Antakaapas ohjeita tuon hihnan kiristyksestä ku ite aattelin vaihtaa.

          Comment

          • Pepa
            Newbiemmer
            • Nov 2004
            • 3
            • Pohjois-savo

            #20
            Antakaapas ohjeita tuon hihnan kiristyksestä ku ite aattelin vaihtaa.

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #21
              BMWllä on taulukot joista katsotaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan hihnan kireysarvo. Tämä mitataan heittokellon tapaisella laitteella jossa hihna kulkee 2 kiinteän ja yhden mittaavan tapin välistä. Tarkkaa puuhaa.

              Tokihan sen hihnan siihen päälle saa kuka tahansa kyläseppä mutta oikea kireys onkin sitten ihan toinen juttu. Alkuperäinen hihna oli myös aikoinaan 19mm, kunnes sitten levensivät sitä 20,7mm kokoon.

              Lisäksi jos irrotat nokkarattaan, tarvitset nokan lukitustyökalun koska nokkaratas on säätyvä ilman mitään asennon lukitsevaa tappia.

              Kampiakseli lukitaan paikoilleen työntämällä muistaakseni 8mm tappi lohkossa olevasta, muovitulpalla tukistusta rei'ästä vauhtipyörän vastaavaan koloon. Alkuperäinen tappi on vauhtipyörän päästä 8mm paksu ja lohkon päästä 10mm. Ellen aivan väärin muista.

              Jos siis vaihdat itse ilman ko työkaluja on riskinä sekä väärä hihnankireys että poskelleen mennyt nokan ajoitus. Pari kertaa olen sen tehnyt kyseisillä erikoistyökaluilla mutta onkin eri asia mikä BMW-liike niitä kenellekin lainaa.
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • Lazybmw
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 76
                • Lahti

                #22
                Ei tosiaan kannata tota hihnaa ruveta vaihtamaan jos ei muuta ole tehny ku öljyn ja tulpan vaihtoa..
                M40 kuitenki sen verra tarkka moottori tosta hihnan kireydestä.
                e39 535i
                e28 520
                e30 x5
                e36 x5
                e34 x3
                e61 525d

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2371
                  • Tammela

                  #23
                  Itse olen vaihtanut BMW:n m20 moottorin, Fordin OHC:n, 240 volvon sekä vanhan 12v tojotan koneen jakoremmin. Onko tuo m40 sitten niin erikoinen ettei sitä kannattaisi itse yrittää? Miten säädän hihnan kireyden ilman erikoistyökaluja?
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • duuk
                    Moderator
                    • Dec 2006
                    • 10519
                    • Saaressa

                    #24
                    Originally posted by smpovers View Post
                    Itse olen vaihtanut BMW:n m20 moottorin, Fordin OHC:n, 240 volvon sekä vanhan 12v tojotan koneen jakoremmin. Onko tuo m40 sitten niin erikoinen ettei sitä kannattaisi itse yrittää? Miten säädän hihnan kireyden ilman erikoistyökaluja?
                    Iha samalainen homma se oli ku M20:ssäki.. Ei erikoisuuksia.

                    duke's garage:
                    Suzuki R50
                    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                    S38 S54 S62

                    instagram: _duuk

                    Comment

                    • BMWFW24
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 276
                      • Jämsä

                      #25
                      Haynesin oppaassa neuvotaan mittaamaan kuusiokoloavaimen varresta joku mitta, olikohan 80mm ja vaa'alla vetämään joku kilomäärä, en muista mikä ja kirjaa ei ole tähän hätään käsillä että voisin tarkistaa, jolla hihnan pitäisi olla sopivalla kireydellä.
                      ex. 316i e36 1991
                      ex. 318iS Coupe e36 1992
                      ex. 528iA Touring e39 1997
                      ex 316i e30 1990, vaimon
                      ex. X5 4.4i e53 2001
                      ex 316 e46 2003, vaimon
                      525iX e60 2008
                      Z4 e85 2003, vaimon​

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2979
                        • Uusimaa

                        #26
                        Originally posted by duuk View Post
                        Iha samalainen homma se oli ku M20:ssäki.. Ei erikoisuuksia.
                        Not. M40:n hihnan vaihdossa on vain yksi, mutta sitäkin tärkeämpi yksityiskohta: hihnan kireys. Se pitää olla juuri kohdallaan, muuten napsuu tai hyppää jako. Juuri sen takia, että jengi ei viitsi tehdä sitä oikein, on noita hihnoja mennyt.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • AlpinWeiss
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2007
                          • 927
                          • West coast

                          #27
                          Multa löytyisi ajoitustyökaluja edullisesti jos kiinnostaa vaihtaa hihnat ilman pelkoa ajoituksen muuttumisesta! Hyödyllinen, mikäli on ilmassa pienintäkään epävarmuutta. Muutenkin näkee ainakin missä mallissa ajoitus on...

                          MBCLK240 -02
                          E36 318 -93
                          E46 320 Ci -01
                          E46 330 CiA -01
                          E60 520i -04
                          E93 325i -07
                          F36 420xi -16

                          Comment

                          • smpovers
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 2371
                            • Tammela

                            #28
                            Ois tommosen voinu ostaakkin, mutta toivosin että enään ei tarvitse tuota hihnaa vaihtaa. m42 odottaa tallissa...
                            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                            BMW 330d touring e46 -05
                            Ford Cortina Mk2 1600 -70
                            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                            Comment

                            • Bmw316i1988
                              Newbiemmer
                              • Jun 2012
                              • 25
                              • Finland

                              #29
                              e30 jakohihna

                              Tarvis vaihtaa jakohihna 316i m40
                              Onko kannattavaa itse vaihtaa remmiä vai pitäiskö vaan suosista viedä liikeeseen? Ku eikös se remmin kireys oo tarkkaa näis m40 koneissa.
                              Mitä riskejä jos remmi o vääräs kireydessä, alkaako moottori kulua jotenkin tai se remmi katkeaa helposti?
                              Kelllä on kokemusta remmi vaihdosta.
                              käyttis Mercedes benz kompressor 180 c 2004

                              BMW 316i -88 -Myyty

                              kesäauto BMW 316i -90 bavaria

                              Comment

                              • grab_
                                BTCF Member
                                • Aug 2009
                                • 2839
                                • Uusimaa

                                #30
                                aika nopee on vaihtaa itekkin jos edes vähän osaa remontteja tehdä..ite ihan näppituntumalla aina laittanu hihnan ja toiminu mut jotku väittäs et olis jotenki tarkka siitä..
                                Last edited by grab_; 31-07-2013, 18:31.
                                Ei mitään kerrottavaa

                                Comment

                                Working...
                                X