Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 jakoketjun laahain ja vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    Nyt olis osat tilattu remonttia varten.

    Kysymys kuuluukin nyt: Tarvitaanko noita ajoitustyökaluja, jos ketjua ei vaihdeta ? Saako laahaimet pois, kun irrottaa kiristimen ja ketju on löysällä ? Sitten vaikka kiristää ketjun rattaiden ympärille nippusiteillä. Vuokraan toki työkalut, jos niitä oikeasti tarvitaan, mutta ei nyt ole mitään halpoja niin ei turhaan viitsisi.
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Kyllä kait se olis tehtävissä. Noi vanos yksiköt vaan tahtoo väännättää/vedättää ketjua melko lujaa joten huomattavasti helpompi homma olis kun lukittee nokat, ottaa ketjun pois ja säätää vanokset uusiks.

      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        Niin ja tohon kiristinlaahaimen esijännityksen säätöönhän on kans se erikoismomenttityökalu. Toki ei kait sillä oo väliä jos ei ketjua nosta pois eikä vanoksien säätöihin satu.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Patriot
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 274

          Mulla olisi tuo GAS:n työkalusetti vuokralle jos jollain tarvetta. Beisanin vanos-prässi löytyy. Samassa salkussa kahdet eri ohjeet tulostettuna. Privaa vaan ja Turusta löytyy.


          Molemmat nokat saa kerralla lukittua. Kampuralle lukituspinni. Vanoksen kiekon vääntämiseen työkalu. Vanoksen nokka-anturin peltikiekon ajoittamiseen työkalu. Nokkaketjulle manuaalikiristin vanosten ajoittamiseksi.

          Noissa nokkien lukituspaloissa ei nuo koneistetut urat ole 90-asteen kulmassa.
          E39 540iA M62TUB44

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            Originally posted by Thuppu View Post
            Niin ja tohon kiristinlaahaimen esijännityksen säätöönhän on kans se erikoismomenttityökalu. Toki ei kait sillä oo väliä jos ei ketjua nosta pois eikä vanoksien säätöihin satu.
            Tästä kuulis mielellään lisää.

            Eli kun vaihtaa tuon kiristinlaahaimen, vaatiiko se jonkun erikoistyökalun ?:think

            E: ja siis en ole ennen vanoksellista jakopäätä ikinä avannut. Ideana nyt olisi ehkä selvitä ilman työkalujen vuokrausta ja ketjun irrotusta, jos suinkin mahdollista. Tämä siis tasan sen takia, että homma olisi helpompaa ja yksinkertaisempaa. Ideana olisi siis lukita/kiristää ketju kampiakselin ja nokka akselien rattaiden ympärille nippusiteillä ja napata laahaimet pois välistä. Vääntääkö nuo vanos yksiköt siis jotenkin noita nokkapyöriä ja homma ei onnistu näin ?
            Last edited by Peltsii; 30-03-2016, 20:59.
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by Peltsii View Post
              Tästä kuulis mielellään lisää.

              Eli kun vaihtaa tuon kiristinlaahaimen, vaatiiko se jonkun erikoistyökalun ?:think

              E: ja siis en ole ennen vanoksellista jakopäätä ikinä avannut. Ideana nyt olisi ehkä selvitä ilman työkalujen vuokrausta ja ketjun irrotusta, jos suinkin mahdollista. Tämä siis tasan sen takia, että homma olisi helpompaa ja yksinkertaisempaa. Ideana olisi siis lukita/kiristää ketju kampiakselin ja nokka akselien rattaiden ympärille nippusiteillä ja napata laahaimet pois välistä. Vääntääkö nuo vanos yksiköt siis jotenkin noita nokkapyöriä ja homma ei onnistu näin ?
              Vääntää mutta noin onnistuu kyllä, voi joutua sitä keskilaahainta vähän painamaan paikalleen ja vedätämään vanoksia sillätavoin.
              Suurin riski saada ketju hyppäämään alarattaalla mutta merkkaa ainakin ja jos pituus riittää niin nippari rattaan päälle jolla yhdistää ketjun lenkille.

              Homma menee hitusen haastelliisemmaksi jos ketju pitää myös vaihtaa mutta on noitaki tullu jokunen tehtyä.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                Juu, eipä tota momenttittökalua tarvi(välttämättä koskaan?) jos ketjua ei vaihda ja vanokset pysyy kiinni. Sillä vain säädetään sopiva esijännitys ketjuun kun vanoksien säätö ja lukitus tehään.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • VaihtoVirta
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 558
                  • Kuusamo

                  Tein tuon laahainrempan v.2012 ex.seiskaan ja vaihdoin silloin myös ketjun varuiksi. Ei siihen tarvittu mitään lukitustyökaluja.. Homman vaikein vaihe taisi olla kampiakselin pultin aukaisu (ja takaisin kiristys)

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    Originally posted by VaihtoVirta View Post
                    Tein tuon laahainrempan v.2012 ex.seiskaan ja vaihdoin silloin myös ketjun varuiksi. Ei siihen tarvittu mitään lukitustyökaluja.. Homman vaikein vaihe taisi olla kampiakselin pultin aukaisu (ja takaisin kiristys)
                    Oliko vanokseton kone ?

                    Lähteekö toi kuningaspultti muuten auki kunnon pulttipyssyllä ? Pyssynä olis siis perus 1/2" chicago pneumaticsin ammattipyssy.. Vai tarviiko varata pitkä jatkovarsi ? Ja kestääkö vääntää P vaihteen lukkoa vasten auki ?
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Peltsii View Post
                      Oliko vanokseton kone ?

                      Lähteekö toi kuningaspultti muuten auki kunnon pulttipyssyllä ? Pyssynä olis siis perus 1/2" chicago pneumaticsin ammattipyssy.. Vai tarviiko varata pitkä jatkovarsi ? Ja kestääkö vääntää P vaihteen lukkoa vasten auki ?
                      Enpä usko että lähtee 1/2" pyssyllä. Kakisteli vähän jo kolmevarttisellakin.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Oliko vanokseton kone ?

                        Lähteekö toi kuningaspultti muuten auki kunnon pulttipyssyllä ? Pyssynä olis siis perus 1/2" chicago pneumaticsin ammattipyssy.. Vai tarviiko varata pitkä jatkovarsi ? Ja kestääkö vääntää P vaihteen lukkoa vasten auki ?
                        Ajattele lisää....
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • Patriot
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 274

                          Kuningaspultin avaamiseen on kohtullisen helppo valmistaa leveästä lattaraudasta työkalu kulmahiomakoneella ja porakoneella. Tee esim. 3:lle pultille reikä ja varrelle riittävästi pituutta esim. 1-2m
                          E39 540iA M62TUB44

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Oliko vanokseton kone ?

                            Lähteekö toi kuningaspultti muuten auki kunnon pulttipyssyllä ? Pyssynä olis siis perus 1/2" chicago pneumaticsin ammattipyssy.. Vai tarviiko varata pitkä jatkovarsi ? Ja kestääkö vääntää P vaihteen lukkoa vasten auki ?
                            Kyllä voi vääntää vaikka parkkilukkoa vasten jos äkkiä väsäät sovitteet laatikon kääntämiseksi.

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Kyllä voi vääntää vaikka parkkilukkoa vasten jos äkkiä väsäät sovitteet laatikon kääntämiseksi.
                              Joo ehkä vähän ajattelematta ilmoille heitetty kysymys

                              Onko tuohon siis joku työkalu olemassa vai miten tuo on tarkoitus avata jos ei pyssyllä lähde ? Eli mitä vasten väännetään, vai laittaako lukituspultin vauhtipyörään ?

                              Perjantainahan nää kaikki asiat selviää kun alkaa autoa purkamaan, mutta mahd. Paljon olis hyvä etukäteen tietää kun tarkotus on keretä homma tekeen pe illan/yön aikana
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Joo ehkä vähän ajattelematta ilmoille heitetty kysymys

                                Onko tuohon siis joku työkalu olemassa vai miten tuo on tarkoitus avata jos ei pyssyllä lähde ? Eli mitä vasten väännetään, vai laittaako lukituspultin vauhtipyörään ?

                                Perjantainahan nää kaikki asiat selviää kun alkaa autoa purkamaan, mutta mahd. Paljon olis hyvä etukäteen tietää kun tarkotus on keretä homma tekeen pe illan/yön aikana

                                Dampperi pois ja tilalle pulteilla varsi joka vastaa esim. Maahan ja sitten vaan reilusti jatkoja hylsyn vääntövarteen. Lukitustyökalu on hyvä myös kasausvaiheessa jotta saat sen pultin oikeesti kiinni annettuun momenttiin. Muista uusia pultti.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎