Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 jakoketjun laahain ja vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juho-85
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 753
    • Pirkkala

    M62 jakoketjun laahain ja vanos

    Ajattelin tehdä oman topicin näille ongelmille ja kysymyksille kun näitä tuntunut menneen useammallakin.

    Itsellä pamahti jakoketjun laahain pirstaleiksi toissa aamuna ja nyt on siis ihanan kallis remontti edessä. Ja meni sillain paskaksi kun kylmästä laitoin käyntiin (-18c) ja siinä samassa hajos. en onneksi ajanut yhtään mutta noin puoli minuuttia oli tyhjäkäynnillä kun kuuntelin että mistä ääni kuuluu.
    Ja koneena siis m62b44tu

    Ne jotka tämän on tehnyt niin voisivat laittaa tänne vähän tietoja tapauksesta.

    Paljonko oli autolla ajettu kun meni rikki? vm ja konetyyppi?
    Mitä tuli maksamaan ja mitä kaikkia osia uusit?
    Vinkkejä jos osia hommattu muualta kuin marmorilta tai kl:stä.
    Muutakin neuvoa aiheeseen liittyen.

    Sitten tuota vanos juttua.
    Eli onko nyt saatavilla jotain korjaussettiä näihin M62 vanoksiin?
    Mihin hintaan olet löytänyt uuden vanoksen ja mistä?

    Koitan laittaa jotain projektikuvia ja stooria aiheesta kun remontti etenee.
    Tällä hetkellä vasta purettu venttilikopat pois ja muuta tilpehööriä tieltä.
    Löytyi pari muovin palaa ihan nokka-akselien juuresta.

    Nyt täytyy miettiä mitä kaikkea tuonne uusin.

    Eli vaihtoon menee ainakin:
    laahaimet sekä kiristimet myös nokka-akselien ketjun kiristimet ajattelin uusia.
    tietysti tiivisteet mitä joutuu aukomaan.
    Ketjut varmaan olis hyvä vaihtaa myös.
    Tulpat ja öljyt tietysti vaihtuu siinä samalla.

    Vesipumppu ja termostaatti kannattais sinällään vaihtaa kanssa samalla mutta ovat aika kalliita ja ainakin vesipumppu oli vaihdettu 60tkm sitten.
    kauanko näissä kestää vaihtaa jos erikseen alkaa vaihtamaan myöhemmin?

    Vanosyksiköt ois tietysti mukava vaihtaa kun vähän ääntä pitävät mutta ovat kyllä myös kalliit että voi tulla konkurssi jos näitäkin uusii.

    Ehdotuksia/mielipiteitä tähän kaikkeen liittyen?
    Last edited by juho-85; 17-12-2010, 21:19.
    F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
    Tilattu i4 M50

    Exät:
    e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    #2
    Heh, ostettiin tommonen E39 M62B35 ja sinnehän oli juuri vaihdettu nuo mainitsemasi nippelit (laahaimet, kiristimet, ketjut, hihnat jnejne.) pl. vesipumppu, termari ja vanos yksiköt. Nythän siis vesipumppu on rikki ja vanos rallattaa vähän käynnistyksen jälkeen kylmänä.. Mielenkiintoista lukea, kun on kuin huoltokirjan sivuja taaksepäin kääntelisi (250tkm mittarissa)..

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • epäkesko
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 49
      • pyhäjoki

      #3
      Paljonkohan nuissa on ketjun vaihtoväli?
      -E36 325tds -94

      Comment

      • juho-85
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 753
        • Pirkkala

        #4
        Originally posted by epäkesko View Post
        Paljonkohan nuissa on ketjun vaihtoväli?
        Ei oo kyllä tästä asiasta tietoa mutta muistelisin että joissain vanhemmissa bemareissa ois huoltokirjassa mainittu 250tkm?
        F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
        Tilattu i4 M50

        Exät:
        e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

        Comment

        • Kiree äMMä
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 309
          • Jyväskylä

          #5
          Ihan mielenkiintoista olisi tietää, onko yhdestäkään m62 koneesta hajonnut tuo keskilaahain, johon olisi edeltävästi vaihdettu asiallisilla km:llä tuo ketjunkiristin.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Jakoketjulla ei ole vaihtoväliä eikä sen kestosta tulekaan ongelmaa. Uusi vanos autokeskuksella 450e ovh. Suljettu paketti.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • juho-85
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 753
              • Pirkkala

              #7
              Mitenkäs vanoksen solenoidin saa irti? on ulkoapäin kahdella pultilla mutta täytyykö koneen sisäpuoleltakin löysätä sitä isoa mutteria vai mikä on homman nimi?

              Entäs jakoketjun kiristin. Uskaltaako sen ottaa tosta noin vaan irti vai vaatiiko jotain toimenpiteitä?
              F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
              Tilattu i4 M50

              Exät:
              e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

              Comment

              • juho-85
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 753
                • Pirkkala

                #8
                neuvoja kaivataan..
                Onko jollain näihin niitä korjausohjeita olemassa?
                F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                Tilattu i4 M50

                Exät:
                e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                Comment

                • Muumipeikko
                  Newbiemmer
                  • Sep 2010
                  • 25
                  • Muumimaailma

                  #9
                  Ne ulospäin näkyvät kaksi pultia pitelevät vain vanosen ympärille tulevaa tiivistettä. Itse solenoidihan on kierreteillä kannessa. Ja googletettuna http://www.technictool.com/camshaft%...62%20vanos.pdf

                  Comment

                  • Radon
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 463
                    • Suomi-Finland

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Jakoketjulla ei ole vaihtoväliä eikä sen kestosta tulekaan ongelmaa.

                    Uskallan olla erimieltä asiasta, toki kokemus m60 mutta oliko vielä niin että näissä m62 ketju oli vielä yksirivistä, 300tkm ajetussa m60 ketju niin kulunut että kiristimistä varat loppu ja kettinki löysällä. Löysä ketjuhan ne laahaimet rikkoo kun pääsee väpättämään.

                    Vähintään uusiksi siis ketjut, ja se rikkoutunut laahain ja mahdollisesti muut laahaimet vaikka eivät juuri kulukaan mutta varmasti hieman kovettuvat. nokan kiristimiä en lähtisi vaihtamaan, pitkän ketjun kiristimen ehkä, rataspyörät varmaan tulisi vaihtaa jos viimeisenpäälle tehdään mutta kampiakselin rattaan ehkä voisi vaihtaa vaikka ei nyt ihan viimeisenpäälle tekisikään, se kuitenkin eniten rasituksessa/kulunut.
                    Last edited by Radon; 27-12-2010, 18:19.

                    Comment

                    • Kiree äMMä
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 309
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Radon View Post
                      Uskallan olla erimieltä asiasta, toki kokemus m60 mutta oliko vielä niin että näissä m62 ketju oli vielä yksirivistä, 300tkm ajetussa m60 ketju niin kulunut että kiristimistä varat loppu ja kettinki löysällä. Löysä ketjuhan ne laahaimet rikkoo kun pääsee väpättämään.
                      Melkeinpä väittäisin että se ketju kyllä kestää, mutta suurin osa näistä laahaimen pirstoutumisista olisi vältetty, kun olisi vaihdettu ketjun kiristin ajallaan.

                      Comment

                      • Radon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 463
                        • Suomi-Finland

                        #12
                        Originally posted by Kiree äMMä View Post
                        Melkeinpä väittäisin että se ketju kyllä kestää, mutta suurin osa näistä laahaimen pirstoutumisista olisi vältetty, kun olisi vaihdettu ketjun kiristin ajallaan.
                        Siis ei se ketju sieltä katkea vaan se venyy ja kuluu, jolloin kiristimistä loppuu kiristysvara ja jako voi hypätä. Vika siis ei ole kiristimessä (toki venyneellä ketjulla varsinkin pitemmän ketjun kiristin voi kulua) vaan siinä että se ketjut on kuluneet.

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Radon View Post
                          Uskallan olla erimieltä asiasta, toki kokemus m60 mutta oliko vielä niin että näissä m62 ketju oli vielä yksirivistä, 300tkm ajetussa m60 ketju niin kulunut että kiristimistä varat loppu ja kettinki löysällä. Löysä ketjuhan ne laahaimet rikkoo kun pääsee väpättämään.

                          Vähintään uusiksi siis ketjut, ja se rikkoutunut laahain ja mahdollisesti muut laahaimet vaikka eivät juuri kulukaan mutta varmasti hieman kovettuvat. nokan kiristimiä en lähtisi vaihtamaan, pitkän ketjun kiristimen ehkä, rataspyörät varmaan tulisi vaihtaa jos viimeisenpäälle tehdään mutta kampiakselin rattaan ehkä voisi vaihtaa vaikka ei nyt ihan viimeisenpäälle tekisikään, se kuitenkin eniten rasituksessa/kulunut.
                          Sen kummemmin en väitä, vaan totean:
                          Jos vaihdat ketjun, ja jätät sen "tielle" yhdenkin vanhan rattaan, syö se vanha ratas ketjun vähintään puolet nopeammin huonoksi.
                          Jakopään osat tulisi aina uusia kerralla, tarkoittaen rattaat ja ketjut pakettina, ei vain toista.
                          Tämähän opittiin jo mopoiässä.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            #14
                            Originally posted by Janzki View Post
                            Sen kummemmin en väitä, vaan totean:
                            Jos vaihdat ketjun, ja jätät sen "tielle" yhdenkin vanhan rattaan, syö se vanha ratas ketjun vähintään puolet nopeammin huonoksi.
                            Jakopään osat tulisi aina uusia kerralla, tarkoittaen rattaat ja ketjut pakettina, ei vain toista.
                            Tämähän opittiin jo mopoiässä.
                            juurikin näin, ja tuohon m62 tuo ei taida edes mahdottoman tyyris olla kun ketjut yksiriviset. Paljon tosin näitä varmaan tehdään ilman rattaiden vaihtoa ja toisaalta esimerkiksi 150tkm on vanhalle koneelle jo ihan kohtuullinen lisäaika. Mutta jos kunnolla tehdään niin ilman muuta ketjupyörät vaihtoon.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Radon View Post
                              juurikin näin, ja tuohon m62 tuo ei taida edes mahdottoman tyyris olla kun ketjut yksiriviset. Paljon tosin näitä varmaan tehdään ilman rattaiden vaihtoa ja toisaalta esimerkiksi 150tkm on vanhalle koneelle jo ihan kohtuullinen lisäaika. Mutta jos kunnolla tehdään niin ilman muuta ketjupyörät vaihtoon.
                              Kaikki on suhteellista tietty mutta pääketju m62tu koneeseen aika tasan satkun kun hain merkkiliikkeestä (alennuksineen).
                              Mielestäni vähän kallis ketju jos vertaa esim M50/M52.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎