Announcement

Collapse
No announcement yet.

m60b40 perusviat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 934
    • Espoo

    #16
    Originally posted by Topi08 View Post
    Itselle auto olisi tulossa kesäksi jokapäiväiseen käyttöön, pienet perusviat nyt ei paljoa haittaa, esim tuo öljypumppu kun on helppo kiristää. jäähdytysletkut nyt eivät paljoa maksa, eikä tuo laatikon kuula?, työt saan onneksi suht halvalla teetettyä.
    Lisää tietoa vaan jos jollain on kyseisestä motista!
    Laatikosta sen verran, että pelkkä kuulanvaihto korjaa vain oireet (kuinka pitkäksi aikaa?). Perussyy on liian kova öljynpaine, jonka korjaussarja hoitaa.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Vibaa
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 581
      • Vaasa

      #17
      Vesipumppu rupeaa myös yleensä olemaan vaihtokamaa 200tkm+- kohdilla.
      Kuten varmaan edellä jo todettu imusarjan sekä venakoppien tiivisteetkin ovat yleisiä vuotamaan näissä.

      Alustasta sen verran että jos edessä kolisee tai tärisee voi olla järkevää vaihtaa koko etutukivarsisetti uuteen, jos perä tuntuu vaeltavan on syyllisenä yleensä joko ne suuret puslat taikka "kahdeksikko"-puslat.
      Last edited by Vibaa; 27-02-2011, 10:41.
      sigpic
      E34 530iA

      Comment

      • GTI16V
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 274
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by E39-530A View Post
        Laatikosta sen verran, että pelkkä kuulanvaihto korjaa vain oireet (kuinka pitkäksi aikaa?). Perussyy on liian kova öljynpaine, jonka korjaussarja hoitaa.
        Näin on, kuulan vaihtaminen ei vielä poista itse ongelmaa. Kuulavian korjauksella tarkoitinkin korjaussarjan asennuttamista, muistaakseni muovikuula korvataan metallisella jne jne... tässä vielä linkkiä laatikko-ongelmaan:

        sigpic
        E32 740 ’93
        E92 335 ’08

        Comment

        • E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 934
          • Espoo

          #19
          Originally posted by GTI16V View Post
          Näin on, kuulan vaihtaminen ei vielä poista itse ongelmaa. Kuulavian korjauksella tarkoitinkin korjaussarjan asennuttamista, muistaakseni muovikuula korvataan metallisella jne jne... tässä vielä linkkiä laatikko-ongelmaan:

          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=48959
          Saako tuohon 300-400e hintaan koko korjauksen? Siis osat, työt + öljyä?
          E92 335iA -08

          ---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis
          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

          Comment

          • Topi08
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 4459
            • .

            #20
            M60

            Nyt lisää vaan kokemuksia!, noista imusarjan tiivisteistä olenkin hiukan kuulut kanssa juttua että kuluisu hiukan kovemmin, puslista sen verran että jossain vaiheessa ne kaikki tulisi kuitenkin vaihdettua, varmuudella ja sen jälkeen olisi huoletonta ajoa niiden puolesta.

            Comment

            • VaihtoVirta
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 558
              • Kuusamo

              #21
              Originally posted by Vibaa View Post
              Vesipumppu rupeaa myös yleensä olemaan vaihtokamaa 200tkm+- kohdilla.
              Ihan sama kun sanoisin, että melko tyypillisiä M60 vikoja ovat mm. Kuluvat moniurahihnat, likaantuva moottorin-ilmansuodatin tai öljynsuodattimen likaantuminen. Pitäisi muistaa, että nämä M60 -moottorit, ovat jo 20 vuotta vanhoja, onko ihme, että vesipumppu pettää 20 vuotta pyörittyään?

              Toki topicciin kuuluu erinäiset "tyyppiviat", joita ei ehkä monissa nissaneissa,datsuneissa jne. ole, kuten jo edellä mainittu imusarjan huohotinkalvo.

              Comment

              • GTI16V
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 274
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by E39-530A View Post
                Saako tuohon 300-400e hintaan koko korjauksen? Siis osat, työt + öljyä?
                Eipä taida saada, luin vähän väärin tuota toista topiccia Eli pelkän 2€ arvoisen kuulan vaihto 300€ eikä sisällä kokonaan uusia öljyjä.
                sigpic
                E32 740 ’93
                E92 335 ’08

                Comment

                • Vibaa
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 581
                  • Vaasa

                  #23
                  Originally posted by VaihtoVirta View Post
                  Ihan sama kun sanoisin, että melko tyypillisiä M60 vikoja ovat mm. Kuluvat moniurahihnat, likaantuva moottorin-ilmansuodatin tai öljynsuodattimen likaantuminen. Pitäisi muistaa, että nämä M60 -moottorit, ovat jo 20 vuotta vanhoja, onko ihme, että vesipumppu pettää 20 vuotta pyörittyään?

                  Toki topicciin kuuluu erinäiset "tyyppiviat", joita ei ehkä monissa nissaneissa,datsuneissa jne. ole, kuten jo edellä mainittu imusarjan huohotinkalvo.
                  Ajattelinpahan nyt vain mainita tuosta, ei kaikista auton moottoreista ole vesipumppu finaalissa ~200tkm/20 vuoden jälkeen niin onpahan ainakin tiedossa...

                  Tuskin tuo inforypäle mahdolliselle moottorin uudelle omistajalle niin hirveän vakavaa oli jakaa että siitä itkeä tarttisi:think
                  sigpic
                  E34 530iA

                  Comment

                  • Topi08
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 4459
                    • .

                    #24
                    M60

                    Ei ole onneksi viellä mitään kauheen erikoista vikaa tullut luettua, mutta kuten edellä jo mainittiin moottorit ovat sen lähemmäs 20vuotta vanhoja niin onhan ne kuluneita jo .

                    lisää vaan tekstiä!, tuntuu siltä että monia muitakin voi kiinnostaa viat ja mitä muille on käynyt?

                    Comment

                    • VaihtoVirta
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 558
                      • Kuusamo

                      #25
                      Originally posted by Vibaa View Post
                      Ajattelinpahan nyt vain mainita tuosta, ei kaikista auton moottoreista ole vesipumppu finaalissa ~200tkm/20 vuoden jälkeen niin onpahan ainakin tiedossa...

                      Tuskin tuo inforypäle mahdolliselle moottorin uudelle omistajalle niin hirveän vakavaa oli jakaa että siitä itkeä tarttisi:think
                      Tarkoitus ei ollut itkeä, mainitsin vaan, että nämä on ihan normaaleja kuluvia osia joiden vaihtamiselta ei välty - oli se moottori M60 tai jokin japanilainen

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #26
                        Originally posted by Vibaa View Post
                        Ajattelinpahan nyt vain mainita tuosta, ei kaikista auton moottoreista ole vesipumppu finaalissa ~200tkm/20 vuoden jälkeen niin onpahan ainakin tiedossa...
                        Ei varmasta ole, mutta monessa autossa vesipumppu vaihdetaan huolto-ohjelmassa jakohihnan kanssa n.50tkm välein... Tuskin kovin monesta M60:stäkään vesipumppu vielä 200tkm kohdalla antautuu. 250tkm on todennäköisempi lukema.

                        Ja että ymmärretään, kuinka kestävä se vesipumppu todellisuudessa on, niin kannattaa lukea tuo linkin viestin loppu.
                        Last edited by kaol; 01-03-2011, 10:20.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 934
                          • Espoo

                          #27
                          Ääniä kannesta vai ketjusta?

                          Laitetaanpa tänne, kun on sopivasti m60b40-aiheinen topicci. Kysymys hukkui E34-kysymys-ketjuun jokin aika sitten.
                          Joo, eli kuuntelin pelti ylhäällä konetta käynnistämisen jälkeen ja jäin miettimään onko normaalia. Tässä copy-paste em. ketjusta:

                          Originally posted by E39-530A View Post
                          Kävin käyttämässä konetta auton ollessa talvisäilössä ja samalla tutkiskelin, mistä se pienehkö määrä jäähdytysnestettä olisi voinut tulla. No, märkänä oli se ison letkun liitos päällä kuskinpuolella ja samoten sellainen sen vierestä lähtevä pikkuletku. Ehkä selviää letkujen/letkunkiristimien vaihdolla.

                          Mutta nyt tarttis kysellä M60:n äänistä. Osa äänistä ovat varmaan normaalia tai ainakin tyypillisiä. Koneen jo reilun minuutin käytyä ryhdyin kuuntelemaan ääniä pelti ylhäällä. Ensin mielestäni vain apparin puolelta kuului tasaisesti kierrosten mukaan sellaista tsik-tsik-tsik -ääntä. Kuulosti minun korvaan lähinnä ketjulta, mutta tulee enempi venttiilikopan keskeltä kuin koneen päädystä. Sitten sama juttu toisella puolella, ihan samanlainen ääni tasaisena ja ilmeisesti ääni per pari kierrosta tai harvemmin.

                          Kaiken kaikkiaan annoin koneen käydä noin 15 minuuttia. Tuo ääni muuttui pelkääjän puolella vähä vähältä sellaiseksi hiljaiseksi poks-poks-poks -ääneksi. Vähän vaikea kuvailla, eikä tullut otettua ääninätettä. Ei mitenkään terävä tai karkea. Ihan kuin hiljainen miniräjähdys, jotenkin sellainen "kiehuva" ääni tai kuin jotain purkkia paukuttaisi. Ei kuulu, jos pelti on alhaalla. Kuskin puolella ääni ei muuttunut tuosta aiemmasta. Normaalia? Vai mitä osia ruvetaan ostelemaan?

                          Kaapissa olisi kyllä puristuspainemittari. Mutta tiivisteet vissiin tarvitsee vaihtaa joka kerta, kuin kopat ottaa auki? Kaikki venttiilikoppien tiivisteet on vaihdettu parin vuoden sisällä.
                          Mistä nuo voivat tulla? Voiko olla pahvi rikki tai joku venttiili jäädä "auki" tms., koskien poksahtelua?

                          ps. Öljytikun reiästä kokeiltuna imi kevyesti nenäliinaa.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • Jonsku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 4645
                            • Tuusula

                            #28
                            Vanhoja koneitahan nämä ensimmäiset V8:t alkavat olemaan mutta kun öljyt vaihtelee ja silloin-tällöin katsoo että ei ole öljypumppu löysällä niin varsin mahtavia voimanpesiähän ne ovat

                            Huohotin, imusarjan ja venttiilikopan tiivisteet, imuhaitariputki, öljypumppu, vas. koneenkorvan O-renkaat (öljynsuodattimen letkut menevät siitä läpi ja tuppaavat pidemmän päälle vuotamaan). Lisäksi hydrauliset nostajat alkavat kylmänä vanhemmiten naputtelemaan ja öljynsuodatinkotelon takaiskuventtiili kuoleentuupi mutta ovat siis pitkälti samoja "ongelmia" / ominaisuuksia kuin esim. M50:ssä.
                            M62:ssa on puolestaan ollut pieniä ongelmia jakoketjun venymisen ja laahainten kanssa, ne kannattaa vaihdella siinä 200tkm kieppeillä.


                            Originally posted by E39-530A View Post
                            Mistä nuo voivat tulla? Voiko olla pahvi rikki tai joku venttiili jäädä "auki" tms., koskien poksahtelua?

                            ps. Öljytikun reiästä kokeiltuna imi kevyesti nenäliinaa.
                            Ettei ois joku apulaite taikka ketjun laahaimet (nehän noista M62 koneista tuppaavat hajoilemaan jossain välissä)..?
                            Last edited by Jonsku; 15-03-2011, 07:51.
                            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                            ex. Alpina D10 Touring #33/94
                            ... and many more

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 934
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by Jonsku View Post
                              Ettei ois joku apulaite taikka ketjun laahaimet (nehän noista M62 koneista tuppaavat hajoilemaan jossain välissä)..?
                              Tosiaan. Tuli nämä kertomukset näitten jakopäistä mieleen; ainakin siitä "tsik-tsik-tsik"-äänestä. Mittarilukema on noin 220tkm ja mikään ei viittaa siihen, että jakopäätä olisi huollettu/korjailtu. Viimeisen 50tkm aikana on edellisen omistajan mukaan vaihdettu hihnat, venttiilikoppien tiivisteet (ja mutterien aluskumit) ja öljypumpun pultit kiristetty. Ja tietty asentoanturit vaihdettu.

                              Melkein voisi olla hyvä ehkäisevä toimenpide tehdä (=teetättää) jakopään "huolto". Taisi olla joku täällä oikein erikoistunutkin siihen. Vai onko taas "kallista mielenrauhaa"? Se laahainhomma varmaankin koskee myös M60-koneita?

                              Se poksuminen mietityttää. Jos nyt pahimmassa tapauksessa tulisi kanteen jotain tehtävää, niin siinä menisi taas jakopääkin auki.
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              • VaihtoVirta
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 558
                                • Kuusamo

                                #30
                                Originally posted by E39-530A View Post
                                Melkein voisi olla hyvä ehkäisevä toimenpide tehdä (=teetättää) jakopään "huolto". Taisi olla joku täällä oikein erikoistunutkin siihen. Vai onko taas "kallista mielenrauhaa"? Se laahainhomma varmaankin koskee myös M60-koneita?
                                Jakoketjun rikkoontuva laahain ei koske m60 moottoria, siinä sen keskimmäisen laahaimen tilalla on hammasratas.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎