Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua viskosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    Keskustelua viskosta

    Sanokaas nyt suoraan, kun en ole löytänyt mitään ketjua josta saisin täysin selvän vastauksen enkä oikeastaan ketjua mikä koskee yleistä keskustelua kaikkeen viskoon liittyvästä, joten avasin tämmöisen. (Toivottavasti modet antavat anteeksi.)

    Eli kyse jälleen (ylläri) viskosta, eli miten sen toimintaperiaate ehjänä menee.

    Eli toimiiko portaattomasti ja toimiiko ns. vakiosti lämpötilojen mukaan, eli jos kone/konehuone vaikka n. 100-asteinen niin pyörii muuten vain mukana, eikä pidä mekkalaa ja ei tarraa kiinni tarpeettomasti ja vaikka jos lämmöt nousisi 110-asteeseen niin alkaa tarraamaan enemmän kiinni mutta silti ei humise kuin 240 Volvo ja sit 120-asteessa humisee tarkoituksella kuin Volvo, jottei auto rupea keittämään?
    Ja pitäisikö viskon irroittaa ote esim. kesken kiihdytyksen jos jäähtyy "tarpeeksi", vai irtoaako ote kun kierrokset laskevat seuraavan kerran?

    Eli meneekö toiminta konehuoneen/syylarilta tulevan "koneen" lämpötilojen mukaan, vai tarraako paikallaan seistessä esim. 30-asteen lämpötilassa kiinni huminatyyliin vaikka lämmöt ovat se tasan 100 ja vain siksi että seisova ilma lämmittää viskoa. Kun nykyinen toimii niin kummallisesti, eli jos valoissa seison 15sec hitaan ajon jälkeen niin humisee liikkeelle lähtiessä vaikka lämpöjä on n. 100-astetta, mutta välillä nousee lämmöt 106-asteeseen stop/go ajossa eikä humise ollenkaan.

    Joten kertokaas miten sen TODELLA pitäisi toimia, humiseeko ikinä kuin 240 Volvo jos on kunnossa? Itse olen ymmärtänyt että visko on toimiessaan "hajuton, mauton ja äänetön".
    Last edited by Jax_KiBez; 08-06-2011, 19:40.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Viskon sisällä on jonkinsortin silikonipanos tms. , joka lämmetessään laajenee ja sitä kautta se visko alkaa pyörimään lujempaa.

    Sen viskon lämpöön vaikuttaa eniten edestäpäin tulevan ilman lämpötila. Eli silloin kun termari on riittävän auki ja syyläri lämpenee riittävästi niin lämpenee myös tuo viskolle tuleva ilma ja sitä kautta se silikoni. Tarraa kiinni ja saa aikaan Volvomaista huminaa.
    Toki lämpöä johtuu koneesta päinkin metallia pitkin ja visko voi vähän tuolleen esim. valoissa ottaa kiinni lämpimällä kelillä.

    Tosin itse joskus vaihdoin uuden viskon ja ko. kappale sattui sellainen, että auto käytännössä aina kylmänä ääntää vähän aikaa kuin Volvo ja kuumassakin aika herkästi puree kiinni.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by ockelbo4500 View Post
      Viskon sisällä on jonkinsortin silikonipanos tms. , joka lämmetessään laajenee ja sitä kautta se visko alkaa pyörimään lujempaa.

      Sen viskon lämpöön vaikuttaa eniten edestäpäin tulevan ilman lämpötila. Eli silloin kun termari on riittävän auki ja syyläri lämpenee riittävästi niin lämpenee myös tuo viskolle tuleva ilma ja sitä kautta se silikoni. Tarraa kiinni ja saa aikaan Volvomaista huminaa.
      Toki lämpöä johtuu koneesta päinkin metallia pitkin ja visko voi vähän tuolleen esim. valoissa ottaa kiinni lämpimällä kelillä.

      Tosin itse joskus vaihdoin uuden viskon ja ko. kappale sattui sellainen, että auto käytännössä aina kylmänä ääntää vähän aikaa kuin Volvo ja kuumassakin aika herkästi puree kiinni.
      Mutta kaippa seurailen nykyisen viskon tekemisiä, jospa toimii "normaalisti", kuitenkin voin pitää autoa käynnissä vaikka puoli tuntia ilmastointi täysillä eikä auto lämpene yli 105 asteen vaikka ulkona oli tänään 30-astetta lämmintä.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Originally posted by Jax_KiBez View Post
        Mutta kaippa seurailen nykyisen viskon tekemisiä, jospa toimii "normaalisti", kuitenkin voin pitää autoa käynnissä vaikka puoli tuntia ilmastointi täysillä eikä auto lämpene yli 105 asteen vaikka ulkona oli tänään 30-astetta lämmintä.
        Joissain vanhemmissa bemarin viskoissa on säätö siinä viskossa, josta voi sitä volvo-ilmiötä poistaa tai kirrata liian löysän. Monesti on tullut vastaan semmosia ilman säätöä olevia liian kireän oloisia, vaikka luulis noiden aika tasalaatuisia olevan.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Sattuipas sopivasti tämä ketju. Kaverilla oli omassa vm.-02 e39 523i:ssa sellainen ongelma/ominaisuus, että visko lähti heti auton käynnistyttyä pyörimään täysin lukittuneena myös kylmällä koneella. Kuitenkin n. 30sek päästä viskokytkin vapautui, ja flekti jäi pyörimään vapaalla, kuten kuuluukin. Myös lämpimällä koneella toiminta oli todella "kulmikasta", eli visko lukittuu kertalaakista, eikä pehmeästi, kuten muut viskot, joihin olen törmännyt.

          Noh, tultiin sit siihen tulokseen, että visko alkaa olla elämänsä ehtoopuolella, ja kaveri kävi ostamassa Motonetistä uuden. Uusi visko on ulkoisesti aivan identtinen vanhan paikallaan olleen kanssa, ja käyttäytyykin aivan samoin! Kylmänä viskon lukitus vapautuu tosin vajaan kymmenen sekunnin pyörimisen jälkeen, eli huminaa ei tarvitse kuunnella ihan niin kauaa.

          Onko toi kylmänä pyöriminen taas todistus Motonetin osien laadusta, vai missä mättää? Minkään muun M50/M52:n en oo kuullut tekevän tuota - tosin kaikissa varmaan orkkisviskot kiinni.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • Jax_KiBez
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 2061
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Morkai View Post
            Joissain vanhemmissa bemarin viskoissa on säätö siinä viskossa, josta voi sitä volvo-ilmiötä poistaa tai kirrata liian löysän. Monesti on tullut vastaan semmosia ilman säätöä olevia liian kireän oloisia, vaikka luulis noiden aika tasalaatuisia olevan.
            Vähän muutenkin ihmetyttää tää Bemarin systeemi, että miksi on tehty näin ns. vaikea systeemi vaikka onkin hyvin yksinkertainen. Ei luulis, ettei olis ollut vaikea tehdä huollettava systeemi jossa juuri jonkinlainen ruuvi/jousi-säätö ja silikooniaineiden lisäys olisi osa huoltoa.

            Itsekin tuttu sääti omaa viskoa takomalla hieman sitä bimetalli-rautaa viskossa, taittoi sitä sisään hieman lyömällä raudan molempiin päihin n.0,5cm päistä talttapää meisselissä niin että raudasta tuli hieman W:n muotoinen, ja tällä se pyöri vapaammin normaalissa ajossa ja vasta monen minuutin seisomisen jälkeen helteessä kun vedenlämmöt nousee n. 105-110 asteeseen niin visko tarraa kovempaa kiinni ja aloittaa huminan, ja heti liikkeelle lähdön jälkeen kun kierrokset laskee visko vapautuu taas pyörimään vapaasti. Ja lämmöt viiman seurauksena putoaa sinne 100-asteen tietämille.

            Juuri siksi en haluaisi viskoa vaihtaa kun riski on että uusi toimii vielä humisevammin kuin nykyinen ja kaikenlisäksi vielä maksaa siitä...
            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

            _____________________________________
            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
            Tästä mun kaluston showroomiin
            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by O-Peksi View Post
              Onko toi kylmänä pyöriminen taas todistus Motonetin osien laadusta, vai missä mättää? Minkään muun M50/M52:n en oo kuullut tekevän tuota - tosin kaikissa varmaan orkkisviskot kiinni.
              Kuullostaa ihan motonetlaadulta. Jossain E46 oli sama osa vaihdettu ja sekin huusi kuin vanha 240 volvo koko ajan.
              Eli jostain OEM / vastaava tilalle ja
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16429
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by O-Peksi View Post
                Onko toi kylmänä pyöriminen taas todistus Motonetin osien laadusta, vai missä mättää? Minkään muun M50/M52:n en oo kuullut tekevän tuota - tosin kaikissa varmaan orkkisviskot kiinni.
                Mikähän siinä on että Motonetin takahuoneessa tehdään huonoja viskokytkimiä :think

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Mikähän siinä on että Motonetin takahuoneessa tehdään huonoja viskokytkimiä :think
                  Itseppähän ne myytävät tuotteet valitsee. Ihmetyttää kyllä että väkisin myydään viallista/sopimatonta tavaraa mutta jos kaikki eivät jaksa valittaa niin :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Mikähän siinä on että Motonetin takahuoneessa tehdään huonoja viskokytkimiä :think
                    Miulle on aivan sama vaikka Motonetin työntekijät tekis niitä kotonaan. Pointti, joka tuosta viisastelusta päätellen jäi huomaamatta, oli, että onko noi tarvikeviskot kaikki noin epämääräisiä toiminnaltaan, ja kannattaisko ostaa tarvikkeen sijasta OEM-osa.
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2061
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Eikös KL-varaosat myy OEM-laatua, visko siellä tais olla 120€ ja Motonetin visko tais olla 80€.

                      Tietysti tässä miettii, että onko 40€ iso raha toimivuuden takaamiseksi. Tulee vähän mieleen esim. auton öljyt. Haluatko säästää 20-40€ öljyissä ja lykkää MotoX-öljyt sisään ja olettaa että ihan saman väristä ja laatuista öljyä se on kuin "OEM-laatuinen" öljy, (Shell, Castrol tai vast. öljyt.)

                      Mutta nää on näitä kuka haluaa autoonsa millaista laatua, halvalla vai hyvällä.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Eikös KL-varaosat myy OEM-laatua, visko siellä tais olla 120€ ja Motonetin visko tais olla 80€.

                        Tietysti tässä miettii, että onko 40€ iso raha toimivuuden takaamiseksi. Tulee vähän mieleen esim. auton öljyt. Haluatko säästää 20€ öljyissä ja lykkää MotoX-öljyt sisään, kuin että ottaisi vastaavasti Shell, Castrol tai vast. öljyt.

                        Mutta nää on näitä kuka haluaa autoonsa millaista laatua, halvalla vai hyvällä.
                        Rahallisesti sen on aivan sama, mut Motonet nyt sattuu olemaan tuossa kulman takana, niin näppärä käydä siitä palikat vrt. soitteluun ja tilailuun. Arvelin, että tuskin noissa viskoissa niin suuria laatueroja voi olla, etteikö uus visko toimis niinkuin kuuluukin. Väärässä olin.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2061
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          No tottahan tuokin, tää Tampere on siitä hyvä mesta kun löytyy tommonen KL-varaosat tosta ajomatkan päästä.

                          Mutta eikö Motonetin viskoa voi itse tunata yhtään ns. kireämmäksi, eli ettei jousi/metalli päästä viskon keskellä olevaa tappia ulos niin paljon/nopeasti?
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            No tottahan tuokin, tää Tampere on siitä hyvä mesta kun löytyy tommonen KL-varaosat tosta ajomatkan päästä.

                            Mutta eikö Motonetin viskoa voi itse tunata yhtään ns. kireämmäksi, eli ettei jousi/metalli päästä viskon keskellä olevaa tappia ulos niin paljon/nopeasti?
                            Tuotahan vois kyllä kokeilla. Ei oo ikinä tullu perehdyttyä tohon viskon säätämiseen, mut eikös tuota pystyne säätämään. Pitää laittaa raporttia, jos sillä korjaantuis.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2061
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Toivotaan että tulis laatuauton kuuloinen, ettei kuulosta kivikautiselta Volvolta

                              Seuraavaksi sitten vaan sähkötuuletin ohjaus lämpötila-anturilta :think
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎