Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoriöljy lisääntyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3858
    • Nokia

    #16
    Originally posted by Tepe1 View Post
    Auttakaa miestä mäessä
    Vaihda nyt vaikka ne öljyt, ja laita oikea määrä ööliä sinne. Ei näissä vekottimissa kyllä öljyn tapaa lisääntyä...
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 54*BMW

    Comment

    • JS-
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 134
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by Tepe1 View Post
      Auttakaa miestä mäessä
      Itsellä on muodostunut sellainen käsitys että pikkuinen lisääntyminen voi olla ihan normaaliakin.

      Sun tapauksessa kannattaa varmaan käyttää autoa jossain piuhan päässä ja lukea onko hiukkassuodattimelta vikakoodeja ja tarkistaa suuttimien arvot. Jos niissä ei ole häikkää niin seuraile tilannetta vielä toinen mokoma 10tkm (vaihda nyt kuitenkin ne öljyt)..

      Itselläkin on huomattavissa pientä lisääntymistä, varma en kyllä asiasta vielä ole. Suuttimien arvot pitäisi olla ok ja dpf lähtee pois + poistetaan ohjelmasta niin eiköhän se sillä viimeistään ongelma häviä.

      BTW Nesteen uusi ihme diesel lupailee säilyttää öljyn voitelevana vaikka diseliä pääsisi hiukan sekaan
      A4 avant Quattro pwrD -03

      EX: 320dA -07 "MontegoBlau" Touring

      Comment

      • Tepe1
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 27
        • Vantaa

        #18
        Kiitos kommenteista!

        Tänään aamulla noin 15km ajan valikko herjasi vielä liian korkeasta öljyn määrästä. Jostain syystä herja normalisoitui ja loppu 10km mentiin vihreällä ja valikon mukaan normaalilla öljyn määrällä. Ehkä hätä ei olekaan vielä akuutti. :think

        En viitsisi "kokeilumielellä" vielä lähteä vaihdattamaan öljyjä, koska edeltävää edellinen öljynvaihtoväli oli noin 6000km (81000-87000). Viime kertaisen vaihdon yhteydessä kurkattiin myös vikakoodit eikä silloin huomattu poikkeavaa.

        Olo on joka tapauksessa vähän helpottuneempi. Nämä bimmerin erikoisuudet varsinkin diesel rintamalla tuppaavat välillä yllättämään (harmittamaan) Ja toi pannahisen hiukkassuodatin on aiheuttanut edellisessä kiesissä aivan tarpeeksi harmaita hiuksia...

        Yritän mittailla öljyjä vielä mahdollisimman tasaisella alustalla ja kylmästä koneesta. Palailen astialle.
        e60 530dA M-Sport LCI
        e91 330dA
        e90 320da

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 347
          • Paimio

          #19
          Kerrotaan nyt omakin kokemus tästä(E91 330D). Ostin nykyisen kulkineen ~puolitoista vuotta sitten, jolloin edellisestä öljynvaihdosta oli ~10tkm. Rullasin itse tuohon päälle ~17tkm ennen öljynvaihtoa.. Ölpän määrä oli lisääntynyt jonkun verran tuona aikana, oltiin jo tikun ylärajalla kun ostettaessa oltiin ehkä 3/4 ylärajasta. Öljy myös haiskahti dieselille. Vaihdon jälkeen ajeltiin n. 3kk jonka jälkeen ajotietokone alkoi ilmottelemaan DPF:n tukkeutumisesta. Tähän vissiin syynä imuilman lämpöanturin rikkoutuminen tai liian alhaiset lämmöt kovilla pakkasilla... Eniwei, DPF saatiin vielä rokkaamaan ja nyt alkaa viime öljynvaihdosta olemaan ~18tkm. Öljyn pinta on pysynyt koko ajan about samassa kuin vaihdettaessa. Nyt olis tarkotus pian taas vaihtaa ölpät.. Mutta tosiaan ei ole öljyn lisääntymistä tai Dieselin hajua öljyssä ollut havaittavissa.. Ihme vekottimia. Jaa niin ja kilometrejä tällä hetkellä mittarissa ~260tkm
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • JS-
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 134
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by Homebrew View Post
            Kerrotaan nyt omakin kokemus tästä(E91 330D). Ostin nykyisen kulkineen ~puolitoista vuotta sitten, jolloin edellisestä öljynvaihdosta oli ~10tkm. Rullasin itse tuohon päälle ~17tkm ennen öljynvaihtoa.. Ölpän määrä oli lisääntynyt jonkun verran tuona aikana, oltiin jo tikun ylärajalla kun ostettaessa oltiin ehkä 3/4 ylärajasta. Öljy myös haiskahti dieselille. Vaihdon jälkeen ajeltiin n. 3kk jonka jälkeen ajotietokone alkoi ilmottelemaan DPF:n tukkeutumisesta. Tähän vissiin syynä imuilman lämpöanturin rikkoutuminen tai liian alhaiset lämmöt kovilla pakkasilla... Eniwei, DPF saatiin vielä rokkaamaan ja nyt alkaa viime öljynvaihdosta olemaan ~18tkm. Öljyn pinta on pysynyt koko ajan about samassa kuin vaihdettaessa. Nyt olis tarkotus pian taas vaihtaa ölpät.. Mutta tosiaan ei ole öljyn lisääntymistä tai Dieselin hajua öljyssä ollut havaittavissa.. Ihme vekottimia. Jaa niin ja kilometrejä tällä hetkellä mittarissa ~260tkm
            Antoiko tuo lämpöanturi vikakoodia? Taisi olla sen verran halpa laitos että pitäisi itsekkin uusia.
            A4 avant Quattro pwrD -03

            EX: 320dA -07 "MontegoBlau" Touring

            Comment

            • Homebrew
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 347
              • Paimio

              #21
              Originally posted by JS- View Post
              Antoiko tuo lämpöanturi vikakoodia? Taisi olla sen verran halpa laitos että pitäisi itsekkin uusia.
              Ei antanut vikakoodia, DIS:illä tuota pääsi logittamaan ja näytti ~80 astetta pikkupakkasella ajossa. Osan hinta oli muistaakseni ~20€
              Last edited by Homebrew; 02-10-2012, 07:55. Reason: Hinta...
              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
              Ex. E91 330d -07

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #22
                Sattui tuossa vastaan myös samanikäinen auto (e60 530d 2004) jossa oli öljyä arviolta noin 11 litraa 8,25l sijasta. Onko tuossa mitään muuta vaihtoehtoa kuin että korkeapainepumppu vuotaa öljypohjaan?
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Sattui tuossa vastaan myös samanikäinen auto (e60 530d 2004) jossa oli öljyä arviolta noin 11 litraa 8,25l sijasta. Onko tuossa mitään muuta vaihtoehtoa kuin että korkeapainepumppu vuotaa öljypohjaan?
                  Voihan se toki suutinkin olla.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 630
                    • Tampere

                    #24
                    Kaverin 320d oli korkeapainepumpun akseli kulunut syvälle uralle tiivisteen kohdalta joka näkyi muistaakseni myös "öljyn" lisääntymisenä.
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Voihan se toki suutinkin olla.
                      Melko siisti tuo oli kuitenkin käynniltään. Softana tuntui olevan kyllä joku "kaikki" mahdollinen ulos ja kaasupolkimen vaste oli mielestäni jopa liian agressiivinen. Tuollaista ei ole aikaisemmin tullut vastaan. Tälläiset lippispäiden potkimat autot pitäisi jättää ostamatta kokonaan. :think

                      Mikäli öljyn taso jatkuu kasvamistaan ja auton meinaa pitää niin asialle olisi varmaan syytä tehdä jotain. Vuotavan suuttimen luulisi näkevän korjausarvoistakin?

                      Sen verran tuli nuuhkaistua pöntössä ollutta vanhaa öljyä että tuosta en pystynyt tunnistamaan diiselin hajua. Arvatkaas millaisen sotkun saa aikaiseksi kun valuttaa 11 litraa öljyä 10l astiaan?
                      Last edited by fraatti; 04-05-2019, 17:02.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5438
                        • S:t Karins

                        #26
                        ~ 3 l löpöä öljyjen seassa? Sanoisin että polttoainevuoto on se pienin murhe tuon moottorin kohdalla :think
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by Tommix View Post
                          ~ 3 l löpöä öljyjen seassa? Sanoisin että polttoainevuoto on se pienin murhe tuon moottorin kohdalla :think
                          Se kun tietäisi että mistä on kyse. Nykyinen omistaja ei ollut lisännyt autoon kuulemma öljyä itse. Ajatus kuitenkin siitä että joku kaataa moottoriin litratolkulla ylimääräistä öljyä tuntuu kuitenkin kummalliselle.

                          En tiedä kuinka herkästi diesel alkaa haisemaan öljyistä mutta bensa kait ainakin haisee melko nopeasti. Kaverilla eräs pätkäajossa ollut bensa-auto keräsi polttoainetta öljyjen joukkoon.
                          Last edited by fraatti; 05-05-2019, 00:11.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #28
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Arvatkaas millaisen sotkun saa aikaiseksi kun valuttaa 11 litraa öljyä 10l astiaan?
                            No ei kummoista, itsellä sen litran jälkeen meni vielä 10-11 yli laitojen, sitä voi sanoa sotkuksi.
                            Ei ollut henkilöauto.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 2000
                              • Tampere/kainuu

                              #29
                              Hiukkassuodatin käytössä ja regenerointisyklit normaalit?
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4630
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by zakspeed View Post
                                Hiukkassuodatin käytössä ja regenerointisyklit normaalit?
                                Epäilen että pytty oli tyhjä ja ainakin EGR-venttiilin ohjausputki oli tulpattuna. Ainakin putken päästä tuli kaasutellessa jonkinmoista savua jota tuskin tulisi jos DFP olisi paikoillaan.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎