Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 imunokan ajoitus pakonokaksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beemers
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 5136
    • Oulunsalo/Oulu

    #61
    Kyseessä olisi kilpakäyttöön vaparina tulossa oleva e36 non vanos m50b25 moottorilla. Saako tähän säädettävän moottoriohjauksen kanssa mitään huomattavaa tehon nousua jos laittaa sinne sen non vanos imunokan sen 2mm lyhennettynä ja schrickin ajoitus ohjeilla?

    E36Ticompact -95 HELLROT
    -: orava : connection-

    EX:E30///M3 replica Tic
    EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #62
      Muutama aste pakonokkaan lisää aukioloaikaa - ehkä 2 hp maksimikierrosten tuntumaan. Miksi et pistä samantien kunnollisia nokka-akseleita?

      Comment

      • beemers
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 5136
        • Oulunsalo/Oulu

        #63
        Originally posted by naukkis View Post
        Muutama aste pakonokkaan lisää aukioloaikaa - ehkä 2 hp maksimikierrosten tuntumaan. Miksi et pistä samantien kunnollisia nokka-akseleita?
        Ei ole oma auto. Tulossa isännällä jokkisautoksi ja tämän takia ei hyövää laittaa montaa sataa virinokkiin vaan yritetään päästä mahdollisimman halvalla lisätehoihin. Mutta vastauksesi antoi jo tietoa ettei kannata. Ellei jollain muulla ole heittää parempaa vinkkiä.

        E36Ticompact -95 HELLROT
        -: orava : connection-

        EX:E30///M3 replica Tic
        EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #64
          No varmaan hyvä idea olis ottaa se M50 keula-ankkuri mäkeen ja pistää tilalle vaikka M42, ei sillä M50-koneisella e36:lla ehdi mihinkään ellei siirrä konetta takapenkille.

          Comment

          • peljoppi
            BTCF Member
            • May 2011
            • 166
            • Espoo

            #65
            Tehonlisäys

            en tuosta kysytystä kokoonpanosta tarkoin tiedä, mutta eikös se ole melkein Scrickin kopio. Schrickn kahdn akselin setillä saatiin meillä dynosta riippuen 7 - 11 hv, mutta vääntö menee kyllä aika yläkierroksille ja bensaa kuluu merkittävästi enemmän kuin vakionokilla.

            Riippuu siis millaisella kierrosalueella ajetaan kilpaa....

            Jussi

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by peljoppi View Post
              en tuosta kysytystä kokoonpanosta tarkoin tiedä, mutta eikös se ole melkein Scrickin kopio. Schrickn kahdn akselin setillä saatiin meillä dynosta riippuen 7 - 11 hv, mutta vääntö menee kyllä aika yläkierroksille ja bensaa kuluu merkittävästi enemmän kuin vakionokilla.

              Riippuu siis millaisella kierrosalueella ajetaan kilpaa....

              Jussi
              Schrickilläkin on eri prifiileita varmaan jokunen kymmenen. Mutta siis tuossahan on tarkoituksena vaihtaa vain ja ainoastaan pakonokka, vaikutus on minimaalinen jokatapauksessa, Schrickin kesyimmän virinokan pakonokka on ajoitukseltaan liki vastaava kuin tuo vakio nv imunokka joten sitä on käytetty sen parina siirtämällä alkuperäinen imunokka pakonokaksi jolloin ei ole tarvinnut ostaa kuin yksi kallis virinokka kahden sijaan.

              Comment

              • beemers
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 5136
                • Oulunsalo/Oulu

                #67
                Originally posted by naukkis View Post
                No varmaan hyvä idea olis ottaa se M50 keula-ankkuri mäkeen ja pistää tilalle vaikka M42, ei sillä M50-koneisella e36:lla ehdi mihinkään ellei siirrä konetta takapenkille.
                Ei asiaan liity mutta kyllä ne on noilla m50 tekniikoilla kardaani luokassa ajellu ihan hyviä sijoja.

                E36Ticompact -95 HELLROT
                -: orava : connection-

                EX:E30///M3 replica Tic
                EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #68
                  Originally posted by Kapanos View Post
                  Sulla on hylsy joka mahtuu sieltä nokkien "telineitten" välistä? Mistä sellasen saa haen heti! Ja mikäs se koko olikaan
                  Ite hain biltemasta 1/2" räikkään muuntokappaleen 1/2" -> 3/8" ja siihen sitte jatkovarsi ja sopiva hylsy, ei tarvi hioa mitään ja hyvin hoituu homma

                  Comment

                  • HeiSy
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 260
                    • Suomi

                    #69
                    Osaakos joku sanoa, että paljon non vanoksen jouset kestää nostoa? Eli missä kohtaa pohjaavat ja tuleeko sitä ennen jotain estettä jousen toiminnan kannalta?

                    Suunnitelmissa avata nokkapukista nostajien paikat jolla saa kovien nostajien kanssa vakionokista hiottua melko ärjyt perusympyrää pienentämällä samalla helppo säätää nostajia, kun ne saa pukista nostettua läpi

                    ja jos jollain on antaa kätevää vinkkiä miten tehdä kovat nostajat vakioista niin saa kertoa

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #70
                      Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                      Osaakos joku sanoa, että paljon non vanoksen jouset kestää nostoa? Eli missä kohtaa pohjaavat ja tuleeko sitä ennen jotain estettä jousen toiminnan kannalta?

                      Suunnitelmissa avata nokkapukista nostajien paikat jolla saa kovien nostajien kanssa vakionokista hiottua melko ärjyt perusympyrää pienentämällä samalla helppo säätää nostajia, kun ne saa pukista nostettua läpi

                      ja jos jollain on antaa kätevää vinkkiä miten tehdä kovat nostajat vakioista niin saa kertoa
                      Sehän on helppo mitata. Toki pitää mitata myös riittääkö niiden jousivakio mihinkään ärjyillä nokilla. Ainakin m62 koneessa nostimen mitta loppuu kesken jos perusympyrää pienennetään kunnolla. Oletko tutkinut miten m50 kannessa käy?
                      Nostimien kovaksi muuttamiseksi on useampiakin tapoja.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #71
                        Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                        ja jos jollain on antaa kätevää vinkkiä miten tehdä kovat nostajat vakioista niin saa kertoa
                        No ei ole vaikeaa, otat alkuperäisen männän pois, heität siitä sen sisämännän jousineen ja kuulineen mäkeen ja pistät rauta/titaanitapin sisämännän tilalle halutun mittaisena ja vanhan ulkomännän kannssa paikalleen. Tai sitten ulkomännän halkaisijalla oleva tappi suoraan, huomattavasti hankalammin toteutettava homma kuitenkin.

                        Teit miten vain niin painava lopputulos, hyvään lopputulokseen suosittelen hankkimaan 35mm kovat nostajat ja 33mm M52-nostinpukit jotka poraamalla 35mm läpi asti saa nostajalle laakeripintaa ylös asti, vakionostajan kiertävä öljyurahan pienentää nostajan laakeripinnan aika olemattomaksi jos nostajat nousevat kovin ylös.

                        Comment

                        • HeiSy
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 260
                          • Suomi

                          #72
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Sehän on helppo mitata. Toki pitää mitata myös riittääkö niiden jousivakio mihinkään ärjyillä nokilla. Ainakin m62 koneessa nostimen mitta loppuu kesken jos perusympyrää pienennetään kunnolla. Oletko tutkinut miten m50 kannessa käy?
                          Nostimien kovaksi muuttamiseksi on useampiakin tapoja.
                          Jousivakiosta sen verran, että seetipaine on 42kg ja n.95kg muistaakseni isolla nostolla.
                          jousina on ulompi jousi vanoksesta ja sisempi vanoksettomasta. Tämä oli jousivakion suhteen paras vaihtoehto jousista mitä itselläni oli kantta kasatessani

                          Nostimen mitta tuskin loppuu kesken jos jotain luokkaa 12-13mm nostoa ja n.290-300astetta hiois nokkaan. Kun tällä hetkellä on 264 astetta ja 10.4mm nostoa ja se toimii ihan hydr nostajilla ilman muutoksia ja nostajasta jää vielä hiukan tilaa siihen nokkapukin rajotinpintaan.

                          siitä rajotinpinnasta sitten taas on n. 3-4mm nokan laakeripintaan.

                          en pääse nyt tarkkoja mittoja mittaamaan juur hetkellä.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                            Jousivakiosta sen verran, että seetipaine on 42kg ja n.95kg muistaakseni isolla nostolla.
                            jousina on ulompi jousi vanoksesta ja sisempi vanoksettomasta. Tämä oli jousivakion suhteen paras vaihtoehto jousista mitä itselläni oli kantta kasatessani
                            Ootko muuttanut M50:n venttiilikoneiston työntötankokäyttöiseksi vai miksi noin älyttömät venttiilinjouset?

                            Ja mitä tulee suunnitelmiin porata nostajapukit auki niin siinä tapauksessa nimenomaan pitää käyttää pienellä seetipaineilla olevia jousia ja pitkiä nostajia koska se nostajan laakeripinta-ala jää pirun kauaksi nostajan kärjestä ja pukki halkeaa helposti. Kovilla nostajillahan( ei millään hydroista modifioiduilla) ja kohtuullisilla kierroksilla, alle 8k tarvitut seetipaineethan on ihan kohtuulliset, 6mm venoille noin luokkaa 15/45 kiloa joilla nuo modifioidut nokkapukitkin saa kestämään, ei vakion veroisesti mutta kuitenkin mahdollisesti jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä.

                            Comment

                            • HeiSy
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 260
                              • Suomi

                              #74
                              Originally posted by naukkis View Post
                              Ootko muuttanut M50:n venttiilikoneiston työntötankokäyttöiseksi vai miksi noin älyttömät venttiilinjouset?

                              Ja mitä tulee suunnitelmiin porata nostajapukit auki niin siinä tapauksessa nimenomaan pitää käyttää pienellä seetipaineilla olevia jousia ja pitkiä nostajia koska se nostajan laakeripinta-ala jää pirun kauaksi nostajan kärjestä ja pukki halkeaa helposti. Kovilla nostajillahan( ei millään hydroista modifioiduilla) ja kohtuullisilla kierroksilla, alle 8k tarvitut seetipaineethan on ihan kohtuulliset, 6mm venoille noin luokkaa 15/45 kiloa joilla nuo modifioidut nokkapukitkin saa kestämään, ei vakion veroisesti mutta kuitenkin mahdollisesti jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä.
                              Noi on kyllä ihan m50b25 moottorin vakiojousia. Ulommat on vanoksellisesta ja sisemmät on vanoksettoman!

                              jos ihan molemmat jouset non vanos jouset niin seetipaine hiukan alempi mutta aukiololla vielä suurempi.

                              ja miten niin jää laakeripinta kauas?! Siinähän sitä on koko alueella tuossa nostajassa ja nokkapukissa on öljyreikä mikä antaa sitten tietyssä kohtaa nostajan liikettä öljyn nostajalle...
                              Last edited by HeiSy; 07-04-2015, 23:22.

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #75
                                Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                                ja miten niin jää laakeripinta kauas?! Siinähän sitä on koko alueella tuossa nostajassa ja nokkapukissa on öljyreikä mikä antaa sitten tietyssä kohtaa nostajan liikettä öljyn nostajalle...
                                Paininkuppipesä on normaalisi yhtenäinen laakeripinta paininkupin laelle asti. Virityskeinona äkäisemmillle nokille on sitten kautta aikain leikattu pesää auki jotta korkeampi nokka mahtuu pesään sisälle, BMW vain on käyttänyt tuota virityskikkaa jo vakiona yhdistäessään korkeita nostoja todella lyhyisiin aukioloaikoihin ja pieniin nostajiin. Lopputulos on että se pesä on heikko jo ihan vakiona ja kaikissa nostinpukeissa on vähän enemmän ajettuna rasitusjälkiä.

                                Nyt kun vielä nostetaan nostinta ylemmäs se varsinainen laakeripinta jää todella alas, mennään ihan limiitille sen suhteen mutta se kestää jotenkuten kun käyttää mahdollisimman pitkiä nostajia joissa ei ole mitään öljyuraa ja mekaanista välyksentasausta, niillä tosiaan normi seetipaine on 15 kilon luokkaa ~8500 kierroksen tavoitteelle(6mm venavarsille, 7mm venoilla tarvii sen verran enemmän että ei niitä kukaan käytä enää nykyään että saisi edes referenssejä) ja rasitus tippuu noin puoleen siitä mitä vakio M52-jousilla.

                                Noilla M50-vakiojousilla ja läpiporatuilla pukeilla on aika turha edes yrittää, romua tulee varmaan samantien.
                                Last edited by naukkis; 09-04-2015, 22:02.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎