Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 imunokan ajoitus pakonokaksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HeiSy
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 260
    • Suomi

    #76
    Originally posted by naukkis View Post
    Paininkuppipesä on normaalisi yhtenäinen laakeripinta paininkupin laelle asti. Virityskeinona äkäisemmillle nokille on sitten kautta aikain leikattu pesää auki jotta korkeampi nokka mahtuu pesään sisälle, BMW vain on käyttänyt tuota virityskikkaa jo vakiona yhdistäessään korkeita nostoja todella lyhyisiin aukioloaikoihin ja pieniin nostajiin. Lopputulos on että se pesä on heikko jo ihan vakiona ja kaikissa nostinpukeissa on vähän enemmän ajettuna rasitusjälkiä.

    Nyt kun vielä nostetaan nostinta ylemmäs se varsinainen laakeripinta jää todella alas, mennään ihan limiitille sen suhteen mutta se kestää jotenkuten kun käyttää mahdollisimman pitkiä nostajia joissa ei ole mitään öljyuraa ja mekaanista välyksentasausta, niillä tosiaan normi seetipaine on 15 kilon luokkaa ~8500 kierroksen tavoitteelle(6mm venavarsille, 7mm venoilla tarvii sen verran enemmän että ei niitä kukaan käytä enää nykyään että saisi edes referenssejä) ja rasitus tippuu noin puoleen siitä mitä vakio M52-jousilla.

    Noilla M50-vakiojousilla ja läpiporatuilla pukeilla on aika turha edes yrittää, romua tulee varmaan samantien.
    pakko kyllä nyt kysyä että mistä näin kovaa "faktaa" tulee oletko käytännössä näitä asioita kokenut esim juuri m50 moottorin kanssa vai lukenut esim kirjasta tjms??

    Ainakin tuo 15kg seetipaine on todella alhainen jos ajatellan että ahtojakin on runsaasti luokkaa 2bar niin siinähän alkaa jo riskinä olemaan paineesta venttiilien kelluminen. Ja toisekseen lämmön siirtyminen venttiilistä kanteen on myös melko kurasta noin pienellä puristuksella mikä kuitenkin on aika tärkeätä varsinkin pakoventtiilille, pakolämpöjen noustessa korkeiksi.

    ja sitten tuosta m50 nokkapukista ei kyllä paljo tavaraa lähde niissä suunnissa että paljoa heikkenisi vakiosta. Nokan laakeripinnastahan tulee ns. Suippo mutta rasitushan kohdistuu lähinnä laakerin yläpuoliskoon.

    Ja tarkoitus ei ole noin kovia kierroksia edes ottaa, koska kaksoisahdettu ja remmiahdin menee liikaa ylikierroksille sitten jo.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #77
      Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
      ja sitten tuosta m50 nokkapukista ei kyllä paljo tavaraa lähde niissä suunnissa että paljoa heikkenisi vakiosta. Nokan laakeripinnastahan tulee ns. Suippo mutta rasitushan kohdistuu lähinnä laakerin yläpuoliskoon.
      Nyt et ymmärrä ollenkaan mitä olet tekemässä. Poraamalla auki nostinpesät tarkoitus on nostaa nostajat ylemmäs kuin vakiona, ja jo vakiona BMW on vetänyt nostajat ylemmäs kuin missään muussa vakiomoottorissa. Nokka-akseli siis painaa tuota nostajan huippua ja oletus paininkuppimoottorissa on että nostajan laakeripesä tukee nostajan lakea koko matkalta, M5x-pukeissa tuo nostaja on avattu nokan kohdalta noin sentin matkalta ja laakeripintaa nostajan laen kohdalla on vain hiukan sivuilla, näissä kohdissa on käytetyissä koneissa aina ylikuormitusjälkiä. Nyt jos pukki porataan auki porauksen osalta laakeripintaa ei ole siinä sivullakaan(on jos porataan 33mm pukit 35mm nostajille) ja varsinainen yhtenäinen tukipinta nostajalle jää alle puoleen nostajan pituudesta.

      Nuo pukit siis jos porataan auki niin lähtökohtaisesti ollaan aivan limitillä rakenteen kestävyyden kanssa.

      Comment

      • HeiSy
        BTCF Member
        • Oct 2009
        • 260
        • Suomi

        #78
        Originally posted by naukkis View Post
        Nyt et ymmärrä ollenkaan mitä olet tekemässä. Poraamalla auki nostinpesät tarkoitus on nostaa nostajat ylemmäs kuin vakiona, ja jo vakiona BMW on vetänyt nostajat ylemmäs kuin missään muussa vakiomoottorissa. Nokka-akseli siis painaa tuota nostajan huippua ja oletus paininkuppimoottorissa on että nostajan laakeripesä tukee nostajan lakea koko matkalta, M5x-pukeissa tuo nostaja on avattu nokan kohdalta noin sentin matkalta ja laakeripintaa nostajan laen kohdalla on vain hiukan sivuilla, näissä kohdissa on käytetyissä koneissa aina ylikuormitusjälkiä. Nyt jos pukki porataan auki porauksen osalta laakeripintaa ei ole siinä sivullakaan(on jos porataan 33mm pukit 35mm nostajille) ja varsinainen yhtenäinen tukipinta nostajalle jää alle puoleen nostajan pituudesta.

        Nuo pukit siis jos porataan auki niin lähtökohtaisesti ollaan aivan limitillä rakenteen kestävyyden kanssa.
        Tai sitten et itse ymmärrä mitä olet puhumassa, ei pahalla

        ei m50 nostaja vakiona edes osu mihenkä lakeen vaan se nokan perusympyrä pitää sen irti siitä joka tilanteessa

        ja se jos nostaja nyt nousis 1-2mm nykyistä ylemmäs, niin nostajalla on edelleen sitä laakeripintaa siellä sivuilla. Vaikka se sivuilla oleva laakeripinta ei kyllä rasituskestoihin vaikuta. Koska rasitus tulee nokan suuntaisesti minkä varmaan sinäkin ymmärrät

        ehkä parree että kysyn tutulta kilpamoottori rakentajalta/ koneistajalta mitä hänellä on tähän sanottavaa, kun et yhtään valoittanut mistä tätä "faktaa" pursuaa. Vaan lyttäät muiden ideat ihan kun absoluuttinen totuus tulisi omasta suustasi
        Last edited by HeiSy; 10-04-2015, 19:29.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #79
          Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
          Tai sitten et itse ymmärrä mitä olet puhumassa, ei pahalla

          ei m50 nostaja vakiona edes osu mihenkä lakeen vaan se nokan perusympyrä pitää sen irti siitä joka tilanteessa

          ja se jos nostaja nyt nousis 1-2mm nykyistä ylemmäs, niin nostajalla on edelleen sitä laakeripintaa siellä sivuilla. Vaikka se sivuilla oleva laakeripinta ei kyllä rasituskestoihin vaikuta. Koska rasitus tulee nokan suuntaisesti minkä varmaan sinäkin ymmärrät

          ehkä parree että kysyn tutulta kilpamoottori rakentajalta/ koneistajalta mitä hänellä on tähän sanottavaa, kun et yhtään valoittanut mistä tätä "faktaa" pursuaa. Vaan lyttäät muiden ideat ihan kun absoluuttinen totuus tulisi omasta suustasi
          Et ymmärrä yhtään mitä koitan selittää, ja nostinlaakeripesän toiminta on sulta aivan hukassa.

          Siis normaali tilanne on että se nostajan laakeripesä tukee nostajaa sivulta koko matkalta laelle asti, nokka-akselihan painaa nostovaiheessa paininkuppia aivan sen reunalta ja paininkupin pesän pitää pystyä tämä sivukuorma tukemaan. Jos nostinta nostetaan kovin ylös ja halutaan vähentää nostimen sivurasitusta silloin kun se ei ole kunnolla pesässään käytetään hitaasti avaavaa nokkaprofiilia jossa ensimmäiset millit avataan hitaasti jolloin nokka painaa nostinta keskemmältä kuin nopeammin avaavat nokat

          Ja kannattaa tosiaan kysellä muilta ennenkuin teet mitään....

          Comment

          • HeiSy
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 260
            • Suomi

            #80
            Originally posted by naukkis View Post
            Et ymmärrä yhtään mitä koitan selittää, ja nostinlaakeripesän toiminta on sulta aivan hukassa.

            Siis normaali tilanne on että se nostajan laakeripesä tukee nostajaa sivulta koko matkalta laelle asti, nokka-akselihan painaa nostovaiheessa paininkuppia aivan sen reunalta ja paininkupin pesän pitää pystyä tämä sivukuorma tukemaan. Jos nostinta nostetaan kovin ylös ja halutaan vähentää nostimen sivurasitusta silloin kun se ei ole kunnolla pesässään käytetään hitaasti avaavaa nokkaprofiilia jossa ensimmäiset millit avataan hitaasti jolloin nokka painaa nostinta keskemmältä kuin nopeammin avaavat nokat

            Ja kannattaa tosiaan kysellä muilta ennenkuin teet mitään....
            Joo o, kyllä minä ymmärrän mitä koitat selittää mutta ihmettelen vaan että kun jos perusympyrää pienentää sillai että nykyisen 10.4mm tilalle tulee 12mm nostoa niin se nostaja ei edes tule vielä yli mistää laakeroinneista!
            Sen takia olen suunnitellut sitä pukkien avaamista nostajien reikien osilta, että nostaja on sitten tosi lähellä ylärajoittimiin törmäämistä. Ja saattaa tulla ongelmaksi lämpölaajentumien johdosta eri olosuhteissa.

            Ja koville nostajillehan muutenkin tehdään nokkaan ns. pehmeä alku ettei se kolkota koska sen kanssa on välys oltava, joten siinä samallahan nokka painaa nostajaa keskemmältä mitä hydr nostajalle tehty terävä nokkaprofiili.

            Eli ehkäpä kannattais sun ite kattoo sinne peilii ja miettiä mitä puhut

            tai oikeestaan perehtyä kunnolla m50 moottoriin jos et edes sen jousijäykkyyksistä ole yhtään perillä

            itse olen monta vuotta kyseisen moottorimallin kanssa ns. Pelannut ja rakennellut eli kasannut kyseistä moottoria useaan kertaan.

            Joten aika töykeää noin tuomitsevaan tyyliin kirjoittaa, etkä edes osannut sanoa mistä tätä "faktaasi" pursuaa!!

            Ei siinä hyvähän se on että keskustelua syntyy, mutta et vieläkään valoittanut miten voit olla noin varma asiastasi vaikka et selvästi ole perehtynyt juuri m50b25 tekniikkaan siinä määrin mitä itse esim olen...
            Last edited by HeiSy; 12-04-2015, 10:45.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16437
              • Asikkala

              #81
              Tapelkaa pojat, saatte banaania. Siis ei bannia vaan keltaista käyrää hedelmää.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎