Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d turbo-ongelmaa (M57TU2 TOP)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K70
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 503
    • Vantaa

    535d turbo-ongelmaa (M57TU2 TOP)

    Autossa alakierroksen tehot kateissa.
    Auto E61 535dA, vm.-05.

    Autosta hävisi puhti alakierroksilla lähes täysin. 3250rpm jälkeen toimii reippaasti.
    Eli vaikuttaisi, että pikku-turbo olisi pois pelistä.

    Ongelmaa tutkittu seuravin toimenpitein.
    Kaikki alipaineletkut vaihdettu uusiin, ei vaikutusta.
    Solenoidit ja letkut vaihdettu ristiin, eikä vika siirtynyt yläkierroksille, vaan toimi aivan samalla tavoin.

    Pikku-turbon otin irti ja tarkistin, että kaikki läpät (turbine control valve, compressor bypass plate ja wastegate valve) toimii. Myös alipainekellot toimi, kun niitä ohjelmalla ajettiin (kone kasassa).
    Turbon käytin turbohuollossa näytillä ja oli sitä mieltä, ettei pitäisi olla romuna. Maahantuoja oli sitä mieltä, että on romu, kun siipien ympäriltä runko on eri värinen verrattuna muuhun runkoon. Eli siivet ottaisi kiinni lämpölaajenemisen johdosta.
    Laitoin turbon takaisin paikoilleen ja heti tallista lähdön jälkeen polkaisin, tulos sama, vaikka ei olisi vielä pitänyt lämpölaajenemisia tapahtumaan.

    Sen verran havaittuna nyt, että tuo turbine control valven tanko on ala-asennossa (läppä auki) auton ollessa sammuksissa. Kun auton starttaa, tanko nousee ylös (läppä kiinni). Läpän pitäisi aueta jonkin verran 1500rpm jälkeen, eli tanko painua alas, mutta vaihde P:llä kierroksia antaen tuo tanko ei liiku mihinkään.
    Pitäisikö paikoillaan kierrättäessä toimia, vai vaatiiko sen, että auto on liikkeellä?

    Seuraavaksi irroitettiin alipaineletku kellolta ja tukittiin se. Silloin läppä on auki koko ajan.
    Testilenkillä mikään ei muuttunut.
    Kellolle letku takaisin ja seuraavaksi irti Compressor bypass platen alipaineletku (punainen). Testilenkillä ei mitään vaikutusta.

    Eli koko ajan tehot on alhaalla täysin kateissa, 2500rpm jälkeen tapahtuu jotain, mutta aivan onnetonta ja 3250 jälkeen auto ampaisee iloiseen lentoon.
    Rupeaa hieman usko katoamaan, kun noiden alipaineohjausten irroittaminen ei vaikuta mitään, eli sama, missä asennossa läpät on, niin meno on koko ajan samanlaista.
    Vikakoodina on ollut koko ajan ainoastaan liian alhaiset ahtopaineet.
    Ja äsken kokeilin vielä ajaa maf:n piuha irti, mutta ei ainakaan paremmin kulkenut.
    Ja kokeiltu on luistonestoilla ja ilman, automaatilla ja käsin sotkemalla. Ja sen myös huomasin, että vakionopeussäätimen tiputtaa pois päältä ylämäissä, mutta se ei varmaan liity vikaan, vaan on seurausta siitä.

    Mahtaisiko jollain olla jotain hajua, mistä vikaa voisi seuraavaksi metsästää, kun nyt on oma päättelykyky täysin jumissa?
    Vai kuuluuko tässä vaiheessa uskoa maahantuojaa
    S212, E350CDI, -11
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Livedatasta vois löytyä apuja.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3453
      • Janakkala

      #3
      Originally posted by K70 View Post
      Maahantuoja oli sitä mieltä, että on romu
      Miten olet maahantuojalta tuollaisen lausunnon onnistunut saamaan?
      Tai riippuu tietysti kuka on auton maahantuoja
      Nimittäin BMW Suomelta ei tule minkäänlaisia lausuntoja jos sitä tarkoitit.
      No leikit sikseen

      Paha tuollaiseen on mitään ihmeitä tuumata jos kerran jo noin paljon on selvitys työtä tehty.
      Oletko mitannut mekaanisella painemittarilla ahtopaineita ajossa?
      Eli duunaat imppasarjaan/painelinjaan mekaanisen mittarin kiini siitä putki kabiiniin ja ajamaan ja katsoo että miten ahtopaineet käyttäytyvät.
      Ei olisi kallis homma jos pystyt itse tuollaisen tekemään.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

        #4
        Tuli mieleen ettei ahtoputkistossa/coolerissa ole reikää?

        Et saa ahtimen hukkista auki paikallaan vaan pitää ottaa voimaa koneesta.

        Livedatalla varmaan näkisi mitä kone näyttää ahdoiksi ennen ja jälkeen 3250rpm
        F31 328i M-Sport

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5405
          • S:t Karins

          #5
          Originally posted by K70 View Post
          Turbon käytin turbohuollossa näytillä ja oli sitä mieltä, ettei pitäisi olla romuna.
          Mitattiinko tuo ahdin penkissä vai oliko vain silmämääräinen katselmus eli arvaus?
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • K70
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 503
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Spetke View Post
            Miten olet maahantuojalta tuollaisen lausunnon onnistunut saamaan?
            Tai riippuu tietysti kuka on auton maahantuoja
            Nimittäin BMW Suomelta ei tule minkäänlaisia lausuntoja jos sitä tarkoitit.
            No leikit sikseen

            Paha tuollaiseen on mitään ihmeitä tuumata jos kerran jo noin paljon on selvitys työtä tehty.
            Oletko mitannut mekaanisella painemittarilla ahtopaineita ajossa?
            Eli duunaat imppasarjaan/painelinjaan mekaanisen mittarin kiini siitä putki kabiiniin ja ajamaan ja katsoo että miten ahtopaineet käyttäytyvät.
            Ei olisi kallis homma jos pystyt itse tuollaisen tekemään.
            Tarkoitin turbomerkin maahantuojaa (Garret?). Ja itse en ollut linjoilla, vaan turbohuollon heppu sinne soitteli. Tämä soittaja kyllä itsekin vielä kehoitti etsimään vikaa jostain muualta, kun ei ollut aivan samaa mieltä tuon langan päässä olleen maahantuojan kanssa. Mutta tämä oli silmämääräinen mittaus, eli arvio.

            Ahtopaineita Rahu tänään katseli koneelta, kun yritin saada autoa puskettua liikkeelle. Kun paineita olisi pitänyt olla n. 1,8, niin todellisuus oli muistaakseni jotain 0,1.
            S212, E350CDI, -11

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5405
              • S:t Karins

              #7
              Tuo vika tuli kuin salama kirkkalta taivaalta, eli ei mitään oireita ennen (ääntä ym.)?
              Spekuloidaan (eli arvaillaan), ilmaahan tuo pikkukikkare saa koska muistaakseni kaikki imuilma kulkee ison kikkaran kautta. Ja iso puhallinhan toimii.
              Pakopuolellahan ei ole mitään siipien säätöä, hukkista ym. pikkuturbolla? Eli jos pakokaasut tulee pikkuturbolle niin akselin pitäisi pyöriä ja ahtoa tapahtuvan. Voiko pikkuturbon ahtopuolela olla vuotoa?
              Tai sitten tuo turbo on vaan rikki?
              Last edited by Tommix; 03-12-2011, 21:17. Reason: luki
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Tommix View Post
                Tuo vika tuli kuin salama kirkkalta taivaalta, eli ei mitään oireita ennen (ääntä ym.)?
                Spekuloidaan (eli arvaillaan), ilmaahan tuo pikkukikkare saa koska muistaakseni kaikki imuilma kulkee ison kikkaran kautta. Ja iso puhallinhan toimii.
                Pakopuolellahan ei ole mitään siipien säätöä, hukkista ym. pikkuturbolla? Eli jos pakokaasut tulee pikkuturbolle niin akselin pitäisi pyöriä ja ahtoa tapahtuvan. Voiko pikkuturbon ahtopuolela olla vuotoa?
                Tai sitten tuo turbo on vaan rikki?
                Samaa kelasin itsekin,paljonko on kelattu ?

                Pitikö mitään ääntä tms alle 3000 kierroksen.
                Tuntuisi että pieni vislaus ois kuulunut jos turbo menollaan.
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • K70
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 503
                  • Vantaa

                  #9
                  Autolla on rullattu 160tkm.

                  Mitään ääntä en ainakaan ole havainnut, että olisi kuulunut.
                  Pikkuturbolla ei ole hukkaporttia ja pakosarjan päässä ei ainakaan ollut mitään vuotoja havaittavissa, eikä missään muuallakaan ulkopuolella näkynyt nokea, eikä öljyä, eikä mitään muutakaan ylimääräistä.
                  S212, E350CDI, -11

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    #10
                    Pienempi ahdin ei siis toimi ja syitä tähn on nyt ihan järkevistä lähteistä haettu. Ihmeenä pidän sitä, että olet ahtimen irrallisena jo kiikuttanut huoltoon ja he ei ole mitään konkreettistä sanonut. :think Kyllähän irrallisen simpukan siulunelämä olis nyt ollut syytä selvittää 100% varmuudella siellä huollossa.
                    Mitään muuta syytä en keksi nolla ahdoille, kun sen, että pikkuahtimessa on nyt vika. Varsinkin, kun se auto, sekä isompi turbo toimii niinkuin pitää.

                    Eli mun ehdotus olis, että luet tosiaan livedatat vielä kaikkinensa tarkasti läpi ja sen jälkeen pikkuturbo vielä irti ja kiikutat sen osaaviin käsiin korjaukseen tai kuultavaksi, että uutta tilalle.

                    Harmi, että näin on käynyt. No ei liene mikään älyttömän kallis vika, mutta tietty vittumainen arvailtava. Jään odotteleen mielenkiinnolla loppulausuntoa. :think
                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • K70
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2009
                      • 503
                      • Vantaa

                      #11
                      Joo, kaipa tuo ropelli on irti vielä revittävä ja vietävä se pajalle.

                      Tuo verstas, jossa sitä käytin, ei tee tuolle mitään leikkauksia, vaan iskevät tiskillä uuden rusetin kouraan ja toivottavat hyvää päivän jatkoa.

                      Täytyy nyt kysäistä vielä marmorin hinta uudelle ja verrata sitä yhdelle saamalleni korjaustarjoukselle.
                      Marmorilta sen takia, että käsittääkseni hinnan pitäisi siellä olla alle tonnin ja tuolla käymässäni lafkassa oli toista tonnia.
                      Tuon olemassa olevan huolto taas sijoittui arvion mukaan n. 600€ pintaan.
                      Sen takia haluan vielä vertailuhinnan uudesta.

                      Jollei sitten joltain tule jotain AHAA-elämystä, että vika johtuu jostain takaoven lapsilukon väärästä asennosta ja sen kun kääntää aavistuksen oikealle, niin taas rokkaa.
                      S212, E350CDI, -11

                      Comment

                      • Sigfried
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 261
                        • Rannalla

                        #12
                        Vikakuvaus on täsmälleen kuten mulla mutta vika oli kuitenkin poikkinainen alipaineletku (piti käyttää imusarja irti että saatiin vaihdettua). Kuinka tarkasti syynäsit letkut? Niitähän menee ainakin yksi koneenkin alle ja kummosta reikää ei tarvitse että alkaa oireilemaan.

                        Comment

                        • K70
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 503
                          • Vantaa

                          #13
                          Letkut on vaihdettu turbon yläpuolelta, eli lohkon mitalta. Eli toiselle puolelle menevät letkut on uusittu jatkoksella.
                          Tuo ei kuitenkaan poista sitä ihmetystä, että vika on koko ajan pysynyt samana, vaikka on vaihdettu solenoideja keskenään ja jätetty alipainekelloja pois pelistä.
                          S212, E350CDI, -11

                          Comment

                          • enins
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2009
                            • 513
                            • Rauma

                            #14
                            Enpä omaa tuplaturbosta kokemusta, mutta oireista herää kysymys pikkuturbon "käyttövoiman puutteesta", eli karkaavatko pakokaasut pikkuturbon ohitse? Miten pakokaasujen ohjaus on turbojen välillä toteutettu (koitin bmwfans:sista katsella, mutta ei ihan auennut)?

                            Kannattaa vielä kertaalleen tsekata kaikki pakokaasujen virtausta ohjaavat laitteet imuletkuineen ennen uuden föönin hankkimista. Pikkusen voi harmittaa, jos vika olisi päällä turbon uusimisen jälkeenkin.
                            Autokalusto: 320d f30

                            Comment

                            • K70
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 503
                              • Vantaa

                              #15
                              Sen takia tänne kirjoitinkin, kun en vielä ollut valmis turbon hankintaan.
                              Ajattelin, jos täältä jollain löytyisi vielä joku vinkki, missä vika voisi piillä muualla kuin turbossa.
                              Rahun kanssa on asiaa parin illan verran pähkäilty ja testattu eri variaatioita.
                              Alkaa vaan pikkusen usko rapisemaan, kun vian oireet pysyy täsmälleen samoina, teki noille alipaine-ohjauksille mitä tahansa.

                              Nuo ohjaukset nyt olisi tietty ihan kiva nähdä, toimiiko ne ajossa. Rahu ei vaan suostunut jäämään konehuoneeseen, kun mä olisin lähtenyt motarille
                              S212, E350CDI, -11

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎