Autossa alakierroksen tehot kateissa.
Auto E61 535dA, vm.-05.
Autosta hävisi puhti alakierroksilla lähes täysin. 3250rpm jälkeen toimii reippaasti.
Eli vaikuttaisi, että pikku-turbo olisi pois pelistä.
Ongelmaa tutkittu seuravin toimenpitein.
Kaikki alipaineletkut vaihdettu uusiin, ei vaikutusta.
Solenoidit ja letkut vaihdettu ristiin, eikä vika siirtynyt yläkierroksille, vaan toimi aivan samalla tavoin.
Pikku-turbon otin irti ja tarkistin, että kaikki läpät (turbine control valve, compressor bypass plate ja wastegate valve) toimii. Myös alipainekellot toimi, kun niitä ohjelmalla ajettiin (kone kasassa).
Turbon käytin turbohuollossa näytillä ja oli sitä mieltä, ettei pitäisi olla romuna. Maahantuoja oli sitä mieltä, että on romu, kun siipien ympäriltä runko on eri värinen verrattuna muuhun runkoon. Eli siivet ottaisi kiinni lämpölaajenemisen johdosta.
Laitoin turbon takaisin paikoilleen ja heti tallista lähdön jälkeen polkaisin, tulos sama, vaikka ei olisi vielä pitänyt lämpölaajenemisia tapahtumaan.
Sen verran havaittuna nyt, että tuo turbine control valven tanko on ala-asennossa (läppä auki) auton ollessa sammuksissa. Kun auton starttaa, tanko nousee ylös (läppä kiinni). Läpän pitäisi aueta jonkin verran 1500rpm jälkeen, eli tanko painua alas, mutta vaihde P:llä kierroksia antaen tuo tanko ei liiku mihinkään.
Pitäisikö paikoillaan kierrättäessä toimia, vai vaatiiko sen, että auto on liikkeellä?
Seuraavaksi irroitettiin alipaineletku kellolta ja tukittiin se. Silloin läppä on auki koko ajan.
Testilenkillä mikään ei muuttunut.
Kellolle letku takaisin ja seuraavaksi irti Compressor bypass platen alipaineletku (punainen). Testilenkillä ei mitään vaikutusta.
Eli koko ajan tehot on alhaalla täysin kateissa, 2500rpm jälkeen tapahtuu jotain, mutta aivan onnetonta ja 3250 jälkeen auto ampaisee iloiseen lentoon.
Rupeaa hieman usko katoamaan, kun noiden alipaineohjausten irroittaminen ei vaikuta mitään, eli sama, missä asennossa läpät on, niin meno on koko ajan samanlaista.
Vikakoodina on ollut koko ajan ainoastaan liian alhaiset ahtopaineet.
Ja äsken kokeilin vielä ajaa maf:n piuha irti, mutta ei ainakaan paremmin kulkenut.
Ja kokeiltu on luistonestoilla ja ilman, automaatilla ja käsin sotkemalla. Ja sen myös huomasin, että vakionopeussäätimen tiputtaa pois päältä ylämäissä, mutta se ei varmaan liity vikaan, vaan on seurausta siitä.
Mahtaisiko jollain olla jotain hajua, mistä vikaa voisi seuraavaksi metsästää, kun nyt on oma päättelykyky täysin jumissa?
Vai kuuluuko tässä vaiheessa uskoa maahantuojaa
Auto E61 535dA, vm.-05.
Autosta hävisi puhti alakierroksilla lähes täysin. 3250rpm jälkeen toimii reippaasti.
Eli vaikuttaisi, että pikku-turbo olisi pois pelistä.
Ongelmaa tutkittu seuravin toimenpitein.
Kaikki alipaineletkut vaihdettu uusiin, ei vaikutusta.
Solenoidit ja letkut vaihdettu ristiin, eikä vika siirtynyt yläkierroksille, vaan toimi aivan samalla tavoin.
Pikku-turbon otin irti ja tarkistin, että kaikki läpät (turbine control valve, compressor bypass plate ja wastegate valve) toimii. Myös alipainekellot toimi, kun niitä ohjelmalla ajettiin (kone kasassa).
Turbon käytin turbohuollossa näytillä ja oli sitä mieltä, ettei pitäisi olla romuna. Maahantuoja oli sitä mieltä, että on romu, kun siipien ympäriltä runko on eri värinen verrattuna muuhun runkoon. Eli siivet ottaisi kiinni lämpölaajenemisen johdosta.
Laitoin turbon takaisin paikoilleen ja heti tallista lähdön jälkeen polkaisin, tulos sama, vaikka ei olisi vielä pitänyt lämpölaajenemisia tapahtumaan.
Sen verran havaittuna nyt, että tuo turbine control valven tanko on ala-asennossa (läppä auki) auton ollessa sammuksissa. Kun auton starttaa, tanko nousee ylös (läppä kiinni). Läpän pitäisi aueta jonkin verran 1500rpm jälkeen, eli tanko painua alas, mutta vaihde P:llä kierroksia antaen tuo tanko ei liiku mihinkään.
Pitäisikö paikoillaan kierrättäessä toimia, vai vaatiiko sen, että auto on liikkeellä?
Seuraavaksi irroitettiin alipaineletku kellolta ja tukittiin se. Silloin läppä on auki koko ajan.
Testilenkillä mikään ei muuttunut.
Kellolle letku takaisin ja seuraavaksi irti Compressor bypass platen alipaineletku (punainen). Testilenkillä ei mitään vaikutusta.
Eli koko ajan tehot on alhaalla täysin kateissa, 2500rpm jälkeen tapahtuu jotain, mutta aivan onnetonta ja 3250 jälkeen auto ampaisee iloiseen lentoon.
Rupeaa hieman usko katoamaan, kun noiden alipaineohjausten irroittaminen ei vaikuta mitään, eli sama, missä asennossa läpät on, niin meno on koko ajan samanlaista.
Vikakoodina on ollut koko ajan ainoastaan liian alhaiset ahtopaineet.
Ja äsken kokeilin vielä ajaa maf:n piuha irti, mutta ei ainakaan paremmin kulkenut.
Ja kokeiltu on luistonestoilla ja ilman, automaatilla ja käsin sotkemalla. Ja sen myös huomasin, että vakionopeussäätimen tiputtaa pois päältä ylämäissä, mutta se ei varmaan liity vikaan, vaan on seurausta siitä.
Mahtaisiko jollain olla jotain hajua, mistä vikaa voisi seuraavaksi metsästää, kun nyt on oma päättelykyky täysin jumissa?
Vai kuuluuko tässä vaiheessa uskoa maahantuojaa
Comment