Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d turbo-ongelmaa (M57TU2 TOP)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    #91
    Originally posted by 530daa View Post
    Jotenkin en usko tuon tankin vaikutusta tohon, ei ainakaan edellisessä 1 turboisessa vaikuttanut
    Voiskohan se johtua siitä että siinä yksiturboisessa on ollut muuttuvasiipinen ahdin jonka servoa ohjataan sähköllä eikä alipaineella :think
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #92
      Originally posted by lyfi View Post
      Häviikö Isompi turbo "pelistä pois" jos alipainetankki 11652247620 ei ole kytkettynä. Toisin sanoen, olin alipaineletku-jumppaa tekemässä 535d:hen kun hauras liitos katkesi tuohon alipainetankkiin. Nyt ajossa/ kiihdytyksessä veto loppuu miltei täysin tuossa reilu 3000kier.min jälkeen?
      Kyllä
      Pakosarjan läpän alipainekello ja ahtoputken ohjausläppä alkavat toimimaan yhtäaikaa, kun ahtimien vaihtotilanne alkaa, silloin hetkellinen alipaineen tarve määrällisesti ylittää pumpun jatkuvan tuoton.
      Koska läppien asennoille ei ole paluutietoa, moottorin ohjain ei voi tietää todellista tilannetta, vaan olettaa kaiken toimineen vaaditulla tavalla vaikkei siis toiminutkaan, tästä johtuen menee koko systematiikka sekaisin.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1060
        • Kanta-Häme

        #93
        Originally posted by tuikku View Post
        Kyllä
        Pakosarjan läpän alipainekello ja ahtoputken ohjausläppä alkavat toimimaan yhtäaikaa, kun ahtimien vaihtotilanne alkaa, silloin hetkellinen alipaineen tarve määrällisesti ylittää pumpun jatkuvan tuoton.
        Koska läppien asennoille ei ole paluutietoa, moottorin ohjain ei voi tietää todellista tilannetta, vaan olettaa kaiken toimineen vaaditulla tavalla vaikkei siis toiminutkaan, tästä johtuen menee koko systematiikka sekaisin.
        Näin.

        Siinä se tuli vähän kauniimmin selitettyä

        Jos alipainetankki on poissa pelistä (aka koko alipainejärjestelmä, koska alipaine karkaa jakotukin kautta koko järjestelmästä), vaikuttaa se turbojen ohjauksen lisäksi (yllämainitut) hukkaportin toimintaan, aktiivisten moottorinkannatinkumien toimintaan, egr:n toimintaan, jarrutehostimen toimintaan ja imusarjan läppien toimintaan (mikäli jollain vielä sellaiset on paikallaan :think ).

        Tosin suurin vaikutus tankin vuodolla on turbojen voimasuhteen jakoon, koska tankki on juuri ennen turbojen alipaine-servoja.

        Pienempi turbo siis toimii ilman minkäänlaista alipaine-ohjausta (pakokaasut ohjautuu molempien turbojen läpi sarjassa, mutta pienempi turbo määrittää isomman turbon pyörintänopeuden, jolloin se ei käytännössä vaikuta ahtoihin mitenkään), joten ahtoa riittää siihen asti kun pieni ahdin jaksaa puskea (n. 3000rpm).

        Joten, kuten tuikku kirjoitti, menee aikalailla kaikki vtuiksi moottorin toiminnan kannalta.
        Last edited by JP-76; 18-08-2016, 14:21.
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • 530daa
          Bimmer Fanatic
          • May 2012
          • 231
          • ks

          #94
          no mites tärkeä on sitten oikean kokoinen letku ja mitta niissä?

          Comment

          • JP-76
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 1060
            • Kanta-Häme

            #95
            Originally posted by 530daa View Post
            no mites tärkeä on sitten oikean kokoinen letku ja mitta niissä?
            ....?

            Täsmennä.
            Last edited by JP-76; 18-08-2016, 23:19.
            Kalusto:
            BMW 550i xDrive -14
            BMW S1000R -17
            Toyota Proace -15

            Comment

            • 530daa
              Bimmer Fanatic
              • May 2012
              • 231
              • ks

              #96
              Originally posted by JP-76 View Post
              ....?

              Täsmennä.
              Alipaineletkut

              Comment

              • ///THe
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 839
                • Espoo

                #97
                Originally posted by 530daa View Post
                Alipaineletkut
                Tärkeintä noiden letkujen suhteen on että liitoksista varmasti pitävät. 4mm letkukin vielä tuntuu asettuvan ok (vakio tais olla 3,2mm). Lisäksi letkut tulee olla kytkettynä oikeisiin lähtöihin jakotukilla. Jakotukin lähdöissä on kuristukset ja lähtöjä on kahta eri kokoa.
                X5 F15 ///Msport
                CRX 2gen +25psi

                Comment

                • JP-76
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 1060
                  • Kanta-Häme

                  #98
                  Originally posted by 530daa View Post
                  Alipaineletkut
                  Tarkoitin lähinnä että kysytkö oikeasti, vai haluatko kyseenalaistaa yllä kirjoittamani selostuksen :think
                  Kalusto:
                  BMW 550i xDrive -14
                  BMW S1000R -17
                  Toyota Proace -15

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    #99
                    Letkuissa kannattanee vielä tsekata sen verran ettei kiskase esim. omasta akvaariosta tai pappatunasta sellaista lötköä letkua jonka alipaine imasee kurttuun. Sit on letkut ummessa ja taas uupuu alipaineet sieltä missä niitä tarvitaan.

                    Comment

                    • JP-76
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 1060
                      • Kanta-Häme

                      Originally posted by ///THe View Post
                      Tärkeintä noiden letkujen suhteen on että liitoksista varmasti pitävät. 4mm letkukin vielä tuntuu asettuvan ok (vakio tais olla 3,2mm). Lisäksi letkut tulee olla kytkettynä oikeisiin lähtöihin jakotukilla. Jakotukin lähdöissä on kuristukset ja lähtöjä on kahta eri kokoa.
                      ...ja pituus ei niin tärkeässä roolissa kuin halkaisija. Ja tällä tarkoitan nimenomaan jakotukin lähtöjen halkaisijaa suhteessa letkuun.

                      Kaikille muille komponenteille lähtee jakotukilta 0,8mm sisähalkaisijaltaan oleva ulostulo paitsi läpille (0,5mm) ja jarrutehostimen servolle (jatkuu suoraan jakotukin päästä). Halkaisijaa en tarkkaan tiedä, mutta veikkaan n. 5mm. Tämä siksi, että jarrutehostimelle menisi aina suurin alipaine, vaikka järjestelmässä olisi vuoto. Tämän takia, vaikka letku olisi irti vaikka tankilta, et todennäköisesti huomaa jarruissa mitään outoa.
                      Kalusto:
                      BMW 550i xDrive -14
                      BMW S1000R -17
                      Toyota Proace -15

                      Comment

                      • JP-76
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 1060
                        • Kanta-Häme

                        Originally posted by Macke View Post
                        Letkuissa kannattanee vielä tsekata sen verran ettei kiskase esim. omasta akvaariosta tai pappatunasta sellaista lötköä letkua jonka alipaine imasee kurttuun. Sit on letkut ummessa ja taas uupuu alipaineet sieltä missä niitä tarvitaan.
                        Jos tarvitsee letkuja uusia, esim. Motonetista löytyy täysin asiansa ajavaa polttoaineletkua, joka on kangasvahvisteinen kumiletku. Ei varmasti mene kurttuun eikä ole niin herkkä haurastumiselle kuin nuo alkup. letkut.

                        Suosittelen samalla, jos on hifistelylle tarvetta kuten itselläni, vaihtamaan haaroitus-/jatkokappaleet metallisiin. Löytyy myös Motonetista. Turbon päällä kulkevien alipaineletkujen ympärille olen vielä laittanut alumiinista lämpösuojaa palasen koska lämpökuorma on tuossa kohtaa suurin.
                        Kalusto:
                        BMW 550i xDrive -14
                        BMW S1000R -17
                        Toyota Proace -15

                        Comment

                        • 530daa
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2012
                          • 231
                          • ks

                          Originally posted by JP-76 View Post
                          Tarkoitin lähinnä että kysytkö oikeasti, vai haluatko kyseenalaistaa yllä kirjoittamani selostuksen :think
                          No en kyseenalaista vaan kattelen omasta vikaa ja sen takia haluan sulkea kaikki viat pois jos mahdollista, olen uusinut kaikki mitä vaan on mieleen tullut ja ei perkele vaan pelaa ,aina satunaisesti täysillä vedättäessä vaihdon yhteydessä alkaa röpeltään ja hyytyy

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            Originally posted by 530daa View Post
                            No en kyseenalaista vaan kattelen omasta vikaa ja sen takia haluan sulkea kaikki viat pois jos mahdollista, olen uusinut kaikki mitä vaan on mieleen tullut ja ei perkele vaan pelaa ,aina satunaisesti täysillä vedättäessä vaihdon yhteydessä alkaa röpeltään ja hyytyy
                            Tapahtuuko tämä aina samalla vaihteella, kolmosella ?
                            Tarkkaileppa.
                            Saa softalla korjattua.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • 530daa
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2012
                              • 231
                              • ks

                              Originally posted by tuikku View Post
                              Tapahtuuko tämä aina samalla vaihteella, kolmosella ?
                              Tarkkaileppa.
                              Saa softalla korjattua.
                              Tekee kyllä muillakin vaihteilla , alkaa ideat loppumaan kait se aj:llä on käytettävä kohta jos selviäis

                              Comment

                              • 530daa
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2012
                                • 231
                                • ks

                                Saakos tästä 35d huijattua jotenkin ahtoja pienemmäksi noin kokeilumielessä, jos tosiaan vähän yliahtaa ja siksi kuolee rytinällä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎