Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmittimen tehosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7452
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Juppe View Post
    Originally posted by pouri View Post
    Tehoa tuossa näyttäisi ainakin olevan aikalailla, mutta liitäntäjohto näyttää aika kelvottomalta. Taitaa runko muutenkin olla muovia. Onko tuosta kokemuksia?
    Toi ois kyllä aivan mahtava laite jos vaan toimis. Töissä tulee pätkävirtaa joka ei normi-Defalla kovin paljon lämmitä. Tollasen jos sais lisäksi sisähaaran pistokkeesta tarvittaessa päälle niin ois aika hieno homma.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      E39:ssä Defan "säteilylämmitin" eli lohkon kyljessä oleva lätkä otti jotain 420W kun joskus mittasin.


      Noin hyvää tulosta en ole koskaan saanut, vaikka luulis että M52B25TU:n lämmitin on aika samanlainen kuin sulla. Ehkä 30 astetta yli ulkoilman vois nipinnapin saada jos 3-4h lämmittää. Yleensä nesteet on olleet kovemmilla pakkasilla nollan pinnassa ennen starttia ja parinsadan metrin ajon jälkeen muutaman asteen plussalla. Nämä lukemat ajotietokoneen salavalikosta.
      Aloin nyt tuota tarkemmin muistelemaan ja kyllä se taisi tuota luokkaa olla kuin tuossa sun auton tapauksessa. Eli -25 pakkasessa katoksessa oli nesteet +2 +7 välillä ja -5 kelissä se jaksoi vetää ne +25 asteisiksi. Eli kirjottelin mitä sattuu.
      Pointti kuitenkin se että se lämmitti mielestäni hyvin koko moottorin.

      Comment

      • jamoc8
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 277
        • Oulu

        #18
        Itellä Calixin säteilijä E39:iin taas ottaa jonku 750W, periaatteessa Suomessa laiton..
        n. 500w max lain mukaan (ainakin ollu joskus)



        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        E39:ssä Defan "säteilylämmitin" eli lohkon kyljessä oleva lätkä otti jotain 420W kun joskus mittasin.


        Noin hyvää tulosta en ole koskaan saanut, vaikka luulis että M52B25TU:n lämmitin on aika samanlainen kuin sulla. Ehkä 30 astetta yli ulkoilman vois nipinnapin saada jos 3-4h lämmittää. Yleensä nesteet on olleet kovemmilla pakkasilla nollan pinnassa ennen starttia ja parinsadan metrin ajon jälkeen muutaman asteen plussalla. Nämä lukemat ajotietokoneen salavalikosta.
        ---- Bee äm dapl juu ----

        Comment

        • merbau
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 130
          • Pälkäne

          #19
          Originally posted by jamoc8 View Post
          Itellä Calixin säteilijä E39:iin taas ottaa jonku 750W, periaatteessa Suomessa laiton..
          n. 500w max lain mukaan (ainakin ollu joskus)
          Omassa e39:ssä on kaksi Defan elementtiä, kumpikin 350W. Mittailin ottotehon, ja oli lupausten mukainen. Lämpenemiseen en osaa ottaa kantaa, oma lämmitin on niin tuore tapaus.
          540iA -00 M-sport
          Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

          Comment

          • Sami_R
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 276
            • Kurikka

            #20
            Originally posted by merbau View Post
            Omassa e39:ssä on kaksi Defan elementtiä, kumpikin 350W. Mittailin ottotehon, ja oli lupausten mukainen. Lämpenemiseen en osaa ottaa kantaa, oma lämmitin on niin tuore tapaus.
            Lämpenee .

            Tässä nyt jätkät vertailee lämmityselementtejä taas vain jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella:think. Tuohon jäähdytysnesteen lämpenemiseen vaikuttaa oleellisesti se, että lämmittääkö elementti sitä vesitilaa vai öljypohjaa. Eikö vaan? Kumpaakin lämmitintyyppiä kun esiintyy näissä vehkeissä. Jos siis lämmitetään öljyä niin ei se vesi silloin paljoa lämpene. Mutta eikö se koneelle ole kuitenkin aika hyvä juttu jos öljy on käynnistettäessä jo valmiiksi hieman lämmintä?
            BMW F11 520d -11
            MINI Cooper D -11
            BMW E90 318i -11
            BMW E90 318i -06

            Ex:
            BMW E46 316i -04
            E70 X5 3.0sd M-Sport -08
            E46 325iA -03
            E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #21
              M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                #22
                Originally posted by bemmeri View Post
                M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.
                Sama moottori ja 800w olen johdosta mitannut sähkötehoa kanssa kuluttavan. Lämpöä olen nähnyt salavalikosta katsellen tuosta vielä kymmenenkin astetta enempi kun joskus kattonut. Eli 65 asteeseen jopa. Pakkaskeleillä. Mittasin myös pari kertaa infrapunalämpömittarilla konehuonetta ja kyllä lämmitystä riitti ylös asti venttiilikopan kansille saakka. Eli kaikkialle lämpö johtui.

                Ajossa on lämmöt olleet parhaimmillaan 108 asteessa kun joskus olen seurannut. Eli normit. Ruuhkassa kesällä tuppaa jäähtymään ja ajossa lämpenee kun pääsee vauhtiin. Normaali jäähytyslogiikka.

                Comment

                • juho-85
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 753
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by bemmeri View Post
                  M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.
                  Itsellä kanssa nyt oottaisi samaan koneeseen auton takakontissa defan säteilijät asennusta.
                  Voisiko joku laittaa jonkun ohjeen mistä tuonne salavalikkoon pääsee niin voisi katsella lukemia sitten kun saadaan asennettua?
                  F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                  Tilattu i4 M50

                  Exät:
                  e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #24
                    Originally posted by juho-85 View Post
                    Itsellä kanssa nyt oottaisi samaan koneeseen auton takakontissa defan säteilijät asennusta.
                    Voisiko joku laittaa jonkun ohjeen mistä tuonne salavalikkoon pääsee niin voisi katsella lukemia sitten kun saadaan asennettua?
                    Menet sinne "Lock"-kohtaan muistaakseni nr.20, tai se taitaa tulla heti jos on lukossa. Lasket 5 viimeistä valmistenumeroa yhteen ja summan syötät siihen (tulee joku 2-numeroinen summa). Valikkoon mennään pitämässä check control-nappia pitkään pohjassa ja sitä painamalla pääset myäs valikossa eteenpäin, trippinappi vaihtaa siellä kyseisen valikon sisällä alivalikoita. nr. 7.1 tais olla se moottorin lämpö.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Sami_R
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 276
                      • Kurikka

                      #25
                      Originally posted by juho-85 View Post
                      Itsellä kanssa nyt oottaisi samaan koneeseen auton takakontissa defan säteilijät asennusta.
                      Voisiko joku laittaa jonkun ohjeen mistä tuonne salavalikkoon pääsee niin voisi katsella lukemia sitten kun saadaan asennettua?
                      BMW F11 520d -11
                      MINI Cooper D -11
                      BMW E90 318i -11
                      BMW E90 318i -06

                      Ex:
                      BMW E46 316i -04
                      E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                      E46 325iA -03
                      E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                      Comment

                      • maukka86
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 490
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Olin pitkään siinä luulossa, että omassa autossa on säteilylämmitin kokonaan hajalla. Lämpeämisnopeudessa tai missään muussakaan en ole huomannut juuri eroa, oli auto lämmityksessä tai ei.

                        Niinpä tein testin ja laitoin sätelijän päälle koko yöksi. Auto kerkesi olla lämmityksessä 8 tuntia. Lämpötila -20-25 välillä. Käyntiinlähdössä ei ollut mitään eroa, lähtee aina hyvin käyntiin. Ensimmäisten minuuttien aikana kiinnitin kuitenkin huomiota, että moottorin lämmöt nousee nopeammin kuin ilman lämmitystä. Noin 2,5 kilometrin jälkeen lämmöt olivat jo lähes normaalit ja lämppäri puhalsi jo hyvin lämmintä ilmaa.

                        Eli kyllä sillä säteilylämppärillä jotain tekee, kunhan lämmitysaika on pitkä. Valitettavan usein lämmitysaika on rajoitettu johonkin pariin tuntiin, jolloin säteilylämppäri ei hirveästi kerkeä öljyjä/mottia lämmittämään.
                        f22 220i

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by bemmeri View Post
                          M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.
                          Originally posted by -KK- View Post
                          Sama moottori ja 800w olen johdosta mitannut sähkötehoa kanssa kuluttavan. Lämpöä olen nähnyt salavalikosta katsellen tuosta vielä kymmenenkin astetta enempi kun joskus kattonut. Eli 65 asteeseen jopa. Pakkaskeleillä. Mittasin myös pari kertaa infrapunalämpömittarilla konehuonetta ja kyllä lämmitystä riitti ylös asti venttiilikopan kansille saakka. Eli kaikkialle lämpö johtui.

                          Ajossa on lämmöt olleet parhaimmillaan 108 asteessa kun joskus olen seurannut. Eli normit. Ruuhkassa kesällä tuppaa jäähtymään ja ajossa lämpenee kun pääsee vauhtiin. Normaali jäähytyslogiikka.
                          Sama kone täällä ja defan säteilijät. Uskomattoman hyvin lämmittää. 2h 10-15 asteen pakkasessa ja auton lämpöviisari on sinisen alueen puolivälissä kun laittaa virrat päälle. Missään muussa autossa ei oo viisarista voinu sanoa onko lämmitys ollu päällä.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14497
                            • Oulu

                            #28
                            Lämmöistä en niin tiedä. Viisari kyllä liikahtaa sinisen puoleen väliin. Starttauskin kuulostaa selvästi helpommalta ku säteilijällä lämmittää tuota M52:sta. Ei ne ihan turhia vehkeitä ole.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Jube
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 9636
                              • ...

                              #29
                              M52:ssa säteilijä toimii ihan ok kun on lohkon kyljessä mutta M57:ssa huonommin kun on öljypohjassa.
                              Juuri kävin käynnistömässä M57:n joka siis oli ollut roikassa eilis illasta lähtien, kyllä aikamoista meteliä pitää kone kun käynnistää. Pakkasta -34
                              Näillä mennään:
                              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                              MB c124 230CE -90 "Badboy"
                              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                #30
                                Sen verran testasin M52 säteilijää että 2h lämmitysajalla jäähdytysnesteen lämpötila nousi +15 asteeseen. Pakkasta -8 astetta ja auto seisonut yön yli. Nyt kun on -30...-35 niin eipä tuo parissa tunnissa paljon ehdi lämmittää.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎