Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmittimen tehosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #61
    Originally posted by makebm5 View Post
    Asennutin tuohon 335i:n joka on N54 moottorilla Defan säteilylämmittimen.
    Pakkasta n -20 astetta. Piilovalikosta katsoin moottorilämpötilan joka oli -13 astetta. Annoin olla puolituntia ja kävin tarkastamassa tilanteen. Mittari näytti nyt -14 astetta. Eli ihan sama pitääkö roikassa vai ei..
    Onko vastus kenties öljypohjassa?

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      #62
      Defan 400-wattinen säteilijä M54B30-motissa kiinni ja -18 C pakkasella 2 tunnin lämmityksen jälkeen on jäähdytysnesteen lämpötila salavalikosta katsottuna noin 0 C paikkeilla. Tosin lämpötila nousee hieman nopeammin lämmityksen jälkeen kuin ilman lämmitystä.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1259
        • Kainuu

        #63
        Originally posted by Risto113 View Post
        Onko vastus kenties öljypohjassa?
        Öljypohjassa on.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14450
          • Oulu

          #64
          Originally posted by makebm5 View Post
          Öljypohjassa on.

          Eihän sitä silloin kannata nesteiden lämpötilaa seurata.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1259
            • Kainuu

            #65
            Originally posted by zener View Post
            Eihän sitä silloin kannata nesteiden lämpötilaa seurata.
            No eipä ei. Ajattelin että jotain muutosts voisi kuitenkin tapahtua vedenlämmöistä niinkuin plussan suuntaan eikä miinuksen.
            Toisaalta liekkö mitään hyötyä lämmitellä noita 0W luokan öljyjä...
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • Jube
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 9636
              • ...

              #66
              Olen myös sitä mieltä että jos tuo säteilijä öljyä lämmittäisi ollenkaan samalla tapaa kuin oikea lohkolämmitin nestettä niin kyllä se lämpö johtuisi moottorilohkoa pitkin myös nesteeseen.
              Ei tietenkään kymmeniä asteita mutta havaittavasti kuitenkin...

              Tämä lienee ikuisuusväittely mutta ihan faktaperustein se on laskettavissa onko 360w moottorin ulkopuolelle sijoitettu säteilijä 550w lohkolämppäriä lähelläkään

              Tänään töissä testailtiin erimerkkisten 5w40 öljyjen juoksevuutta ja verrokkina oli Castrol Edge 0w40, kyllä tuo 0w on todellakin huomattavasti notkeampaa tavaraa kylmänä!
              Öljyt seisoivat 7tuntia pihalla noin -30 asteen pakkasessa...
              Tähänasti olen ajanut kesät talvet 5w40 Magnatecilla mutta taidanpa siirtyä talvisaikaan 0w40 laatuun, kallistahan se on mutta on niissä eroakin :think
              Last edited by Jube; 03-02-2012, 19:33.
              Näillä mennään:
              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
              MB c124 230CE -90 "Badboy"
              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

              Comment

              • Yyz
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 151
                • Pirkkala

                #67
                Originally posted by Dani View Post
                Tossa pistokkeessa on 3 pistettä mistä voi mitata?
                Eikös helpoin olisi mitata siitä jatkoroikasta, niistä kahdesta tapista.

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #68
                  Aivan, edes ajatellutkaan noin helppoa ratkaisua
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • Ravermeister
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1508
                    • Melkeen Turkkuses

                    #69
                    Ne lämmittimet on yleensä tarkotuksella mahdollisimman kaukana kaiken maailman lämpöantureista, ettei auton aivolaatikot luule moottorin olevan lämmin kylmäkäynnistyksessä.
                    -Turku Connection-
                    HDJ80 4.2TD
                    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                    Comment

                    • _juha_
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 36
                      • Finland

                      #70
                      Tänään katsoin piilovalikon lämmöt ennen starttia; kolme tuntia roikassa kun ulkona -22, kylmässä tallissa auton ulkolämpömittari näytti -15 ja moottorin lämpömittari näytti -1 eli kyllä toi säteilylämmitin jotain lämmittää (auto 530d). Öljyt on tuolloin reilusti plussan puolella ja voitelu toimii heti.

                      Elementti on helppo asentaa päin persettä niinkuin joku jo mainisti. Lika, piitahnan puute ja löysästi paikalleen heitetty elementti niin ei varmasti lämmitä muuta kuin fortumin osakkeenomistajan taskuja.

                      Comment

                      • Hanza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1931
                        • Juvan Shell. Requiescat in pace

                        #71
                        Originally posted by _juha_ View Post
                        Lika, piitahnan puute ja löysästi paikalleen heitetty elementti niin ei varmasti lämmitä muuta kuin fortumin osakkeenomistajan taskuja.
                        Liika tahnakaan ei ole hyväksi. Se toimii myös eristeenä.
                        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                        t: luft waffel

                        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                        Comment

                        • Bemu500
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 2992
                          • INvaLA

                          #72
                          Originally posted by Hanza View Post
                          Liika tahnakaan ei ole hyväksi. Se toimii myös eristeenä.
                          Veikkaisin ettei tässä tarkoituksessa tahnaa saa laitettua liikaa :think Veikkaisin että oikein laitettuna KAIKKI ylimääräinen pusertuu pois :think

                          Tänään siis aamulla taas kaivelin salavalikon esille, ja eilen iltasella parkkiin ajettuna ja roikkaan laitettuna, näytti koneen lämmöksi -13 ulkolämpötilan ollessa -26. Sikäli ehkä parannusta, mutta aika perkuleen tehottomia on noi lämppärit näissä :think
                          Last edited by Bemu500; 05-02-2012, 01:17.
                          -Official member of BTCF-Sauna team-


                          e91 325i -06

                          Comment

                          • BreeZi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 2371
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Ei sinäänsä liity aiheeseen, mutta moottorin lämmitykseen kuitenkin.

                            Itsehän pohdiskelin 1kw letkulämmitintä ja jotain kiertovesipumppua siihen. Voisi toimia näpäkästi noin webaston kaverina.
                            - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                            - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                            - E- ja F- sarjan avaimet.
                            - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                            - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                            .

                            Finmodi oy
                            050-3063926
                            [email protected]

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #74
                              Originally posted by Bemu500 View Post
                              Veikkaisin ettei tässä tarkoituksessa tahnaa saa laitettua liikaa :think Veikkaisin että oikein laitettuna KAIKKI ylimääräinen pusertuu pois :think

                              Tänään siis aamulla taas kaivelin salavalikon esille, ja eilen iltasella parkkiin ajettuna ja roikkaan laitettuna, näytti koneen lämmöksi -13 ulkolämpötilan ollessa -26. Sikäli ehkä parannusta, mutta aika perkuleen tehottomia on noi lämppärit näissä :think
                              Joku rautahan niissä lämppäreissä on aina joka likistää vastuksen moottoria vasten. Ei siihen paljon rakoa jää vaan pusertuu liiat tahnat yli. Niitä rautoja joutuu / voi joutua muotoilemaan jotta tulee kunnollinen puristusvoima. Hieman toista sataa olen noita ruuvannut kiinni eikä ole vielä tullut takaisin siksi ettei lämpeäisi. Aina olen kaikki tahnat väliin laittanut (mitä jossain Defan setissä on, 5 g)..
                              Last edited by petrolhead; 05-02-2012, 12:56.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                #75
                                Edellisessä E46 faceliftissa oli defan säteilijä, ja katoksessa kovallakin pakkasella nesteitten lämmöt olivat huomattavasti plussan puolella 2-4h lämmityksellä.
                                Nykyisessä autossa on vesitilassa perinteinen lohkolämmitin ja en kyllä huomaa mitään eroa lämmitystehossa. Pääseekö obd lukijalla lukemaan nesteitten ja öljyjen lämpöjä? Siis ihan tälläisellä dealextremen halvalla palikalla.. olisi mielenkiintoista katsoa miten lämpimäksi tuollainen vesitilassa oleva elementti jaksaa lämmittää vedet ja öljyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎