Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmittimen tehosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by Jube View Post
    Ryskien lähti 530d käyntiin roikan nokasta vaikka taas ollut 10tuntia lämmityksessä, pakkasta tänään -36
    Kyllä tuommonen öljypohjaa vasten tuleva hengetön säteilijä on aika pa*ka ainakin M57 koneessa
    Näistä säteilylämppäreistä M57-koneessa on kovin polarisoituneita mielipiteitä, itse kirjoitin vuosi sitten tämmöistä toiseen vastaavaan ketjuun:


    Edelleenkin olen sitä mieltä, että säteilylämppäri 530d:ssä toimii varsin mallikkaasti. Näillä 26-30 pakkasilla käynnistyy selvästi kauniimmin reilun 3h lämmityksen jälkeen, kuin ilman. Säteilylämppärin kohdalla asennuksessa voi ryssiä paljon, mikäli elementti asennetaan likaiseen pintaan ja sössitään piitahnan kanssa.

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      #47
      Faktahan on se että jos alle 360w säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa ulkopuolelta niin se ei voi millään tasolla vastata normaaia vesitilassa olevaa 500-600w vastusta!
      Kahdessa 530d:ssä on samanlainen Defan säteilijä olllut, kyllä sillä pärjää eteenkin normikeleillä mutta kun aletaan mennä -35 asteen tietämille niin pakkanen ottaa voiton...
      Toki asiaan vaikuttaa huomattavasti myös se että onko pohjamuovit kunnossa ja paikoillaan.

      Esim: M52/54:ssa säteilijä on lohkon kyljessä, huomattavasti ylempänä kuin M57:ssa ja toimii myös paremmin...
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #48
        Ainakin itse starttaan mieluummin lämmitetyillä öljyillä, kuin lämmitetyillä jäähdytysnesteillä, joten siinä mielessä M57-motissa lämppäri on juuri oikeassa paikassa. Tuosta toisesta ketjusta poimittuna seuraavat on hyvä muistaa:

        Originally posted by Cell View Post

        ...Miten niin ei pärjää. Se lämmittää öljyt joten voitelu toimii heti käynnistäessä ja polttoainettakin säästyy kun ei tartte sitä marmeladia vatkata. Ei sulata lumia, ei nosta viisaria lämpömittarista, ei kasvata palmujakaan manteereelle mutta antaa koneelle juuri sen mitä se tarvitsee, eli välittömän voitelun. Lisäksi se myös höyrystää pätkäajossa kondensoitunutta kosteutta öljystä. Ei nyt mun mielestä ihan turha kapistus?

        Johan täälläkin yksi oli joka sai letkulämppärillä käynnistysongelmia dieseliin, lämmitti lämpöanturin ja lakkasi hehkuttamasta. Niinjoo, viisari kuitenkin nousi kabiinissa joten täydet viisi peukkua


        Originally posted by WSE1 View Post
        Säteilylämmittimen kanssa asia on juurikin näin niinkuin Cell tiivisti. Se ei ole matkustajien mukavuutta vaan moottorin hyvinvointia varten ja riittää siihen tarkoitukseen aivan mainioisti. Jos mukavuutta eli kauttaaltaan lämmintä konetta ja sisätilaa haluaa Eberspächer ja Webasto ovat tähän tarkoitukseen.
        Muutenkin tuo ketju on kovin tuttua luettavaa:


        Omassa 530d on pohjamuovit suunnilleen ok ja auto katoksessa, josta ei tuule pahasti läpi, joten tämäkin varmasti auttaa.

        Comment

        • Bemu500
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 2992
          • INvaLA

          #49
          Originally posted by Tojopa View Post
          Ainakin itse starttaan mieluummin lämmitetyillä öljyillä, kuin lämmitetyillä jäähdytysnesteillä, joten siinä mielessä M57-motissa lämppäri on juuri oikeassa paikassa. Tuosta toisesta ketjusta poimittuna seuraavat on hyvä muistaa:







          Muutenkin tuo ketju on kovin tuttua luettavaa:


          Omassa 530d on pohjamuovit suunnilleen ok ja auto katoksessa, josta ei tuule pahasti läpi, joten tämäkin varmasti auttaa.
          Itellä oli tänä aamuna auto kaks ja puoli tuntia roikassa ja auton näyttämään ulkolämpötilaan nähden oli moottorin lämpötila salavalikosta katottuna kaks astetta lämpimpi.(-26 ja -24). Missähän kohti toi lämpöanturi noissa n52 moottoreissa on? Tuntus vaan että jos siellä öljyt on lämpimänä niin tulisi sen nyt perkule näkyä jo melkeen mistä vaan kohti moottoria mitattuna mittarissa. Huomenna pitää testata kun pitää yön yli roikassa autoa.
          -Official member of BTCF-Sauna team-


          e91 325i -06

          Comment

          • Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

            #50
            Originally posted by Bemu500 View Post
            Itellä oli tänä aamuna auto kaks ja puoli tuntia roikassa ja auton näyttämään ulkolämpötilaan nähden oli moottorin lämpötila salavalikosta katottuna kaks astetta lämpimpi.(-26 ja -24). Missähän kohti toi lämpöanturi noissa n52 moottoreissa on? Tuntus vaan että jos siellä öljyt on lämpimänä niin tulisi sen nyt perkule näkyä jo melkeen mistä vaan kohti moottoria mitattuna mittarissa. Huomenna pitää testata kun pitää yön yli roikassa autoa.
            Eihän ne öljyt tietenkään lämpene itse koneessa, mikäli auto ei ole käynnissä niin ei oikeen lämmin öljykään kierrä

            Salavalikosta näkee jäähdytysnesteen lämpötilan, ja joissakin harvoissa malleissa myös öljynlämmön.
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              #51
              Originally posted by Bemu500 View Post
              Itellä oli tänä aamuna auto kaks ja puoli tuntia roikassa ja auton näyttämään ulkolämpötilaan nähden oli moottorin lämpötila salavalikosta katottuna kaks astetta lämpimpi.(-26 ja -24). Missähän kohti toi lämpöanturi noissa n52 moottoreissa on? Tuntus vaan että jos siellä öljyt on lämpimänä niin tulisi sen nyt perkule näkyä jo melkeen mistä vaan kohti moottoria mitattuna mittarissa. Huomenna pitää testata kun pitää yön yli roikassa autoa.
              Ei taida olla kaikki kotona tuon lämmittimen suhteen. En tiedä missä N52-koneessa lämmitin on, mutta M52/M54 säteilylämppäri on lohkon kyljessä ja lämmittää siten nesteitä, aikä öljyjä kuten M57. Lankomiehen M54-koneisessa 2h lämmityksen huomaa selvästi nopeampana lämpenemisenä vrt. ilman lämmitystä.

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #52
                Originally posted by Jolli View Post
                Eihän ne öljyt tietenkään lämpene itse koneessa, mikäli auto ei ole käynnissä niin ei oikeen lämmin öljykään kierrä

                Salavalikosta näkee jäähdytysnesteen lämpötilan, ja joissakin harvoissa malleissa myös öljynlämmön.
                Tarkoitin lähinnä että jos siellä öljyt on oikeasti tuollaisella( liki -30) kelillä plussan puolella, niin luulisi sen selvemmin näkyvän muuallakin koneessa. Nyt vain epäilen ettei tuolla ilmalla tuon säteilijän teho riitä edes siihen.
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • Bemu500
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 2992
                  • INvaLA

                  #53
                  Originally posted by Tojopa View Post
                  Ei taida olla kaikki kotona tuon lämmittimen suhteen. En tiedä missä N52-koneessa lämmitin on, mutta M52/M54 säteilylämppäri on lohkon kyljessä ja lämmittää siten nesteitä, aikä öljyjä kuten M57. Lankomiehen M54-koneisessa 2h lämmityksen huomaa selvästi nopeampana lämpenemisenä vrt. ilman lämmitystä.
                  Eilen käytin mitattavana ja ehjää näytti :think Pitääköhän tuota perkele vaivautua ajamaan auto sisälle ja kattomaan onko se elementti kunnolla kiinni :think Joo itellä on tuossa 328:ssa säteilijä kans ja se kyllä parin tunnin lämmityksellä saa jo koneen käsintuntuvan lämpimäksi.
                  -Official member of BTCF-Sauna team-


                  e91 325i -06

                  Comment

                  • Tojopa
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 1592
                    • Kuopio

                    #54
                    Originally posted by Bemu500 View Post
                    Eilen käytin mitattavana ja ehjää näytti :think Pitääköhän tuota perkele vaivautua ajamaan auto sisälle ja kattomaan onko se elementti kunnolla kiinni :think Joo itellä on tuossa 328:ssa säteilijä kans ja se kyllä parin tunnin lämmityksellä saa jo koneen käsintuntuvan lämpimäksi.
                    Asennuspintojen huolellinen puhdistus, sopivasti piitahnaa väliin ja elementti kunnolla kiinni, niin luulisi lämmönkin johtuvan koneeseen..

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #55
                      Originally posted by Tonto! View Post
                      Sähän voit hyvinpitkälti mitata sen vastuksen siitä töbelön päästä. Jos sulla on haarotuspala ni nykäset siitä vastukselle menevän johdon irti ja mittaat siitä ohmit. Jos et siihen pääse käsiksi helpost, niin voit mitata myös puskurin töpselistä, mutta sillon jos sulla on sisälämmitin ni ota se pois pistorasiasta. Jos ei ohmeja rupee näkymään, ni vastus todennäkösesti on poikki.
                      Täytyy kokeilla tätä kikkaa, eli nyppäsen sisälämmittimen pois töpselistä ja mittaan Ohmit puskurissa olevasta töpselistä.

                      Mikäköhän asetus olis yleismittarissa ok, Ohmit se näyttää 200, 2k, 20k, 200k ja 2M? Tietysti kokeilemaallahan se selviää kun tuolta 2M lähtee asteikkoa tiputtamaan kohti 200?
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14349
                        • Oulu

                        #56
                        Ei muutaku hakee sopivan alueen.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #57
                          Tossa pistokkeessa on 3 pistettä mistä voi mitata?
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8257
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #58
                            Originally posted by Dani View Post
                            Tossa pistokkeessa on 3 pistettä mistä voi mitata?
                            keskellä, alhaalla on maadoitus ja kaksi muuta ovat vaihe ja nolla, niiden väliltä mitataan resistanssin pitäisi olla suuruusluokkaa 200 +-50 riippuen elementin tehosta eli mittaa 2k alueella P=U*I, I=U/R
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • zeeliz
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2011
                              • 82
                              • Espoo

                              #59
                              Toimiko tuo salavalikko samalla tavalla E46 -02 faceliftissä?
                              Myynnissä E46 touring osina, kaikki myydään.

                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=343097

                              Comment

                              • makebm5
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2009
                                • 1230
                                • Kainuu

                                #60
                                Asennutin tuohon 335i:n joka on N54 moottorilla Defan säteilylämmittimen.
                                Pakkasta n -20 astetta. Piilovalikosta katsoin moottorilämpötilan joka oli -13 astetta. Annoin olla puolituntia ja kävin tarkastamassa tilanteen. Mittari näytti nyt -14 astetta. Eli ihan sama pitääkö roikassa vai ei..
                                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎