.....
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m20 rakennus
Collapse
X
-
Originally posted by L.HMitä muutoksia nyt joutuu tekemään jos ton etan/dieselin kampuran laittaisi 8,8 puristeiseen m20b25 koneeseen? Siis mitkä männät ja kiertokanget, että sais kunnolla puristuksiakin? En löytänyt haulla, vaikka kyllä kai siitä(kin) on moneen kertaan ollut puhetta.. :oops:
Helpointa on laittaa 130mm veivit ja ETAn 11.0 puristeiset männät jos sellaiset jostain löytää. Ne on vanhoissa 525e ilman kattia 83 - 85 vm.
Pitkät veivit olis paremmat mutta niihin saakin sitten etsiä mäntiä mäntäkirjasta. Itse en tiedä ulkoa sopivia. Opel 1.8 OHC männät kävi johonkin mun aikoinaan pähkäilemään M20 projektiin mutta en muista enään mihin. Olisko ne ollu 84.8mm STD eli sopiva ylikokoporauskin vielä mutta puristuskorkeus jne on arvoitus tässäkohtaa.
325i omista männistä plaanaamalla ei tule hyvää koska puristukset jäävät kellariin. Lisäksi männän muoto menee pilalle, se kun on voimakkaasti palotilaa vastaavaksi muotoiltu. Ellen väärin muista niin puristukset jäävät jonnekin 8 nurkille. Ahtamiseen ne käy hienosti mutta ei vapariin.
Comment
-
-
Joo tuli toi luettua, mutta eipä nyt selvinnyt, että onko kukaan tehnyt tota niin, että m20b25 lohko, etan/dieselin(/2.3??) kampura, m20b25 vakio kanget eli 135mm ja sit vakio männistä siivua pois.. Onnistuuko tommonen, eli saako vakio männistä sorvattua sopivat..?“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
2,7L on eräs BMWn kestävimpiä moottoreita. Se on totta ettei siitä tule kierroskonetta mutta se ei ole tarpeenkaan kun teho ja vääntö tulee alhaalla. Alhainen kierrostaso säästää konetta. K-Jetronic -kannen pieni kanavahalkaisija lisää toki alakierrosvääntöä muuta heikentää tehoa ylhäällä. 76.8mm kampiakseli on helpompi vaihtoehto kun 81mm juuri mäntäongelman johdosta mutta pidempi isku tuo aina lisää sitkeyttä.
Kustannukset ratkaisevat varmasti paljon kun mäntäsarja on kallis. Mikäli löytää 11.0 puristeisen 2,7L alakerran niin se on ylivoimaisesti paras ratkaisu. Jos ei niin sitten kannattaa laskea budjettia ja miettiä mitä haluaa.
Comment
-
-
Originally posted by T3tiedätkös mikä isku on ollut tuossa Hartgen tekemässä 2,6-koneessa? Itse en sitä tiedä, mutta lukemani/kuulemani perusteella kampiakseli olisi Hartgen omaa valmistetta
Hartgen H26 koneessa on 323i vakio-kampiakseli ja se on sellaisesta L-Jetronic koneesta tehtykin. Moottorityyppi 236 EBH 26. Täyttää 15/03 päästörajat. Huippunopeus 218km/h, teho 142kW /6000 k/min. Vääntö 256Nm 4900k/min Puristussuhde 10.0, bensapaineen säädin Bosch B 280 500 517, suuttimet 0 280 150 203, aivolaatikko 0 280 001 301, ilmamäärämittari 0 280 202 025. Hartge peltisarja + putkisto.
Schrick 280° nokka-akseli. Imuventtiilit 41mm, pako 35mm. Kansi plaanattu 124,4mm korkeuteen puristusten nostamiseksi.
Multa löytyy tollasen alkuperäinen TüV -todistus jos joku sattuu tarvitsemaan.
Comment
-
-
Originally posted by Jacek2,7L on eräs BMWn kestävimpiä moottoreita. Se on totta ettei siitä tule kierroskonetta mutta se ei ole tarpeenkaan kun teho ja vääntö tulee alhaalla. Alhainen kierrostaso säästää konetta. K-Jetronic -kannen pieni kanavahalkaisija lisää toki alakierrosvääntöä muuta heikentää tehoa ylhäällä. 76.8mm kampiakseli on helpompi vaihtoehto kun 81mm juuri mäntäongelman johdosta mutta pidempi isku tuo aina lisää sitkeyttä.
Kustannukset ratkaisevat varmasti paljon kun mäntäsarja on kallis. Mikäli löytää 11.0 puristeisen 2,7L alakerran niin se on ylivoimaisesti paras ratkaisu. Jos ei niin sitten kannattaa laskea budjettia ja miettiä mitä haluaa.
Mutta jos se ei tuolla kiertokanki/mäntä yhdistelmällä tule onnistumaan, niin sitten pitää varmaan haudata koko ajatus..
Tollanen 2,3 kampura ei välttämättä olis huono vaihtoehto, jos sillä tosiaan saadaan moottorista vähän enemmän "kierroskoneen" luonteinen, mutta onko niitä minkä verran tarjolla ja mihin hintaan verrattuna etan/dieselin kampuroihin..?“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Originally posted by T3Vaan olisipa kiva tietää minkälaiset männät tuollaisessa Hartgen H26-koneessa on ollut.
Niitä vois varmaankin käyttää tollasessa projektissa ja voisi kuvitella ettei Hiivatin männät ole kamalan kalliita. Tosin ne on 130mm kiertareille.
Comment
-
-
Originally posted by L.HKampiakselin vaihto ei nyt edes olisi mikään "pakollinen" toimenpide, mutta ajattelin että sillä saataisiin samalla noita puristuksia nostettua (..ja tietysti vääntöä)
Originally posted by L.HTollanen 2,3 kampura ei välttämättä olis huono vaihtoehto, jos sillä tosiaan saadaan moottorista vähän enemmän "kierroskoneen" luonteinen, mutta onko niitä minkä verran tarjolla ja mihin hintaan verrattuna etan/dieselin kampuroihin..?
Comment
-
-
Onko sitten lohkon plaanaaminen pois suljettu vaihtoehto muka?
Siinä ensimäisessä paska alakerrassa minkä ostin oli lohkosta otettu muutama milli pois ja männät sorvattu suoraks. No tolleen puristuksia tulee ihan liikaa mutta tartteeko siitä ottaa niin paljoa pois.
Tossa alakerrassa meni sitten jako 1/2 piikkiä pieleen ton takia mutta se korjaantuu säädettävällä nokkapyörällä.
Mutta eikö ole suositeltavaa plaanaa lohkoa?
Jos ei niin miksi?- 2006 Mustang cabriolet
- Sleekcraft Enforcer 28'
Comment
-
-
Originally posted by Wittu_jooTossa alakerrassa meni sitten jako 1/2 piikkiä pieleen ton takia mutta se korjaantuu säädettävällä nokkapyörällä.
Mutta eikö ole suositeltavaa plaanaa lohkoa?
Jos ei niin miksi?
Comment
-
Comment