Mitenköhä hyvin se toimii koska vielä silloinkaan osat ei oo kiinteitä toisiinsa nähden, meinaan nostinrunkoa ja paininkuppia. Ja pitäisköhä se öljyreikä jollain tukkia/täyttää?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50/m52 kovat nostimet?
Collapse
X
-
Originally posted by [fuse] View PostMitenköhä hyvin se toimii koska vielä silloinkaan osat ei oo kiinteitä toisiinsa nähden, meinaan nostinrunkoa ja paininkuppia. Ja pitäisköhä se öljyreikä jollain tukkia/täyttää?
M50/M42 35mm nostin painaa yli 65g "kuivana".
M52 koneessa on 33mm nostimen halkaisija. En oo puntaroinu tollasta mut veikkaisin kevyemmäks.
Sielun kun ottaa pois niin se mötikkä on silti vielä yli 50g ja jos koko sisäosan paketin vaihtaa "yheks pötköksi" niin ei siinä painoa saada säästettyä juuri mitään.
Epoksilla noi öljyreiät sais tukittua kyllä,ja sais lukittua sen potikan "pohjaan" mutta ennen tätä operaatiota noi pitäis viilata kohilleen :think
Niin ja kuka perkele säätää välykset jos toi "rautapätkä" on yhtä osaa sen "säätimen rungon" kanssa. Eli se ois kertakäyttösäätö sillon
Schrick myy noita "tappeja"(vähän semmonen pienen hylsyn näkönen) tonne sisään ja olikohan viel alle 350€/24 kpl..
Silti on ne painavat alkuperäset kuoret käytössä,toki ilman öljyä jolla säästetään 1/5 osa painosta.
Vaggilaisista löytyy tuo kiinteä nostin joka painaa siellä jossain 30-35gr laaki ja sitten venttiilin päälle tuleva Lash cap venavälyksen säätöön.
Ja puhutaan jossain 15-20€/kpl hintaluokasssa/nostin. Lashit erikseen.
Itse ainaki aattelen niin että mitä kevyempi tuo liikkuva osa on sitä paremmin koneisto rokittaa.
Alkuperäsen venttiilijousen tehtävänä on myös "pitää" tota nostinta kiinni nokassa,nyt jos ajattelet että se nokka on jyrkkä ja isonostoinen niin sillon se jousi ei kerkeä/jaksa painaa kuppia tarpeeks nopeasti akselin nokkaa kohti jolloin se jää "hypyttämään" lontooks,floatingia.
Eli oisko tää se ongelma että hydraulivälyksen säädin ei seuraa nokkaa.
Toisaalta jos ajattelee järeämmät jouset niin toimisko se korkeilla kierroksilla paremmin.
Ei se öljynpaine tai välyksen säätö siinä sielussa taida olla se ongelmia aiheuttava asia :think
Jos siirrettävä massa on pienempi niin sillon samaa jousta käyttäessä jousi ponkasee kevyemmän siirrettävän massan "ylemmäs".
Eli jos 24 kpl pitänee ostaa niin melko hinnakas paukku tulee,tässä vaiheessa mulla ainakin "järki sanoo" jättää rajottimen vaa 7200rpm tienoille kutoskoneessa.
Ei oo/tuu rahoille vastinetta huudattaa 8500rpm asti tota konetta.
Kuitenkin mitä tolla "yhel tonnil" sitte oikeasti saavuttaa vapari moottorissa ?
Nokatkin voi tietysti ottaa erilaisella profiililla jos vaihdetaan koviin nostimiin.
Eihän siinä tarvi muuten vaihtaa sit enää ku....
venajouset,venat,retainerit,nostimet,lashcapit ja työläs säätötyö välyksen kohdillee laittamisessa.
Mut oishan se makean kuulonen toi kutonen jossain vajaa 9k rpm kyllä...Last edited by Osku; 06-03-2014, 09:33.E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by [fuse] View PostMitenköhä hyvin se toimii koska vielä silloinkaan osat ei oo kiinteitä toisiinsa nähden, meinaan nostinrunkoa ja paininkuppia. Ja pitäisköhä se öljyreikä jollain tukkia/täyttää?Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by Osku View PostPainosta mä olisin enemmänkin huolissani kun siitä että onko kiinteitä toisiinsa nähden.
M50/M42 35mm nostin painaa yli 65g "kuivana".
M52 koneessa on 33mm nostimen halkaisija. En oo puntaroinu tollasta mut veikkaisin kevyemmäks.
Sielun kun ottaa pois niin se mötikkä on silti vielä yli 50g ja jos koko sisäosan paketin vaihtaa "yheks pötköksi" niin ei siinä painoa saada säästettyä juuri mitään.
Epoksilla noi öljyreiät sais tukittua kyllä,ja sais lukittua sen potikan "pohjaan" mutta ennen tätä operaatiota noi pitäis viilata kohilleen :think
Niin ja kuka perkele säätää välykset jos toi "rautapätkä" on yhtä osaa sen "säätimen rungon" kanssa. Eli se ois kertakäyttösäätö sillon
Schrick myy noita "tappeja"(vähän semmonen pienen hylsyn näkönen) tonne sisään ja olikohan viel alle 350€/24 kpl..
Silti on ne painavat alkuperäset kuoret käytössä,toki ilman öljyä jolla säästetään 1/5 osa painosta.
Vaggilaisista löytyy tuo kiinteä nostin joka painaa siellä jossain 30-35gr laaki ja sitten venttiilin päälle tuleva Lash cap venavälyksen säätöön.
Ja puhutaan jossain 15-20€/kpl hintaluokasssa/nostin. Lashit erikseen.
Itse ainaki aattelen niin että mitä kevyempi tuo liikkuva osa on sitä paremmin koneisto rokittaa.
Alkuperäsen venttiilijousen tehtävänä on myös "pitää" tota nostinta kiinni nokassa,nyt jos ajattelet että se nokka on jyrkkä ja isonostoinen niin sillon se jousi ei kerkeä/jaksa painaa kuppia tarpeeks nopeasti akselin nokkaa kohti jolloin se jää "hypyttämään" lontooks,floatingia.
Eli oisko tää se ongelma että hydraulivälyksen säädin ei seuraa nokkaa.
Toisaalta jos ajattelee järeämmät jouset niin toimisko se korkeilla kierroksilla paremmin.
Ei se öljynpaine tai välyksen säätö siinä sielussa taida olla se ongelmia aiheuttava asia :think
Jos siirrettävä massa on pienempi niin sillon samaa jousta käyttäessä jousi ponkasee kevyemmän siirrettävän massan "ylemmäs".
Eli jos 24 kpl pitänee ostaa niin melko hinnakas paukku tulee,tässä vaiheessa mulla ainakin "järki sanoo" jättää rajottimen vaa 7200rpm tienoille kutoskoneessa.
Ei oo/tuu rahoille vastinetta huudattaa 8500rpm asti tota konetta.
Kuitenkin mitä tolla "yhel tonnil" sitte oikeasti saavuttaa vapari moottorissa ?
Nokatkin voi tietysti ottaa erilaisella profiililla jos vaihdetaan koviin nostimiin.
Eihän siinä tarvi muuten vaihtaa sit enää ku....
venajouset,venat,retainerit,nostimet,lashcapit ja työläs säätötyö välyksen kohdillee laittamisessa.
Mut oishan se makean kuulonen toi kutonen jossain vajaa 9k rpm kyllä...
Mut joo kattelin kans noitte vaginoitten nostajia...
ja
Mul on vanos kansi, 6mm venttiilivarsilla, non vanos tuplajouset räsiksen tekemillä cromo retskuilla. Pitäis toimia ok kovemmillakin kierroksilla.
Originally posted by jannmann View PostPitäishän se tukkia. Osa on tukkinut nostimesta hitsaamalla ja toiset taas tukkineet öljykanavan tekemällä sinne kierteet ja ruuvi lukitteelle perään.
Yrittäny kahlata nettiä mut aina neuvotaa schrickin tai vac motorsportsin sivuille..
Comment
-
-
Originally posted by [fuse] View PostItse haenkin ratkaisua stage 2:een ton mun kilpa-auton kanssa. Tosin ei oo kyl savuikaa otettu viel
Mut joo kattelin kans noitte vaginoitten nostajia...
ja
Mul on vanos kansi, 6mm venttiilivarsilla, non vanos tuplajouset räsiksen tekemillä cromo retskuilla. Pitäis toimia ok kovemmillakin kierroksilla.
Eli noita modauksia on siis tehty useempiakin? Onkos noista mitään juttua missään?
Yrittäny kahlata nettiä mut aina neuvotaa schrickin tai vac motorsportsin sivuille..Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostSarlin myy noita holkkeja vakion nostimen sisään, noin 10e kpl. Itselle mietin ensin noita, mutta paino ja vakion nostimen mitta oli esteenä. Sitten siirryin cat camsin 33 mm saabin kovaan joka jäi edelleen liian lyhyeksi. Nyt on tulossa Italiasta mittatilaus nostimet. Säädön teen schrick:n last capeilla. Jäykemmät jouset taas on 4,6 l 32v mustangista. Eli melkoinen sekasikiö tulossa. Mutta Pitäis vakion 6600 sijaan uskaltaa kierrättää ainakin 7500rpm
Pitää viel mitata noi nostajat ja verrata vagilaisen koviin nostajiin. Onko hajua mitä nv imunokasta sais hionnalla koville nostajille? Nyt on hiottuna 270 astetta 10.0mm nostolla @0.1mm.
Paljon on jousijäykkyydet mussen venajousissa?
Comment
-
-
Originally posted by [fuse] View PostOkei, taitaa kikkailu noitten orkkis nostajien modauksen kanssa mennä rahallisesti aika +-0.
Pitää viel mitata noi nostajat ja verrata vagilaisen koviin nostajiin. Onko hajua mitä nv imunokasta sais hionnalla koville nostajille? Nyt on hiottuna 270 astetta 10.0mm nostolla @0.1mm.
Paljon on jousijäykkyydet mussen venajousissa?
Katsot sieltä osa nro: 25414.132
Ei mitään hajua noista kutosen nokista, mutta omista kasin kepeistä ajetaan yli 4mm pois perusympyrästä, jotta saadaan 12mm nostoa vakion 9,5mm sijaan.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostTuolta löytyy noi mussen jouset ja arvot: http://eibach.com/sites/devperforman...vs-catalog.pdf
Katsot sieltä osa nro: 25414.132
Ei mitään hajua noista kutosen nokista, mutta omista kasin kepeistä ajetaan yli 4mm pois perusympyrästä, jotta saadaan 12mm nostoa vakion 9,5mm sijaan.
Noi m50nv jouset vois toimii iha hyvin korkeemmillakin kierroksilla jos vaan ostais ittelle ne vagin kovat nostajat, että ois mahdollisimman kepeetä tavaraa jousille... Non vanos jousilla 0,9" puristuksessa ~200lbs jousivoimat.
Comment
-
-
vag kovilla nostajila ainakin M42:ssa säätölevyn irroitus kolot tulee toisinaan
öljykanavan kohdalle. Voi jotenkin sekoittaa kannen oljykiertoa. Itse tukin
kokonaan nuo nostimen kanavat kokonaan ja nostimen voitelu ainoastaan
vuoto öljynä nokkalaakereilta. Lisäksi lohkossa olevaa kuristinta voisi pienentää
ja oljynpainetta tiputtaa. Muutos tehty, mutta ei testattu.
Comment
-
-
Originally posted by [fuse] View PostSulla varmaan muutetaan nokan profiiliakin?
Noi m50nv jouset vois toimii iha hyvin korkeemmillakin kierroksilla jos vaan ostais ittelle ne vagin kovat nostajat, että ois mahdollisimman kepeetä tavaraa jousille... Non vanos jousilla 0,9" puristuksessa ~200lbs jousivoimat.
Mikä sulla on seetipaine ja max noston paine ja sitä myöden jousivakio?
Mulla seetipaine n.35kg ja max nostolla (12mm) n.101kg josta tulee jousivakioksi n.5,5kg/mmAprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostMuuttuu juu profiilikin. Millistä milliin asteita tulee n. 250°.
Mikä sulla on seetipaine ja max noston paine ja sitä myöden jousivakio?
Mulla seetipaine n.35kg ja max nostolla (12mm) n.101kg josta tulee jousivakioksi n.5,5kg/mm
Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
Comment
-
-
Originally posted by [fuse] View PostKun noilla tuplajousilla on noin jyrkkä paineennousukäyrä niin voisihan niitä shimmata vielä kovemmiksi kunhan pitää huolen, että maksiminostossa jää varaa vielä jousien kierteiden väliin.
Jo M52 vakiojouset ovat aivan sairaan jäykät. Kevyemmillä kovilla nostajilla voinee huoletta shimmata seetipainetta löysemmäksi ja silti venakoneisto ei sekoa alle kympin kierroksilla.
M52 venakoneisto kevyillä kovilla nostajilla on aika samanoloinen kuin vaikka hayabusan koneisto, siinä tuplajouset on noin parinkymmenen kilon seetipaineilla ja pysyvät mukana hyvin ainakin 11K asti.
Se M5x:n nostinpukki ei ole mikään maailman vahvin rakenteelaan(auki leikatut pesät) ja jo vakiojousin vakionokalla nostinkuppien pesissä näkyy aika nopeasti rasitusjälkiä, kovin jäykillä jousilla elinikäodotus em. koneistolle ei ole kovin kaksinen.
Ja jos tarkoitus on ottaa kovia kierroksia koneesta niin niiden jousien jäykkyys ei ole tärkeä tekijä vaan ominaisresonanssitaajuus ja siihen ei vaikuta millään tavalla jousien jäykkyys vaan itse jousi ja mittaamatta en voi tietää mutta äkkiä katsomalla voisin epäillä että M52:n tynnyrijousen resonanssitaajuus on suurempi kuin M50 perinteisten tuplajousien.
Niin ja siis vakionokat on sairaan jyrkät profiililtaan joten jousien pitää olla pirun jäykät kestämään tuon painavan hydraulisen koneiston @ 7K. Virinokat voi huoletta tehdä vähemmän aggressiivisillle profiileille reilummille asteille kun ei ole valmistajan paineita päästörajoille joten jo sopivalla virinokalla vakiojousilla tuskin tulee mitään ongelmia jousien jäykkyyden kanssa, päinvastoin jousia voinee shimmailla vähän löysemmäksikin.Last edited by naukkis; 07-03-2014, 21:25.
Comment
-
-
Voisitko naukkis avata tota ominaisresonassia niin et tyhmempiki ymmärtää? Meinaatko, että korkeilla kierroksilla jouset alkaa resonoimaan eikä teekkään enää puhtaasti ylösalas liikkettä?
Tottakai koville nostajille tulis aika erilainen nokka koska rampitkin pitää olla "pehmeemmät" ym. Mhh varmaan pitäis olla jotain ymmärrystä nokkien overlapistakin siinä vaiheessa kun alkaa tilailemaan nokkia. Toki varmaan Kylmäkoskella on heittää jotku perus rallimies setupit koville nostajille...
Comment
-
-
Originally posted by [fuse] View PostVoisitko naukkis avata tota ominaisresonassia niin et tyhmempiki ymmärtää? Meinaatko, että korkeilla kierroksilla jouset alkaa resonoimaan eikä teekkään enää puhtaasti ylösalas liikkettä?
Hyvä venttiilinjousi on aika monimutkainen eli resonanssitaajuutta ja jäykkyyttä on muokattu sopivasti juuri tekemällä jousesta epäsymmetrinen eli yläpää on mahdollisesti kartio, kierre on harvempi yläpäästä ja joskus kalleimmissa jousissa itse lankakin voi olla ohuempi yläpäästään, tosin massatuotantokoneissa ei tälläisiä ole kyllä näkynyt.
Comment
-
Comment