Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50/m52 kovat nostimet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [fuse]
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 299
    • Kerava

    #16
    Mitenköhä hyvin se toimii koska vielä silloinkaan osat ei oo kiinteitä toisiinsa nähden, meinaan nostinrunkoa ja paininkuppia. Ja pitäisköhä se öljyreikä jollain tukkia/täyttää?
    Last edited by [fuse]; 06-03-2014, 08:57. Reason: typo

    Comment

    • Osku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2005
      • 3324
      • Kouvola,Pilkanmaa

      #17
      Originally posted by [fuse] View Post
      Mitenköhä hyvin se toimii koska vielä silloinkaan osat ei oo kiinteitä toisiinsa nähden, meinaan nostinrunkoa ja paininkuppia. Ja pitäisköhä se öljyreikä jollain tukkia/täyttää?
      Painosta mä olisin enemmänkin huolissani kun siitä että onko kiinteitä toisiinsa nähden.

      M50/M42 35mm nostin painaa yli 65g "kuivana".
      M52 koneessa on 33mm nostimen halkaisija. En oo puntaroinu tollasta mut veikkaisin kevyemmäks.

      Sielun kun ottaa pois niin se mötikkä on silti vielä yli 50g ja jos koko sisäosan paketin vaihtaa "yheks pötköksi" niin ei siinä painoa saada säästettyä juuri mitään.
      Epoksilla noi öljyreiät sais tukittua kyllä,ja sais lukittua sen potikan "pohjaan" mutta ennen tätä operaatiota noi pitäis viilata kohilleen :think

      Niin ja kuka perkele säätää välykset jos toi "rautapätkä" on yhtä osaa sen "säätimen rungon" kanssa. Eli se ois kertakäyttösäätö sillon

      Schrick myy noita "tappeja"(vähän semmonen pienen hylsyn näkönen) tonne sisään ja olikohan viel alle 350€/24 kpl..
      Silti on ne painavat alkuperäset kuoret käytössä,toki ilman öljyä jolla säästetään 1/5 osa painosta.

      Vaggilaisista löytyy tuo kiinteä nostin joka painaa siellä jossain 30-35gr laaki ja sitten venttiilin päälle tuleva Lash cap venavälyksen säätöön.
      Ja puhutaan jossain 15-20€/kpl hintaluokasssa/nostin. Lashit erikseen.


      Itse ainaki aattelen niin että mitä kevyempi tuo liikkuva osa on sitä paremmin koneisto rokittaa.

      Alkuperäsen venttiilijousen tehtävänä on myös "pitää" tota nostinta kiinni nokassa,nyt jos ajattelet että se nokka on jyrkkä ja isonostoinen niin sillon se jousi ei kerkeä/jaksa painaa kuppia tarpeeks nopeasti akselin nokkaa kohti jolloin se jää "hypyttämään" lontooks,floatingia.
      Eli oisko tää se ongelma että hydraulivälyksen säädin ei seuraa nokkaa.

      Toisaalta jos ajattelee järeämmät jouset niin toimisko se korkeilla kierroksilla paremmin.

      Ei se öljynpaine tai välyksen säätö siinä sielussa taida olla se ongelmia aiheuttava asia :think

      Jos siirrettävä massa on pienempi niin sillon samaa jousta käyttäessä jousi ponkasee kevyemmän siirrettävän massan "ylemmäs".


      Eli jos 24 kpl pitänee ostaa niin melko hinnakas paukku tulee,tässä vaiheessa mulla ainakin "järki sanoo" jättää rajottimen vaa 7200rpm tienoille kutoskoneessa.

      Ei oo/tuu rahoille vastinetta huudattaa 8500rpm asti tota konetta.
      Kuitenkin mitä tolla "yhel tonnil" sitte oikeasti saavuttaa vapari moottorissa ?

      Nokatkin voi tietysti ottaa erilaisella profiililla jos vaihdetaan koviin nostimiin.

      Eihän siinä tarvi muuten vaihtaa sit enää ku....
      venajouset,venat,retainerit,nostimet,lashcapit ja työläs säätötyö välyksen kohdillee laittamisessa.

      Mut oishan se makean kuulonen toi kutonen jossain vajaa 9k rpm kyllä...
      Last edited by Osku; 06-03-2014, 09:33.
      E30 24V 5D "Vakio"

      Originally posted by ///Make
      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by [fuse] View Post
        Mitenköhä hyvin se toimii koska vielä silloinkaan osat ei oo kiinteitä toisiinsa nähden, meinaan nostinrunkoa ja paininkuppia. Ja pitäisköhä se öljyreikä jollain tukkia/täyttää?
        Pitäishän se tukkia. Osa on tukkinut nostimesta hitsaamalla ja toiset taas tukkineet öljykanavan tekemällä sinne kierteet ja ruuvi lukitteelle perään.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • [fuse]
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 299
          • Kerava

          #19
          Originally posted by Osku View Post
          Painosta mä olisin enemmänkin huolissani kun siitä että onko kiinteitä toisiinsa nähden.

          M50/M42 35mm nostin painaa yli 65g "kuivana".
          M52 koneessa on 33mm nostimen halkaisija. En oo puntaroinu tollasta mut veikkaisin kevyemmäks.

          Sielun kun ottaa pois niin se mötikkä on silti vielä yli 50g ja jos koko sisäosan paketin vaihtaa "yheks pötköksi" niin ei siinä painoa saada säästettyä juuri mitään.
          Epoksilla noi öljyreiät sais tukittua kyllä,ja sais lukittua sen potikan "pohjaan" mutta ennen tätä operaatiota noi pitäis viilata kohilleen :think

          Niin ja kuka perkele säätää välykset jos toi "rautapätkä" on yhtä osaa sen "säätimen rungon" kanssa. Eli se ois kertakäyttösäätö sillon

          Schrick myy noita "tappeja"(vähän semmonen pienen hylsyn näkönen) tonne sisään ja olikohan viel alle 350€/24 kpl..
          Silti on ne painavat alkuperäset kuoret käytössä,toki ilman öljyä jolla säästetään 1/5 osa painosta.

          Vaggilaisista löytyy tuo kiinteä nostin joka painaa siellä jossain 30-35gr laaki ja sitten venttiilin päälle tuleva Lash cap venavälyksen säätöön.
          Ja puhutaan jossain 15-20€/kpl hintaluokasssa/nostin. Lashit erikseen.


          Itse ainaki aattelen niin että mitä kevyempi tuo liikkuva osa on sitä paremmin koneisto rokittaa.

          Alkuperäsen venttiilijousen tehtävänä on myös "pitää" tota nostinta kiinni nokassa,nyt jos ajattelet että se nokka on jyrkkä ja isonostoinen niin sillon se jousi ei kerkeä/jaksa painaa kuppia tarpeeks nopeasti akselin nokkaa kohti jolloin se jää "hypyttämään" lontooks,floatingia.
          Eli oisko tää se ongelma että hydraulivälyksen säädin ei seuraa nokkaa.

          Toisaalta jos ajattelee järeämmät jouset niin toimisko se korkeilla kierroksilla paremmin.

          Ei se öljynpaine tai välyksen säätö siinä sielussa taida olla se ongelmia aiheuttava asia :think

          Jos siirrettävä massa on pienempi niin sillon samaa jousta käyttäessä jousi ponkasee kevyemmän siirrettävän massan "ylemmäs".


          Eli jos 24 kpl pitänee ostaa niin melko hinnakas paukku tulee,tässä vaiheessa mulla ainakin "järki sanoo" jättää rajottimen vaa 7200rpm tienoille kutoskoneessa.

          Ei oo/tuu rahoille vastinetta huudattaa 8500rpm asti tota konetta.
          Kuitenkin mitä tolla "yhel tonnil" sitte oikeasti saavuttaa vapari moottorissa ?

          Nokatkin voi tietysti ottaa erilaisella profiililla jos vaihdetaan koviin nostimiin.

          Eihän siinä tarvi muuten vaihtaa sit enää ku....
          venajouset,venat,retainerit,nostimet,lashcapit ja työläs säätötyö välyksen kohdillee laittamisessa.

          Mut oishan se makean kuulonen toi kutonen jossain vajaa 9k rpm kyllä...
          Itse haenkin ratkaisua stage 2:een ton mun kilpa-auton kanssa. Tosin ei oo kyl savuikaa otettu viel

          Mut joo kattelin kans noitte vaginoitten nostajia...



          ja




          Mul on vanos kansi, 6mm venttiilivarsilla, non vanos tuplajouset räsiksen tekemillä cromo retskuilla. Pitäis toimia ok kovemmillakin kierroksilla.

          Originally posted by jannmann View Post
          Pitäishän se tukkia. Osa on tukkinut nostimesta hitsaamalla ja toiset taas tukkineet öljykanavan tekemällä sinne kierteet ja ruuvi lukitteelle perään.
          Eli noita modauksia on siis tehty useempiakin? Onkos noista mitään juttua missään?
          Yrittäny kahlata nettiä mut aina neuvotaa schrickin tai vac motorsportsin sivuille..

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by [fuse] View Post
            Itse haenkin ratkaisua stage 2:een ton mun kilpa-auton kanssa. Tosin ei oo kyl savuikaa otettu viel

            Mut joo kattelin kans noitte vaginoitten nostajia...



            ja




            Mul on vanos kansi, 6mm venttiilivarsilla, non vanos tuplajouset räsiksen tekemillä cromo retskuilla. Pitäis toimia ok kovemmillakin kierroksilla.



            Eli noita modauksia on siis tehty useempiakin? Onkos noista mitään juttua missään?
            Yrittäny kahlata nettiä mut aina neuvotaa schrickin tai vac motorsportsin sivuille..
            Sarlin myy noita holkkeja vakion nostimen sisään, noin 10e kpl. Itselle mietin ensin noita, mutta paino ja vakion nostimen mitta oli esteenä. Sitten siirryin cat camsin 33 mm saabin kovaan joka jäi edelleen liian lyhyeksi. Nyt on tulossa Italiasta mittatilaus nostimet. Säädön teen schrick:n last capeilla. Jäykemmät jouset taas on 4,6 l 32v mustangista. Eli melkoinen sekasikiö tulossa. Mutta Pitäis vakion 6600 sijaan uskaltaa kierrättää ainakin 7500rpm
            Aprilia RSV4

            Comment

            • [fuse]
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 299
              • Kerava

              #21
              Originally posted by jannmann View Post
              Sarlin myy noita holkkeja vakion nostimen sisään, noin 10e kpl. Itselle mietin ensin noita, mutta paino ja vakion nostimen mitta oli esteenä. Sitten siirryin cat camsin 33 mm saabin kovaan joka jäi edelleen liian lyhyeksi. Nyt on tulossa Italiasta mittatilaus nostimet. Säädön teen schrick:n last capeilla. Jäykemmät jouset taas on 4,6 l 32v mustangista. Eli melkoinen sekasikiö tulossa. Mutta Pitäis vakion 6600 sijaan uskaltaa kierrättää ainakin 7500rpm
              Okei, taitaa kikkailu noitten orkkis nostajien modauksen kanssa mennä rahallisesti aika +-0.
              Pitää viel mitata noi nostajat ja verrata vagilaisen koviin nostajiin. Onko hajua mitä nv imunokasta sais hionnalla koville nostajille? Nyt on hiottuna 270 astetta 10.0mm nostolla @0.1mm.
              Paljon on jousijäykkyydet mussen venajousissa?

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Originally posted by [fuse] View Post
                Okei, taitaa kikkailu noitten orkkis nostajien modauksen kanssa mennä rahallisesti aika +-0.
                Pitää viel mitata noi nostajat ja verrata vagilaisen koviin nostajiin. Onko hajua mitä nv imunokasta sais hionnalla koville nostajille? Nyt on hiottuna 270 astetta 10.0mm nostolla @0.1mm.
                Paljon on jousijäykkyydet mussen venajousissa?
                Tuolta löytyy noi mussen jouset ja arvot: http://eibach.com/sites/devperforman...vs-catalog.pdf

                Katsot sieltä osa nro: 25414.132

                Ei mitään hajua noista kutosen nokista, mutta omista kasin kepeistä ajetaan yli 4mm pois perusympyrästä, jotta saadaan 12mm nostoa vakion 9,5mm sijaan.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • [fuse]
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2011
                  • 299
                  • Kerava

                  #23
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Tuolta löytyy noi mussen jouset ja arvot: http://eibach.com/sites/devperforman...vs-catalog.pdf

                  Katsot sieltä osa nro: 25414.132

                  Ei mitään hajua noista kutosen nokista, mutta omista kasin kepeistä ajetaan yli 4mm pois perusympyrästä, jotta saadaan 12mm nostoa vakion 9,5mm sijaan.
                  Sulla varmaan muutetaan nokan profiiliakin?

                  Noi m50nv jouset vois toimii iha hyvin korkeemmillakin kierroksilla jos vaan ostais ittelle ne vagin kovat nostajat, että ois mahdollisimman kepeetä tavaraa jousille... Non vanos jousilla 0,9" puristuksessa ~200lbs jousivoimat.

                  Comment

                  • ASDTurku
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2013
                    • 145
                    • Turku

                    #24
                    vag kovilla nostajila ainakin M42:ssa säätölevyn irroitus kolot tulee toisinaan
                    öljykanavan kohdalle. Voi jotenkin sekoittaa kannen oljykiertoa. Itse tukin
                    kokonaan nuo nostimen kanavat kokonaan ja nostimen voitelu ainoastaan
                    vuoto öljynä nokkalaakereilta. Lisäksi lohkossa olevaa kuristinta voisi pienentää
                    ja oljynpainetta tiputtaa. Muutos tehty, mutta ei testattu.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by [fuse] View Post
                      Sulla varmaan muutetaan nokan profiiliakin?

                      Noi m50nv jouset vois toimii iha hyvin korkeemmillakin kierroksilla jos vaan ostais ittelle ne vagin kovat nostajat, että ois mahdollisimman kepeetä tavaraa jousille... Non vanos jousilla 0,9" puristuksessa ~200lbs jousivoimat.
                      Muuttuu juu profiilikin. Millistä milliin asteita tulee n. 250°.

                      Mikä sulla on seetipaine ja max noston paine ja sitä myöden jousivakio?
                      Mulla seetipaine n.35kg ja max nostolla (12mm) n.101kg josta tulee jousivakioksi n.5,5kg/mm
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • [fuse]
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2011
                        • 299
                        • Kerava

                        #26
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Muuttuu juu profiilikin. Millistä milliin asteita tulee n. 250°.

                        Mikä sulla on seetipaine ja max noston paine ja sitä myöden jousivakio?
                        Mulla seetipaine n.35kg ja max nostolla (12mm) n.101kg josta tulee jousivakioksi n.5,5kg/mm
                        Voi ku oiski jossain noi puristusmitat ni vois tästä taulukosta kattoa:

                        Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                        Comment

                        • [fuse]
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 299
                          • Kerava

                          #27
                          Kun noilla tuplajousilla on noin jyrkkä paineennousukäyrä niin voisihan niitä shimmata vielä kovemmiksi kunhan pitää huolen, että maksiminostossa jää varaa vielä jousien kierteiden väliin.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by [fuse] View Post
                            Kun noilla tuplajousilla on noin jyrkkä paineennousukäyrä niin voisihan niitä shimmata vielä kovemmiksi kunhan pitää huolen, että maksiminostossa jää varaa vielä jousien kierteiden väliin.
                            Miksi ihmeessä? Nokan profiilia rajoittaa nostinkupin koko joten jyrkkyyttä ei voi älyttömästi lisätä ja korkeaa avausmomenttia tarvii vain massan saamiseen liikkeelle.

                            Jo M52 vakiojouset ovat aivan sairaan jäykät. Kevyemmillä kovilla nostajilla voinee huoletta shimmata seetipainetta löysemmäksi ja silti venakoneisto ei sekoa alle kympin kierroksilla.

                            M52 venakoneisto kevyillä kovilla nostajilla on aika samanoloinen kuin vaikka hayabusan koneisto, siinä tuplajouset on noin parinkymmenen kilon seetipaineilla ja pysyvät mukana hyvin ainakin 11K asti.

                            Se M5x:n nostinpukki ei ole mikään maailman vahvin rakenteelaan(auki leikatut pesät) ja jo vakiojousin vakionokalla nostinkuppien pesissä näkyy aika nopeasti rasitusjälkiä, kovin jäykillä jousilla elinikäodotus em. koneistolle ei ole kovin kaksinen.

                            Ja jos tarkoitus on ottaa kovia kierroksia koneesta niin niiden jousien jäykkyys ei ole tärkeä tekijä vaan ominaisresonanssitaajuus ja siihen ei vaikuta millään tavalla jousien jäykkyys vaan itse jousi ja mittaamatta en voi tietää mutta äkkiä katsomalla voisin epäillä että M52:n tynnyrijousen resonanssitaajuus on suurempi kuin M50 perinteisten tuplajousien.

                            Niin ja siis vakionokat on sairaan jyrkät profiililtaan joten jousien pitää olla pirun jäykät kestämään tuon painavan hydraulisen koneiston @ 7K. Virinokat voi huoletta tehdä vähemmän aggressiivisillle profiileille reilummille asteille kun ei ole valmistajan paineita päästörajoille joten jo sopivalla virinokalla vakiojousilla tuskin tulee mitään ongelmia jousien jäykkyyden kanssa, päinvastoin jousia voinee shimmailla vähän löysemmäksikin.
                            Last edited by naukkis; 07-03-2014, 21:25.

                            Comment

                            • [fuse]
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 299
                              • Kerava

                              #29
                              Voisitko naukkis avata tota ominaisresonassia niin et tyhmempiki ymmärtää? Meinaatko, että korkeilla kierroksilla jouset alkaa resonoimaan eikä teekkään enää puhtaasti ylösalas liikkettä?

                              Tottakai koville nostajille tulis aika erilainen nokka koska rampitkin pitää olla "pehmeemmät" ym. Mhh varmaan pitäis olla jotain ymmärrystä nokkien overlapistakin siinä vaiheessa kun alkaa tilailemaan nokkia. Toki varmaan Kylmäkoskella on heittää jotku perus rallimies setupit koville nostajille...

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by [fuse] View Post
                                Voisitko naukkis avata tota ominaisresonassia niin et tyhmempiki ymmärtää? Meinaatko, että korkeilla kierroksilla jouset alkaa resonoimaan eikä teekkään enää puhtaasti ylösalas liikkettä?
                                Hyvin pitkälti yksinkertaistettuna sillä jousella on maksiminopeus jolla se palaa alkuperäiseen muotoonsa. Eli jousen pitää olla riittävän nopea sulkemaan venttiili, pelkkä jäykkyys ei riitä.

                                Hyvä venttiilinjousi on aika monimutkainen eli resonanssitaajuutta ja jäykkyyttä on muokattu sopivasti juuri tekemällä jousesta epäsymmetrinen eli yläpää on mahdollisesti kartio, kierre on harvempi yläpäästä ja joskus kalleimmissa jousissa itse lankakin voi olla ohuempi yläpäästään, tosin massatuotantokoneissa ei tälläisiä ole kyllä näkynyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎