Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 Kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skunkki^
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 688
    • Espoo

    M30 Kysymyksiä

    Tätäkin konemallia löytyy pirun monesta kopasta, ja tuolta mallikohtaiselta puolelta on hieman hankalampi saada vastauksia joten päräytin tälläisen topicin ilmoille.
    Ilmeisesti ei vielä vastaavaa ole olemassa.

    Asiaan;

    Autona toimii e28 525i ja kytkin/vauhtipyöräremontti tiedossa.
    Mitenkä M30 koneisten kytkimet ja vauhtipyörät ovat keskenään yhteensopivia?
    Foorumilla tällähetkellä myynnissä e34 535i irroitettu paketti, ja näissä kummassakin käytetty ilmeisemmin Gertag 260 askia.
    painelaakeri on myös sama, mutta asetelmalle, levylle ja vauhtipyörälle tarjoaa eri numeroita.
    Käykö nämä mitenkään ristiin?
    KIA Optima PHEV

    Exät:
    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
  • Juhi$
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 1268
    • Laukaa

    #2
    E34 käytetty kaksoismassa vauhtipyörää, kun taas e28 ollut käytössä kovat kiekot. Tuon takia e34 levy ja asetelma ei käy.

    Comment

    • Skunkki^
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 688
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Juhi$ View Post
      E34 käytetty kaksoismassa vauhtipyörää, kun taas e28 ollut käytössä kovat kiekot. Tuon takia e34 levy ja asetelma ei käy.
      Noniin, tämähän selvensi jo paljon. Jännä, että bmwfansin sivuilla vauhtipyörässä lukee "Twin Mass" :think
      Mutta tästä päätellen kaikki e28 m30 kytkinkamat käy keskenään ristiin?
      Levy ja asetelma tulee m535/535i:ta, mitenkäs vauhtipyörä, pitääkö senkin olla m535 vai käykö esim. 525i?
      Entä nämä vuosimallierot? Schmiedmann esim. tarjoaa vm.84 ja alle erillaista kytkinpakettia kuin uudempiin, mitä eroja näissä on? (Hintaeroa ainakin )

      Toinen asia, öljypaineen valo:

      Kylmänä käynnistäessä valo palaa noin 20-30 sekuntia, kierroksia kun nostaa niin valo sammuu.
      Valo alkaa myös palamaan/vilkkumaan kun keula on ylöspäin, mutta ei alaspäin ollessa. Jostain olen lukenut tuosta öljynsuodattimenjalan tyhjentymisestä,
      mutta kait se nyt tyhjentyisi keula alaspäinkin ollessa?
      Öljypohja on tosin ajettu johonkin kiinni ja paikattu. Onko tuola pohjassa jotain loiskelevyjä jotka voisi estää öljyn virtaamisen pumpulle tietyissä asennoissa, jos ovat vääntyneet tms.?
      Last edited by Skunkki^; 30-05-2012, 19:42.
      KIA Optima PHEV

      Exät:
      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

      Comment

      • Skunkki^
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 688
        • Espoo

        #4
        Onko kukaan, tai kellään tiedossa ketään, joka olisi tehnyt jetronic ---> motronic swapin M30 koneeseen?

        Itsellä kutittelee takaraivossa Megan asennus (tai kdfi valmis boxi)
        Valmiin motronic johtosarjan yritän metsästää jostain, mutta mitä muita antureita noissa oli nyt erona?
        -Potikka kaasuläpälle
        -Ilmamäärämittari jos päättää tämän pitää (Miten käytännössä toimii jos haluan tästä eroon?)
        -Triggeripyörän laitto / sille anturi? Mistä?
        -Saako toimimaan vanhalla virranjakajalla, vai täytyykö tämäkin onkia motronicillesesta mallista?
        -Entä puola?
        -Lambda

        Tai onko edes järkeä?
        Last edited by Skunkki^; 21-02-2013, 17:38.
        KIA Optima PHEV

        Exät:
        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

        Comment

        • Juhi$
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2009
          • 1268
          • Laukaa

          #5
          Originally posted by Pinxi View Post

          Kylmänä käynnistäessä valo palaa noin 20-30 sekuntia, kierroksia kun nostaa niin valo sammuu.
          Valo alkaa myös palamaan/vilkkumaan kun keula on ylöspäin, mutta ei alaspäin ollessa. Jostain olen lukenut tuosta öljynsuodattimenjalan tyhjentymisestä,
          mutta kait se nyt tyhjentyisi keula alaspäinkin ollessa?
          Öljypohja on tosin ajettu johonkin kiinni ja paikattu. Onko tuola pohjassa jotain loiskelevyjä jotka voisi estää öljyn virtaamisen pumpulle tietyissä asennoissa, jos ovat vääntyneet tms.?
          Katso ettei suodatinkotelon pohjalla ole mitään paskaa mikä jättäisi sieltä jompaa kumpaa "venttiiliä" auki, jolloin pääsee valumaan tyhjäksi. Itsellä oli jotain mujua siellä ja poltti öljynpaineen valoa turhan monta sekuntia käynnistäessä. Möhnät pois ja kunnollinen puhdistus niin ei tyhjene enää iteksiään.

          Öljypohjassa ei ole mitään sellaisia loiskelevyjä jotka voisi estää öljyn valumista pumpun sihdille. Jos ei korjaannu suodatinjalan puhdistuksella niin tarkistaisin onko pumppu kunnolla kiinni/ehjä.

          Originally posted by Pinxi View Post
          Onko kukaan, tai kellään tiedossa ketään, joka olisi tehnyt jetronic ---> motronic swapin M30 koneeseen?

          Itsellä kutittelee takaraivossa Megan asennus (tai kdfi valmis boxi)
          Valmiin motronic johtosarjan yritän metsästää jostain, mutta mitä muita antureita noissa oli nyt erona?
          -Potikka kaasuläpälle
          -Ilmamäärämittari jos päättää tämän pitää (Miten käytännössä toimii jos haluan tästä eroon?)
          -Triggeripyörän laitto / sille anturi? Mistä?
          -Saako toimimaan vanhalla virranjakajalla, vai täytyykö tämäkin onkia motronicillesesta mallista?
          -Entä puola?
          -Lambda

          Tai onko edes järkeä?
          Helpommalla pääset kun ostat jostain purkuautosta kokonaisen tekniikan kaikkine motronic romuineen.

          Comment

          • Skunkki^
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 688
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Juhi$ View Post
            Helpommalla pääset kun ostat jostain purkuautosta kokonaisen tekniikan kaikkine motronic romuineen.
            Itse rautaa en konehuoneeseen ole vaihtamassa, sen verta tikissä tuo kone on.
            Lähinnä toiveajatteluna metsästää nuo jetronicin hukkaamat hevoset takaisin laitumelle.
            Kansiremppa edessä tuossa kelien hieman lämmettyä, niin samallahan tuohon nyt yhden moottorinohjauksen kiinni laittaa, piuhan vetoa, eikö?

            Kovasti vaan kiinnostaa josko joku olisi tuosta järkevästi suoriutunut.
            KIA Optima PHEV

            Exät:
            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #7
              Originally posted by Pinxi View Post
              samallahan tuohon nyt yhden moottorinohjauksen kiinni laittaa, piuhan vetoa, eikö?
              Jos ajattelet megan laittamista niin aloitat siitä että luet megamanuaalin niin moni noista kysymyksistäsi saa vastauksen. Senverran voin valottaa ettei se megan asennus välttämättä vaadi sen l-jetronicin vaihtamista motroniciin jos et sitten ihan välttämättä halua käyttää sitä "tökkää kiinni"-kdfi-purkkia.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • Skunkki^
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 688
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Jos ajattelet megan laittamista niin aloitat siitä että luet megamanuaalin niin moni noista kysymyksistäsi saa vastauksen. Senverran voin valottaa ettei se megan asennus välttämättä vaadi sen l-jetronicin vaihtamista motroniciin jos et sitten ihan välttämättä halua käyttää sitä "tökkää kiinni"-kdfi-purkkia.
                Olen lukenut moniakin Megan ohjeita, ja tästä syystä kdfi:n boxi olisi minun vaihtoehto
                Toki Megan rakentelun voisi ikuisuusprojektiksi ottaa, mutta jos siitä kaiken hyödyn ottaa irti, täytyisi silti kaikki anturit yms. hommata.

                Tässä rupeaa itsellekin pikkuhiljaa valjeta homman laajuus,
                jospa sitä nappais kirjan käteen ja aloittais alusta :think
                KIA Optima PHEV

                Exät:
                520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Ei se megan laitto tuohon mikään monimutkainen projekti ole, tosin hiukan enempi puuhaa kun on l-jet.

                  Ja niihin pariin tärkeään jippoon tuossa koneessa ei löydä ohjeita megamanusta, vaikka kaikki sitä käskee pänttäämäänkin.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • Skunkki^
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 688
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by makkis View Post
                    Ei se megan laitto tuohon mikään monimutkainen projekti ole, tosin hiukan enempi puuhaa kun on l-jet.

                    Ja niihin pariin tärkeään jippoon tuossa koneessa ei löydä ohjeita megamanusta, vaikka kaikki sitä käskee pänttäämäänkin.
                    Jaa toki tietosi näistä jipoista
                    KIA Optima PHEV

                    Exät:
                    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #11
                      Originally posted by makkis View Post
                      Ei se megan laitto tuohon mikään monimutkainen projekti ole, tosin hiukan enempi puuhaa kun on l-jet.
                      Millä tavalla l-jet lisää työn määrää? Käyttää virranjakajaa, vakiopuolaa ja laittaa kampuralle kolme tappia tasavälein, hall-anturi lukemaan. Jollei sitten jakajassa jo ole sakarapyörää josta yhtä hyvin saa triggauksen. Teurastaa l-jetin johtosarjan ja johdottaa siitä BP-ohjauksen, suuttimet, moottorinlämpöanturin megalle. Imulämpöanturin voi joutua jopa ostamaan, sen saa parilla kympillä motonetistä. cosworth-sierran anturia on paljon käytetty. Räppää putkeen kapeakaistalambdan niin voi arvailla seoksiakin jos ei hajun perusteella onnistu.

                      Viikonlopun homma ja kerkeää kaljaakin ottamaan välissä
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Juhi$
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 1268
                        • Laukaa

                        #12
                        Silloin kun itelleni megaa rakentelin niin linkin topikissa kyselin jutuista mihin en megamanuaalista tai muualta netistä löytänyt vastauksia, tai jos oli muutenvaan aivot solmussa tuon kanssa.

                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=189510

                        Comment

                        • smpovers
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2372
                          • Tammela

                          #13
                          Suomentaisiko joku minulle ketjunkiristimen männän ilmausohjeen?

                          Now comes the tricky part. you need to bleed the piston before it will work. This is why you have removed the valve cover. Pour some oil down the right side of the engine directly above the tensioner piston, this will fill the reservoir in the top of the lower cover. Once the reservoir is full, use a long screwdriver to move the tensioner rail back and forth, this will expel the air from behind the tensioner piston, replacing it with oil. If you can see the reservoir, you will see the bubbles coming out. You may need to top off the oil once or twice during this procedure. You are finished when you can no longer move the rail in either direction. It should take less than a minute to achieve this. Do not attempt to skip this procedure, it may take minutes of engine running to bleed this piston, during which, severe damage to chain and rails could occur.


                          Siis kaadetaanko sinne "kuppiin" öljyä ja sen jälkeen painetaan ruuvimeisselillä muutama kerta mäntää sisään?
                          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                          BMW 330d touring e46 -05
                          Ford Cortina Mk2 1600 -70
                          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                          Comment

                          • Skunkki^
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 688
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by smpovers View Post
                            Suomentaisiko joku minulle ketjunkiristimen männän ilmausohjeen?

                            Now comes the tricky part. you need to bleed the piston before it will work. This is why you have removed the valve cover. Pour some oil down the right side of the engine directly above the tensioner piston, this will fill the reservoir in the top of the lower cover. Once the reservoir is full, use a long screwdriver to move the tensioner rail back and forth, this will expel the air from behind the tensioner piston, replacing it with oil. If you can see the reservoir, you will see the bubbles coming out. You may need to top off the oil once or twice during this procedure. You are finished when you can no longer move the rail in either direction. It should take less than a minute to achieve this. Do not attempt to skip this procedure, it may take minutes of engine running to bleed this piston, during which, severe damage to chain and rails could occur.


                            Siis kaadetaanko sinne "kuppiin" öljyä ja sen jälkeen painetaan ruuvimeisselillä muutama kerta mäntää sisään?
                            Ymmärsin saman. Alempaan ketjukoteloon kiristimen päältä "täyttää" kirraimen öljyllä ja pumppaa.
                            Kun et enään ketjukotelossa olevassa öljyssä nää ilmakuplia, homma redi!
                            KIA Optima PHEV

                            Exät:
                            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by Skunkki^ View Post
                              Ymmärsin saman. Alempaan ketjukoteloon kiristimen päältä "täyttää" kirraimen öljyllä ja pumppaa.
                              Kun et enään ketjukotelossa olevassa öljyssä nää ilmakuplia, homma redi!
                              You are finished when you can no longer move the rail in either direction.

                              Tuon mukaan taitaa myös jäykistyä aikalailla kun homma on valmis.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎