BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek BMW 330d touring e46 -05 Ford Cortina Mk2 1600 -70 ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
Mikäköhän mahtaa olla vuoden -85 e23 735ia:ssa vikana, kun ei ota kierroksia ja jaksa juurikaan kulkea. Vapaalla kiertää about 3000rpm, mutta ampuu joko putkeen tai imusarjaan. Kun irrottaa moottorin vedenlämpötila-anturin tyhjäkäynti nousee ja kone jaksaa kiertää. Ajamaankin pystyy, mutta vähän puhdittomalle tuntuu..
Vika ilmaantui parin viikon auton parkissaolon aikana. Mittariston vaihdoin tuona aikana, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa. Eihän?
Talvella auto teki jokusia kertoja niin, että jäi suht samalla tavalla rökeltämään startin jälkeen alle 1000rpm. Korjaantui kun sai kierrokset houkuteltua yli tonnin..
Mikäköhän mahtaa olla vuoden -85 e23 735ia:ssa vikana, kun ei ota kierroksia ja jaksa juurikaan kulkea. Vapaalla kiertää about 3000rpm, mutta ampuu joko putkeen tai imusarjaan. Kun irrottaa moottorin vedenlämpötila-anturin tyhjäkäynti nousee ja kone jaksaa kiertää. Ajamaankin pystyy, mutta vähän puhdittomalle tuntuu..
Vika ilmaantui parin viikon auton parkissaolon aikana. Mittariston vaihdoin tuona aikana, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa. Eihän?
Talvella auto teki jokusia kertoja niin, että jäi suht samalla tavalla rökeltämään startin jälkeen alle 1000rpm. Korjaantui kun sai kierrokset houkuteltua yli tonnin..
Kiitos jo etukäteen!
-Timo
ihan lähtisin katsomaan tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen ja pyöriän.
puh/txt/whatsapp: 0452673541
näillä mennään talvella: e39 523ia arctic silver e87 116i Japanrot
ja näillä kesällä: e30 328i *Rot m50b28
Löytyisikö täältä apuja M30 moottorin tunnistamiseen?
Lohkon kyljessä merkintä 2.5/2.8, startin kaulalla merkinnät *0123* ja B6/2. Kaikissa muissa m30 lohkoissa mitä itseltäni löytyy oli selvät merkinnät joista pystyi tarkemmin päättelemään missä autossa ollut, mutta tämä on jäänyt epäselväksi.
Tämmöinen ongelma e30 m30b30: Kone toimii hyvin kun tyhjäkäyntimoottori sekä tps liitin irti. Kun tps kytkettynä ja konetta "ryntäyttää" niin sammuu noin sekunniksi ja kiekkamittari tippuu ihan nolliin. Pystyy kuitenkin ajamaan ihan hyvin. Sitten kun kytkee tyhjäkäyntimoottorin kiinni niin ongelma pahenee. Ei nosta kierroksia enää millään yli 3k. Tekee tätä myös kun tps irti ja tkm kytketty mutta silloin kierruslukumittari ei "sukella". Tkm ei ollut aiemmin kiinni mutta tps oli ja vika ilmeni kun käytin imusarjan irti.
Tämmöisiä ajatuksia itsellä:
Maadoitusvika? Mitä enemmän antureita kytkee niin sitä mukaa loppuu virta herkemmin kesken ja toimii huonommin?? Onkohan tuossa m30 (motronic 1.3) johtosarjassa jotain maadotusta tuossa imusarjan lähettyvillä? Jotain antureiden maadoitusta mikä olisi voinut jäädä irti tms? lohkon ja korin välinen maatto kiinni. Voiko testata laittamalla vaikka tps:lle oman maan?
Tämmöinen ongelma e30 m30b30: Kone toimii hyvin kun tyhjäkäyntimoottori sekä tps liitin irti. Kun tps kytkettynä ja konetta "ryntäyttää" niin sammuu noin sekunniksi ja kiekkamittari tippuu ihan nolliin. Pystyy kuitenkin ajamaan ihan hyvin. Sitten kun kytkee tyhjäkäyntimoottorin kiinni niin ongelma pahenee. Ei nosta kierroksia enää millään yli 3k. Tekee tätä myös kun tps irti ja tkm kytketty mutta silloin kierruslukumittari ei "sukella". Tkm ei ollut aiemmin kiinni mutta tps oli ja vika ilmeni kun käytin imusarjan irti.
Tämmöisiä ajatuksia itsellä:
Maadoitusvika? Mitä enemmän antureita kytkee niin sitä mukaa loppuu virta herkemmin kesken ja toimii huonommin?? Onkohan tuossa m30 (motronic 1.3) johtosarjassa jotain maadotusta tuossa imusarjan lähettyvillä? Jotain antureiden maadoitusta mikä olisi voinut jäädä irti tms? lohkon ja korin välinen maatto kiinni. Voiko testata laittamalla vaikka tps:lle oman maan?
Tps ja tkm paskana? Mites nämä voisi testata?
Ecu paskana?
En tunne m30 moottoria sen tarkemmin mutta tyhjäkäyntimoottori on varmaankin vähän auki ku siinä ei oo virtaa ni saa ilmaa sieltä.
Koita ilman maffia mitä tapahtuu.
Mittaa tps että on ehjä. Kasvava vastus toisesta ja pienenevä vastus toisesta johdosta maapiuhaa vasten mitattuna.
Mittaa tps että on ehjä. Kasvava vastus toisesta ja pienenevä vastus toisesta johdosta maapiuhaa vasten mitattuna.
Motronic 1.3:ssa ei ole potentiometri-TPS:ää. Ainoastaan tyhjäkäynti- ja täyskaasukärjet. Jos TPS on väärässä asennossa ei tyhjäkäyntikärjet kytkeydy. Kannattaa varmistaa asento.
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Motronic 1.3:ssa ei ole potentiometri-TPS:ää. Ainoastaan tyhjäkäynti- ja täyskaasukärjet. Jos TPS on väärässä asennossa ei tyhjäkäyntikärjet kytkeydy. Kannattaa varmistaa asento.
Jaa, meinasinkin kirjoittaa että voi olla sellainenkin mutta en jaksanut. Jaksoin kuitenkin vielä tämän täälä kertoa..:think
tarkottaako tuo kuvan kuula (nro.3) tuolla kiristimen männän sisällä olevaa takaiskun kuulaa, vai kuuluisiko tuola jousen päässä olla tollanen??? 2 konetta eikä kummassakaan tuollaista ole ollu ainakaan paikallaan??? pitäs kasata kone loppuun ja ei tollasta 5mm kuulaa ole.
tarkottaako tuo kuvan kuula (nro.3) tuolla kiristimen männän sisällä olevaa takaiskun kuulaa, vai kuuluisiko tuola jousen päässä olla tollanen??? 2 konetta eikä kummassakaan tuollaista ole ollu ainakaan paikallaan??? pitäs kasata kone loppuun ja ei tollasta 5mm kuulaa ole.
Mulla pitäisi olla pussillinen noita kuulia jemmassa. Ilmaseks saa, jos tarvetta?
Mitäs toimenpiteitä aiheuttaa jos laittelis noi e34 m5 läppärungot paikalleen vakio moottorinohjauksella, pelittääkö normaalisti vai vaatisko ohjauksen vaihdon? :think
e28 535i Touring
e28 m535i + s38
e34 535i --> ?
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi
Uusin M30-aiheinen topikki tekniikkapuolella. Viimeisin viesti 3 vuoden takaa.
Mennään kuitenkin asiaan. Onko kuinka monella ollut ö-paineongelmia? Ilmeisesti öljypumput on näissä heikkoja/huonoja jokaisessa lähtökohtaisesti? Ainakin Lontoon ja nahkahousujen palstoilla paljonkin juttua. Lisäksi törmäsin tähän sivustoon, jossa kaveri upgradee noita vanhoja pumppuja:
PM Tec in Kempen ist spezialisiert u.a. auf das Tuning von BMW M30-Motoren, sowie die Restaurierung von Young- sowie Oldtimern von BMW
Onko sopivasti saatu lietsottua pelkoa ja sitä myöten hyvä bisnes markkinoille vai voiko tosiaan olla niin, että ö-pumppu onkin se suurin syypää kuluneilla nokka-akseleille, omituisille ö-paineongelmille ja pahimmassa tapauksessa moottoririkoille?
Lähinnä alkanut taas harrastaminen kiinnostaa ja uuden hankinnan myötä lueskellut joutuessaan M30-aiheisia keskusteluja.
Comment