Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 Kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    #16
    Minä kiitän.
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

    Comment

    • billy
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2012
      • 1052
      • Finland

      #17
      M30 kumpi out ja in tulo? Oma veikkaus että tuo alempi pieni reikä on ulos mutta varmistusta kaipaisin kun tulee erillinen suodatin jalka.

      Comment

      • sierra4x4tbo
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 2097
        • Lappeenranta

        #18
        Osaiskohan arvon raati auttaa..

        Mikäköhän mahtaa olla vuoden -85 e23 735ia:ssa vikana, kun ei ota kierroksia ja jaksa juurikaan kulkea. Vapaalla kiertää about 3000rpm, mutta ampuu joko putkeen tai imusarjaan. Kun irrottaa moottorin vedenlämpötila-anturin tyhjäkäynti nousee ja kone jaksaa kiertää. Ajamaankin pystyy, mutta vähän puhdittomalle tuntuu..

        Vika ilmaantui parin viikon auton parkissaolon aikana. Mittariston vaihdoin tuona aikana, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa. Eihän?

        Talvella auto teki jokusia kertoja niin, että jäi suht samalla tavalla rökeltämään startin jälkeen alle 1000rpm. Korjaantui kun sai kierrokset houkuteltua yli tonnin..

        Kiitos jo etukäteen!

        -Timo
        M535i BiTurbo -85
        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

        --=MushroomMotorsport=--
        --=MaxTuned.com=--

        Comment

        • Zetz
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 3230
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by sierra4x4tbo View Post
          Osaiskohan arvon raati auttaa..

          Mikäköhän mahtaa olla vuoden -85 e23 735ia:ssa vikana, kun ei ota kierroksia ja jaksa juurikaan kulkea. Vapaalla kiertää about 3000rpm, mutta ampuu joko putkeen tai imusarjaan. Kun irrottaa moottorin vedenlämpötila-anturin tyhjäkäynti nousee ja kone jaksaa kiertää. Ajamaankin pystyy, mutta vähän puhdittomalle tuntuu..

          Vika ilmaantui parin viikon auton parkissaolon aikana. Mittariston vaihdoin tuona aikana, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa. Eihän?

          Talvella auto teki jokusia kertoja niin, että jäi suht samalla tavalla rökeltämään startin jälkeen alle 1000rpm. Korjaantui kun sai kierrokset houkuteltua yli tonnin..

          Kiitos jo etukäteen!

          -Timo
          ihan lähtisin katsomaan tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen ja pyöriän.
          puh/txt/whatsapp: 0452673541
          näillä mennään talvella:
          e39 523ia arctic silver
          e87 116i Japanrot
          ja näillä kesällä:
          e30 328i *Rot m50b28

          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

          Comment

          • sierra4x4tbo
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 2097
            • Lappeenranta

            #20
            Originally posted by Zetz View Post
            ihan lähtisin katsomaan tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen ja pyöriän.
            Kyllä se mittariston vaihdosta johtui kuitenkin, tai no oikeastaan insinööri itse mokasi.

            Eipä tullut eilen illalla huomattua, että ei pala latauksen merkkivalo ollenkaan. Eli virtapulaa, kun ei latausta. Taas rokkaa.

            -Timo
            M535i BiTurbo -85
            740iA -95 ”#tonnin_pommi"

            --=MushroomMotorsport=--
            --=MaxTuned.com=--

            Comment

            • ^tuge^
              BTCF Member
              • May 2011
              • 140
              • HML

              #21
              Löytyisikö täältä apuja M30 moottorin tunnistamiseen?

              Lohkon kyljessä merkintä 2.5/2.8, startin kaulalla merkinnät *0123* ja B6/2. Kaikissa muissa m30 lohkoissa mitä itseltäni löytyy oli selvät merkinnät joista pystyi tarkemmin päättelemään missä autossa ollut, mutta tämä on jäänyt epäselväksi.
              E87, E30 & E34
              E34-purkuosia.

              Comment

              • Schutzstaffel
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 345
                • Lounais-Suomi

                #22
                Onko mitään merkitysä käytännössä, jos nostajien akseleissa on naarmuja tai kannessa niiden öljykanavien kohdalla? Aion hioa kevyesti kannen.

                Akselit olivat imupuolella helvetin kovin kiinni. Piti katkoa laikalla palasiin. :think
                Monta 80-luvun autoa

                Comment

                • NikkeDeHutt
                  Newbiemmer
                  • Jan 2014
                  • 9
                  • Savonlinna

                  #23
                  johtosarja kyssäri.

                  Tämmöinen ongelma e30 m30b30: Kone toimii hyvin kun tyhjäkäyntimoottori sekä tps liitin irti. Kun tps kytkettynä ja konetta "ryntäyttää" niin sammuu noin sekunniksi ja kiekkamittari tippuu ihan nolliin. Pystyy kuitenkin ajamaan ihan hyvin. Sitten kun kytkee tyhjäkäyntimoottorin kiinni niin ongelma pahenee. Ei nosta kierroksia enää millään yli 3k. Tekee tätä myös kun tps irti ja tkm kytketty mutta silloin kierruslukumittari ei "sukella". Tkm ei ollut aiemmin kiinni mutta tps oli ja vika ilmeni kun käytin imusarjan irti.

                  Tämmöisiä ajatuksia itsellä:

                  Maadoitusvika? Mitä enemmän antureita kytkee niin sitä mukaa loppuu virta herkemmin kesken ja toimii huonommin?? Onkohan tuossa m30 (motronic 1.3) johtosarjassa jotain maadotusta tuossa imusarjan lähettyvillä? Jotain antureiden maadoitusta mikä olisi voinut jäädä irti tms? lohkon ja korin välinen maatto kiinni. Voiko testata laittamalla vaikka tps:lle oman maan?

                  Tps ja tkm paskana? Mites nämä voisi testata?

                  Ecu paskana?

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5258
                    • Pirkkala

                    #24
                    Originally posted by NikkeDeHutt View Post
                    Tämmöinen ongelma e30 m30b30: Kone toimii hyvin kun tyhjäkäyntimoottori sekä tps liitin irti. Kun tps kytkettynä ja konetta "ryntäyttää" niin sammuu noin sekunniksi ja kiekkamittari tippuu ihan nolliin. Pystyy kuitenkin ajamaan ihan hyvin. Sitten kun kytkee tyhjäkäyntimoottorin kiinni niin ongelma pahenee. Ei nosta kierroksia enää millään yli 3k. Tekee tätä myös kun tps irti ja tkm kytketty mutta silloin kierruslukumittari ei "sukella". Tkm ei ollut aiemmin kiinni mutta tps oli ja vika ilmeni kun käytin imusarjan irti.

                    Tämmöisiä ajatuksia itsellä:

                    Maadoitusvika? Mitä enemmän antureita kytkee niin sitä mukaa loppuu virta herkemmin kesken ja toimii huonommin?? Onkohan tuossa m30 (motronic 1.3) johtosarjassa jotain maadotusta tuossa imusarjan lähettyvillä? Jotain antureiden maadoitusta mikä olisi voinut jäädä irti tms? lohkon ja korin välinen maatto kiinni. Voiko testata laittamalla vaikka tps:lle oman maan?

                    Tps ja tkm paskana? Mites nämä voisi testata?

                    Ecu paskana?
                    En tunne m30 moottoria sen tarkemmin mutta tyhjäkäyntimoottori on varmaankin vähän auki ku siinä ei oo virtaa ni saa ilmaa sieltä.

                    Koita ilman maffia mitä tapahtuu.

                    Mittaa tps että on ehjä. Kasvava vastus toisesta ja pienenevä vastus toisesta johdosta maapiuhaa vasten mitattuna.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #25
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Mittaa tps että on ehjä. Kasvava vastus toisesta ja pienenevä vastus toisesta johdosta maapiuhaa vasten mitattuna.
                      Motronic 1.3:ssa ei ole potentiometri-TPS:ää. Ainoastaan tyhjäkäynti- ja täyskaasukärjet. Jos TPS on väärässä asennossa ei tyhjäkäyntikärjet kytkeydy. Kannattaa varmistaa asento.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5258
                        • Pirkkala

                        #26
                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Motronic 1.3:ssa ei ole potentiometri-TPS:ää. Ainoastaan tyhjäkäynti- ja täyskaasukärjet. Jos TPS on väärässä asennossa ei tyhjäkäyntikärjet kytkeydy. Kannattaa varmistaa asento.

                        Jaa, meinasinkin kirjoittaa että voi olla sellainenkin mutta en jaksanut. Jaksoin kuitenkin vielä tämän täälä kertoa..:think
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • tero_v
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 970
                          • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                          #27
                          tarkottaako tuo kuvan kuula (nro.3) tuolla kiristimen männän sisällä olevaa takaiskun kuulaa, vai kuuluisiko tuola jousen päässä olla tollanen??? 2 konetta eikä kummassakaan tuollaista ole ollu ainakaan paikallaan??? pitäs kasata kone loppuun ja ei tollasta 5mm kuulaa ole.
                          Last edited by tero_v; 01-04-2017, 12:48.
                          E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                          650hp/850nm 1.8bar
                          1/4m 11.48s/208km/h
                          100-150km/h 2.01s
                          100-200km/h 6.99s


                          EX jatkeet:
                          e39 528 M-Sport -99
                          e36 318is "M-sport" -92

                          Comment

                          • escortmk2
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 359
                            • halikko

                            #28
                            Originally posted by tero_v View Post
                            tarkottaako tuo kuvan kuula (nro.3) tuolla kiristimen männän sisällä olevaa takaiskun kuulaa, vai kuuluisiko tuola jousen päässä olla tollanen??? 2 konetta eikä kummassakaan tuollaista ole ollu ainakaan paikallaan??? pitäs kasata kone loppuun ja ei tollasta 5mm kuulaa ole.
                            Mulla pitäisi olla pussillinen noita kuulia jemmassa. Ilmaseks saa, jos tarvetta?
                            BMW 740IA 1993
                            BMW 530D E61

                            Comment

                            • leksii
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 1034
                              • Turku

                              #29
                              Mitäs toimenpiteitä aiheuttaa jos laittelis noi e34 m5 läppärungot paikalleen vakio moottorinohjauksella, pelittääkö normaalisti vai vaatisko ohjauksen vaihdon? :think
                              e28 535i Touring
                              e28 m535i + s38
                              e34 535i --> ?


                              Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

                              Comment

                              • Magirus
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 875
                                • Keski-Suomi und Sawo

                                #30
                                Uusin M30-aiheinen topikki tekniikkapuolella. Viimeisin viesti 3 vuoden takaa.

                                Mennään kuitenkin asiaan. Onko kuinka monella ollut ö-paineongelmia? Ilmeisesti öljypumput on näissä heikkoja/huonoja jokaisessa lähtökohtaisesti? Ainakin Lontoon ja nahkahousujen palstoilla paljonkin juttua. Lisäksi törmäsin tähän sivustoon, jossa kaveri upgradee noita vanhoja pumppuja:
                                PM Tec in Kempen ist spezialisiert u.a. auf das Tuning von BMW M30-Motoren, sowie die Restaurierung von Young- sowie Oldtimern von BMW


                                Onko sopivasti saatu lietsottua pelkoa ja sitä myöten hyvä bisnes markkinoille vai voiko tosiaan olla niin, että ö-pumppu onkin se suurin syypää kuluneilla nokka-akseleille, omituisille ö-paineongelmille ja pahimmassa tapauksessa moottoririkoille?

                                Lähinnä alkanut taas harrastaminen kiinnostaa ja uuden hankinnan myötä lueskellut joutuessaan M30-aiheisia keskusteluja.

                                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                                O: E24 osasia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎