Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 Kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sierra4x4tbo
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 2097
    • Lappeenranta

    #31
    Hirveesti tekstiä, mutta ei nopeella silmäyksellä selvinny, että mikä niissä pumpuissa oikein mättää. Ja mitä tarjottu upgrade sisältää..
    Vai oliko E3 aikaisten osien upgradea E28-E34 aikakaudelle, ylipaineventtiilinen pumpun takaosa?

    Sanoisin, että ongelmana on yli 300tkm ajetut osat. Uusi pumppu marmorilta isomman rempan yhteydessä ja vetoja..

    -Timo
    M535i BiTurbo -85
    740iA -95 ”#tonnin_pommi"

    --=MushroomMotorsport=--
    --=MaxTuned.com=--

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 970
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      #32
      Oma pumppu - 92 vuoden m30b34 imusihtiä avarrettu ja venttiiliä shimmattu. Hyvin on painetta piisannu.
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • sierra4x4tbo
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 2097
        • Lappeenranta

        #33
        ..niinjoo.

        Kyllähän omassakin M30-padassa oli öljynpaineongelmaa (E28), hain marmorilta E34 pumpun johon vaihdoin E28 pumpun takaosan. Silloin ei ollut E28 mallia saatavilla. Tämän hetken tilannetta M30 pumppujen saatavuudesta en tiedä.

        Käsittääkseni noissa E28 ja uudemmissa pumpuissa ei ole muuta ongelmaa kuin paineensäätöventtiilin karan reiän kuluminen liian suureksi. Sen takia venttiilin kara jumiutuu auki-asentoon (tai osittain auki-asentoon) aina välillä.
        Tämä korjaantuu uudella pumpulla tai koneistamalla venttiilin pesä isommaksi ja tekemällä uusi poraukseen sopiva kara..

        EDIT: Hetken kun tuumasi, niin tajusi mitä P-M-Tec:in upgradessa pumpulle tehdään.

        -Timo
        Last edited by sierra4x4tbo; 21-08-2020, 16:06.
        M535i BiTurbo -85
        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

        --=MushroomMotorsport=--
        --=MaxTuned.com=--

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          #34
          Nyt kun seurannut tuon 635CSi ö-painevaloa kylmäkäynnistyksessä, niin muutaman sekunnin (2-3sek) palaa kunnes sammuu. Mielestäni pidempään, kun mihin on muissa autoissa tottunut (vai pääsikö hyvin markkinoitu pumpunkorjaaja ihon alle)..

          E23/E24 ja E28 näyttäisi käyttävän samaa pumppua. Voisihan tuota mittailla/seurailla öljynpaineita ja varuiksi päivittää tuon E34 pumpun, mikäli se takaosaa vaihtamalla sinne menee.

          EDIT: Ilmeisesti myös suodatinjalassa oleva takaiskuventtiili on yleinen vikakohde, jos ö-paineet käynnistäessä nousevat viiveellä. Voisihan sitä aloittaa siitäkin.
          Last edited by Magirus; 04-09-2020, 10:43.

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #35
            Originally posted by Magirus View Post
            Nyt kun seurannut tuon 635CSi ö-painevaloa kylmäkäynnistyksessä, niin muutaman sekunnin (2-3sek) palaa kunnes sammuu. Mielestäni pidempään, kun mihin on muissa autoissa tottunut (vai pääsikö hyvin markkinoitu pumpunkorjaaja ihon alle)..

            E23/E24 ja E28 näyttäisi käyttävän samaa pumppua. Voisihan tuota mittailla/seurailla öljynpaineita ja varuiksi päivittää tuon E34 pumpun, mikäli se takaosaa vaihtamalla sinne menee.

            EDIT: Ilmeisesti myös suodatinjalassa oleva takaiskuventtiili on yleinen vikakohde, jos ö-paineet käynnistäessä nousevat viiveellä. Voisihan sitä aloittaa siitäkin.
            Sanoisin että tuo takaisku on syypää oman kokemuksen perusteella.

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              #36
              Suodatinjalan tiivistehän se siellä vuotaa hieman, eli siinä syy miksi ö-paineet seisonnassa katoaa hiljalleen.

              Mutta sitten seuraava M30 aiheinen kysymys. Autossa siis Motronic 1.0 24pin (0 261 200 059). Auto toiminut jokseenkin ok, mutta lämmetessään tyhjäkäynti muuttuu raskaaksi ja röpöttäväksi. Omituinen piirre on myös se, että käyntiin laiton jälkeen kun auto on pyörinyt n. 5-10 min ja sammuttaa, pakosarjat ja katti napsuu. Seoksissa/sytytyksessä siis on jotain hämärää. Aluksi luulin suuttimissa olevan vikaa (yhden liitin oli hapettunut) ja lisäksi huohotinletkusta lähtevä alipaineletku imusarjaan sattoi olla irti. Vaihdoin uudet aftermarket suuttimet, säädin venttiilit, vaihdoin virranjakajan kopan sekä pyörijän ja kiinnittelin kaikki rojut. Auto käyntiin ja sama homma. Kylmänä käy ok, mutta heti muutaman minuutin pyörittyään alkaa käydä raskaasti ja röpöttää. Ajaessa olen pistänyt merkille, että Motronicin tienoilta kuuluu vedätyksessä/kuormituksessa ns. tikitys. Eli tasakaasulla ei mitään, mutta heti kun lisää koneelle kuormaa, alkaa tuo epäsäännöllinen tikitys kuulua. En aluksi meinannut tuota uskoa, mutta kyllä se sieltä melko varmasti tulee. Avasin boksin ja tiirailin läpi sekä putsailin liitoksia, mutta mitään selvää vikaa ei löytynyt. Kaikki paikat oli myös kuivat ja siisti, eli ei merkkejä boksin kastumisesta.

              Aloin sitten googletella boksin varaosanumerolla ja tuli tällainen DIY-korjaus vastaan:


              Onko kellään ollut vastaavaa? Voisihan tuon vielä avata ja kolvilla käydä nuo juotokset läpi.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #37
                Originally posted by Magirus View Post
                Suodatinjalan tiivistehän se siellä vuotaa hieman, eli siinä syy miksi ö-paineet seisonnassa katoaa hiljalleen.

                Mutta sitten seuraava M30 aiheinen kysymys. Autossa siis Motronic 1.0 24pin (0 261 200 059). Auto toiminut jokseenkin ok, mutta lämmetessään tyhjäkäynti muuttuu raskaaksi ja röpöttäväksi. Omituinen piirre on myös se, että käyntiin laiton jälkeen kun auto on pyörinyt n. 5-10 min ja sammuttaa, pakosarjat ja katti napsuu. Seoksissa/sytytyksessä siis on jotain hämärää. Aluksi luulin suuttimissa olevan vikaa (yhden liitin oli hapettunut) ja lisäksi huohotinletkusta lähtevä alipaineletku imusarjaan sattoi olla irti. Vaihdoin uudet aftermarket suuttimet, säädin venttiilit, vaihdoin virranjakajan kopan sekä pyörijän ja kiinnittelin kaikki rojut. Auto käyntiin ja sama homma. Kylmänä käy ok, mutta heti muutaman minuutin pyörittyään alkaa käydä raskaasti ja röpöttää. Ajaessa olen pistänyt merkille, että Motronicin tienoilta kuuluu vedätyksessä/kuormituksessa ns. tikitys. Eli tasakaasulla ei mitään, mutta heti kun lisää koneelle kuormaa, alkaa tuo epäsäännöllinen tikitys kuulua. En aluksi meinannut tuota uskoa, mutta kyllä se sieltä melko varmasti tulee. Avasin boksin ja tiirailin läpi sekä putsailin liitoksia, mutta mitään selvää vikaa ei löytynyt. Kaikki paikat oli myös kuivat ja siisti, eli ei merkkejä boksin kastumisesta.

                Aloin sitten googletella boksin varaosanumerolla ja tuli tällainen DIY-korjaus vastaan:


                Onko kellään ollut vastaavaa? Voisihan tuon vielä avata ja kolvilla käydä nuo juotokset läpi.
                Ei ole se suodatinjalan tiiviste mistä johtuu.
                Moottoriin ei jää öljynpaineet sisälle sammutettaessa. Tarvitsee sen että pumppu pyörii.
                Se takaisku päästää öljyn takaisin suodattimelta öljypohjaan ja sen takia paineen nousu kestää hetken kun pitää suodatin täyttää uudelleen startissa.

                Tuo raskas käynti voi johtua vaikka lämpöanturista jos kertoo koneen olevan liian kylmä.

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 875
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  #38
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Ei ole se suodatinjalan tiiviste mistä johtuu.
                  Moottoriin ei jää öljynpaineet sisälle sammutettaessa. Tarvitsee sen että pumppu pyörii.
                  Se takaisku päästää öljyn takaisin suodattimelta öljypohjaan ja sen takia paineen nousu kestää hetken kun pitää suodatin täyttää uudelleen startissa.

                  Tuo raskas käynti voi johtua vaikka lämpöanturista jos kertoo koneen olevan liian kylmä.
                  Hyvä tarkennus! Samalla tutkittava kun tuon tiivisteen vaihtaa. Se kun tällä hetkellä näyttää vuotavan jo ihan näkyvästi.

                  Tuo lämpötila-anturikin kävisi järkeen, tarkistettava/mitattava sekin (tai siis nekin, montako kappaletta niitä nyt sitten olikaan ja mikä funktio milläkin). Kaivettava kotona M30 workshop manuaali ja alettava tulkata.

                  Ehkä tuon boksin transistorin kolvauksen voisi vielä jättää tekemättä, niin ei tule tehtyä vahingossa siitä CER-romua. Se kummallinen tikitys boksin suunnalta hentoisessa(kin) vedätyksessä vaan kummastuttaa. Ja vaikka M30 pitääkin aina melkoista mekkalaa, niin tässä yksilössä voisin sen poissulkea. Kansi on laitettu edellisen omistajan toimesta ja siltä se kyllä näyttikin, kun koppaa käytin irti ja vaihdoin/varmistin banjot. Ei kulumaa missään. Venttiilin välyksetkin oli kaikki 0.25-0.30mm välillä ennen säätöä.

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #39
                    Originally posted by Magirus View Post
                    Ehkä tuon boksin transistorin kolvauksen voisi vielä jättää tekemättä, niin ei tule tehtyä vahingossa siitä CER-romua. Se kummallinen tikitys boksin suunnalta hentoisessa(kin) vedätyksessä vaan kummastuttaa.

                    Siitä tulee aika varmasti elektroniikkajätettä, jos sitä ei kolvata. Tikitys kun voi johtua siitä että transistorin maadoitus on huono ja siellä hyppää kipinä purkin sisällä kun sen pitäisi lyödä puolan kautta tulpassa.





                    Huono maadoitus kipinälaitteissa johtaa aina vaurioihin jossain vaiheessa :think
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • aosbmw
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 214
                      • Metsässä

                      #40
                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Siitä tulee aika varmasti elektroniikkajätettä, jos sitä ei kolvata. Tikitys kun voi johtua siitä että transistorin maadoitus on huono ja siellä hyppää kipinä purkin sisällä kun sen pitäisi lyödä puolan kautta tulpassa.





                      Huono maadoitus kipinälaitteissa johtaa aina vaurioihin jossain vaiheessa :think
                      Tuskin se kipinä ensiö puolella kuitenkaan hyppää, mutta johtaa vaurioon jos kylmä juotos yms.
                      E39 530D TOURING
                      E30 316 (2.5i)
                      E32 735 (Hartge)
                      E21 323i (M30Bxx)

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        #41
                        Päivitellääs niin ei jää mysteeriksi. Ei toki ole itse ongelma ratkennut vieläkään.

                        Kolvasin nuo juotokset, näytti että yhden jalan juotos olis silminnähden murtunut. Ei kuitenkaan korjannut ongelmaa. Käynnissä ollessa kun nappasi ecun lämpöanturin liittimen irti, pomppas kierrokset likemmäs 2k rpm. Paha sanoa, onko anturissa vikaa tuon perusteella. Pitää keitellä ja mitata ohmit.

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • peeämwee
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1822
                          • I sink hell

                          #42


                          Mites tällainen pakkasneste maamoottoriin? Varmaan tyhmä kysymys, mutta etsin pakkasnestettä joka estää korroosiota.
                          Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                          Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                          A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                          http://velkakello.fi/

                          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16419
                            • Asikkala

                            #43
                            Originally posted by peeämwee View Post
                            https://www.motonet.fi/fi/tuote/6098...unainen-5l-100

                            Mites tällainen pakkasneste maamoottoriin? Varmaan tyhmä kysymys, mutta etsin pakkasnestettä joka estää korroosiota.
                            Onko olemassa pakkasnestettä joka ei estä korroosiota ?

                            Comment

                            • sierra4x4tbo
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 2097
                              • Lappeenranta

                              #44
                              Originally posted by peeämwee View Post
                              https://www.motonet.fi/fi/tuote/6098...unainen-5l-100

                              Mites tällainen pakkasneste maamoottoriin? Varmaan tyhmä kysymys, mutta etsin pakkasnestettä joka estää korroosiota.
                              Laita vihreetä, itellä ei ainakaan punanen oikein soveltunu maamoottoriin (en enää muista miksi)..

                              -Timo
                              M535i BiTurbo -85
                              740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                              --=MushroomMotorsport=--
                              --=MaxTuned.com=--

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16419
                                • Asikkala

                                #45
                                Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                                itellä ei ainakaan punanen oikein soveltunu maamoottoriin
                                :think:think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎