Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo pakosarjan tekeminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Järppä
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1108
    • Stadi, ladon takana.

    #16
    Originally posted by Muumi View Post
    AISI 409 tarkotin, yleisin laatuhan tuntuu olevan perus 304. Ja saahan tuota toki muualtakin, mutta tuossa yksi vaihtoehto.
    Tuosta parempi matsku taitaa olla het reilusti kalliimpaa.
    Seosaineiden määrä vaikuttaa hintoihin joten olet oikeassa.
    Perus autoteollisuuden käyttämässä 409:sä tais "just olla" kromia tarpeeks että luokittelevat sen ruostumattomaksi. 304 on jo parempaa tavaraa.
    Kuten blueorange mainitsi hinnoista niin tukkujen perus tarjonta on rst 1.4307, hst 1.4404, hst 1.4432 + muut laadut.
    Astm 409 on 1.4512 (ferriittinen)
    Austeniittinen
    Astm 304 on 1.4301
    Astm 304L on 1.4307
    Astm 316L on 1.4404
    Astm 316L on 1.4432

    Anteeksi
    Last edited by Järppä; 23-07-2014, 20:24.
    Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
    Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
    Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
    If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
    Top Gear review

    Comment

    • Muumi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1702
      • Rovaniemi

      #17
      Originally posted by huTsu View Post

      Anteeksi
      Niin no, kumpikos mielestäsi on parempaa pakosarja materiaaliksi, 304 vai 409?
      Kokemusta kummastakin?
      E24 635csi

      Comment

      • bmw2002
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 669
        • Ylivieska

        #18
        Originally posted by huTsu View Post
        Seosaineiden määrä vaikuttaa hintoihin joten olet oikeassa.
        Perus autoteollisuuden käyttämässä 409:sä tais "just olla" kromia tarpeeks että luokittelevat sen ruostumattomaksi. 304 on jo parempaa tavaraa.
        Kuten blueorange mainitsi hinnoista niin tukkujen perus tarjonta on rst 1.4307, hst 1.4404, hst 1.4432 + muut laadut.
        Astm 409 on 1.4512 (ferriittinen)
        Austeniittinen
        Astm 304 on 1.4301
        Astm 304L on 1.4307
        Astm 316L on 1.4404
        Astm 316L on 1.4432

        Anteeksi
        Tainnut unohtua nyt yksi ollenainen seikka nimenomaan pakosarjaa/putkistoa suunnitellessa.. tarkasteleppa asiaa lämpölaajenemisen kannalta ja mieti uudestaa miksi tuo ferriittinen 409 olisi parempi materiaali kyseiseen käyttötarkoitukseen.
        f11 520d -11
        e10 2002 2.0 turbo -75
        e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
        ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

        Comment

        • Järppä
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 1108
          • Stadi, ladon takana.

          #19
          Originally posted by Muumi View Post
          Niin no, kumpikos mielestäsi on parempaa pakosarja materiaaliksi, 304 vai 409?
          Kokemusta kummastakin?
          Valitan ei ole henkilökohtaista kokemusta. Valitsisin näistä hinnan perusteella järkevämmän. Sen tiedän että 304L:sta ja 316L:sta on tehty kumpiakin pakosarjoja.

          Originally posted by bmw2002 View Post
          Tainnut unohtua nyt yksi ollenainen seikka nimenomaan pakosarjaa/putkistoa suunnitellessa.. tarkasteleppa asiaa lämpölaajenemisen kannalta ja mieti uudestaa miksi tuo ferriittinen 409 olisi parempi materiaali kyseiseen käyttötarkoitukseen.
          409 laajenee vähemmän kuin 304 mutta ero ei ole mikään järin suuri näiden kahden välillä joten kuinka iso merkitys lämpölaajenemisella on?

          Kummassakin on hyviä ja huonoja puolia mutta varmasti kummatkin sopivat pakosarjan tekoon oli sitten vapari tai ahdettu kyseessä.

          En ole itse suunnittelemassa pakosarjaa mutta putkistoa kyllä, olen yrittänyt vain auttaa materiaalin valinnassa niin ettei tarvitse itseään kipeäksi maksaa ei kai siinä mitään väärää ole?:think mun mielestä marteliuksen nettikaupan 409 hinnat ovat todella kalliita.
          Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
          Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
          Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
          If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
          Top Gear review

          Comment

          • bmw2002
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 669
            • Ylivieska

            #20
            Originally posted by huTsu View Post
            409 laajenee vähemmän kuin 304 mutta ero ei ole mikään järin suuri näiden kahden välillä joten kuinka iso merkitys lämpölaajenemisella on?

            Kummassakin on hyviä ja huonoja puolia mutta varmasti kummatkin sopivat pakosarjan tekoon oli sitten vapari tai ahdettu kyseessä.

            En ole itse suunnittelemassa pakosarjaa mutta putkistoa kyllä, olen yrittänyt vain auttaa materiaalin valinnassa niin ettei tarvitse itseään kipeäksi maksaa ei kai siinä mitään väärää ole?:think mun mielestä marteliuksen nettikaupan 409 hinnat ovat todella kalliita.
            Mikä on kenenkin mielestä merkittävä ero, mutta yleisesti austeniittiset ruostumattomat lämpölaajenee n.30% enemmän kuin ferriittiset. Itse ainakin pidän tuota jo melko merkittävänä erona. Etenkin turbopakosarjassa joka usein joudutaan tekemään melko tiukaksi paketiksi, jolloin pakosarja ei pääse paljoa elämään. Tähän kun lisätään vielä kova lämpökuorma, niin en ihmettele yhtään, miksi esim. "kiinapakosarjat" eivät tahdo kestää kovemmassa käytössä.

            Onhan nuo marteliuksen hinnat kovia, mutta itse ainakaan en käyttäisi tarkoitukseen sopimatonta materiaalia vain sillä perusteella että se on edullisempaa. Joltain muulta tukkurilta saattaisi saada edullisemminkin kyseistä tavaraa, kun oikein alkaisi asiaa selvittämään. Putkistoon voi mielestäni käyttää tuota 304 laatua, kuten itsekin tein, koska sielä lämpötilat eivät ole enää niin kovia ja putkisto myös pääsee elämään ihan erilailla kuin pakosarja. Ja tässä topikissahan puhe oli nimenomaan turbopakosarjasta
            f11 520d -11
            e10 2002 2.0 turbo -75
            e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
            ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #21
              Bemareissa usein joudutaan tekemään se pakosarja toispuoleiseksi eli ahdin tulee yleensä koneen etukulmaa, eli takimmaiset runnerit ovat pitkät kun taas etummainen on kovin lyhyt. Tää on huono asia jos matsku lämpölaajenee reilusti, takimmaiset runnerit laajenee monta milliä ja aiheuttaa lyhyemmille aika kovan väännätyksen, eli ratkeavat saumoistaan helposti.

              Ite joskus värkkäsin sarjan hätäpäissään vesijohtokäyristä ja mikillä kasaten, ku piti nopesti saada ehjä ratkenneen halppis rst kiinasarjan tilalle. On ollu käytössä nyt useamman vuoden, ja on pysynyt ehjänä, vieläpä lämpökäärittynä.





              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Järppä
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 1108
                • Stadi, ladon takana.

                #22
                Originally posted by bmw2002 View Post
                Mikä on kenenkin mielestä merkittävä ero, mutta yleisesti austeniittiset ruostumattomat lämpölaajenee n.30% enemmän kuin ferriittiset. Itse ainakin pidän tuota jo melko merkittävänä erona. Etenkin turbopakosarjassa joka usein joudutaan tekemään melko tiukaksi paketiksi, jolloin pakosarja ei pääse paljoa elämään. Tähän kun lisätään vielä kova lämpökuorma, niin en ihmettele yhtään, miksi esim. "kiinapakosarjat" eivät tahdo kestää kovemmassa käytössä.

                Onhan nuo marteliuksen hinnat kovia, mutta itse ainakaan en käyttäisi tarkoitukseen sopimatonta materiaalia vain sillä perusteella että se on edullisempaa. Joltain muulta tukkurilta saattaisi saada edullisemminkin kyseistä tavaraa, kun oikein alkaisi asiaa selvittämään. Putkistoon voi mielestäni käyttää tuota 304 laatua, kuten itsekin tein, koska sielä lämpötilat eivät ole enää niin kovia ja putkisto myös pääsee elämään ihan erilailla kuin pakosarja. Ja tässä topikissahan puhe oli nimenomaan turbopakosarjasta
                Prosenteissa se kuulostaa varmasti pahalta mutta ei lämpölaajentumista niin saa laskea. 409:sen kerroin 12 ja 304:sen 16
                500mm pitkä kappale, 900 astetta.
                409= 505,4mm
                304= 507,2mm
                Ero= 1,8mm

                Toki lämpölaajentuminen on tärkeä asia ottaa huomioon. 1 cm rako sovituksessa muuttuu käytössä nopeasti kiinni ottavaksi.

                Anteeksi kun en ymmärrä miten muut materiaalit joita olen esittänyt ovat mielestäsi sopimatonta tavaraa. Jos tutkisit austeniittisia niin näkisit ettei ne ole sopimatonta tavaraa.

                No hard feelings hyvää keskustelua aiheesta, minun mielestäni.
                Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                Top Gear review

                Comment

                • bmw2002
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 669
                  • Ylivieska

                  #23
                  Originally posted by huTsu View Post
                  Prosenteissa se kuulostaa varmasti pahalta mutta ei lämpölaajentumista niin saa laskea. 409:sen kerroin 12 ja 304:sen 16
                  500mm pitkä kappale, 900 astetta.
                  409= 505,4mm
                  304= 507,2mm
                  Ero= 1,8mm

                  Toki lämpölaajentuminen on tärkeä asia ottaa huomioon. 1 cm rako sovituksessa muuttuu käytössä nopeasti kiinni ottavaksi.

                  Anteeksi kun en ymmärrä miten muut materiaalit joita olen esittänyt ovat mielestäsi sopimatonta tavaraa. Jos tutkisit austeniittisia niin näkisit ettei ne ole sopimatonta tavaraa.

                  No hard feelings hyvää keskustelua aiheesta, minun mielestäni.
                  Juu, ei mitään minunkaan puolesta.. hyvä keskutelu virkistää aina mieltä.

                  Mutta asiaan vielä sen verran, että esim. noita sinun esittämiä 304 ja 316 laatuja, kuten yleisesti muitakin austeniittisia laatuja käytetään pääsääntöisesti elintarvike- ja lääketeollisuudessa, sekä erilaisissa prosessiputkistoissa yms. Joissa vaaditaan hyvää korroosion kestoa, kuten myös pinnanlaatua. Toki voihan sieltä jokin vähemmän lämpölaajeneva laatu löytyäkin, en ole niin tarkasti asiaa tutkinut. Kuitenkin taas autoteollisuus käyttää pakoputkistoissa yms. osissa ferriittistä tavaraa, joka usein on juuri 409 laatua. Tuskin sieläkään huvikseen käytetään kallimpaa tavaraa Myös eräs Outokummun tutkimuslabran tutkimusinsinööri kehoitti käyttämään ferriittistä tavaraa pakosarjoissa ja putkistoissa juuri tuon lämpölaajenemisen takia, kun asiaa häneltä tiedusteltiin. Itse en ainakaan viitsisi alkaa kokeilemaan miten se austeniittisesta onnistuu, kun tarjolla on jo valmiiksi hyväksi havaittuja ratkaisuja. Kuitenkin sen verran suuri työ tuollaisen pakosarjan tekemisessä, että ei niitä huvikseen viitsi väsätä, nimim. muutaman sarjan tehneenä. Tosin en rosterista vaan mustasta, mutta sillä ei liene merkitystä työmäärän suhteen.

                  Nämä oli minun mielipiteitä ja kokemuksia asian tiimoilta, mutta jokainen tehköön itse valinnan materiaali suhteen ja siitä mieleisensä pakosarjan.. toivottavasti näistä kuitenkin saa edes vähän apuja materiaalin valintaan
                  f11 520d -11
                  e10 2002 2.0 turbo -75
                  e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
                  ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

                  Comment

                  • 2bar..ahhh
                    BTCF Honorary Member
                    • Nov 2004
                    • 3351
                    • haapavesi

                    #24
                    aisi 409 tehty sarja ja vaikka tuen tein pariinkin kohtaan niin ahin elää 10mm liikettä konehuoneessa

                    ja ohut seinäsestä rst niin saa nähä millon asettuu pakoputken pää kohalleen et uskaltaa rueta katkaseen ja kääntään suoraan
                    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                    Comment

                    • 2bar..ahhh
                      BTCF Honorary Member
                      • Nov 2004
                      • 3351
                      • haapavesi

                      #25
                      kuvatus jäi edellisestä
                      Attached Files
                      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                      Comment

                      • 327 2*t+ic
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 209

                        #26
                        Originally posted by Spetke View Post
                        Herätelläämpä hiukan vanhaa keskustelun alkua henkiin.
                        Mistä olette tilailleet / ostaneet turbopakosarjan tekoa varten putken mutkia? Ainakaan nopealla haulla ei noista verkkokaupoista löydy jotka kaikkia muita laippoja myyvät.
                        Aikanaan tuli tehtyä jokunen sarja ihan vesijohtoliikkeestä haetuista mutkista ja hyvin tuntui pelittävän.
                        Millaista putken sisä halkaisijaa olisi hyvä käyttää, ajatuksena tehdä jaetulle T4 laippaselle (Holsetin HX40) kokoluokan kiinan ahtimelle pakosarjaa M30 3.5L koneeseen?
                        Ideana olisi tehdä mahdollisimman lyhyt ja yksinkertainen pakosarja.
                        Saisikohan tuon kokoista ahdinta laitettua alas koneen kylkeen kiini E34 koppaan?
                        Kaikki tuntuu vaan nostavan sen ahtimen ylös ja eteen törröttämään ja sitten se norsun kärsän mallinen downpipe valtaa puoli konehuonetta turhan päiten
                        Tällaisen tein itse e32:seen noin hx50 kokoluokan schwitzerille.
                        Tein ensin ihan mitalla katsomalla en siis sovittanut autoonpäin (TODELLA typerää) ja meinasin kans laittaa ahtimen alas.
                        Ei sitten yllätäin sopinut alkuunkaan ja jouduin muuttelemaan aika paljon joten tuloksena ERITTÄIN työläs pakosarja vaikkei tuon kummempi olekaan, ja nyt se hyrrä sitten on yläällä
                        Sanoisin että tee suosiolla ylös on öljynpaluunkin kanssa elämä helpompaa.
                        Attached Files

                        Comment

                        • Lähtis
                          BTCF Member
                          • Dec 2010
                          • 270
                          • Toijala

                          #27
                          Itse tekisin saumattomista vesijohtokäyristä turbopakosarjan. 6-koneiseen 38mm halkasijalla(ulko). Mahdollisimman lyhyt kannattaa sarjasta koittaa tehdä jotta toimii(jos ei aikasempaa kokemusta). Tigillä sit hitsuutella kiinni juurikaasun kera niin kestää. Pakosarjanlaippa parilla pultilla kanteen, turbonlaipalle hakea paikka konehuoneesta ja parilla kierretangolla yms. hitsata laipat kiinni toisiinsa, jolloin on sit helppo alkaa pöydällä sovittaan palikoita laippojen välille. Sellanen huomio myös, että se kollektori kannattaa tehdä ensimmäisenä siihen turbonlaippaan ja sit vasta alkaa vetään putkia pytyiltä. Tämä säästää hermoja huomattavasti, kokemusta on

                          Tässä omia näkemyksiä asiasta.
                          BMW e30 320i m50b25+holset -86
                          Volvo 242 b254tic -83 updating-->m50bxx+holset
                          Volvo 740 b230 -90 (herraskainen)

                          Comment

                          • 327 2*t+ic
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 209

                            #28
                            Saumattomista minäkin tein 42,4x2,6 muotoiltuna ihan hitusen pienempi kuin kanavan jättö joten m30:piin minimikoko.
                            Mahtaako juurikaasusta olla mustalle paljoakaan apua? Vedetäänhän mikilläkin juurellista saumaa mustalle ilman mitään suojaa. Saattaahan juuripalko hitusen siistimpi olla mutta tuskin lujuuteen paljoakaan vaikutusta.

                            Comment

                            • blueorange
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2010
                              • 404
                              • suomi

                              #29
                              Kirkkaat ja jotain cromoja hitsataan juurikaasulla mut ihan mustalle ei ole merkitystä.Putsaus tigillä taas on ehdottoman tärkeetä.Eli peräreikävingulla sentin verran juuresta ja pinnasta "kirkkaaksi".Pinnan voi putsata rälläkällä.

                              Comment

                              • jape06
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2006
                                • 96
                                • N/A

                                #30
                                Myykö mikään paikka m20b25 vakio pakosarjan jatkoksi sopivaa laippaa? Siis käytännössä samaa laippaa kuin pakoputken alkuosa käyttää.

                                Suunnitelmissa olisi tehdä proturbo tyylinen adapteri kuten tässä kuvassa: http://i287.photobucket.com/albums/l...6/IMG_3951.jpg

                                Myöhäinen edit: Nimimerkki mapa järjesti kyseiset laipat.
                                Last edited by jape06; 24-08-2015, 19:21.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎