Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo pakosarjan tekeminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #46
    Originally posted by -kalevi- View Post
    M60 turbottamista miettinyt. Kuinka tärkeä jaetulle pakopesälle on saada "oikeat" pulssit? Yhdellä ahtimella tulisi aapparin etukulmaan. Jos mitenkään saisi mahtumaan, niin auttaako tehä pulssien mukaan 1,4,6 ja 7 toiseen nieluun ja loput toiseen? Helpompi olisi toki 1,2,3 ja 4 toiseen nieluun tai tehdä suoraan jakamattomalla pesällä olevaan. Pitkä matka turbolle on joka tapauksessa kuljettajan puolelta, joten sotkeekohan se pulssisarjan hyödyn? Tarkotus olisi saada mahd alhaalta heräävä 0,6bar paineille. Onko mielipiteitä asiasta?
    En usko et tulet huomaamaan eroa onko pulssitukset piireissä 1-4 ja 5-8 tai sytytysjärjestyksen mukaiset 'jokatoinen' joskin ainut jota tulisi miettiä on putkien kulmat, niistä sylintereistä joissa on peräkkäiset pakopulssit, joskin noitakin tehdään tukkimallisina mailmalla paljolti.

    Jenkit paljolti bankeittäin laittanut pulssitukset, sinänsä hyvä puoli tuossa on myös se, että voit ajaa laajakaista lambdat, pako-lämmöt ja paineet myös sillon per bank. joka varmasti auttaa / helpottaa säätötoimia.
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • Krister
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 227
      • PK-seutu

      #47
      Originally posted by Exami View Post

      Suomessa tosi useasti tehdään liian isolla putkikoolla turbosarjat, menetetään hyötysuhdetta paljolti. varsinki sillon jos pakosarja on pitkä.

      40mm primääri putkella päästään 6syl koneessa jo 1000hp lukemiin.
      Sisämitta vai ulkomitta? Itsellä oli 35.9mm sisämitta ja mitattu n. 1200hv 2jz 6cyl koneesta E85:lla. Eli tosiaan pienemmälläkin pärjää ja herää paremmin.
      Last edited by Krister; 15-08-2018, 13:04.
      Supra MKIV 6spd lhd
      W212 E350CDI

      Ex: E39 530d

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11154
        • Oulu

        #48
        Jep nuo pakosarjat voi ihan hyvin tehdä vaikka tukkimallina. Toimii ihan hyvin niinkin. Suurin vaikutus pakosarjan pulssituksella, putkien mitotuksella jne. on koneen ääniin.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • -kalevi-
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 507
          • Tuusula

          #49
          Originally posted by Exami View Post
          En usko et tulet huomaamaan eroa onko pulssitukset piireissä 1-4 ja 5-8 tai sytytysjärjestyksen mukaiset 'jokatoinen' joskin ainut jota tulisi miettiä on putkien kulmat, niistä sylintereistä joissa on peräkkäiset pakopulssit, joskin noitakin tehdään tukkimallisina mailmalla paljolti.

          Jenkit paljolti bankeittäin laittanut pulssitukset, sinänsä hyvä puoli tuossa on myös se, että voit ajaa laajakaista lambdat, pako-lämmöt ja paineet myös sillon per bank. joka varmasti auttaa / helpottaa säätötoimia.
          Miten nuo kulmat pitäisi miettiä? Peräkkäisen pulssin jälkimmäiseen putkeen vähän mutkaa jarruksi, ettei mene edellisen päälle niin paljon? Jos noilla ei niin suurta merkitystä ole, niin taidan tehdä 4-2-1 sarjat molemmille puolille ja jakaa bankeittain ne turbolle
          E87 118d
          E70 3.0d
          Ex: E36 M3
          Ex: E36 cabriolet m60b40
          Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
          Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

          Comment

          • ike24
            BTCF Member
            • Mar 2011
            • 957
            • haapavesi

            #50
            Originally posted by -kalevi- View Post
            M60 turbottamista miettinyt. Kuinka tärkeä jaetulle pakopesälle on saada "oikeat" pulssit? Yhdellä ahtimella tulisi aapparin etukulmaan. Jos mitenkään saisi mahtumaan, niin auttaako tehä pulssien mukaan 1,4,6 ja 7 toiseen nieluun ja loput toiseen? Helpompi olisi toki 1,2,3 ja 4 toiseen nieluun tai tehdä suoraan jakamattomalla pesällä olevaan. Pitkä matka turbolle on joka tapauksessa kuljettajan puolelta, joten sotkeekohan se pulssisarjan hyödyn? Tarkotus olisi saada mahd alhaalta heräävä 0,6bar paineille. Onko mielipiteitä asiasta?
            Mulla ainaki on vedetty vaa omanaan molemmat puolet ja jaetulla laipalla. Ja hyvin tuntuu heräävän.
            Attached Files

            Comment

            • MH motorsport
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 2301
              • Turku

              #51
              Kuskin puoli on ahdas autoissa joissa simpukka ohjaus niin se pitää tehdä miten sattuu mahtumaan mahd jouhevasti. 36mm putki riittää hyvin. Yhdysputki esim 1,5-2", hantin puoli toiseen nieluun 4-1 kollektorilla ja sytytysjärjestyksen mukaan viereiseen putkeen aina pulssi niin että se ns kiertää kollektoria. Kollektoriin tulee pyörre näin. Koittakaa tyhjentää täysi limupullo ylös alaisin ja sama kun sinne tekee pyörteen jos ette usko eroon.
              2hukkaporttia tai yksi niin ettei sitäkautta karkaa pulssi toiseen nieluun. Koneesta tulee aina vain yksi pulssi kerralla ja jos se joutuu täyttää ensin koko pakosarjan menettää se liike ja lämpöenergiaa eikä mene sinne mihin halutaan eli turboon. Isossa pakosarjassa iso ero.
              Osta mahd pieni turbo esim holset hx 40 16# riittää mainiosti tai esim Borg warnerilla on edulliset laadukkaat budjetti turbot.
              Hukkaportteihin vastapaine ohjaus eli Mac venttiili, ei turbo ruuveja
              Last edited by MH motorsport; 15-08-2018, 17:52.
              Autopalvelu MH-motor
              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
              Maxxecu myynti ja asennus
              www.mh-motor.fi
              0503218217
              Kulkineet:
              E6 2000 touring
              E6 2002 touring
              E30 318is ///Mtechnic 2
              E34 ///M5 nürburgring
              E34 S62b50 turbo dct
              E39 523i ///Msport
              F30 320d

              Comment

              • -kalevi-
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 507
                • Tuusula

                #52
                Originally posted by Pikkuvelii View Post
                Kuskin puoli on ahdas autoissa joissa simpukka ohjaus niin se pitää tehdä miten sattuu mahtumaan mahd jouhevasti. 36mm putki riittää hyvin. Yhdysputki esim 1,5-2", hantin puoli toiseen nieluun 4-1 kollektorilla ja sytytysjärjestyksen mukaan viereiseen putkeen aina pulssi niin että se ns kiertää kollektoria. Kollektoriin tulee pyörre näin. Koittakaa tyhjentää täysi limupullo ylös alaisin ja sama kun sinne tekee pyörteen jos ette usko eroon.
                2hukkaporttia tai yksi niin ettei sitäkautta karkaa pulssi toiseen nieluun. Koneesta tulee aina vain yksi pulssi kerralla ja jos se joutuu täyttää ensin koko pakosarjan menettää se liike ja lämpöenergiaa eikä mene sinne mihin halutaan eli turboon. Isossa pakosarjassa iso ero.
                Osta mahd pieni turbo esim holset hx 40 16# riittää mainiosti tai esim Borg warnerilla on edulliset laadukkaat budjetti turbot.
                Hukkaportteihin vastapaine ohjaus eli Mac venttiili, ei turbo ruuveja
                Vastapaineohjauksella ajattelinkin tehdä. Holset hx40 18# pakopesällä suunnittelin käytettynä katsella, mutta jos 16# riittää, niin aina vaan parempi (saatavuuskin parempi). M60b40 tai m60b44 tulee, joten riittääkö tuo 16# varmasti 550hp? Tarvikemotilta j-käyriä meinasin pakosarjaan tilata. Onko sisämitalta 35mm primääriksi ja kollektorilta turbolle 41,5mm liian pieniä 550hp tasolle? Hukkaportti 60mm ja putket jaettuna venttiilille 1mm välyksellä. Pakoputki varmaan kokonaan 3,5" tai supistus 3" viimeiselle vaimentimelle. Hukkaportin putki pakoputkeen 2" putkella.
                E87 118d
                E70 3.0d
                Ex: E36 M3
                Ex: E36 cabriolet m60b40
                Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                Comment

                • Exami
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 986
                  • Hyvinkää, Tuusula

                  #53
                  Originally posted by -kalevi- View Post
                  Miten nuo kulmat pitäisi miettiä? Peräkkäisen pulssin jälkimmäiseen putkeen vähän mutkaa jarruksi, ettei mene edellisen päälle niin paljon? Jos noilla ei niin suurta merkitystä ole, niin taidan tehdä 4-2-1 sarjat molemmille puolille ja jakaa bankeittain ne turbolle
                  Tämä vaan siis minun mielipide, 8 ja 6 kun on peräkkäiset pulssit, pyrkisin laittamaan putket siten ettei käy niin että tuo 8 pulssi pääsisi häiritsemään pahasti 6 pulssia, lähinnä tukkisarjan muodossa sillä, että lähöt mutkilla 'tukkiin' vastaavasti 2 1 pulsseissa. liekkö kuitenkaa todellisia vaikutuksia onhan noilla 90 astetta koneen kulmassa eroa, ei lie pitäisi niin paljon asteita olla että pääsis olemaan 2 pytyn pakoventtiilit samanaikaisesti auki? eihän? joku enemmän näistä v8 koneista tietävä korjannee tuonkin epäilyksen? Sylinterissä oleva paine männän tullessa ylös on kuitenkin niin voimakas ettei ihan pienet virtaukset siellä sarjassa ahdista..
                  sigpic
                  Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                  Comment

                  • ike24
                    BTCF Member
                    • Mar 2011
                    • 957
                    • haapavesi

                    #54
                    Originally posted by -kalevi- View Post
                    Vastapaineohjauksella ajattelinkin tehdä. Holset hx40 18# pakopesällä suunnittelin käytettynä katsella, mutta jos 16# riittää, niin aina vaan parempi (saatavuuskin parempi). M60b40 tai m60b44 tulee, joten riittääkö tuo 16# varmasti 550hp? Tarvikemotilta j-käyriä meinasin pakosarjaan tilata. Onko sisämitalta 35mm primääriksi ja kollektorilta turbolle 41,5mm liian pieniä 550hp tasolle? Hukkaportti 60mm ja putket jaettuna venttiilille 1mm välyksellä. Pakoputki varmaan kokonaan 3,5" tai supistus 3" viimeiselle vaimentimelle. Hukkaportin putki pakoputkeen 2" putkella.
                    Nuin pienellä ahtimella ja pesällä teet varmaanki kahdella turbolla?

                    Comment

                    • -kalevi-
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 507
                      • Tuusula

                      #55
                      Originally posted by Exami View Post
                      Tämä vaan siis minun mielipide, 8 ja 6 kun on peräkkäiset pulssit, pyrkisin laittamaan putket siten ettei käy niin että tuo 8 pulssi pääsisi häiritsemään pahasti 6 pulssia
                      Jos tuon aapparin puolen koittaisi tehdä kollektoria kiertämään, niinkuin Pikkuvelii sanoi. Eli 5,8,6,7 järjestykseen ja jos mahdollista, niin tekisi 6 ja 7 pytyn putkista vähän pidemmät tai jyrkemmillä mutkilla kuin 5 ja 8 sylinterit. Käytännössä voi tulla tila vastaan ja joutuu tekemään 6 ja 7 putket jopa lyhyemmiksi...

                      Originally posted by ike24 View Post
                      Nuin pienellä ahtimella ja pesällä teet varmaanki kahdella turbolla?
                      Yhdellä olen tekemässä mahollisimman alhaalta heräävän laitteen. Huipputehoa en tarvitse yli 550hp. Holsetti sen takia, koska niitä saa käytettynä halvalla

                      Hieman ennen rajotinta voisi ahtoja jopa hieman laskea vastapaineohjauksen kanssa, jos meinaa pakopesä mennä tukkoon. Hx50 19# pakopesälläkin olisi vaihtoehtona, mutta onko jo turhan iso noille tehoille?
                      Last edited by -kalevi-; 15-08-2018, 20:37.
                      E87 118d
                      E70 3.0d
                      Ex: E36 M3
                      Ex: E36 cabriolet m60b40
                      Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                      Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11154
                        • Oulu

                        #56
                        Viinallahan m5x koneissa hx40 #16 pesällä on riittänyt lähes 700 hepan lukemiin, niin kai sillä se 550 irtoaa kasikoneessakin. :think omasta m52:sta 550 irtos hx35:lla jopa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • janne[l
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 861
                          • Ylöjärvi

                          #57
                          Onko tollanen 38mm putki 2.6mm seinämällä sopiva m50 sarjan tekoon vai millä muut on näitä tehnyt? Sille koolle olis tollanen näppärä kollektorijigi saatavilla.
                          e46 330i cabriolet
                          e91 320d
                          e36 328 törpö

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #58
                            Originally posted by janne[l View Post
                            Onko tollanen 38mm putki 2.6mm seinämällä sopiva m50 sarjan tekoon vai millä muut on näitä tehnyt? Sille koolle olis tollanen näppärä kollektorijigi saatavilla.
                            On erittäin passeli, olettaen, että puhut 38 mm ulkohalkaisijalla olevasta putkesta.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • janne[l
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 861
                              • Ylöjärvi

                              #59
                              Originally posted by O-Peksi View Post
                              On erittäin passeli, olettaen, että puhut 38 mm ulkohalkaisijalla olevasta putkesta.
                              kyllä, ulkohalkaisijasta kyse ja saumatonta tavaraa. Tehdään sillä
                              e46 330i cabriolet
                              e91 320d
                              e36 328 törpö

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎