Originally posted by jape06
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Turbo pakosarjan tekeminen?
Collapse
X
-
Nostetaan tätä ylös kun en muutakaan löytänyt.
Saisko täältä ohjetta kuinka tehdään 6 pyttyiselle moottorille jaettu kollektori ja olisko jollain keksittyä jigiä millä sais putket leikattua samaan kulmaan?Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
Myös projekti kertomus fasessa
Comment
-
-
Originally posted by jouni.325 View PostNostetaan tätä ylös kun en muutakaan löytänyt.
Saisko täältä ohjetta kuinka tehdään 6 pyttyiselle moottorille jaettu kollektori ja olisko jollain keksittyä jigiä millä sais putket leikattua samaan kulmaan?
Pientä viimeistelyä aina vaatinut, mutta jos tarkasti leikkelee niin hyvin pienellä vaivalla osuu kohdalleen. Enempi jos noita tekis niin jonkunlainen jigi olisi kova juttu, mutta minun rakenteluilla ei tarvetta ole ollut
Edit: Jos sulla sattuu olemaan jaettu T4 ja putkikoko 42,4 X 2,6, niin voin lähettää .dxf kuvat joista saat tulostettua sitten sapluunat. Olettaen että on oikean mallinen sun käyttöön.
Comment
-
-
Originally posted by jouni.325 View PostNostetaan tätä ylös kun en muutakaan löytänyt.
Saisko täältä ohjetta kuinka tehdään 6 pyttyiselle moottorille jaettu kollektori ja olisko jollain keksittyä jigiä millä sais putket leikattua samaan kulmaan?Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä
Comment
-
-
Originally posted by kimmon View PostMiten olisi valmis tuotos? Ja on sit nätti livenä. https://elmerracing.com/raceshop/bil...rge-collectors
Nykytunaripuoli suosii näemmä tuota kollektorin tekemistä suoraan turbon laipalle - se voi toimia käytännössä jotenkin mutta jos nyt käyttää paljon aikaa ja vaivaa pakosarjan tekoon niin eikö sitä samantien kannata tehdä sellainen joka toimii teoriassakin. Eli turbiinin nieluhan on vastapainekartio eikä edes symmetrinen sellainen, eli siis jo se nelosen kahden putken tunkeminen vierekkäin ei tee toiminnallisesti symmetristä kollektoria, puhumattakaan tuosta kolmen putken rinnakkaisasettelusta. Muutenkin kun sen kollektorin pitäisi olla poikkipinta-alaltaan mahdollisimman vakio ja virtaukset pitäisi kääntää mahdollisimman kohtisuoraksi niin ei tosiaan tee hommaa helpoksi jos koittaa tehdä kollektorin turbon laippaan.
-> pätkä putkea ohjaamaan virtaukset kollektorilta turbiinille ei ole ikinä huono idea. Lankkusarja pätkällä putkea toimii melko varmasti paljon paremmin kuin taiteiltu putkisarjan kollektori suoraan laipalle, esimerkiksi Mercedes käytti em. sarjaa F1-koneessaan kaudella 2014, 2016 mallissa näkyy olevan kolme lyhyehköä primääriputkea yhdistettynä pitkähköön kollektoriin. Jos nyt tekee itse pakosarjaa niin voiko sitä helpommin muuten tehdä......Last edited by naukkis; 16-01-2018, 17:15.
Comment
-
-
Vai Tämmönen?
Haluan mahdollisemman hyvän et ahdin herää mahdollisemman alhaaltaTäällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
Myös projekti kertomus fasessa
Comment
-
-
Originally posted by jouni.325 View PostVai Tämmönen?
Haluan mahdollisemman hyvän et ahdin herää mahdollisemman alhaalta
Noissa valmiissa on ideana se että saadaan jälkiasennettu ahdin mahtumaan konehuoneeseen ja siksi niistä tulee tuollaisia käärmeenpesiä.
Comment
-
-
Originally posted by jouni.325 View Post[IMG]Vai Tämmönen?
Haluan mahdollisemman hyvän et ahdin herää mahdollisemman alhaalta
Comment
-
-
Mitä jouni tarkoittaa "mahdollisimman hyvä, että herää alhaalta" ?
Jos ainut kriteeri on ahtimen hyvä herääminen, silloin sarjan pituus ja tilavuus pieneksi ja mahdollisimman vähän mutkia. Kollektoritkin joutunee tekeen mahdollisimman lähelle kantta ja pienellä sekundaarilla ahtimelle asti, jolloin ei tule lisätilavuutta siitä, että tuot jokaisen primäärin ahtimen nielulle asti.
Tällainen sarja leikkaa huipputehoa.
Comment
-
-
Last edited by jouni.325; 16-05-2023, 00:06.Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
Myös projekti kertomus fasessa
Comment
-
-
Mistään en mitään tiedä mutta hämmennän vähän. Kilpa-autoissa näkee jyrkkiä kollektoreja. Samoin eräs jamppa sanoi penkittäneensä useita hevosia enemmän eräästä 4 pyttyisestä viritetystä turbodieselistä kollektorilla joissa primäärit ovat lähes 90 asteen kulmassa toisiaan vastaan, kuin loivempaan rakennetussa. Hän oli nimen omaan testannut tätä kollektorihommaa.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostMistään en mitään tiedä mutta hämmennän vähän. Kilpa-autoissa näkee jyrkkiä kollektoreja. Samoin eräs jamppa sanoi penkittäneensä useita hevosia enemmän eräästä 4 pyttyisestä viritetystä turbodieselistä kollektorilla joissa primäärit ovat lähes 90 asteen kulmassa toisiaan vastaan, kuin loivempaan rakennetussa. Hän oli nimen omaan testannut tätä kollektorihommaa.
Suomessa tosi useasti tehdään liian isolla putkikoolla turbosarjat, menetetään hyötysuhdetta paljolti. varsinki sillon jos pakosarja on pitkä.
40mm primääri putkella päästään 6syl koneessa jo 1000hp lukemiin.sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
-
M60 turbottamista miettinyt. Kuinka tärkeä jaetulle pakopesälle on saada "oikeat" pulssit? Yhdellä ahtimella tulisi aapparin etukulmaan. Jos mitenkään saisi mahtumaan, niin auttaako tehä pulssien mukaan 1,4,6 ja 7 toiseen nieluun ja loput toiseen? Helpompi olisi toki 1,2,3 ja 4 toiseen nieluun tai tehdä suoraan jakamattomalla pesällä olevaan. Pitkä matka turbolle on joka tapauksessa kuljettajan puolelta, joten sotkeekohan se pulssisarjan hyödyn? Tarkotus olisi saada mahd alhaalta heräävä 0,6bar paineille. Onko mielipiteitä asiasta?E87 118d
E70 3.0d
Ex: E36 M3
Ex: E36 cabriolet m60b40
Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar
Comment
-
Comment