Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo pakosarjan tekeminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #31
    Originally posted by jape06 View Post
    Myykö mikään paikka m20b25 vakio pakosarjan jatkoksi sopivaa laippaa? Siis käytännössä samaa laippaa kuin pakoputken alkuosa käyttää.
    Kysäseppä KKD Motorsportilta: http://www.kkdmotorsport.com/contact_us.php
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • jouni.325
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 2860

      #32
      Nostetaan tätä ylös kun en muutakaan löytänyt.
      Saisko täältä ohjetta kuinka tehdään 6 pyttyiselle moottorille jaettu kollektori ja olisko jollain keksittyä jigiä millä sais putket leikattua samaan kulmaan?
      Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


      Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
      https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
      Myös projekti kertomus fasessa

      Comment

      • thst
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 252
        • Jkl

        #33
        Originally posted by jouni.325 View Post
        Nostetaan tätä ylös kun en muutakaan löytänyt.
        Saisko täältä ohjetta kuinka tehdään 6 pyttyiselle moottorille jaettu kollektori ja olisko jollain keksittyä jigiä millä sais putket leikattua samaan kulmaan?
        Itse kokenut helpoimmaksi piirtää koneella malli kollektorista. Tämän jälkeen saanut tulosteltua jokaisesta putkesta paperisapluunan jolla sitten piirroittanut putken pään.

        Pientä viimeistelyä aina vaatinut, mutta jos tarkasti leikkelee niin hyvin pienellä vaivalla osuu kohdalleen. Enempi jos noita tekis niin jonkunlainen jigi olisi kova juttu, mutta minun rakenteluilla ei tarvetta ole ollut

        Edit: Jos sulla sattuu olemaan jaettu T4 ja putkikoko 42,4 X 2,6, niin voin lähettää .dxf kuvat joista saat tulostettua sitten sapluunat. Olettaen että on oikean mallinen sun käyttöön.


        Last edited by thst; 16-01-2018, 00:29. Reason: lisäystä

        Comment

        • kimmon
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1461
          • Tuusulantien päässä...

          #34
          Originally posted by jouni.325 View Post
          Nostetaan tätä ylös kun en muutakaan löytänyt.
          Saisko täältä ohjetta kuinka tehdään 6 pyttyiselle moottorille jaettu kollektori ja olisko jollain keksittyä jigiä millä sais putket leikattua samaan kulmaan?
          Miten olisi valmis tuotos? Ja on sit nätti livenä. https://elmerracing.com/raceshop/bil...rge-collectors
          Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by kimmon View Post
            Miten olisi valmis tuotos? Ja on sit nätti livenä. https://elmerracing.com/raceshop/bil...rge-collectors
            Nätti joo mutta ihme viritys. Kolmen pytyn kollektori kannattanee tehdä erikseen ja vetää putkella turbon laipalle, helppo tehdä ja toimii paremmin kuin ristikulmissa vedetty.

            Nykytunaripuoli suosii näemmä tuota kollektorin tekemistä suoraan turbon laipalle - se voi toimia käytännössä jotenkin mutta jos nyt käyttää paljon aikaa ja vaivaa pakosarjan tekoon niin eikö sitä samantien kannata tehdä sellainen joka toimii teoriassakin. Eli turbiinin nieluhan on vastapainekartio eikä edes symmetrinen sellainen, eli siis jo se nelosen kahden putken tunkeminen vierekkäin ei tee toiminnallisesti symmetristä kollektoria, puhumattakaan tuosta kolmen putken rinnakkaisasettelusta. Muutenkin kun sen kollektorin pitäisi olla poikkipinta-alaltaan mahdollisimman vakio ja virtaukset pitäisi kääntää mahdollisimman kohtisuoraksi niin ei tosiaan tee hommaa helpoksi jos koittaa tehdä kollektorin turbon laippaan.

            -> pätkä putkea ohjaamaan virtaukset kollektorilta turbiinille ei ole ikinä huono idea. Lankkusarja pätkällä putkea toimii melko varmasti paljon paremmin kuin taiteiltu putkisarjan kollektori suoraan laipalle, esimerkiksi Mercedes käytti em. sarjaa F1-koneessaan kaudella 2014, 2016 mallissa näkyy olevan kolme lyhyehköä primääriputkea yhdistettynä pitkähköön kollektoriin. Jos nyt tekee itse pakosarjaa niin voiko sitä helpommin muuten tehdä......
            Last edited by naukkis; 16-01-2018, 17:15.

            Comment

            • Bansku
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2011
              • 1493
              • Savo

              #36


              Naukkis tarkoitat vissiin vähän tämän tyylistä? Itse ajatellut seuraavaan sarjaan vähän tämän tyylistä että saisi tilaa jonnekkin :think

              Comment

              • jouni.325
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 2860

                #37


                Vai Tämmönen?
                Haluan mahdollisemman hyvän et ahdin herää mahdollisemman alhaalta
                Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                Myös projekti kertomus fasessa

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #38
                  Originally posted by jouni.325 View Post
                  Vai Tämmönen?
                  Haluan mahdollisemman hyvän et ahdin herää mahdollisemman alhaalta
                  Eikö heräämiseen vaikuta eniten ahtimen sijainti ja mahdollisimman lähellä pakoaukkoja ?.

                  Noissa valmiissa on ideana se että saadaan jälkiasennettu ahdin mahtumaan konehuoneeseen ja siksi niistä tulee tuollaisia käärmeenpesiä.

                  Comment

                  • Daa Daa
                    BTCF Member
                    • Aug 2004
                    • 910
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by jouni.325 View Post
                    [IMG]Vai Tämmönen?
                    Haluan mahdollisemman hyvän et ahdin herää mahdollisemman alhaalta
                    Ei tuolla ainakaan herää niin hyvin kuin voisi, kun pakokaasun virtausnopeus tippuu tuon kollektorin jälkeen todella paljon putkikoon kasvaessa. Pakopulssin virtausnopeus on mielestäni erittäin tärkeä asia jos halutaan hyvä ahtimen herääminen aikaiseksi, huipputehon kannalta aivan sama vaikka olisikin tuon kaltainen. Toisin sanoen hyvä formulaan ja varttimaili/maili laitteisiin, mutta ei kadulle. Hyvä kollektori on kyllä haastava toteuttaa jaettuun laippaan, usein käy niin että pulssilla tulee seinä vastaan ja taas meni pieleen. Kahdella ahtimella pääsee tuostakin ongelmasta eroon.

                    Comment

                    • Miuge
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 630
                      • Tampere

                      #40
                      Mitä jouni tarkoittaa "mahdollisimman hyvä, että herää alhaalta" ?
                      Jos ainut kriteeri on ahtimen hyvä herääminen, silloin sarjan pituus ja tilavuus pieneksi ja mahdollisimman vähän mutkia. Kollektoritkin joutunee tekeen mahdollisimman lähelle kantta ja pienellä sekundaarilla ahtimelle asti, jolloin ei tule lisätilavuutta siitä, että tuot jokaisen primäärin ahtimen nielulle asti.
                      Tällainen sarja leikkaa huipputehoa.
                      Webshop - MRT Engineering
                      Facebook - MRT Engineering
                      Instagram - mrtengineering
                      YouTube - miugemrt

                      Comment

                      • jouni.325
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 2860

                        #41
                        Tommosta kollektorii nyt alkasin tekeen.
                        Eli mahdollisemman lyhyet putket niin turbon heräävyys paranee? Paraneeko pulssisarjana?
                        Attached Files
                        Last edited by jouni.325; 16-05-2023, 00:06.
                        Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                        Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                        https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                        Myös projekti kertomus fasessa

                        Comment

                        • Daa Daa
                          BTCF Member
                          • Aug 2004
                          • 910
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Muoto tuossa kollektorissa on hyvä.

                          Yritä pitää lyhyenä kollektorin jälkeen tuleva putki..

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            #43
                            Mistään en mitään tiedä mutta hämmennän vähän. Kilpa-autoissa näkee jyrkkiä kollektoreja. Samoin eräs jamppa sanoi penkittäneensä useita hevosia enemmän eräästä 4 pyttyisestä viritetystä turbodieselistä kollektorilla joissa primäärit ovat lähes 90 asteen kulmassa toisiaan vastaan, kuin loivempaan rakennetussa. Hän oli nimen omaan testannut tätä kollektorihommaa.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Exami
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 986
                              • Hyvinkää, Tuusula

                              #44
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Mistään en mitään tiedä mutta hämmennän vähän. Kilpa-autoissa näkee jyrkkiä kollektoreja. Samoin eräs jamppa sanoi penkittäneensä useita hevosia enemmän eräästä 4 pyttyisestä viritetystä turbodieselistä kollektorilla joissa primäärit ovat lähes 90 asteen kulmassa toisiaan vastaan, kuin loivempaan rakennetussa. Hän oli nimen omaan testannut tätä kollektorihommaa.
                              Aika normaalia dieselissä, tukkisarja tuntuu toimivan niissä koneissa ihan mallikkaasti, suotta ei tarvii ihmetellä, nokka specsit dieseleissä ihan eriluokkaa mitä bensakoneissa, samoin kierrosalueetkin...

                              Suomessa tosi useasti tehdään liian isolla putkikoolla turbosarjat, menetetään hyötysuhdetta paljolti. varsinki sillon jos pakosarja on pitkä.

                              40mm primääri putkella päästään 6syl koneessa jo 1000hp lukemiin.
                              sigpic
                              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                              Comment

                              • -kalevi-
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 507
                                • Tuusula

                                #45
                                M60 turbottamista miettinyt. Kuinka tärkeä jaetulle pakopesälle on saada "oikeat" pulssit? Yhdellä ahtimella tulisi aapparin etukulmaan. Jos mitenkään saisi mahtumaan, niin auttaako tehä pulssien mukaan 1,4,6 ja 7 toiseen nieluun ja loput toiseen? Helpompi olisi toki 1,2,3 ja 4 toiseen nieluun tai tehdä suoraan jakamattomalla pesällä olevaan. Pitkä matka turbolle on joka tapauksessa kuljettajan puolelta, joten sotkeekohan se pulssisarjan hyödyn? Tarkotus olisi saada mahd alhaalta heräävä 0,6bar paineille. Onko mielipiteitä asiasta?
                                E87 118d
                                E70 3.0d
                                Ex: E36 M3
                                Ex: E36 cabriolet m60b40
                                Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                                Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎