Olen joskus aatellut että jos ei muuta moottorien kanssa pelaamista olisi niin varmaan hommaisi tollasen m40b18:n ja koittas mitä siitä saa järjellä irti.
Mut kun tota vakiokattilaa kattoo niin tosiaan ekana pistää (mulla) silmään vakio venat 42/36mm. Ei todellakaan isot IMO , ja saako siihen edes isompia järkevästi.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Olen joskus aatellut että jos ei muuta moottorien kanssa pelaamista olisi niin varmaan hommaisi tollasen m40b18:n ja koittas mitä siitä saa järjellä irti.
Mut kun tota vakiokattilaa kattoo niin tosiaan ekana pistää (mulla) silmään vakio venat 42/36mm. Ei todellakaan isot IMO , ja saako siihen edes isompia järkevästi.
Kiinnostusta myös tähän hommaan löytyisi. Ihan vaan just siksi että kaikilla on negatiivinen asenne ko. moottoria kohtaan. Välillä miettinyt myös sitä kuinka paljon tohon sais iskutilavuutta. Omassa kipossa yllättäen kolisee ja kilisee yläkerta ja jotain varmaan tarttis tehdä. Miksei sitten samalla jotain virijuttuja. Ahtaminen kanssa kiinnostaisi mutta ei kuitenkaan niin paljon kun vaparin tekeminen.
Kiinnostusta myös tähän hommaan löytyisi. Ihan vaan just siksi että kaikilla on negatiivinen asenne ko. moottoria kohtaan. Välillä miettinyt myös sitä kuinka paljon tohon sais iskutilavuutta. Omassa kipossa yllättäen kolisee ja kilisee yläkerta ja jotain varmaan tarttis tehdä. Miksei sitten samalla jotain virijuttuja. Ahtaminen kanssa kiinnostaisi mutta ei kuitenkaan niin paljon kun vaparin tekeminen.
Hajuakaan ei ole M40 lohkon vahvuudesta mutta poraamalla tuskin paljoa saa. 91 mm sylinterivälillä oleva moottori , vakiona pyttyjen välissä siis 7mm.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
M40B16 poraus 84 mm / isku 72 mm
M40B18 poraus 84 mm / isku 81 mm
M42B18 poraus 84 mm / isku 81 mm
Mulla on lohko porattu 86 mm asti, ilmeisesti 86,5 mm on vielä jotenkuten toimiva.
42 mm (x4) imuvenojen koolla laskettuna mieto viritys antaisi noin 138 konia ja pitkälle rakennettuna 157 konia. Kisavireessä limitti tulee vastaan noin 184 konin kohdalla mutta se onkin sitten jo tosi pitkälle tuunattu kone...
M42 33 mm (x8) imuvenoilla taas venyy mietona virinä 188 kohdille ja pitkälle viritettynä 213 tasolle ja all out effort olisi noin 251 heppaa. 35 mm imuvenat (S42...) toisi ylärajana 282
Tietty nuo käytännössä vaihtelee hiukan mutta hyvinä nyrkkisääntöinä nuo toimii. Rahalla saa venytettyä vielä pidemmälle.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
M40B18 olisi mielenkiintoinen turbottaa/remmittää, koska siinä puristukset ovat muistaakseni 8,8. Tosin m43b18 :ssa olisi sitten vielä paremmat männät ja ketjukin jakopäässä. Tosin samalla logiikalla päästään siihen, että löytyy myös M42 ja M44, joissa tehoa on valmiiksi jo melkein puolet enemmän.
M44 kansipahvissa on 86 mm reiät, itsellä on tuollainen ja ajatus käyttää sitä 86 mm porauksen kanssa. En osaa sanoa meneekö heittämällä M40/M43 lohkon kanssa yhteen.
Joo, M43 on parempi kone ja M42/M44 vielä parempia. Vaikea keksiä muita hyviää syitä askarrella M40 kanssa kuin äärimmäisen haasteen etsiminen, virittämisen opiskelu tai että semmoinen sattuu olemaan jo valmiiksi nurkissa
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Hmmm joo, ahtaminen lienee järkevin etenemisreitti, siinä ei niin pahasti rajoita tuo ahdistava imupuoli...
Lisäksi siinä olisi jotain pointtiakin koska tehot saisi kuitenkin kasvamaan ihan mukavasti alkuperäiseen nähden ja silti pysytään lain sallimissa rajoissa, joku 200-230 konia pitäisi olla vielä ok teho/painosuhteen puolesta ja se on tuplasti jerkkua verrattuna vakioon.
Hmmm... E36 + M43B18 + joku pieni mekaaninen ahdin... Halpa ja viihdyttävä talviautoprojekti?
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
M44 kansipahvissa on 86 mm reiät, itsellä on tuollainen ja ajatus käyttää sitä 86 mm porauksen kanssa. En osaa sanoa meneekö heittämällä M40/M43 lohkon kanssa yhteen.
Joo, M43 on parempi kone ja M42/M44 vielä parempia. Vaikea keksiä muita hyviää syitä askarrella M40 kanssa kuin äärimmäisen haasteen etsiminen, virittämisen opiskelu tai että semmoinen sattuu olemaan jo valmiiksi nurkissa
ok kiitoksia. tarvii seurata projektiasi että tietää käykö pahvi. itsellä on vielä niin pitkällä juoksulla projekti...
M44 kansipahvissa on 86 mm reiät, itsellä on tuollainen ja ajatus käyttää sitä 86 mm porauksen kanssa. En osaa sanoa meneekö heittämällä M40/M43 lohkon kanssa yhteen.
Joo, M43 on parempi kone ja M42/M44 vielä parempia. Vaikea keksiä muita hyviää syitä askarrella M40 kanssa kuin äärimmäisen haasteen etsiminen, virittämisen opiskelu tai että semmoinen sattuu olemaan jo valmiiksi nurkissa
Se on kyllä totta että ei siinä m40:pin virittämisessä ole järjen hiventäkään. Ainakaan vaparina,jos nyt kuitenkin jotain pientä tekis kun tarttis vähän tehdä remonttia koneeseen. On vaan niin näpee 2 auto tommonen e30.
Nyt sitten kun alettiin spekuloimaan niin mulla on 1kpl ylimääräsenä -89 316i. Kori on huono ja motti yllättäen raksuttelee aika kivasti. Kun sen ostin mulle sanottiin että siinä on 1,8 moottori,mistä nyt sitten lohkosta löytäisin merkinnän jotta saisi varmuuden asiaan? Onko 1,6 ja 1,8 m40 sama kansi? Sitten olis vielä 150hv vw transportterin vnt ahdin tuolla ylimääräsenä. Nythän tää homma lähtee ihan lapasesta (vaikka mitään ei ole vielä edes tehty).
Moottorin virityksessä nyt ei ylipäänsä ole mitään järkeä. Jos ahtamiseen hyppää suoraan niin no.. Lisää painetta , lisää soppaa ja tehokkaampaa sytkää. Siinäpä ne ohjeet olikin. Vahvista siinä järjestyksessä ku komponentteja hajoaa.
EDIT: Eikä ne turbohevosvoimatkaan mitään kovin ilmaisia ole , jos rakennat sellaisen kattilan jolla voi vaikka 50tkm vetää jalka lattiassa hajoamatta/avaamatta. Tai vastaavasti ei kauhean tehokas.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Moottorin virityksessä nyt ei ylipäänsä ole mitään järkeä. Jos ahtamiseen hyppää suoraan niin no.. Lisää painetta , lisää soppaa ja tehokkaampaa sytkää. Siinäpä ne ohjeet olikin. Vahvista siinä järjestyksessä ku komponentteja hajoaa.
EDIT: Eikä ne turbohevosvoimatkaan mitään kovin ilmaisia ole , jos rakennat sellaisen kattilan jolla voi vaikka 50tkm vetää jalka lattiassa hajoamatta/avaamatta. Tai vastaavasti ei kauhean tehokas.
Niinpä! Mutta syystä tai toisesta kumpikin viritys kiinnostaa. Välillä toinen enemmän kun toinen. Tietäs vaan mitä alkas yrittämään.....
Mä näen näissä M4x 8v -koneissa kuitenkin mielestäni aika hyvän potentiaalin. Palotilan muoto on hyvä ja koneeseen saa kivasti puristuksia ihan tasapäämännilläkin. Myös imukanavan muoto ainakin mun silmiin näyttää hyvältä ja imuventtiiliksi saa mahtumaan todennäköisesti 44 millisen, joka riittää jo melko pitkälle. Venttiilikoneistosta saa tehtyä helposti mekaanisilla nostimilla olevan sekä liikuviltaan kevyen. M43:ssa olisi lisäksi rullakeinut valmiina. Keinujen kesto korkeilla kierroksilla on tosin täysi arvoitus.
Siviililiikenteeseen tuskin on kannattavaa ainakaan vaparina tehdä, kun parempiakin aihioita (M42/44) on tarjolla, mutta johonkin kilpaluokkaan, jossa 2v-tekniikasta saa jotain helpotusta, esim. vaikkapa Roadsport.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
M40B18 olisi mielenkiintoinen turbottaa/remmittää, koska siinä puristukset ovat muistaakseni 8,8. Tosin m43b18 :ssa olisi sitten vielä paremmat männät ja ketjukin jakopäässä. Tosin samalla logiikalla päästään siihen, että löytyy myös M42 ja M44, joissa tehoa on valmiiksi jo melkein puolet enemmän.
Ei muuta ku ostat meiltä valmiiks turbotetun e30 m40b18 moottorilla,1.2bar 245hv/335nm. Muutoskatsastusta yritetään lähipäivinä..
Comment